آمار خودکشی در آمل افزایش یافته است

با دسترسی به خدمات سلامت روان، خودکشی را کاهش دهیم/ بالاترین میزان اقدام به خودکشی در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال است
کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان آمل در نشست خبری با جمعی از خبرنگاران، گفت: خودکشی در حال حاضر یک مشکل بزرگ بهداشت عمومی درتمام کشورهاستد و افزایش آگاهی عموم مردم در شناسایی، ارزیابی، مدیریت و ارجاع فرد مستعد خودکشی در جامعه قدم مهمی در پیشگیری از این معضل بزرگ اجتماعی است.
به گزارش صبح آمل خانم ملیکه ایمانی شاهاندشتی با اشاره به اینکه خودکشی به معنای خاتمه زندگی به دست خود فرد است گفت اگر کسی دست به خودکشی بزند ولی زنده بماند به این رفتار اقدام به خودکشی میگوییم.
وی افزود: آمار خودکشی در شهرستان آمل طی سال های 1400 تا 1402 با شیب ملایم و افزاینده مواجه بوده است.
ایمانی اظهار داشت: انتشار خبر خودكشي در غياب عوامل محافظت كننده به منزله يك محرك براي افراد تلقين پذير عمل مي كند كه به اين مساله خاصيت واگير بودن خودكشي گفته مي شود.
وی افزود: بیشترین میزان اقدام به خودکشی در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال و سالمندان به علت فشار بیشتر روانی است.
ایمانی تصریح کرد: خودکشی یک اقدام آگاهانه در آسیب به خود است که به مرگ منجر می‌گردد اما در اقدام به خودکشی با اینکه فرد لزوماً خواهان مرگ نیست حدود ۲۰ تا ۷۰ درصد آ‌نها منجر به فوت می‌گردد.
وی با بیان اینکه بالاترین میزان اقدام به خودکشی در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال است اضافه کرد: در نوجوانی و جوانی اقدام به خودکشی بیشتر و فوت ناشی از آن کمتر است درحالی که در سنین بالای ۵۰ سال اقدام به خودکشی کاهش یافته اما میزان فوتی ناشی ازآن افزایش می یابد.
کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان آمل اضافه کرد: میزان اقدام به خودکشی در زنان بیشتر ولی فوت ناشی از خودکشی در مردان بیشتر است.
ایمانی گفت: عوامل خطرزایی مانند سابقه اقدام به خودکشی، افکار خودکشی با قصد، اختلالات روان‌پزشکی، وابستگی به الکل و مواد مخدر، بیماری‌های جسمی مانند صرع، ام‌اس، ایدز، سرطان و…، وجود بیماری‌های روانی و مصرف مواد و رفتارهای ضداجتماعی در والدین، مراقبت ناکافی والدین و طلاق یا مرگ آن‌ها، جابجایی مکانی متعدد، اقتدار بیش‌ازحد یا ناکافی والدین و توجه کم به آشفتگی فرزندان، نبود حمایت‌های روانی، اجتماعی و عاطفی، سابقه کودک‌آزاری، مشکلات زناشویی و… می‌تواند باعث اقدام به خودکشی گردد.
کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان آمل پیشگیری از خودکشی را یکی از اولویت های مهم سلامت برشمرد و گفت: طی یکسال گذشته و برای کاهش اقدام به خودکشی در شهرستان آمل حدود شش روانشناس مجرب خدمات روانشناختی و مشاوره ای و آموزشی رایگان ارائه می دهند که هر کدام جمعیت 50 هزار نفری را تحت پوشش خود دارند.
ایمانی اظهار امیدواری کرد؛ با همکاری مشاوران و روانشناسان شبکه بهداشت و اداره آموزش و پرورش، گام مهمی در راستای کاهش موارد اقدام به خودکشی و مرگ ناشی از خودکشی به خصوص در گروه سنی نوجوان و جوان برداشته شود.
وی با بیان اینکه پخش نامناسب اخبار مربوط به خودکشی در ذهن افراد مانده و یادگیری اجتماعی ایجاد می کند و دریافت نامناسب این اخبار بدون آموزش های لازم توسط افراد مستعد و ناامید، ممکن است موجب تصمیم های تکانشی در فرد برای خودکشی بشود افزود: ممکن است یک خودکشی به دنبال یک شکست عاطفی باشد اما ادر این افراد نیز به احتمال زیاد زمینه مشکل روان شناختی هم وجود دارد.
کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان آمل تصریح کرد: يكي از راهبردهاي موثر براي كاهش خودكشي، مديريت رسانه ها در زمينه نحوه صحيح انعكاس اخبار مرتبط با خودكشي است.
ایمانی نقش رسانه را در کاهش اقدام به خودکشی بسیار مهم دانست و گفت: رسانه ها هدايت وضعيت فرهنگي، اجتماعي و رواني جامعه را بر عهده دارند و مي توان از طريق رسانه ها از اقدام به خودكشي پيشگيري كرد.
وی افزود: بيان جزئيات خودكشي در رسانه ها احتمال تكرار آن را بين خوانندگان افزايش مي دهد لذا بايد تا جايي كه ممكن است از شرح اين جزئيات خودداري كرد.

1402/4/29

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود