رسيدگي به شکايات کارکنان و ارباب رجوع و اتخاذ تصميم مناسب در هر مورد و کنترل بر دريافت به موقع آبونمان و لاوصوليها، حداکثر استفاده از بخش خصوصي طبق ضوابط مربوطه و پس از اخذ مجوزهاي لازم و نظارت و کنترل مستمر بر نحوه انتخاب و عملکرد پيمانکاران، مشارکت موثر در تهيه و تدوين برنامه هاي نگهداري و بهره برداري شبکه هاي مخابراتي در محدوده شهرستان، همکاري و نظارت بر اجراي طرح هاي توسعه ، شهري ، روستايي و ساير طرح هاي توسعه بر اساس اختيارات تفويض شده، انجام اقدامات لازم بمنظور سالم نگهداشتن خطوط و کانالهاي ارتباطي ، دستگاههاي تلفن شهري و بين شهري و شبکه کابل و هوائي و رفع خرابي آنها از جمله موضوعات مهمی است که جزو وظایف رییس اداره مخابرات می باشد و توسعه شبکه های کابلی در مناطق روستایی، واگذاری تلفن ثابت در مناطق خاص آمل و … از جمله اتفاقات مهم حوزه ارتباطات و مخابرات در آمل است که حمید سلطانی رییس این اداره در گفت و گویی با صبح آمل که شرح تکمیلی آن در ذیل می آید از آنها خبر داد:
متوسط زمان تحویل خط ثابت زمان ثبت نام چقدر می باشد؟
از زمان ثبت نام متقاضی برای درخواست امکانات و خدمات، مخابرات موظف است ظرف یکماه خدماتش را به مشترک بدهد در حالی که هر سال به طور متوسط مبالغي تحت عنوان اعتبارات سرمایهای صرف توسعه شبکه مخابرات شهرستان میشود كه اين ميزان معادل قسمتی از کل اعتبارات شركت مخابرات است و بيشتر اعتبارات مخابرات براي توسعه شبکههای کابلي شركت هزينه میشود وحجم تقاضا براي تلفن ثابت به دلیل افزايش ساخت و ساز و هم چنين آماده شدن مسکنهای شهرکها و .. بیشتر از توان انجام اين کار توسط شركت مخابرات است، البته محدودیتهایی مانند افزایش هزینهها نيز این وضعیت را تشدید کرده است و همکاری حوزههای مرتبط در اين زمينه چندان با شركت مخابرات خوب نیست و متاسفانه در ایجاد شبکه در بسياري از مناطق یا با هزینههای نجومی برای حفاری و کابل کشی از طرف شهرداری روبرو هستیم یا اینکه اصلا مجوزی براي اين كار به مخابرات داده نمیشود. مثلا برای درخواست مجوز 50 متر حفاری به عرض هفت سانت و طول 50 متر با ترانچر، 6 میلیون و ششصد هزار تومان هزینه تعیین کردند که تا دو سال گذشته این رقم 60 هزار تومان بود.
شهرداری ادارات خدمات رسانی چون آب، برق، گاز و مخابرات را نباید منبع درآمد خود بداند بلکه موظف است تا خدماتی شایسته را به مردم ارائه دهد.
از طرفی مخابرات از سال 1386 خصوصی شد و نه تنها از درآمد دولت استفاده نمی کند بلکه به دولت هم سالانه بابت موضوعات مختلف از جمله حق پروانه، حق زیرساخت و عوارض، مالیات و دارایی می دهد. عوارض پرداختی به اداره مالیات و دارایی به غیر از 9 درصد ارزش افزوده به ازای هر خط و هر کارکردی که مصرف می کند 6 درصد می باشد. آمل 185 هزار خط تلفن ثابت دارد که به ازای هر خط 6 درصد عوارض به مالیات می باشد.
مردم برای گرفتن خط مشکلات مختلفی دارند در حالیکه خطها قیمتش ارزان است اما یک قیمتهای نجومی را به آنها اعلام می کنند که مردم دچار مشکل شدند، به صورت نمونه شهرک صنعتی کارخانه ای به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل شده بود الان بعد از سیاستهای جدید دولت این کارخانه می خواهد راه بیفتد، برای وصل مجدد خط تلفن به شماره 2203900 می گویند خط را جمع کردیم و جزو مزایده ها باید بگذاریم چون رند هست و پنج ماه طول می کشد تا ما مکاتبات کنیم و به شما بدهیم و قیمتش هم 4میلیون تومان است در حالی که قیمت یک خط 200 هزار تومان است ولی 15 میلیون تومان هزینه کندن و کابل گذاری است چون آنجا خط و کابل ندارد آخر مگر می شود پانزده میلیون تومان هزینه برای خط دویست هزار تومانی باشد؟ این است حمایت از تولید؟ یعنی یک کارخانه ای که خودش تلفن داشته حالا یک خطش را می خواهد ده خطش را گرفتند و مصادره کردند به دلیل مشکلات اقتصادی رونق تولید که آقا دستور داده و الان تمام فرمانداری و همه جا دارند نسبت به این موضوع حمایت می کنند شرکت مخابرات باید این کار را بکند؟ ما در خیلی جاهای دیگر هم این مشکل را داریم مثلا تو روستای اوجی آباد کلامحله هم همین مسئله را عنوان کردند که خط دارند ولی کابل کندنش هزینه های زیادی دارد بعضی مواقع تازه می گویند این مزایده خود شرکت مخابرات هست، مناقصه می گذارد برای پیمانکاری که بیاید بکند اینقدر هزینه دارد شما اگر پشت دست مثلا یک پنجم قیمت این را بدهید ما خودمان این کار را انجام می دهیم مشخص نیست که این هزینه هایی که دریافت می شود چرا شفاف سازی نمی شود؟
هیچ کدام از این ارقام گفته شده صحت ندارد و کذب محض است و مطلقا قبول ندارم الا اینکه مسیر مشخص باشد. با توجه به اینکه قیمت خط ثابت 200 هزار تومان می باشد، در صورت پرداخت نقدی شامل 10 درصد تخفیف نیز می شود و خط فوق قبلا در شهرک صنعتی بوده و جمع آوری شد، امکاناتش باید مهیا باشد مگر اینکه خرابی داشته باشد که آن را برقرار می کنیم خصوصا شرکتهایی که به هر دلیل تعطیل بودند و با توجه به اقتصاد مقاومتی مجددا برگشت به کار کند را به صورت ویژه حمایت می کنیم.
در خصوص تخلیه خطوط تلفن ثابت توضییح دهید؟
با توجه به دستورالعمل سراسری چنانچه تلفنی بیش از سه دوره دو ماهه بدهکاری داشته باشد و پرداخت نکند در پروسه جمع آوری قرار می گیرد اما به لحاظ مشکلات اقتصادی شش ماه را به یکسال افزایش دادیم. پایان سال 97دستورالعمل جدیدی از مخابرات برای سراسر کشور مبنی بر قطع و جمع آوری تمام تلفن های بالای یکسال بدهی صادر شد که در آمل شامل 10 هزار شماره می شد و بدهی لاوصولی مخابرات آمل در سال 95 حدود 300 میلیون بود که در حال حاضر این رقم به یک میلیارد تومان افزایش یافته است. وقتی تلفن مشترکی قطع و سلب امتیاز شود دیگر شخص مالک آن خط نیست و برای دریافت مجدد باید پول پرداخت کند ولی چنانچه مشترکین از زمان قطع و تخلیه تا یکسال مراجعه کنند بدون پرداخت هزینه مجوز دایری مجدد خط صادر می شود و در حال حاضر از زمان تسویه حساب حداکثر یک هفته می باشد. در سامانه طرح جامع امور مشترکین تمام مشخصات افراد در آنجا قرار دارد و شماره های رند مطابق فرمولی خاص که شرکت مخابرات کشور آن را نوشته محاسبه می شود و سلیقه ای نیست و شماره 2203900 قطعا چهار میلیون تومان نمی باشد و نکته مهم اینکه در شهرک صنعتی شماره رند را ندارند و باید به مخابرات میدان قائم مراجعه نمایند. هزینه های کنده کاری و کابل کشی یک متر به عرض 40 سانت 35 هزار تومان می باشد.
با توجه به محدودیت اعتبار، امکانات و مالی در سال 98 تا به امروز 2 هزار و ششصد خط را دایر و به مشترکین تحویل دادیم و همزمان هم روزانه تلفن می دهیم و هم به عنوان یک عملکرد و شاخص و هم وظیفه سازمانی انجام می شود.
وضعیت اینترنت ADSL در منطقه تان چگونه است؟
در خصوص اینترنت خانگی اتفاقات خوبی در یکی دو سال اخیر افتاده است و پهنای باند به صورت نجومی افزایش پیدا کرد. امروز دیگر چیزی به نام پر شدن ظرفیت پهنای باند و عدم ارائه سرویس به دلیل نداشتن پهنای باند در هیچ مرکزی حتی مناطق صعب العبور چون لاریجان هم نداریم و با بکارگیری استفاده از فیبر نوری نیروی انتظامی توانستیم پهنای باند لاریجان را صد برابر افزایش دهیم و با این وجود امروز نباید کاهش سرعت اینترنت داشته باشیم. ما امروز مشکل اینترنت نداریم و در ماه گذشته بیست خروجی و 80 ورودی مشترک اینترنتی داشتیم که نشان از رضایتمندی مشترکین دارد و مازندران از نظر ضریب نفوذ اینترنت در کشور مقام اول را دارا می باشد و بیش از 32 درصد از مشترکین مازندرانی اینترنت پر سرعت ای-دی-اس-ال دارند و ممکن است در این مسیر یکسری مشکلات هم داشته باشند ولی نباید در جایی مشکل کمبود پهنای باند و پر شدن پهنا را داشته باشیم و اگر موردی هم باشد آماده پاسخگویی هستیم.
میانگین رفع خرابی خطوط تلفن ثابت چند ساعت است؟
میانگین رفع خرابی خطوط تلفن ثابت 12 ساعت است. در پشتیبانی ای دی اس ال زمان انتظار نداریم اما برای رفع خرابی ای-دی-اس-ال حدود 6 ساعت در نظر گرفته ایم اما امیدواریم این زمان را در فرآیندهای دیگر کاهش دهیم. با توجه به شاخص های درصد خرابی و سرعت رفع خرابی که به صورت شبکه ای پردازش می شود مشترکین با ورود به سامانه 20117 خرابی تلفن ثابت منازل خود را اعلام و ما روزانه آن را رصد می کنیم که وظیفه مخابرات تا دم در می باشد و بیش از 60 درصد از کسانی که اعلام خرابی می کنند خرابی ها داخل منازل است و متاسفانه بیش از 30 درصد آنها تماس مجدد می گیرند.
در مهم ترین جای آمل جلوی بیمارستان امام خمینی(ره) و دانشگاه شمال و شهرک صنعتی با توجه به رفت و آمد زیاد به جهت اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و پزشکی متاسفانه این نقطه کاملا تلفن همراه کور است و اکثرا جواب نمی دهد و دچار مشکل است و حتی در مواقع ضروری و نیاز دسترسی به اورژانس یا پلیس مقدور نمی باشد برای باز شدن این گره کور آنتن دهی، مخابرات چه اقداماتی اندیشیده است؟
در سال 97 ده سایت جدید«NEW SAYT) در آمل طراحی، تصویب، تامین اعتبار، تخصیص نقدینگی، تخصیص تجهیزات و انتخاب پیمانکار صورت گرفت که متاسفانه از این تعداد تا امروز 4 تا نصب شد و دلیلش این است که مردم از ترس ابتلا به سرطان در ازای نصب و استفاده از سایتهای جدید، جلوی توسعه موبایل در آمل را گرفتند.
ایجاد چتر وای فای در پارک ها ، مجتمع های تجاری ، فرهنگی و گردشگری و … از برنامه های این منطقه آیا می باشد؟توضیح دهید؟
طرح کشوری ایجاد چتر وای فای در چند نقطه از شهر آمل از جمله پارک دهکده طلایی، پاساژهای قائم، اکسین و اماکن عمومی نصب و در بعضی نقاط حتی راه اندازی شد که مورد اقبال قرار نگرفت و به بهره برداری نرسید.
آمار دقیق تلفن ثابت در سال ۱۳۵۷ در آمل چند شماره بود و این رقم در سال جاری به چند شماره رسیده است؟
در سال 57 خط ثابت دو هزار شماره بیشتر نبود که این آمار سال 98 به 185 هزار خط ثابت بر بستر دایره رسید که در جای جای شهرستان آمل به مشترکین واگذار شد و بالاترین ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور نیز متعلق به مازندران است و آمل هم جزو سه شهر برتر استان مازندران می باشد«آمل بالاترین ضریب نفوذ تلفن ثابت کشور را دارد» یعنی به ازای هر 100 نفر 48 نفر تلفن دارند.
فیبر نوری چیست؟
تانوما در واقع سرویس FTTB/H به معنای “فیبرنوری تا ساختمان/خانه” تکنولوژی جدید شرکت مخابرات ایران و روز دنیاست. این سرویس همانگونه که از نامش پیداست، بهجای کابلهای مسی قدیمی از فیبر نوری برای انتقال اطلاعات استفاده میکند و از مزایای بسیار بیشتری نسبت به کابل مسی برخوردار بوده که از جمله مهمترین آنها میتوان به پهنای بالا و متقارن (به معنای سرعت آپلود و دانلود یکسان)، فرسودگی بسیار کمتر و عدم ایجاد اختلال در طیف وسیعی از فیبرهای نوری اشاره کرد. یعنی با استفاده از فیبر نوری میتوان به راحتی از اینترنت پر سرعت و با کیفیت بالا بهرهمند شد که برای استفاده مشترکان از این سرویس، میبایست زیرساختهای لازم وجود داشته باشد. در سال 98 به دو هزار و ششصد مشترک آملی دایره تلفن بر بستر مسی و به هزار و هشتصد تلفن بر بستر فیبر نوری واگذار کردیم و خوشبختانه آمل اولین شهرستانی بود که فیبر نوری را در استان مازندران و در مجموعه اکسین دایر کرد سپس پاساژ قائم، پایانه تجارت برنج، بنکداران، ساختمانهای بلوار جریر طبری، کوچه های از راهنمایی و رانندگی به بالا، مغازه های اداره زندان جزو اینهاست و در این خصوص نه تنها یک ریال هزینه دریافت نگردید بلکه کاهش هزینه هم داشت که به جهت حمایت از این طرح می باشد.
مرکز ارتباطی 118 آمل با چه تعداد نیرو خدمات می دهد؟
118 آمل با 52 پرسنل، استانی است و پاسخگوی سوالات مردمی از گلوگاه، بهشهر تا رامسر می باشد و از سال 86 با خصوصی شدن مخابرات، جذب هر گونه نیرو ممنوع شد.
نیازهای مخابراتی مردم شهرستان آمل چه چیزهایی است؟
عدم آنتن دهی و پوشش موبایل خیابان امام خمینی(ره) و مدرس باعث ناراحتی ساکنین و مسافران و زائرین آقا امامزاده عبدالله(ع) شده و این مشکل در روستاها به وضوح بیشتر دیده می شود و باید یک سایت در آفتاب 2 و 50 می زدیم که مردم مانع آن شدند و نقطه کور یا نداشتن آنتن بر می گردد به شهرسازی و پراکندگی معماری شهر که مانع انتشار امواج مخابراتی و ایجاد اختلال در ارسال اطلاعات و ارسال سیگنال مخابراتی اطلاعات می شود و سازه ساختمان یکی از دلایل عدم نفوذ امواج مخابراتی و یا وجود امواج مخابراتی را دامن می زند.
از اجرایی شدن فاز ۸ موبایل در سال ۹۷ در سطح شهرستان و تجهیز سایت های تلفن همراه توضییح دهید؟
فاز 8 به دلیل نداشتن بی تی اس (BTS) در ارتباطات سیار ایران هنوز در مرحله تحقیقات است و بناست به سمت توسعه مراکز روستایی حاشیه های شهر بروند.
در بخش تلفن همراه ، در سال گذشته چند سایت نسل سوم و چهارم تلفن همراه در سطح شهرستان نصب و راه اندازی شد که هم اکنون مشترکین در کلیه شهرها و روستاها از خدمات اینترنت پر سرعت همراه اول بهره مند هستند؟
تمامی سایتهای شهر ما «160 سایت بی تی اس»(BTS)نسل چهارم فورجی هستند و سایت « ترجی و توجی » نداریم و تا پایان سال 97 اتفاق افتاد و هر سایت هم دو میلیارد تومان هزینه دارد و سال 98 برای فورجی کردن سایتهای روستایی اقدام کردند که بخشی از روستاها انجام شد و این روند ادامه دارد و در مناطق لاریجان هم با استفاده از فیبر نیروی انتظامی تعدادی از سایتهای لاریجان از جمله پلور، گزنک، پنجاب، باغ صفا شامل این طرح شدند و برای ادامه راه نیاز به رادیو داریم.
هم اکنون چند مرکز مخابراتی روستا و شهر به اینترنت پرسرعت مخابرات تجهیز شده اند؟ طی سالهای گذشته چند مشترک به مشتریان اینترنت پرسرعت اضافه شده و رشد چند درصدی داشته است؟ همچنین پهنای باند اینترنت شهر در سال 98 به به چند مگابیت برثانیه رسیده و رشد چند درصدی را نشان می دهد؟
ما 62 مرکز مخابراتی داریم که همه دارای سرعت بالا یا ADSL هستند و حتی در برخی از مراکز از جمله تمامی مراکز شهرها به «وی دی ایسل » هم مجهزند که سرعت آن بیش از ADSL است و حداکثر تا 50 مگ سرعت اینترنت دارد و به مشترکینی می دهد که دارای شرایط خاص باشند مثلا فاصله شان از مرکز بیش از 1000 متر نباشد و امروز داریم به تمامی مناطق اینترت ADSL واگذار می کنیم و پهنای باند در بحث تلفن ثابت بر بستر کابل مسی تا 16 مگ ADSL واگذار می کنیم«در صورتی که همه شرایط مشترک از جمله داخلی و کابل بیرون استاندارد باشد» و با وی دی اس ال 50 مگ با آن شرایط خاص«فاصله از مرکز تا کافوی نوری بیش از 1000 متر نباشد واگذار می کنیم و بر اساس فیبر نوری تا 100 مگ واگذار می کنیم.
