Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

آمل ميزبان سگ هاي ولگرد است

ديدن سگ هاي ولگرد متعدد در محدوده پايانه مسافربري براي مسافران ورودي و خروجي چشم نواز نيست.

در نگاه اول شايد آمل را با جاذبه هاي توريستي و زيبايي هاي منحصر به فردش بشناسيم اما زير پوست شهر معضلاتي همچون حيوانات ولگردي چون سگها هم وجود دارد كه در برخي از مناطق به چالشي جدي مبدل شده اند و نگراني هاي بهداشتي درماني و حتي امنيتي را براي شهروندان ايجاد مي كنند.

مدتي است که پرسه زدن سگ هاي ولگرد در سطح محلات شهر آمل به امري عادي تبديل شده است و بارها از طرف اهالي اين شهر به عنوان يک معضل اجتماعي و زيست محيطي مورد اعتراض قرار گرفته اما اين معضل تنها به شهر آمل محدود نمي شود بلکه گريبانگير اهالي کوچه سجاد هم شد تا بار ديگر مردم اين منطقه را متوجه محروم بودن از ساده ترين حقوق شهروندي خود نمايد.روزي نيست که  تصاوير و گلايه اي از تردد اين سگ ها از طريق شهروندان برشمرده نشود. عده اي از وضع بهداشت جسمي اين سگ ها و اثرات آن بر سلامتي مردم خصوصا کودکان نگرانند. به طور کلي مهمترين معضلات و مشکلات ناشي از افزايش جمعيت و پرسه زني سگهاي ولگرد، شيوع بيماريهاي قابل انتقال بين حيوان و انسان، افزايش آن در جمعيت دامي و انسان، انتقال بسياري از بيماري‌ها از سگ به انسان مي‌باشد. از جمله مهمترين آنها مي‌توان به بيماريهايي نظير هاري، کيست هيداتيک، سالک و …  اشاره نمود که برضرورت اجراي دستورالعمل کنترل جمعيت سگ‌هاي ولگرد بيش از پيش تاکيد مي ورزد.

آشکارست که كشتن سگهاي ولگرد شيوه اصولي براي كنترل جمعيت آنها نيست و تا زماني كه عقيم سازي و بازگرداندن آنان به طبيعت اجرا نشود آمار سگ هاي سطح شهر هم چنان افزايش خواهد يافت.

پيام ها و تماس هاي مردم با دفتر نشريه حاکي از اين است که اين مشکل همچنان در اين بخش وجود دارد و اقداماتي از سوي مسئولين در اين خصوص صورت نگرفته است و اگر در ساعات پاياني شب و ساعات اوليه صبح چرخي در سطح شهر بزنيد، به وضوح شاهد حرکت دسته‌اي و بعضاً انفرادي سگ‌هاي ولگرد در خيابان‌ها و کوچه پس کوچه‌هاي شهر خواهيد بود.

خطر جدي و غير بهداشتي سگ‌هاي ولگرد اين روزها مردم اين شهرستان را با پديده‌اي جديد به نام “سگ‌هاي ولگرد” مواجه نموده است که در حال تبديل شدن به يک خطر بهداشتي در سطح شهر مي با‌شد.

وجود سگ‌هاي ولگرد در سطح شهر علاوه بر خطرات ناشي از حمله و گاز گرفتگي مي‌تواند باعث بيماري‌هاي خطرناکي شود که بر اساس منابع علمي مشخص شده، از ميان 400 بيماري مشترک بين انسان و حيوان حدود 100بيماري ازسگ به انسان انتقال مي‌يابد. از جمله مشکلات بهداشتي که مي توان از حضور سگ هاي ولگرد در سطح شهر به ان اشار ه کرد «کيست هيداتيک» مي باشد. «کيست هيداتيک»نوعي انگل است که در روده سگ زندگي مي کند و تخم ريزي آن از طريق مدفوع حيوان به سبزيجات انتقال مي يابد.

اين انگل اگر وارد بدن انسان شود در اندام هايي همچون قلب، کليه و مغز رشد خواهد کرد و تا 9 کيلوگرم هم بزرگ خواهد شد البته رشد اين انگل در مغز بسيار خطرناک بوده و ممکن است منجر به مرگ شود.

هاري يکي ديگر از بيماري هايي است که مي تواند از سگ به انسان انتقال يابد و علاوه بر اينکه راه درماني ندارد در صورتيکه تا حداکثر 4 ساعت پس از گزيدگي به مراکز درماني مراجعه نشود 100 درصد کشنده خواهد بود.

علاوه بر مشکلات بهداشتي و زيست محيطي جولان سگ‌هاي ولگرد در کوچه و خيابان‌ها باعث ايجاد رعب و وحشت در کودکان و سلب آسايش شهروندان برخي از خيابان‌هاي شهر شده است. پارس هاي شبانگاهي گله اي از سگ ها که موجب سلب آسايش از اهالي محل مي شود نيز بايد به اين موارد اضافه کرد.

امروز حضور آزاد سگ هاي بدون صاحب در هيچ نقطه اي حتي در دوره افتاده ترين مناطق شهري و روستايي امري پذيرفتني نيست بنابراين لازم است تا اقدامات اساسي  در خصوص کنترل اصولي اين حيوانات به عمل آيد و از شيوع امراض انساني و حيواني جلوگيري شود و جمع اوري حيوانات مزاحم و ولگرد در دستور کار مسئولين ذيربط قرار گيرد تا امنيت جاني و بهداشتي مردم اين شهرستان تامين شود.

قصور شهرداري به عنوان مسئول اصلي جمع آوري سگها

به گزارش صبح آمل اگرچه برخي سگها شانس اين را دارند تا با قيمتهاي ميليوني و با روشهاي اينترنتي خريد و فروش شده و در بهترين شرايط زندگي كنند اما شهرمان شاهد تردد تعداد زيادي سگهاي ولگرد نيز هست. سگهايي كه خيلي وقتها در خيابانها با لاشه آنان مواجه مي شويم و خيلي وقتها با وحشت بيمار و هار بودن به سرعت از كنارشان عبور مي كنيم تا مبادا از آنها آسيب ببينيم اما قصور شهرداري به عنوان مسئول اصلي جمع آوري اين سگها موجب شده تا در كنار موش و گربه به ديدن سگهاي ولگرد نيز عادت كنيم اما نمي توان از معضلات بهداشتي و مشكلات ناشي از حضور اين مهمانان ناخوانده شهر چشم پوشي كرد.

از طرفي سگهاي ولگرد به عنوان يکي از عوامل اصلي حمله و گزش به انسان مطرح هستند که در موارد عديده‌اي گزش انسان توسط سگ ( بدون انتقال بيماري ) منجر به مرگ بالاخص در اطفال مي‌گردد و موجب سلب آسايش عمومي در شهرها و روستاها شده و به عنوان يکي از مهمترين عوامل آلوده‌کننده پارکها و تفرجگاه‌ها مطرح است .

سگها عموما با خنک شدن هوا به محله ها ميآيند

سگها داراي قابليت و پتانسيل توليد مثلي بسيار بالا بوده و به همين علت جمعيت سگهاي ولگرد در صورت اجرا نشدن برنامه‌هاي کنترل و مبارزه، سريعاً افزايش يافته که مخاطرات فراواني براي شهروندان به دنبال خواهد داشت.

اين سگ‌ها عموما با خنک شدن هوا به محله ها مي‌آيند و در تاريکي هوا موجب وحشت اهالي مي‌شوند. از سوي ديگر بسياري از ساکنان اين محله ها نگران بيمار بودن سگ‌ها هستند. ضمن اينکه افزايش تعداد آنها به ويژه در شب باعث سلب آسايش اهالي شده است و ورود جدي شهرداري براي رسيدگي به اين موضوع ضروري است.

مجتبي يکي از شهروندان آملي در گفتگو با خبرنگار صبح آمل با اشاره به اين انتقادها مي‌گويد: طي دو سال گذشته جمع آوري سگ هاي ولگرد در شهر آمل به هيچ عنوان انجام نشده است و در اين زمينه بارها از طريق تماس با نشريات و شهرداري و اداره پسماند نگراني خودمان را اعلام کرديم اما دريغ از توجه مسئولين انگار اين داستان همچنان ادامه دارد.

وي اضافه مي‌کند: شهرداري نسبت به جمع آوري سگ هاي رهاشده در کوچه خيابانهاي اصلي و حتي اطراف آمل اقدامي انجام نمي دهد و اين شهر در محاصره است به طوري که مي توان گفت آمل ميزبان سگهاي ولگرد است.

يکي از اهالي شهر آمل نيز، ‌گفت: ‌سگهاي ولگرد با پاره کردن کيسه‌هاي زباله و پخش آنها در کوچه‌ها، سبب آلوده شدن محيط مي‌شوند که اين امر خود نيز باعث بروز مشکلات عديده‌اي هم براي ساکنين محلات و هم دستگاه‌هاي اجرايي جمع آوري زباله شده است.

وي با اعلام نارضايتي از حضور سگهاي ولگرد مي گويد: سگهاي ولگرد محيطي پر از ترس را براي مردم ايجاد کرده‌اند و از سويي خطر ابتلا به بيماري‌هاي خطرناک به واسطه اين حيوان وجود دارد.

اين شهروند آملي تاکيد کرد؛ با هزار بدبختي و در شرايط بسيار سخت تعدادي جوجه خريديم و بزرگ کرديم. مدتي پيش اين مرغ و خروسها را در کوچه رها کرديم که حدود 10 تايي خوراک سگهاي ولگرد گرسنه شدند و اين اتفاق براي همسايه هاي ما هم افتاد. تا کي بايد تاوان بي تدبيري مسئولين ارگانهاي ذيربط را بدهيم؟

احمدي يکي از اهالي کوچه رحيمي به خبرنگار ما گفت: با توجه به وجود سگ‌هاي ولگرد شب‌ها آرامش نداريم و خانواده‌ها نيز نمي‌توانند ‌بيرون از منزل بروند.

وي صداي زوزه سگهاي ولگرد را نيز آزار دهنده دانست و افزود: صداي سگها آسايش را از خانواده‌ها گرفته و هر شب نيز بر تعداد سگها افزوده مي‌شود.

شاليکار يکي از شهروندان خيابان امام رضا(ع) آمل گفت: اين سگها آنقدر جسور هستند که از وسايل نقليه هم ترسي ندارند و به ماشين‌ها نيز حمله مي‌کنند. وقتي صبح مي‌شود و مي‌خواهيد از منزل خارج شويد و در خيابان راه بيفتيد، سگهايي را مي‌بينيد که به صورت گله‌اي در حال پرسه‌زدن هستند که در اين حالت يا بايد دونده ماهري باشيد و خود را از معرکه نجات دهيد، يا دل را به دريا زده و آماده مقابله شويد و يا اينکه از همان راهي که رفته‌ايد به خانه‌ بازگرديد.

وي ادامه داد: با موتور در ساعات 11 يا 12 شب نمي‌توان از خيابان‌ها عبور کرد، چرا که هرلحظه ممکن است سگي حتي به موتور حمله‌ور شود!

شاليکار با اشاره به بيماري هاي مشترک انسان و حيوان گفت: به يقين مي‌گويم اگر از ورود سگها به شهرجلوگيري نشود، شيوع بيماري‌ها نيز در اين منطقه افزايش مي‌يابد.

شهر به محل امني براي سگهاي ولگرد تبديل شده است

اهالي مي‌گويند با وجود اينکه بارها و بارها شنيده‌ايم سگهاي ولگرد ترس ندارند، اما وقتي که در کوچه به بچه‌ها نزديک مي‌شوند، نمي‌توانيم نگران نباشيم، به همين دليل ترجيح مي‌دهيم بچه‌ها خانه بمانند و بيرون نروند.

وي که خود را محسن معرفي کرد، افزود: با اين که خانواده ها نکات بهداشتي مربوط به جمع آوري زباله ها را رعايت کرده و آنها در ظرف هاي دربسته قرار مي دهند اما اين حيوانات که به دنبال غذا هستند، آنها را پاره کرده و زباله ها را پخش مي نمايند.

اين شهروند شاکي با در خواست از مسئولان امر براي چاره انديشي اساسي در اين باره، گفت: حضور اين حيوانات در سطح برخي خيابان ها علاوه بر اينکه موجب ترس و حشت بعضي عابران و بخصوص و کودکان مي شود، کار رفتگران شهرداري را دو چندان مي کنند و نظافت و بهداشت شهر را برهم مي زنند.

وي تاکيد کرد: ديدن سگهاي ولگرد متعدد در محدوده پايانه مسافربري براي مسافران ورودي و خروجي چشم نواز نيست.

نگراني اهالي اين است که با گرم شدن هوا، بر تعداد اين سگهاي گرسنه و ولگرد اضافه شود و نبود غذا باعث شود که اين حيوانات به بچه‌ها آسيب برسانند. ضمن اينکه وجود بيماري در آنها مي‌تواند خطرناک باشد.

با توجه به فصل گرما و افزايش احتمال انتقال بيماري‌ها از سگ‌ به انسان لزوم اقدام عملي و فوري در اين زمينه به منظور جلوگيري از بروز هرگونه مشکل بهداشتي و يا حادثه‌اي تلخ براي شهروندان بيش از پيش احساس مي‌شود.

آن طور که به نظر مي‌رسد، مشکل اصلي سگهاي ولگرد، وجود آنها در سطح شهرهاست؛ يعني راه حل مسالمت‌آميز و بدون خشونت جلوگيري از تقابل يا ورود سگها به سطح شهر، زنده‌گيري آنها در پروسه‌هاي منظم زماني و انتقال شان به مکاني خارج از شهر و محافظت شده است که مزاياي بسياري مي‌تواند ‌‌داشته باشد؛ از جمله اينکه حيوانات کشته نشده و حقوقشان پايمال نمي‌شود و هم مي‌توانند به زندگي طبيعي خود بازگشته و مشکلي براي زندگي شهروندان و سلامت آنان ‌‌نداشته باشد.

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه , بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود