Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

صبح آمل در گفتگو با فردوس قربانی: با این نگاه آمده‌ام که جایگاهی برای بانوان شهرم در عرصه‌های اجتماعی بازکنم

فردوس قربانی کد 417، بانوی اندیشه و عمل، مهندس عمران، عضو فعلی شورای شهر آمل و نایب رییس کمیسیون شوراها و مراجع صدور پروانه نظام مهندسی استان مازندران
سه سال پیش در بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر عکس مهندسی جوان با کلاه و لباس کار و شعار«یک حماسه، یک شور و یک انتخاب» توجه همه را به خود جلب کرد، بانویی جوان و بی شیله پیله که کمتر کسی او را می شناخت و شاید با خودش فکر می کرد بی خود وقتش را گرفته مگر می شود انتخاب شود آنهم میان اینهمه آدمهای سرشناس و کارکرده؟ اما این فقط یک ظن و گمانی بیش نبود زمانیکه به باور اشتباه خیلی ها با رایی بسیار بالا به عنوان نفر دوم، مهر بطلان بر روی حرف همه زود باوران زد و اثبات کرد که می شود حتی اگر تیر و طایفه ای هم نداشته باشی، می شود اگر باورت قوی و سیمت به بالایی وصل باشد. آری اینها نه تعریف بلکه حقیقت زندگی زن عضو شورای اسلامی شهر آمل است که خیلی راحت و خودمانی تمام زندگی شخصی و کاری اش را روی میز مصاحبه قرار می دهد. بزرگترین سرمایه وی جسارت و روابط عمومی بالایش است. او این روزها در فضایی آرام و به دور از حاشیه‌ها به فعالیت تبلیغاتی اش ادامه می‌دهد.
کاندیدی که نماینده بانوان آملی در دوره پنجم شورای شهر آمل است و گفتمانش حکایت از آن دارد که با اندوخته‌ها و تجربه چهارساله‌اش در شورای شهر این روزها پخته‌تر از فردوس قربانی روزهای اول در پی مطالبات بانوان در این شهر است و پاسخ‌های او به سوالهایم نشان می‌دهد که این بانوی عزیز عزم خود را جزم کرده تا این بار نیز یکی دیگر از اعضای شورای شهر آمل باشد. این صداقت در کار و احساس مسئولیت فردوس قربانی مرا بر آن داشت تا طی یک گپ و گفتگوی ساده و دور از هیاهو، بایدها و نبایدهای بسیاری را از جانب ایشان در اختیار همراهان همیشگی قرار دهم که نگاه مهربان و سرشار از لطف خوانندگان عزیز را به مطالعه این مصاحبه دعوت می کنم.

فردوس قربانی هستم. سال ۱۳۵۹ در خانواده ای متوسط به دنیا آمدم، پنج سال ابتدایی را در دبستان شهید هادیزاده درس خواندم و راهنمایی را در مدرسه داعی الاسلام و دهخدا ادامه دادم. دبیرستان را در مدرسه قنوت و دارالفنون به پایان رساندم و دیپلمم را گرفتم و در دانشکده فنی مهندسی نوشیروانی بابل «دانشگاه مازندران» در رشته عمران قبول و مشغول به تحصیل شدم و چهار سال دانشگاه را نیز با موفقیت پشت سر گذراندم و در حال حاضر نیز دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آیت ا…  آملی می باشم.
کودکی
از بچگی دختری شاد و اجتماعی بودم و دوست داشتم همیشه دورم شلوغ باشد و سعی می کردم دوستان زیادی داشته باشم. برای رفاقتم ارزش زیادی قائل می شدم و حتی در شرایط سخت هر کاری از دستم بر می آمد برای دوستانم انجام می دادم.
کار جمعی و ارتباط با دیگران را دوست داشتم
با ورود به دانشگاه و در ترم دو با اینکه دانشجوی جدیدالورود بودم در انتخابات شورای صنفی دانشگاه شرکت کردم و رای آوردم و مشغول به فعالیت شدم. سال ۱۳۸۲ بعد از فارغ التحصیلی یکی از شرکت های شهرک صنعتی به نام شرکت زرین سوله در صدد جذب یک مهندس خانم بود که تحصیلکرده دانشگاه سراسری باشد که من این شرایط را داشتم. در مصاحبه شرکت کردم و پس از قبولی همانجا مشغول به کار شدم. دیری نگذشت که خیلی زود به جایگاه های بالاتر در شرکت دست پیدا کردم و ابتدا به عنوان یک پرسنل نقشه کش و پس از چندی جانشین مدیر تولید و معاون دفتر فنی و سپس به واحد بازرگانی رفتم و بعد به عنوان رییس واحد ابنیه و طرح و توسعه و در حال حاضر هم مشاور شرکت در قسمت طرح و توسعه مشغول به کار هستم و از سال ۹۲ هم عضو شورا شدم.
تصمیم به شرکت در انتخابات شورا گرفتم
انگیزه ام برای حضور و ورود به صحن شورا این بود که توانمندی و قابلیت خانم ها را به اثبات برسانم و بگویم نه تنها ما چیزی از آقایان کم نداریم بلکه در خیلی از موارد جلوتر نیز هستیم. چرا که خانم ها در کارهای محوله نکته سنج و مسئولیت پذیری شان زیاد است و سعی می کنند کار محوله را به بهترین وجه انجام دهند و نکته بسیار مهم اینکه تخلف و خطا در خانمها بسیار کم می باشد و از آنجائی که کارهای جمعی را خیلی دوست داشتم در انتخابات شورا شرکت کردم.
از سال ۱۳۸۶ که پروانه مهندسی اشتغالم را گرفتم سعی کردم بیشتر با مردم باشم و تا جایی که امکان داشت به همشهریان خودم با توجه به رشته تحصیلی ام خدمت کنم و در واقع زکات درس خواندنم را می خواستم با خدمت رسانی بپردازم که از این طریق شناخت مردم نسبت به من زیاد شد و سال ۹۲ برای بار دوم در انتخابات شرکت کردم و ایمان داشتم با توجه به تخصصم می توانم برای شهرم مفید باشم و به نظر خودم توانستم به آنچه که در ذهنم بود جامه عمل بپوشانم.
دوره سوم شورا رایم به حد نصاب نرسید
در سومین دوره شورای اسلامی شهر و زمانی که ۲۵ سالم بود در انتخابات شرکت کردم ولی چون سابقه و رزومه ای نداشتم و کسی هم مرا نمی شناخت، با حدود نزدیک به ۴۰۰۰ رای نتوانستم وارد شورا شوم.
صداقتم باعث شد تا به خودم نمره نسبتا قابل قبولی بدهم
هر کسی در زندگی خود خصیصه های شاخصی دارد و با داشتن آنها و به کارگیری شان در راه درست می تواند آنگونه که رضایت خدا در آن باشد خدمت رسانی کند و همیشه اینطور نیست که مردم تو را قضاوت کنند بلکه شخص هم باید تکانی به خودش بدهد. خدا را شکر بهترین ویژگی که در من وجود دارد ذات خوب است که هیچ وقت بد کسی را نخواستم، شاید حسادتهایی«حسادت های مثبت مثل رسیدن به مراحل عالی علمی نسبت به دوستان» در من بود که باعث رشدم شد و از دیگر ویژگی های اخلاقی که بسیار به من در مراحل مختلف زندگی کمک کرد صداقت و شجاعت بود چرا که هر کاری اگر با صداقت توام نباشد می تواند به هر چیزی آلوده شود.
نگاه بیشتر اعضا نسبت به من مثبت است
جزو معدود اعضایی هستم که همیشه در جلسات شورا شرکت و در تصمیم گیری ها از بعد فنی به موضوع نگاه می کردم که در این خصوص نگاه دوستان شورایی نسبت به من مثبت است که این یک موفقیت بزرگ می باشد و موافقت و مخالفتم در بعضی از مسائل هرگز قصد و غرض شخصی وجود ندارد.
به چه دلایلی وارد عرصه انتخابات شورای شهر شدید؟
انگیزه اصلی من در وارد شدن به این عرصه حس مسولیت و دلسوزی نسبت به حل مشکلات شهرستان است بنده با این نگاه آمده‌ام که جایگاهی برای بانوان شهر آمل در عرصه‌های اجتماعی بازکرده و پلی باشم برای ارتباط بانوان از خانه تا عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی چرا که خانم ها باید به این باور برسند که نه تنها هیچ چیزی از مردها کم ندارند بلکه در بعضی از امور برتر می باشند.
شعار انتخاباتی سال ۹۲
زمانی که در ستاد انتخاباتی ام فعالیت تبلیغاتی را شروع کردم تنها به یک چیز فکر می کردم و آن اینکه بتوانم خدمتگزار خوب و صادقی در شورا باشم به همین خاطر شعار انتخاباتی ام «یک حماسه، یک شور و یک انتخاب» نام گرفت و علت انتخابش هم به واسطه نامگذاری آن سال از سوی مقام معظم رهبری به حماسه سیاسی و اقتصادی بود.
مردم انتخاب خوبی کردند
همه گزینه های سال ۱۳۹۲ تایید صلاحیت شده بودند و من هم از این گروه جدا نبودم چرا که نسبت به مردم در انجام مسئولیتم در شورا و هر جای دیگری کوتاهی نکردم و خوشحالم که تا این لحظه شرمنده مردم نشدم.
عضو هیچ حزبی نیستم
کارهای اجتماعی و با مردم بودن را خیلی دوست دارم ولی عضو فراکسیون سیاسی نیستم و وابستگی حزبی به هیچ نهاد یا گروهی هم ندارم البته نه اینکه بد باشد من دنبالش نرفتم.
بزرگترین مشکل شهر آمل بیکاری می باشد
بزرگترین مشکل امروز جامعه ما نه تنها شهری بلکه در بعد وسیع ترش کشوری معضل اقتصادی و بیکاری می باشد خصوصا در شهرستان آمل این موضوع با توجه به جوانان تحصیلکرده فاارغ التحصیل از دانشگاه های معتبر برجسته تر می باشد و متاسفانه نمی توانیم از وجودشان استفاده کنیم.
مشکل بعدی در خصوص زباله می باشد که انشاءا  با تفاهم نامه همکاری که با شرکت جی سی سی ژاپن در حال انعقادیم، آمل به عنوان هفت شهر نخست می باشد که دستگاه زباله سوز در آن احداث می شود.
شعار مقام معظم رهبری حجت را بر همگان تمام کرد
اقتصاد مقاومتی، تولید، اشتغال به عنوان شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است و در واقع حجت را بر همگان تمام کرد را باید نصب العین کارهای خود قرار دهیم که با آن خیلی از مشکلات حل می شود اگر مسئولین صرف یک شعار به آن نگاه نکنند.
واکنش خانواده و بستگان زمان ثبت نام در شورا حمایتی بود
سال ۱۳۸۵ که انتخاب نشدم دیگر دوست نداشتم شرکت کنم و شعارم این بود هر جای دیگری هم می توانم مفید واقع شوم اگر حس نوعدوستی در وجود آدمی باشد می تواند به خوبی از پس کارهای اجتماعی بر بیاید. بنابراین به اصرار همسرم سال ۱۳۹۲ ثبت نام کردم و در حال حاضر هم به پشتیبانی و حمایت های بی دریغ ایشان در تمام زمینه ها مشغول به فعالیت می باشم. خانواده ام نیز چون کوه پشت سرم ایستادند و همراه و همپای من هستند و نمی گذارند حتی لحظه ای احساس خستگی یا تنهایی کنم.
چند درصد آرایی که کسب کردید را بانوان شهر به صندوق ریختند؟
مطمئناً این آرا متعلق به مردم این شهر است؛ مرد و زن فرقی نمی‌کند همه به‌پای صندوق‌های رأی آمدند و به من اعتماد کردند و از این اعتماد متشکرم.
بانوان شهر قبل و پس از انتخابات چه خواسته‌هایی داشته‌اند؟
مردمان شهر ما صادق و خوش‌قلب هستند و هیچ یک از شهروندان چیزی برای خود نخواسته اند جر آبادانی شهر، جدول، آسفالت و…
مهم رای مردم است
انتخاب فرد اصلح حق مردم خوب شهر ماست و آنها هستند که مشخص می کنند چه کسی لایق صحن شورا و خدمتگزاری به شهروندان می باشد اما اینجانب با توجه به تجربه دور قبل و هم به لحاظ عملکردم در این دوره شرکت کردم.دور چهارم شورای اسلامی شهر، ترکیبی از جوانان و پیشکسوتهای عزیز و با تجربه بود که دارای تخصص و خدا را شکر اکیب اکتیوی بودند. یک بار دیگر هم خودم و اقبال کاری ام را محک می زنم که قضاوت با خود مردم است.
مهم ترین مصوبه ای که با حضور شما تصویب شد
از جمله مصوبه ای که با حضورم به تصویب رسید بابت مزایا و پاداش کارگران شرکتی و پیمانکاری بود چرا که در این خصوص نه تنها من بلکه همه دوستان شورایی تاکید داشتند و با تعامل صورت گرفته با دستگاه های ذیربط، از آنجائیکه قشر زحمتکشی هستند باید حق شان پرداخت شود.
رای منفی من بر مصوبات بیشتر بود
نقش بازدارنده من در شورا بر مصوباتی که نباید انجام می شد بیشتر بود و در این راه شاید تهدید هم شدم ولی برایم مهم نبود و آن چارچوب اخلاقی و تعهدی که به کارم داشتم بیشتر ارزش داشت. من آمدم بایستم نه اینکه برای هر چیزی دستم را به علامت تایید بلند کنم. جایی که ببینم بیت المال در حال تضیع است سکوت را جایز نمی دانم و در مقابل ناحقی تمام قد می ایستم.
کمیسیون بهداشت
یکی از وظایف کمیسیون بهداشت نظارت بر کارهای ادارات در خصوص امحاء زباله های عفونی، فاضلاب های شهری، نظارت بر عملکرد کشتارگاه صنعتی و  ….  می باشد.
در خصوص بازار روز مرکزی
حکایت بازار روز مرکزی نقل دیروز و امروز نیست بلکه مشکلی است که در طی سالها سایه بر سر شهر افکنده و هنوز با توجه به پیگیری های فراوان نا تمام مانده و همین موضوع سبب شده تا شاکیان اصلی آن بیشتر کسبه هایی باشند که از درآمد کم و وجود دستفروشها در سطح شهر شاکی اند. ولی با جلسات متعدد و پیگیری های فراوانی که صورت گرفته قرار بر این شد تا با تامین پارکینگ در باغ نیکزاد برای دستفروشها و مردمی که برای خرید می آیند دوباره این بازار روز احیاء شود.
با توجه به تجربه شما در شورای شهر و حضورتان در شورا آیا از عملکرد شورای شهر رضایت داشتید؟
با وجود تمام انتقاداتی که بر علیه شورا که این روزها نیز بیشتر شنیده می‌شود به طورکلی عملکرد شورا مثبت و در دید عموم رضایت بخش بوده است.
اختلافات شخصی و بعضا خانوادگی میان بعضی از اعضای شورا یکی از موارد ضعف شورای چهارم بود که اگر چه در برخی از تصمیم گیریها تاثیرگذار بود ولی خوشبختانه بر روند کلی کار شورا تاثیر عمده‌ای نگذاشت و همیشه و در همه حال سعی کردم با مشورت با بزرگان در راستای خدمت به مردم شهرم به کارم ادامه دهم.
عملکرد شهردار آمل، عالی است
مهندس احمد امیر سلیمانی از جمله مدیران خوشنامی است که سلامت اداری و شفافیت مالی مجموعه بزرگ شهرداری آمل را به خوبی حفظ و بی ادعا حرکتی رو به جلو دارد و از ابتدای خدمتش نه تنها خوب ظاهر شد بلکه در دور چهارم نیز با توجه به نقدینگی کم، پروژه عظیم بلوار ولایت را که یکی از مهم ترین پروژه های عمرانی شهری بود را چنان مدیریت کند که در زمره بهترین عملکرد وی قرار گیرد. همچنین نگاه به آمل و توجه به ارائه خدمات در مناطق مختلف نشان می دهد که شهردار با جدیت و اهتمام ویژه ای سعی در رفع محرومیت زدایی و نگاهی عدالت محور به تمام مناطق شهری داشته باشد و این مهم به دست نمی آید مگر اینکه از جنس مردم و برای مردم باشی.
به نظرتان نقدهایی که اینروزها به شورا می‌شود دلیل آن چه می‌تواند باشد؟
گرچه به هیچ وجه نقد به ویژه نقد سازنده را رد نمی‌کنم و همیشه و در همه حال در چهارسال گذشته آماده شنیدن نقدهای شما بوده ام به خصوص نقدهای شما در رسانه ولی در بعد وسیع و آن هم در بحبوحه ی انتخابات به نظر می‌آید برخی از افراد به جای بیان برنامه‌ها و راهکارهای خود سعی می‌کنند با تخریب شورای فعلی خود را مطرح کنند، هرچند من برای همه منتقدین احترام قائل هستم اما تجربه من در شورای شهر نشان داد شعار تا عمل تفاوتش زمین تا آسمان است.
مسئولیت ( عضو شورای شهر ) خللی در زندگی شخصی شما ایجاد نکرده است؟
تاکنون با مدیریت و برنامه‌ریزی که داشته ام هرگز اجازه نداده‌ام این اتفاق بیفتد و خدا را شکر با کمک همسر و خانواده عزیزم از پس مشکلات بر آمدم.
موافق ورود بانوان به عرصه‌های اجتماعی هستید؟
100 درصد بانوان می‌توانند در عرصه‌های اجتماعی موثر و مفید واقع شوند.
چه چیزی باعث شد که این دوره نیز کاندیدای شورای شهر دوگنبدان شوید؟
دعوت اقشار و گروه‌های مختلف مردم علی الخصوص بانوان و جوانان مجددا تصمیم به حضور در پنجمین دوره شورای إسلامی شهر آمل گرفتم.
برنامه های قوی تری برای انتخابات شورا در سال ۹۶  دارم
قطعا برای تداوم خدمتگزاری، این بار با برنامه های محکم و قوی تر شروع خواهم کرد ولی در حال حاضر سعی می کنم در مجامع عمومی شرکت و عملکردهایی که داشتم را برای مردم تشریح کنم.
عواملی که عضو شورای شهر را در بین مردم مطرح می کند
صداقت و عملکرد صادقانه فرد خود گواه روشنی برای تثبیت و محبوب شدنش در بین مردم است ولی متاسفانه در این بین دوستانی کم مهری می کنند و با لابی بازی و دست های پنهان به اصطلاح کار ارباب رجوع را راه می اندازند ولی خدا را شکر من تا به حال به کسی باج ندادم.
نگاه شما به شورای شهر چیست ؟
ابتدای ورودم به شورا سعی کردم به دور از حواشی و جناح بندی‌های سیاسی به مردم شهرم خدمت کنم و مطالبات آنها را پیگیری کنم، به هرحال اکنون دارای تجربه‌ای چهار ساله هستم که فکر می‌کنم می‌توانم بیش از گذشته موثر باشم.
شش نفری به دور بعدی راه پیدا می کنند
راهیابی اعضا به دور بعد منوط به این است که چه کسانی برای انتخابات بعدی ثبت نام می کنند و از چه اقبال عمومی برخوردارند ولی به نظر من حداقل شش نفر فعلی حتما منتخب شورای پنجم هستند.
آیا برنامه خاصی برای رفع مشکلات شهری دارید؟
آمده ام تا اگر همشهریان عزیزم به ماندنم آری گفتن در کنار دیگر منتخبان مردم ادامه روند خدمت رسانی و آبادانی شهرم را تکمیل کنم و به ویژه به عنوان یک بانو مطالبات بانوان شهرم را به صورت جدی پیگیری نمایم.
شورایی ها نباید تصمیمات خودسرانه بگیرند
اعضای شورا باید توجه داشته باشند که فرد معمولی نیستند بلکه خیلی از آدمهای فهیمی که به آنها رای دادند پشت سرشان هستند بنابراین نباید تصمیمات بچگانه ای بگیرند.
اصولا من شخص انتقاد پذیری هستم
انتقاد به جا باعث پيشرفت و ترقي مي شود. ما هم همانند ديگر انسان ها معصوم نيستيم و ايراداتي در کارهاي ما وجود دارد و کسي نمي تواند ادعا کند که انسان کاملي است. به همين دليل برخي پيشنهادات و اظهارنظرها باعث کمک و تلنگر مي شود.
اصولا من شخص انتقاد پذیری هستم و نسبت به انتقادات به قول معروف از کوره در نميرم و سعي مي کنم به جاي پاسخ به انتقادات به آن فکر و اصلاحي در رفتار و عملکردم داشته باشم. دوست دارم مردم و رسانه ها بیایند کارهای ما را نقد کنند، البته انتقادهای سازنده نه خصمانه که باعث تخریب فرد شود و حیثیت و آبروی او را به ناحق ببرد.
قلم خبرنگار حرمت دارد
یک صحبت با دوستان خبرنگار دارم و آن اینکه قلم حرمت دارد و باید از آن در راستای اعتلای شهر و آبادانی استفاده کرد. یک سری از رسانه های ما متاسفانه برای رسیدن به خواسته های خود و بالا بردن تعداد بازدیدکنندگان شان با تخریب مسئولین کاسبی راه انداختند.
به خودم نمره 18 می دهم
براي خدمت به مردم وارد شوراي شهر شدم و به نظر خودم تمام توانم را در همين راه گذاشتم و به عملکرد خودم در شوراي چهارم نمره اي کمتر از ۱۸ نمي دهم، معتقدم که از لحاظ توان فني هرچه در توان داشتم و به قولي که در روز اول به مردم دادم عمل کردم.
حرف آخر
امیدوارم مردم به مانند سنوات گذشته با عقل سلیم و اراده قوی و تفکر و مطالعه منتخب واقعی خود را با گزینه هایی چون اخلاق مداری، صادق بودن، اسلامی بودن، متعهد بودن و به معنی واقعی انسان بودن برای یک دوره انتخاب کنند که لیاقت آن صندلی ها را داشته باشند. از مردم خواهش مي کنم که واقع گرا باشند و نگاه راي دادن بر اساس طايفه و فاميل را کنار بگذارند و به افرادي که مي توانند به شهر کمک کنند و تخصص و تجربه کافي را دارند و خوش سابقه هستند راي بدهند.

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه , بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود