Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

نقش صندوق قرض الحسنه در اصناف آمل چیست!؟

سعید کرمی رئیس اتاق اصناف در گفت گو با صبح آمل از اختلافات گفت و از پاسخ به سوال ما طفره رفت:
صبح آمل: نقش صندوق قرض الحسنه در اصناف آمل چیست!؟
واریزی های اجباری متقاضیان پروانه کسب به این نهاد غیر رسمی چگونه حساب و کتاب می شود؟
چرا قانون در آمل فرق می کند؟
کرمی رئیس اتاق اصناف آمل: بلوکه شدن پول در صندوق قرض الحسنه را نفی می کنم اما واریزی های آموزش به این صندوق را هزینه اتاق می کنیم!؟
فرماندار جهادی آمل لازم است به اصناف و اتحادیه های آمل ورود کنید این نهادها شفافیت لازم را ندارند!؟
صندوق های قرض الحسنه بدون مجوز چند سالی است برچیده شده اند چرا صندوق قرض الحسنه امام زمان همچنان فعال است!؟
انتخابات اتاق اصناف آمل در حالی در آخرین روز اردیبهشت‌ماه 97 با رقابت 14 کاندیدا انجام شد که در پایان آن، غلامرضا حمیدی با 39 رأی، محمدرضا دواتگر با 35 رأی، سیف‌الله عظیمی با 31 رأی، علی نارنجی با 24 رأی و سعید کرمی با 18 رأی حائز بیشترین میزان آرا شده بودند. اما نکته قابل اشاره آنکه، سعید کرمی که حائز کمترین میزان آرا در میان منتخبان هیئت رئیسه این اتاق در پایان روز رای‌گیری بود، توانست بیشترین رای را در انتخابات داخلی به خود معطوف و عنوان ریاست اتاق اصناف آمل را برای خود ثبت نماید. این در حالی بود که اتاق اصناف در یکی دو سال اخیر دچار یکسری تغییر و تحولاتی شده بود و هیئت مدیره اش از همدیگر شکایت و هر کدام یکدیگر را نقد می کردند. در نهایت 5 نفر از جمله آقایان محبی، رسولی، حسینی و حمزه نوا (جایگزین چهار نفر هیئت مدیره قبلی شدند ) و آقای کرمی از اعضای قبلی روی کار آمد. در دوره‌های قبل قوانین به صورت مصلحتی اجرا می‌شد و این امر موجب بروز و ظهور برخی مسائل و مشکلات شد که با این حال باز هم می توان گفت اتاق اصناف از جمله نهادهای هماهنگ کننده میان اتحادیه‌های صنفی است و نقش مهمی در رونق بخشی به اقتصاد با سهم ۲۵ درصدی اصناف در تولید ناخالص داخلی و با اشتغالزایی بیش از ۴۷ درصدی دارد. همچنین نقش مهمی در توسعه اقتصاد کشور دارد و طبق قوانین نظام صنفی مصوب مجلس شورای اسلامی اداره می‌شود. اما نظارت بر حسن اجرای این قوانین به عهده هیئت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی است که عملا با حضور هیئت دولت در امور اصناف انجام می‌شود. در شهرستان های کشور نیز هیئتی تحت عنوان «کمیسیون نظارت بر اصناف شهرستان» فعالیت می‌کند که وظایفی مانند تصمیم گیری در مورد ادغام اتحادیه‌ها، نظارت بر انتخابات آنها، رسیدگی و بازرسی عملکرد اتحادیه‌ها، رسیدگی به بودجه، ترازنامه و صورت مالی اتاق اصناف و … را بر عهده دارد.
طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، اعضای کمیسیون نظارت بر اصناف در شهرستانهای هر استان متشکل از رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت (که رئیس کمیسیون است)، نمایندگان امور مالیاتی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی، انجمن حمایت از مصرف کنندگان، بسیج اصناف، اتاق بازرگانی استان، اتاق تعاون استان، رئیس شورای استان، رئیس و نایب رئیس اتاق اصناف مرکز استان، نماینده مطلع و تام‌الاختیار استاندار هستند که باید حسن اجرای قوانین در اتاق اصناف را بررسی کرده و بر عملکرد آن نظارت داشته باشند. حواشی که تمامی ندارد و هر روز نیز به ماجراهایش اضافه می شود و این در مورد نهادهای خدمات رسان که انتظار بیشتری از آنها می رود نیز به وضوح نمایان است و گاها با نگاهی گذرا عکس آن را نیز می بینیم چنانچه بسیج اصناف به عنوان یکی از این ادارات با توجه به وظیفه اش (ایجاد همدلی، همبستگی در بین اصناف و اعضاء خصوصا و بویژه ترویج مراسم مذهبی) می بایست چون گذشته بازار، پیشقدم و پرچمدار آن باشد و به تناسب مناسبتها پارچه نویسی، نصب پارچه های سیاه و رنگی و چراغانی معابر و خیابانها به صورت خودجوش از سوی اصناف انجام شود اما در حالی که الان شهرداری که انجام نمی دهد و بازاریان هم عملا وارد این قضییه نمی شوند و به نوعی آن معنویات بازار از بین رفته در حالی که یکی از وظایف بسیج اصناف همین می باشد که متاسفانه شاهد این هستیم که بسیج اصناف اصلا وارد این قضییه نمی شود و گاها به زعم اینکه قدرت دارد و اتحادیه و اتاق اصناف هم از آن حساب می برد آنها هم اعمال نفوذ می کنند و در جلسات کمیسیون نظارت به عنوان کارشناس از طرف اتاق اصناف و وزارت صمت بسیج اصناف عرض اندام و اعلام نظر همراه با داد و بیداد می کند و یکطرفه هر چه دوست دارد می گوید و همه با یک ترسی حرفی روی حرف آنها نمی زنند که لازم است در این خصوص روشنگری شود. ابهامات جنجالی پرونده اتاق اصناف که پس از روی کار آمدن رئیس و اعضای جدید هیئت مدیره تا به امروز همچنان باقیست و حتی پاسخ های ریاست نیز نتوانسته جای خالی علامت ؟؟ را پر کند چنانچه این طرف میز خودشان را مبرا از هر گونه اتهامی چون بلوکه شدن حسابهای میلیاردی و دعواهای ضد و نقیض و نفی یکدیگر و هزار اما و اگر دیگر می دانند تا آنجا که شبهاتی در خصوص واریز مبالغ 200 هزار تومان بحساب صندوق قرض الحسنه از سوی متقاضییان جهت اخد پروانه کسب که به گفته شاهدان تمام صندوقهای مالی در سراسر کشور جمع شده و فقط در آمل چنین صحنه ای قابل روئیت است و به دلایلی نامعلوم حتی به آن رسیدگی نمی شود و پشت شان به جایی گرم است و همین موجب طرح سوالاتی چون نقش این صندوق قرض الحسنه چیست؟این پولها به کجا می رود؟ و تا به حال به کجا رفته است و چه کسی حساب و کتابها را انجام می دهد؟ اما آنچه در این گزارش اختصاصی و بی رودربایستی بیشتر به چشم می آید سخنان کرمی رئیس اتاق اصناف آمل در پاسخ به سوالات خبرنگار صبح آمل است مبنی بر پولهای میلیاردی بلوکه شده در بانک قرض الحسنه که ایشان به شدت آن را رد کرد. واریزی های متقاضضیان پروانه کسب در دو بخش به این صندوق قرض الحسنه می باشد یک فیش ثابت به عنوان حق صندوق!؟ و یکی فیش آموزش به عنوان هزینه آموزش و صدور گواهی!؟
کرمی به شدت شایعه چند میلیارد تومان پول بلوکه شده در صندوق قرض الحسنه امام زمان(عج) را نفی می کنم که اگر این مقدار پول را داشتیم اینجا چکار می کردیم؟؟ از طرفی یکی از درآمدهایی که برای اتاق اصناف با 5 هیئت رئیسه و 13 نفر کارمند و بالای 27 هزار واحد صنفی در سطح شهرستان نظارت بر اتحادیه ها و بازار بر عهده اتاق اصناف است. در قانون نظام صنفی یکی از درآمدهای اتاقهای اصناف هر شهرستان از محل آموزش می باشد و دیگری محل درآمد اتحادیه ها نیز آموزشهایی است که معرفی می کنند و هزینه ها را کسب می کنند و بقیه هم مختص هزینه های کارکنان اتاق اصناف می باشد و این چیزی نیست که به سه چهار میلیارد تومان برسد که اگر پول داشتیم وضع ما خوب بود نه اینکه الان در یک اتاق ساخت 50 سال پیش بنشینیم.
صبح آمل: کرمی یا به عنوان رئیس اتاق اصناف مطلع نیست و یا خود را به بی اطلاعی زده است که نهادهای نظارتی می توانند به راحتی با مراجعه به صندوق روشنگری کنند
در خصوص دعواهای هیئت رئیسه برای خوانندگان بیشتر توضیح بدهید که به چه دلیل آقای حمیدی از شما شکایت کرده و محکوم هم شوید و بعد از آن شما هم ایشان را محکوم کردید و کاملا موضوع عوض شده و الان شما هستید ولی آن چهار نفر دیگر با چه روشی به اتاق اصناف آمدند؟؟؟!!!
اتاق اصناف شهرستان شخصیت حقوقی، غیرانتفاعی و غیر‌تجاری دارد و پس از‌ ثبت در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان رسمیت می‌یابد. در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها هیات رئیسه اتاق اصناف شهرستان دارای پنج نفر عضو اصلی به ترتیب شامل یک رئیس، دو نائب‌رئیس(اول و دوم)، یک دبیر و یک خزانه‌دار و دو نفر عضو علی‌البدل می‌باشند. دو نفر از اعضای اصلی هیات‌رئیسه از بین صنوف تولیدی خدمات فنی، دو نفر از صنوف توزیعی خدماتی و یک ‌نفر از حائزین اکثریت آراء انتخاب می‌شوند. این چهار نفرآقایان(محبی، حمزه نوا، حسینی و رسولی) را کمیسیون نظارت بر حسب اتحادیه هایی که ارزیابی و آنجا رای دادند که (این انتخابات دارای اشکال است و باید دوباره انجام گیرد) که بر حسب ماده 79 دیوان عدالت اعتراض زدیم و رای ما بر صحت و درست بودن انتخابات بر مصوبات کمیسیون نظارت استان و شهرستان قرار دادند. انتخابات داخلی اتاق اصناف آمل در محل اداره صنعت، معدن و تجارت این شهرستان برگزار و در پایان و پس از شمارش آراء، بنده به‌عنوان رئیس این اتاق برای یک دوره جدید چهار ساله معرفی شدم. خوب در همان زمانی که ما به اتاق اصناف آمدیم آموزش در اتاق اصناف انجام می شد که ما آن را به یکی از اتاق های اداره صنعت و معدن و تجارت بردیم.
سناریوی اضافه برداشت هیئت رئیسه سابق اتاق اصناف که منجر به عزل او شد چه بود؟
از نظر مالی اینجا اضافه برداشت هایی انجام می شد که در کمیسیون نظارت مصوب گرفتیم که این کمیسیون مصوبات خود را برای حسابرسی اتاق اصناف خواستند و ما هم یک حسابدار مشخص کردیم که حساب ها را بررسی کردند و از اصناف استان هم به اینجا آمدند و پس از رسیدگی، صحت حسابداری را اشکال گرفتند که اضافه برداشتهایی وجود دارد و در کمیسیون نظارت این موارد(یک قسمت اضافه برداشت هیئت رئیسه سابق، امهاء پرونده و خرید زمین که کارشناسی نشده بود ) بررسی شد و پس از اینکه اضافه برداشت این آقایان برای کمیسیون نظارت مسجل شد تصمیم به عزل هیئت رئیسه سابق گرفتند و این طرح در استان هم تائید شد و دوباره اعضای هیئت رئیسه نسبت به این رای اعتراض زدند و در هیئت عالی نظارت کشور هم منجر به تائید عزل آقایان شد و (کمیسیون نظارت به عنوان معتمد)چهار نفر به اسامی آقایان محبی، حسینی، حمزه نوا و رسولی را به عنوان هیئت رئیسه انتخاب کردند که دوباره انتخابات داخلی انجام شد و مجددا بنده را به عنوان رئیس اتاق اصناف انتخاب کردند.
چه معیارهایی را ملاک قرار دادند؟
کمیته کمیسیون نظارت یک بازرسی را در طول سال برای تمام اتحادیه ها با توجه به آیتم های موجود شامل چندین موارد(پیشنهاد بودجه، بازرسی،) که قانون نظام صنفی برای آنها تعریف کرده بررسی می کند و پس از آن نمره می دهند و در این میان هشت تا ده اتحادیه ای که بر حسب عملکرد خوب شان امتیاز بیشتری آوردند کاندید داخلی کردند و پس از رای گیری این چهار نفر را به عنوان هیئت رئیسه انتخاب نمودند.
شما و آقای حمیدی چه؟
آقای حمیدی حدود 12 سال ریاست خانه اصناف آمل را بر عهده داشتند و من هم در انتخابات داخلی با رای همکاران انتخاب شدم و ایشان رای نیاوردند.
با توجه به صبغه 12 ساله چرا رای نیاورد؟؟
سعي بر اين بود كه انتخابات بدون حاشيه، در سلامت كامل و در چار چوب ضوابط قانوني برگزار شود و همانطور که می دانید انتخابات اتاق اصناف داخلی است و هر چند نفری که رای آوردند به یکدیگر رای می دهند که بر اساس آن چارت اداری سیستم مشخص می شود که آقای حمیدی در آن انتخابات نتوانست حد نصاب لازم را بدست بیاورد.
آیا می شود گفت لابی گیری شکل گرفت؟
نه اصلا لابی گری صورت نگرفت. فقط بعضی مواقع خدا نکنه غرور انسانی را بگیرد و مدعی صندلی ریاست بشود و این به زعم بعضی ها ناشی از کبر و غروری بود که وی از خود بروز داد و فکر می کرد برای همیشه این کرسی متعلق به اوست که متاسفانه در انتخابات داخلی درون سازمانی رای لازم را نیاورد و از داخل همه چیز تغییر کرد و غرور کاذب برایش دردسر ساز شد و ضد رد این ادعا به جرات باید گفت غرور متعلق به شیطان است.
نقش بسیج اصناف چیست؟
بسیج اصناف جهت احیای هویت دینی و انقلابی اصناف، در کنار انجمن اسلامی بازار و اتاق اصناف تلاش خواهد کرد تا از اصناف به عنوان سربازان جنگ تحمیلی اقتصادی حمایت کند، چرا که این حمایت واجب است. هدف از تشکیل بسیج اصناف نیز این است که صنوف ما بر مبنای دین مبین اسلام عمل نمایند و خودشان بر خودشان نظارت کنند که اگر اینگونه باشد بسیاری از دغدغه‌ها وجود نخواهد داشت.
این درست ولی بسیج اصناف وارد کارهایی شده که ربطی به آنها ندارد؟
بسیج کار خودش را دارد و ما هم در خدمت شان هستیم. خوب قانونگذار برای همه کار و مسئولیت را تعریف کرده که بسیج باید کار فرهنگی را ترویج بدهد و به جهت ترافیک امورات محوله اتاق اصناف و ازدحام ارباب رجوع دیگر نمی رسیم مسائلی چون این موارد را پیگیری کنیم.
وارد کارهایی می شوند که ارتباطی به آنها ندارد؟
آن را ولا ما هم نمی دانیم.
حق خواننده ها هست که این موارد شفاف سازی شود چرا بسیج اصناف از افرادی باید حمایت بکنند که ارتباطی به آنها ندارد و بالعکس جاهایی که باید وارد بشوند را نیستند لطفا توضیح دهید؟؟
من در جریان کار اینها نیستم و نظارت بر بسیج اصناف بر عهده سپاه است و این عزیزان به عنوان همکار ما در اتاق اصناف مستقرند و هر نوع کمکی هم بخواهند با افتخار و آمادگی کامل برای آنها انجام می دهیم چنانچه در صورت درخواست برای نصب پارچه نوشته ها و چراغانی معابر و خیابانها از طریق اتوماسیون اداری به اتحادیه ها اعلام می کنیم و موارد انجام می شود حالا این میان بعضی مواقع اگر کارهایی از دست شان در می رود بخاطر دغدغه کار زیاد است.
گاها شاهد هستیم از نام مقدس بسیج استفاده هایی می شود و بقیه به احترام این نام سکوت می کنند؟
کمیسیون نظارت نه مربوط به من است و نه بسیج اصناف و تصمیم گیری امور به عهده رئیس آن می باشد و اگر ضعفی هم در کار باشد از جانب ریاست است در این میان حرف مرا هم رئیس کمیسیون نظارت قبول نمی کند البته بعضی مواقع مشکلاتی اینچنینی در غالب سوء مدیریت پیش می آید و این سلیقه ای است و امیدواریم برطرف شود و شکر خدا از زمانی که ما وارد اتاق اصناف شدیم جز شفافیت مسئولیت دنبال چیز دیگری ( مدرک، سر دوشی، لوح تقدیر) نبودیم و اعتقادم بر این است کار فقط باید برای رضای خدا باشد که این بهترین توشه و سرمایه آخرتی است و سرلوحه کار نیز باید همین امر و رضایت خالق باشد.
وظایف اصلی اتاق اصناف چیست؟
‌‌اتاق اصناف شهرستان اتاقي متشكل از رؤساي اتحاديه‌هاي صنفي هر شهرستان براي انجام وظايف و مسؤوليت‌هاي مقرر در اين قانون است که نظارت مهم ترین رکن وظایف آنها کنار دیگر مسئولیتهای تعریف شده چون آموزش، شناسایی و بازرسی می باشد و با توجه به این مهم پرونده های تعزیراتی زیادی نیز داریم و در سال حداقل 10 هزار واحد کسبی را بازرسی می کنیم و در فرمتی تعیین شده تعداد مغازه ها و واحدهای کسبی در هر خیابان و منطقه و افراد شاغل در آنها و همچنین تعداد بیمه شدگان و نوع مالکیت افراد (استیجاری یا صاحب )مشخص می شود.
یکی از بندهای کمیته نظارت مالی ست؟
تقاضای پیشنهاد بودجه اتحادیه ها پس از مشخص شدن در بهمن ماه هر سال به اتاق اصناف ارائه می شود و اینجا هم پس از بررسی درآمد مالی شان توسط حسابداران برای تائید نهایی به کمیسیون نظارت می رود.
رسیدگی به شکایات و پیامهای مردمی واجباتی است که در اتحادیه ها باید ایجاد و به شما هم اطلاعات داد شود تا نظارت و بررسی کنید و بسیج اصناف هم شاید یکی از وظایفش رسیدگی به جرایم افرادی است که چند حساب دارند؟
دوره قبلی اتاق اصناف عملکرد مناسبی نداشت و هنوز بسیاری از مشکلات اصناف پا برجا مانده و کسی هم پاسخگو نیست و تا قبل از سال 97 اتحادیه نه تراز مالی می داد و نه به حسابها رسیدگی می شد و این موضوع حقیقت داشت اما پس از انتخابات متوجه شدیم که وضعیت حسابداری بسیار خراب است بنابراین و بر همین اساس یکی از حسابداران مورد اعتماد خودمان را آوردیم و حسابدار سابق که کارمند بانک ملی بود را نیز به دفترمان فرا خواندیم و از او خواستیم تا حسابها را در بیاورد نکته مهم اینکه اتاق اصناف را با ده میلیون و 400 هزار تومان موجودی تحویل گرفتیم و تا پایان سال 97 هم برای بررسی بیشتر حسابها مجبور شدیم آن آقا(کارمند سابق بانک ملی) را نگه داریم که مشخص شد یک ریال نه از اتحادیه ها پول می گرفتند و نه رسیدگی می کردند در حالی که از وظایف این اتاق رسیدگی به امور مالی و صدور پروانه اتحادیه ها می باشد.
کمیسیون نظارت چه وظایفی دارد؟
كميسيون نظارت كميسيوني است كه به منظور برقراري ارتباط و ايجاد هماهنگي بين اتحاديه‌ها و ‌اتاق‌هاي اصناف شهرستان با سازمان‌ها و دستگاه‌هاي دو‌لتي در راستاي و‌ظايف و اختيارات آنها و همچنين نظارت بر اتحاديه‌ها و ‌اتاق‌هاي اصناف شهرستان هر شهرستان تشكيل مي‌شود. هيأت‌عالي نظارت نیز هيأ‌تي است كه به منظور تعيين برنامه‌ريزي، هدايت، ايجاد هماهنگي و نظارت بر كليه اتحاديه‌ها، ‌اتاق‌هاي اصناف شهرستان، اتاق اصناف ايران و كميسيون‌هاي نظارت تشكيل مي‌گردد و بالاترين مرجع نظارت بر امور اصناف كشور است.
اتحادیه هایی هم هستند که امورات مالی آنها بررسی نمی شود؟
آموزش ثبت نام نیست و از مصوبات کمیسیون می باشد که بر اساس دستورالعمل اتاق اصناف کشور برای آموزش مبلغ 200 هزار تومان از تمام اتحادیه ها برای همه کسانی که متقاضی پروانه کسب هستند دریافت می شود و آنها را به اتاق اصناف ارجاع می دهند تا دوره آموزشی(احکام، فقه در جهت کسب روزی حلال و کسب و تجارت) را ببینند که بهترین نوعش می باشد و بسیار موثر و مفید است.
سرفصل دوره های آموزشی بر چه اساس می باشد؟
در رابطه با آموزش اصناف، آموزش هایی چون قانون و مقررات نظام صنفی، مشتری مداری، فقه بازار، خرید و فروش الکترونیکی، قوانین و مقررات مالیاتی( مالیات بردرآمد و ارزش افزوده)، قانون و مقررات شهرداری، قانون و مقررات کار و تامین اجتماعی، قانون و مقررات نیروی انتظامی و قانون و مقررات بهداشت از سرفصل های دوره های آموزشی آن می باشد و در حال حاضر با توجه به شرایط کرونایی آموزشها به صورت مجازی انجام و امتحان هم گرفته می شود که شامل دریافت هزینه ها نیز هست. ولیکن این کسب و کار قانون نظام صنفی است و برگرفته از مصوبات مجلس شورای اسلامی است که به عهده اتاق اصناف گذاشته شد.
چرا واریزی ها برای بخش آموزش های اصناف به حساب بانک قرض الحسنه می رود؟
بانک قرض الحسنه همانطور که از اسمش پیداست از خیلی سالها قبل برای افرادی که در آنجا حسابی برای خود باز می کردند تا وامی بگیرند وجود داشت و پولهایی هم از خانه اصناف به این صندوق به همین منظور برای آن افراد واریز می شد. قانونگذار برای هر اتاق دو حساب جاری و قرض الحسنه معرفی کرده است و پولهای دریافتی بابت آموزش به حساب بانک قرض الحسنه واریز می شود و این برای مستضعفین و نیازمندانی است که نیاز به وام با سود کم دارند و برای اتاق اصناف هیچگونه درآمدی ندارد.
ظاهرااین کار فقط در آمل دارد انجام می شود و در هیچ جای کشور چنین پولی به صورت غیر قانونی دریافت نمی کنند؟!!!!
نه غیر قانونی نیست و عین قانون است که به اصطلاح آموزش را باید اتاق اصناف دائر کند.
نقش صندوق قرض الحسنه چیست؟ این پولها کجا می رود؟ تا به حال به کجا رفته؟ چه کسی حساب و کتابها را انجام می دهد؟
اتحاديه صنفي مكلف است با انقضاي مدت اعتبار پروانه كسب‌، اخطاريه يك ماهه براي تبديل پروانه موقت به پروانه دائم يا تمديد پروانه دائم صادر نمايد و در صورت عدم تبديل يا تمديد پروانه، واحد صنفي در حكم واحد بدون پروانه تلقي مي‌شود. پرو‌انه تخصصي و فني هم گواهينامه‌اي است كه بر داشتن مهارت انجام دادن كارهاي تخصصي يا فني دلالت دارد و به و‌سيله مراجع ذي‌صلاح صادر مي‌شود و اتحاديه شخصيتي حقوقي است كه از افراد يك يا چند صنف كه داراي فعاليت يكسان يا مشابه‌اند، براي انجام دادن و‌ظايف و مسؤو‌ليت‌هاي مقرر در اين قانون تشكيل مي‌گردد که آموزش سرفصلی جهت استعلامات اتاق اصناف برای متقاضیان پروانه کسب می باشد که بابت آن هر اتحادیه ای به اجبار باید مبلغ 200 هزار تومان به صندوق قرض الحسنه امام زمان(عج) واریز کنند و فیش بگیرند و بعد به اصناف بدهند که متعاقبا در پی آن قوانین تعزیرات، بهداشت، اماکن، نظام صنفی، مالیات را از طریق مدرسین یاد می گیرند که در حال حاضر ما در این صندوق بیشتر از 20 میلیون تومان پول نداریم و به شدت شایعه چند میلیارد تومان پول بلوکه شده در صندوق قرض الحسنه امام زمان(عج) را نفی می کنم که اگر این مقدار پول را داشتیم اینجا چکار می کردیم؟؟ از طرفی یکی از درآمدهایی که برای اتاق اصناف با 5 هیئت رئیسه و 13 نفر کارمند و بالای 27 هزار واحد صنفی در سطح شهرستان نظارت بر اتحادیه ها و بازار بر عهده اتاق اصناف است. در قانون نظام صنفی یکی از درآمدهای اتاقهای اصناف هر شهرستان از محل آموزش می باشد و دیگری محل درآمد اتحادیه ها نیز آموزشهایی است که معرفی می کنند و هزینه ها را کسب می کنند و بقیه هم مختص هزینه های کارکنان اتاق اصناف می باشد و این چیزی نیست که به سه چهار میلیارد تومان برسد که اگر پول داشتیم وضع ما خوب می شد نه اینکه الان در یک اتاق ساخت 50 سال پیش بنشینیم. یکی از راهها برای تامین هزینه های جاری اتاق و کارکنان از محل کسب درآمد آموزش می باشد و برای حقوق و حق بیمه آنها استفاده می شود البته اصناف پیشنهاد بودجه می دهد.
پیشنهاد بودجه اتاق اصناف به چه صورت است؟
در بهمن هر سال برای تامین مالی هزینه های امورات جاریه کارکنان از جمله پرداخت حقوق، حق بیمه، حق سنوات( البته سنوات معوقه سالهای قبل را الان پرداخت می کنیم که برای ما سنگین شده)، پذیرایی، آموزش و حمل و نقل، ایاب و ذهاب، برگزاری اجلاس و … پیشنهاد بودجه(معمولا بیش از یک میلیارد تومان می باشد) را (شامل 20 بند) می باشد به کمیسیون نظارت می دهیم که ریاستش با رئیس اداره صمت و با حضور رئیس اداره دارایی، فرمانده انتظامی، رئیس شبکه بهداشت و درمان، رئیس شورای شهرستان و دو نفر از اتاق اصناف شهرستان می باشد. در کنارش درآمدها را باید مشخص کنیم. اتاق اصناف خودش به تنهایی درآمدزا نیست و دولت هم پولی به ما نمی دهد بنابراین از قبل پرداختی های بخش آموزش و کمک اتحادیه ها تا حدودی هزینه ها را تامین می کنیم.
منابع مالی اتاق اصناف شهرستان از کجا تامین می شود؟
منابع مالی اتاق اصناف شهرستان از 20 درصد محل درآمدهای دریافتی اتحادیه‌ها؛ درصدی از محل وجوه ناشی از جرائم و تخلفات صنفی و وجوه دریافتی در ازای ارائه خدمات غیرموظف به اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیر‌دولتی تامین می شود. از طرفی با توجه به قانون نظام صنفی پرونده تعزیراتی هر شهرستان یک سوم از درآمد رسیدگی به جرایم پرونده های تعزیرات مطابق با قانون متعلق به اتاق اصناف است ولی یک ریال را به ما نمی دهند. همچنین از طریق معرفی متقاضیان پروانه کسب برای ثبت نام و دریافت کد رهگیری به اداره دارایی مبلغی را باید به ما بدهند که این کار را هم نمی کنند برای همین ما الان کمبود بودجه داریم اصناف امروز به واسطه حمایت اتحادیه ها روی پا ایستاده و اگر آنها نباشند اتاق اصناف هم نیست.
قرار بود اتاق اصناف زمین اینجا را بفروشد؟
ساختمان فعلی اتاق اصناف متعلق به سالهای 1355 می باشد و ساختمان خیابان طالقانی را هم که هیئت رئیسه قبلی فروختند و قرار هم بر این بود تا از پول فروش آن برج اصناف بسازند چنانچه غلامرضا حمیدی رییس سابق اتاق اصناف آمل در همایش سالانه 1395 خود گفته بود حدود 6 میلیارد ریال اعتبار اولیه ساخت این برج 5 طبقه که حدود 20 اتحادیه صنفی این شهرستان را متمرکز در خود جای خواهد داد با کمک هایی در قالب اخذ تسهیلات حدود 30میلیارد ریال بانکی، امیدوار بودند که این برج با امکاناتی رفاهی و تفریحی نیز مجهز و در مدت 3 سال نیز ساخته خواهد شد و حتی متعهد شده بودند پس از طی مراحل اداری، کلنگ این برج در اردیبهشت همان سال به زمین خواهد خورد که اتحادیه‌های اصناف در جهت ساخت برج اصناف متمم بودجه خود را نیز بر این اساس تغییر و اذعان کردند از محل منابع واریزی بازاریان تامین شده و مشکلی برای ساخت آن وجود ندارد ولی متاسفانه زمین کشاورزی خریداری شده در کمربندی هزار سنگر به طرف محمودآباد هم راه عبور ندارد و هم اینکه نتوانستند تغییر کاربری آن را بگیرند که بنایی در آن احداث شود به غیر از این مسائل، اتاق اصناف باید در مکانی احداث شود تا دسترسی متقاضییان واحدهای کسبی و مردم مراجعه کننده به اتاق اصناف راحت تر باشد. فعلا اینجا هستیم تا بتوانیم در آینده با رایزنی و پیگیری های بیشتر زمینی را از هر جهت مناسب برای تجمیع تمامی 59 اتحادیه تهیه و با امکانات خاص و به روز احداث کنیم.
فعالیت های اتاق اصناف به عنوان واحدی غیر انتفاعی به چه صورت می باشد؟
اصناف واحدی غیر انتفاعی (که بدون اتکا به دولت، به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند) متعهد و خدوم در کنار پرداختن به فعالیتهای اقتصادی و کسب و کار همواره در مسایل روز کشور و تحولات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی نقش آفرینی کرده اند چنانچه در طول تاریخ این مرز و بوم، قشر زحمتکش و خدوم اصناف با برخورداری از روحیه مذهبی و پایبندی به اصول و ارزشهای دینی کارنامه و نام درخشانی را از خود بر جای نهاده و همراه با اقشار مختلف مردم سختی های مسیر توسعه را پیموده و با تداوم حضور خود همواره موجب موفقیتهای بیشماری در کشور شده اند چنانچه نقش آفرینی مؤثر جامعه بزرگ اصناف در حوادث و فرازهای مهم سالهای اخیر نیز، کماکان تداوم داشته و از جمله در برابر تحریم های ظالمانه اقتصادی علیه ملت عزیز ایران، به ثبات و آرامش کشور یاری رسانده است اما یک ریال بودجه برای ما تعریف نشده است و هر امکاناتی را با تلاش و همیاری خودمان باید بگیریم و جالب تر اینکه خیلی از نهادها هم از ما کمک می خواهند. کما اینکه پس از شیوع و فراگیری ویروس کرونا نیز همچنان شاهد هستیم که جامعه بزرگ اصناف با ساماندهی توانمند، تعامل، همراهی و همکاری ارزشمند خود با دست اندرکاران نظام سلامت کشور، کمک شایانی به کنترل این بحران و برقراری نظم اقتصادی کرده اند. در سیل سال 98 استان گلستان و شهرستان سیمرغ اصناف با کمک بازاریان مبلغ 480 میلیون تومان را وسایل و لوازم از موکت تا ایرانیت و کلید برق و کاشی و سرامیک را برای ساخت 25 ساختمان فرستادیم و در ایام کرونا نیز 150 عدد کپسول به بیمارستانها دادیم همچنین 30 میلیون تومان میله گرد برای ساخت زیر فنداسیون منبع بیمارستان امام خمینی(ره) از محل کمکهای خیرین دادیم.
چرا همین خیرین در تامین هزینه تهیه زمین و ساخت برج اصناف کمک نمی کنند؟
اتاق اصناف باید خودش این قدرت را داشته باشد که زمین بگیرد و ساخت و ساز کند که متاسفانه بخاطر اهمال کاری مدیران گذشته در آن ماندیم از طرفی فعل کمک برای خیرین تعریف شده و در جهت تامین منافع عمومی اقداماتی را انجام می دهد و با توجه به اینکه آنقدر از خیرین کمک گرفتیم دیگر به صورت مستقیم نمی توانیم از آنها درخواستی داشته باشیم.
پیش بینی شما برای چند وقت دیگر می باشد؟
در حال حاضر طی نامه ای و با توجه به اینکه زمین فوق تغییر کاربری ندارد لذا در ارتباطی با اداره کل مسکن و شهرسازی استان و با رایزنی صورت گرفته امیدواریم در مکانی داخل شهر و با شرایط بهتر بتوانیم تهاتر کنیم تا با ساخت ساختمان اداری جدید با امکاناتی بهتر میزبان مراجعه کنندگان باشیم. هر چند الان اتحادیه های ما به روز شدند و نامه ها نیز در همین ساختمان قدیمی با امکانات بسیار محدود به صورت اتوماسیون اداری ثبت و ضبط می شود و واحدهای بازرسی نیز هر روز در سطح شهر با حضورشان پیگیر امورات محوله نظارتی هستند اما به جهت اینکه یک واحد خودساخته هستیم و دخل و خرج و تامین هزینه ها نیز به نوعی با خودمان است کار را سخت کرده است.
حرف پایانی
بايد بدون جبهه گيري عليه يکديگر و روحيه تعامل و خرد جمعي و همدلي در مسير حل مشکلات صنفي قدم هاي موثري برداشت، ضمن سپاسگزاري از زحمات همه زحمتکشان اين عرصه در تمامي دوره ها، بايد نقطه ضعفها را برطرف و نقاط قوت را تقويت کنيم.
با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، مطالبه مردمی نظارت و بازرسی بیشتر بر بازار و قیمت کالاهای اساسی در مراکز عرضه است تا جلوی هرگونه سوء استفاده سودجویان در این زمینه گرفته شود. اگرچه تاکنون تیم‌های گشت مشترک زیادی در استان تشکیل شده و بازرسی‌های متعددی بر بازار صورت گرفته است اما متاسفانه هنوز نتیجه مطلوب در این زمینه کسب نشده و میزان رضایت مردمی به دست نیامده است لذا باید دستگاه‌های اجرایی و متولی با همت و تلاش بیشتری وارد میدان شده و با افزایش تعداد گشت‌ها و بازرسی‌ها جلوی گسترده شدن تخلفات و بالا رفتن قیمت‌ها را بگیرند.

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود