Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد در گفتگو با صبح آمل:شهرک گلخانه ای در محمودآباد احداث می شود

در زمینه توسعه کمی گل و گیاه مشکلاتی چون تغییر کاربری مطرح است که طی نشست های گلخانه داران با نماینده مردم شهرستانهای نور و محمودآباد
در مجلس شورای اسلامی و جلسات تعاونی گل و گیاه با فرماندار مقرر شد در غالب شهرک گلخانه ای یا سالانه بخشی از اراضی در اطراف روستاها برای توسعه گل و گیاه اختصاص یابد
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد گفت: این شهرستان حدود 20 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که از این مقدار حدود هفده هزار و پانصد هکتار اراضی شالیزاری است که مقدار تولید شلتوک آن از مجموع کشت اول و دوم حدود 105 هزار تن در سال گذشته بوده است.
احمد صادقی با بیان اینکه ده درصد تولید برنج استان را محمودآباد به خود اختصاص داده ؛ اظهار داشت: حدود 105 هزار تن شلتوک تولید شده در سال گذشته در ۸۴ کارخانه شالیکوبی شهرستان محموداباد و شهرهای اطراف تبدیل شده است.
به گزارش صبح آمل، وی افزود: بیش از ۳۰ درصد از ۸۴ کارخانه شالیکوبی شهرستان اصلاح ساختار شدند و در بهینه سازی و اصلاح ساختار شالیکوبی ها توانستیم از ضایعات تبدیل شلتوک به برنج در این سطح جلوگیری کنیم و امیدواریم سالانه به تدریج و با تخصیص تسهیلات به شالیکوبی داران بتوانیم درصد اصلاح ساختار را در شهرستان افزایش دهیم تا ضایعات را به حداقل برسانیم.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد با بیان اینکه از 17 هزار و پانصد هکتار اراضی شالیزاری حدود 13 هزار و پانصد بهره بردار داریم؛ خاطرنشان کرد: این رقم ضریب اشتغال بالایی است و محمودآباد یکی از شهرستانهایی است که حدود 60 درصد جمعیت آن روستایی و 40 درصد شهری می باشد که نشان می دهد اهم فعالیت شهرستان در حوزه کشاورزی است.
صادقی تصریح کرد: بعد از برنج صنعت گل و گیاه بیشترین بهره بردار را در بخش کشاورزی دارد به همین خاطر برای معرفی بیشتر پتانسیل و ظرفیت این بخش، در سال 95 بر اساس مصوبه کارگروه آب و خاک و کشاورزی شهرستان مقرر شد سالانه نمایشگاهی در این خصوص دایر شود که به همت فرماندار محترم و پیگیری مدیریت جهاد کشاورزی با محوریت شرکت تعاونی گل و گیاه شهرستان در سال اول و دوم با حضور ۴۰ تولید کننده در ۴۲ غرفه که حدود ۲۰ درصد بومی بودند برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه بیشتر شرکت کنندگان بومی بودند؛ افزود: در نمایشگاه امسال که از ۵ لغایت ۹ شهریور برگزار شد 44 غرفه و بالای ۶۰ درصد شرکت کنندگان بومی بودند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد ادامه داد: سطح گلخانه های شهرستان محمودآباد از فضای باز و بسته حدودا 80 هکتار با تولید حدود 17 میلیون شاخه اصله بوته و نشایی که از این سطح تعداد 650 نفر بهره بردار در این حوزه به طور مستقیم و حدود 4500 نفر غیر مستقیم مشغول به فعالیتند.
صادقی بیان داشت: در زمینه توسعه کمی گل و گیاه مشکلاتی چون تغییر کاربری مطرح است که طی نشست های گلخانه داران با نماینده مردم شهرستانهای نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی و جلسات تعاونی گل و گیاه با فرماندار مقرر شد در غالب شهرک گلخانه ای یا سالانه بخشی از اراضی در اطراف روستاها برای توسعه گل و گیاه اختصاص یابد.
وی افزود: با توجه به اطلاعیه های آب منطقه ای استان و امور آب شهرستان در خصوص ممنوعیت برداشت آب از چاههای زراعی جهت کشت دوم به جهت کمی بارش در سالهای اخیر و کمبود آب زیرزمینی و شورشدن آب در برداشتهای متوالی(بنا به گفته کارشناسان امور آب) جهاد کشاورزی شهرستان در راستای همین سیاست سعی در اطلاع رسانی و انجام کشت دوم در صورت داشتن آب مطمئن از جمله آببندانها، آب جاری و چشمه ها تاکید بخصوص که در مرداد ماه با بارندگی نسبی مناسبی برای این منظور داشتیم.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد اظهار داشت: شهرستان محمودآباد با ۸۰ قطعه آببندان به مساحت حدود ۱۳۰۰ هکتار می باشد که ظرفیت بسیار خوبی برای ذخیره و تامین آب زراعی شهرستان می باشد و با توجه به مشکل کم آبی این آببندانها می تواند کمک بسیار خوبی برای بهره برداران باشد.
صادقی تصریح کرد: جهت استفاده بیشتر از این ظرفیت و انجام لایروبی آب بندانها اطلاع رسانی لازم از سوی مراکز جهاد کشاورزی به شورا ها و دهیاران شده بطوری که بعضی از آبندانهای روستا در حال لایروبی و یکی از این آببندانها، آببندان روستای خشت سر در سطح ۸۰ هکتار است که با پیگیری جهادکشاورزی از محل اعتبارات استانی در حال لایروبی می باشد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از سیاستها و برنامه های وزارت جهاد کشاورزی حفظ بستر تولید، جلوگیری از تغییرکاربری غیرمجاز و امنیت غذایی می باشد. امور اراضی با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی به جد برخورد می کند بطوریکه در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ در دو سال گذشته رتبه های نخست را در سطح استان به خود اختصاص داده است
و ما در جلوگیری از تغییر کاربری نسبت به سال های گذشته با پیگیری های فراوان از طریق امور اراضی سامانه گشت ۱۳۱ و مراکز جهاد کشاورزی توانستیم تا حدودی به آمار را به حداقل برسانیم.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد به عمده مشکلات کشاورز شهرستان اشاره کرد و گفت: زهاب دار شدن اراضی با اولین بارندگی و عدم انجام کشت دوم از جمله سبزی صیفی، وجود چاههای بدون پروانه که تا کنون موفق به اخذ پروانه از امور آب نشدند، عدم پوشش بتنی کانالهای آبرسان که کمک بزرگی در جلوگیری از هرز آب دارد، عدم تجهیز تعداد زیادی از چاههای کشاورزی به برق، کمی اعتبار لازم در اجرای تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری و لایروبی آب بندانها، پائین بودن کشت مکانیزه برنج به جهت بالا بودن قیمت ماشین آلات کشاورزی(نشاکار ) از جمله مشکلات منطقه می باشد.
صادقی ادامه داد: از 17 هزار و پانصد هکتار اراضی شالیزاری شهرستان محمودآباد تا پایان سال 95 حدود دو هزار هکتار تجهیز شد که رقم بسیار پایینی است.
وی تصریح کرد: با توجه به مقاومت کشاورزان در خصوص اجرای تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در سال 95 روستاهای بائوده علیا، زنگی کلای هراز پی و خوردونکلا از بخش مرکزی در سطح 528 هکتار را اجرا و به موقع تحویل کشاورز و در هفته دولت با حضور استاندار افتتاح شد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد گفت: امسال نیز حدود ۳۰۰ هکتار در برنامه تجهیز قرار دارد که مقدمات کار جهت اجرا از سوی مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی در حال انجام می باشد که این روستاها شامل ارمک کلا و ملا کلا است و با تکمیل نقشه برداری و طراحی روستای برنج ده نیز در سطح ۱۲۰ هکتار در برنامه اجرایی امسال قرار دارد.
صادقی اظهار داشت: مشکل دیگر بحث تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی به جهت نزدیکی به پایتخت و دارا بودن دریای زیبا با ساحلی مفرح و جنگل و دشت زیبا بوده که فشار به این اراضی در سنوات گذشته زیاد بوده ولی با ورود به موقع مقام معظم رهبری در برخورد با قانون شکنان و همکاری خوب دستگاه قضایی، نیروی انتظامی ادارات ذیربط و حضور مدام گشت ویژه 131 به حداقل رسیده که امیدواریم این مورد به صفر برسد و ما زمین را همیشه به عنوان بستر تولید حفظ داشته باشیم.
وی به طرح هادی اشاره کرد و افزود: در راستای اجرای طرح هادی روستا هر ده سال بخشی از اراضی به فراخور رشد جمعیت و …. به بافت روستایی اضافه و امکان ساخت و ساز میسر می شود که این می تواند مشکل بومی های منطقه را حل و اگر ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی صورت گیرد به شدت در همان اوایل شروع با اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ برخورد می شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد گفت: در شهرستان محمودآباد حدود 14هزار چاههای سطحی در اراضی کشاورزی شهرستان محمودآباد است که بیشترین سهم را در تامین آبهای کشاورزی بعهده دارد و هفت هزار حلقه از این تعداد چاه ها، به نوعی فاقد پروانه هستند.
صادقی با بیان اینکه برای تامین سوخت چاه های فاقد پروانه و غیر مجاز مشکل داریم؛ خاطرنشان کرد: چون سوخت مصرفی اکثر چاهها فسیلی است و از نفت و گازوئیل استفاده می شود بنابراین برای برقی کردن نیاز به پروانه دارند که با کمک و مساعدت شرکت نفت، آب منطقه ای و جهاد کشاورزی این مشکل برای امسال رفع شد ولی مشکل این چاهها همچنان باقیست.
وی افزود: حدود 62 مرغداری در سطح شهرستان داریم که به نوعی فعال هستند و حدود 5 درصد تولید استان در بحث طیور را به خود اختصاص دادند علاوه بر این دو شرکت مرغ مادر و دو شرکت جوجه کشی داریم که یکی از آنها با تولید حدود هفتاد میلیون قطعه در سال نیاز منطقه را تامین و در سال ۹۷ بعنوان واحد نمونه ملی انتخاب شد و از ظرفیت های بسیار خوب شهرستان و استان می باشد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد اظهار داشت: 6 پروژه زیر بنایی جهت افتتاح در هفته دولت داشتیم که سه پروژه تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در سطح 528 هکتار بود که با حضور استاندار و دیگر مسئولین استانی و شهرستانی با اعتباری بالغ بر 44 میلیارد ریال افتتاح گردید. یک پروژه حفر و تجهیز چاه کشاورزی معلم کلا، یک پروژه آبیاری تحت فشار باغ مرکبات در عبدالله آباد و همچنین اصلاح و بهینه سازی کارخانه شالیکوبی در سرخرود که مجموعا 55 میلیارد و 280 میلیون ریال به بهره برداری رسید همچنین افتتاح همزمانی 79 پروژه بخش کشاورزی استان مازندران در روستای خوردونکلا محمودآباد نیز داشتیم .
صادقی در پایان گفت: در خصوص اشتغال روستایی و سامانه کارا حدود 45 درصد از اشتغال روستایی بخش کشاورزی با اعتباری حدود دو میلیارد و دویست میلیون تومان به شهرستان محمودآباد تخصیص یافت که با پیگیری های جدی به عمل آمده از سوی همکاران جهاد کشاورزی حدود ۴ میلیارد تومان جذب شده که در آینده با تکمیل مدارک لازم از سوی متقاضیان و همکاری بانکهای عامل این مبلغ به بیشتر از 5 میلیارد تومان برسد.

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود