بخش لاریجان در حوزه گیاهان دارویی مغفول مانده است

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان آمل:
بخش لاریجان در حوزه گیاهان دارویی مغفول مانده است
معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان آمل گفت: مازندران دارای اقلیم متنوع جلگه، دشت، مناطق میان بند و ییلاقات عرصه وسیع و بزرگی برای کشت گیاهان دارویی دارد و به عنوان نمونه بخش لاریجان روزی اقتصاد منطقه بود و اکنون بخش زیادی از اراضی آن به دلیل به صرفه نبودن اقتصادی بدون کشت مانده است.
به گزارش صبح آمل و به نقل از خبرآنلاین، سید عباس حسینی در همایش بین المللی گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی که با حضور شرکت های دانش بنیان حوزه گیاهان دارویی شهرستان برگزار شد، با اشاره به تهیه اولین سند گیاهان دارویی استان اظهار داشت: جزو چهار استانی هستیم که سند گیاهان دارویی در آن تهیه شده است و برای توسعه حوزه دانش بنیان گیاهان دارویی باید به این سند رجوع و براساس آن اقدامات ضروری را انجام داد.
وی افزود: مازندران دارای اقلیم متنوع جلگه، دشت، مناطق میان بند و ییلاقات عرصه وسیع و بزرگی برای کشت گیاهان دارویی دارد و به عنوان نمونه بخش لاریجان روزی اقتصاد منطقه بود و اکنون بخش زیادی از اراضی آن به دلیل به صرفه نبودن اقتصادی بدون کشت مانده است.
معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان آمل خاطرنشان کرد: اراضی منطقه ظرفیت مناسبی برای کشت گیاهان دارویی دارد و در حال حاضر بیش از ۸۰۰ نوع انواع گیاهان دارویی در استان کشت می‌شود و علی رغم ظرفیت‌های بالقوه در اشتغال و اقتصاد، بخش عمده‌ای از آن خام فروشی می‌شود.
حسینی یادآور شد: در سطحی ۱۳۰۰ هکتار از مزارع ۲۴ گونه گیاهان دارویی کشت می‌شود و میزان تولید آن ۲۵۰۰ تن است و قطعاً برای رسیدن به اهداف توسعه باید سهم مازندران از مزارع گیاهان دارویی به ۲۰ هزار هکتار برسد.


وی اقتصاد گیاهان دارویی را مناسب زیست بوم مازندران بیان کرد و گفت: فقدان کشت صنعتی گیاهان دارویی یکی از حلقه‌های مفقوده استان به شمار می‌رود و عدم شناسایی گیاهان مزیت دار، فقدان صنایع تبدیلی توانمند و نبود سرمایه گذاری مناسب از جمله معایب به شمار می‌رود.
معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان آمل، نقش گیاهان دارویی را در حوزه سلامت و درمان مؤثر خواند و گفت: در زنجیره و بسته سیاسی گیاهان دارویی باید به پیوست طب سنتی آن توجه کنیم و ساماندهی بازار طب سنتی ضروری به نظر می‌رسد.

1401/10/16

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود