Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

حاج حسن(امیر) شاهنوری در گفتگو با صبح آمل: آمدم تا صدای مردم باشم

حاج حسن(امیر) شاهنوری با کد انتخاباتی 256، کارشناس ارشد مدیریت
مدرس و مدیر اداری دنشگاه آزاد اسلامی واحد آیت ا… آملی
برگزیده نخست اولین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر آمل
رئیس دوره اول شورای اسلامی شهر آمل و نایب رئیس مجمع مشورتی شوراهای اسلامی استان مازندران
برگزیده و عضو دوره دوم شورای اسلامی شهر آمل
رئیس سابق تربیت بدنی آموزش و پرورش شهرستان آمل
فلسفه وجودی شورا
کاهش تصدی گری دولت، تمرکز زدائی، مشارکت مردم، خرد جمعی، مسئولیت پذیری و مردم در تعیین سرنوشت و اداره امور جامعه می باشد چرا که شو.را از مصادیق بارز استقلال حاکمیت محلی مردم، الگوی مناسب دموکراسی تبلور اقتدار مردم سالاری و رعایت و صیانت از حقوق شهروندی است.
ویژگی شورای خوب
احترام و اعتقاد به خرد جمعی، پرهیز از اعمال سلیقه شخصی و فردی، تقویت آشتی و وفاق و اعتماد عمومی مردم، توجه به عدالت اجتماعی، رفع تبعیض، شفاف سازی، اطلاع رسانی و تعامل و ارتباط با مسئولان، نخبگان، دانشگاهیان، بازاریان، کارآفرینان و گروه های مرجع و آحاد جامعه از ویژگی های یک شورای خوب می باشد. اعضای شورا در این خصوص بایستی یکسری ویژگی هایی داشته باشند که شاخص اصلی آن تجربه و دانش شهری است و بایستی نسبت به همه مسائل شهر به نوعی تجربه، مدیریت و شناخت داشته باشند مسئله دوم اینکه شورا یک نهاد مشورتی و جمعی است و باید تلاش کنیم دوستانی که نگاه جمعی و پذیرش مدیریت مشارکت را دارند بیایند و وابسته به جریانات قدرت و سیاست نباشند و مستقل عمل کنند. در عین حال شفاف و پاسخگو باشند بدون چشمداشتی از عملکرد خودشان، شورا را فرصتی برای ارتقای موقعیت شخصی و ارتقای شغلی قرار ندهند.
سیاست های راهبردی
حفظ یکپارچگی، اقتدار و استقلال شورای قوی، کارآمد، شفاف و پاسخگو از سیاست های راهبردی شورا می باشد.
رویکرد عدالتی
در حال حاضر چون نیروی بازنشسته فرهنگی با تجربه کار مدیریتی، اجرایی، فرهنگی و اجتماعی هستم و منتظر هیچ ارتقای شغلی برای خودم نیستم تمام تلاشم بر این است سی سال تجربه ام در خدمت مردم به کار گیرم و مهم ترین نکته ای که برای من حائز اهمیت است رویکرد اعتدال می باشد و در مشی سیاسی ام همین اعتقاد را دارم که بایستی با تمام تفکراتی که می تواند با مردم ارتباط صمیمی برقرار کند همکاری داشته باشم.
اعضای قدیمی و جدید در حال تیم بستن
به هر شکل شورا می تواند در انتخاب یک تیم خاص مدیریت کند یعنی اگر افراد با رویکرد مدیریتی شورایی بخواهند دور هم جمع شوند این یک فرصت خوبی است چون انسجام و یکچارچگی شورا یک ضرورت است. مدیریت شورا فراگیر بوده و متعلق به یک جناح یا جریان خاص نمی باشد بلکه متعلق به عموم مردم است و همه عزیزانی که می خواهند در غالب یک تیم در شورا شرکت کنند باید نگاه فراگیر داشته باشند.
مشکلات دوره اول
عامل اصلی اختلاف در شورا در وهله اول تلاش برای مسئولیت هیئت رییسه است. معمولا قطب بندی و جناح بندی در شورا بخاطر این است که اعضا فکر می کنند مسئولیت گرفتن داخل شورا به عنوان«رییس، نایب رییس و گروههای دیگر» می تواند یک امتیاز و فرصت شخصی باشد که به نظر من این یک اشتباه است. چرا که در شورا رتبه خاصی وجود ندارد و همه اعضای آن از یک جایگاه خاص یکسان برخوردارند. اگر همه بپذیرند که با یک مجموعه تیمی بایستی کار کنند این بحث اختلاف رفع می شود یعنی تمام تحریکاتی که در شورا اتفاق می افتد برای کسب هیئت رییسه شوراست. ما باید بپذیریم که عملکرد شورا په خوب چه بد به همه افراد بر می گردد لذا اگر بخواهیم شورای قوی داشته باشیم باید بپذیریم که همدل باشیم و این اختلافات درون سازمانی را که بزرگترین چالش را ایجاد می کند بایستی در خودشان حل کنند.
ریاست شورا امتیاز اضافی ندارد
در شورا مسولیت سنگینی بر عهده ریاست است و الا هیچ امتیاز اضافی ندارد و فقط باید بخشی از مسائل درون سازمانی و اداری را بیشتر از دیگران پیگیری نماید. بنابراین باید تلاش کنیم که اعضا اختلافات داخلی شان را کنار بگذارند و  نگاه تیمی داشته باشند تا از این طریق مشکلی برایشان پیش نیاید.
ترکیب اولین دوره شورای شهر
شورای اول هیچ وابستگی به جریان سیاسی و جناح خاصی نداشت و این بزرگترین مزیت آن بود یعنی چیدمان انتخاب افراد توسط خود مردم انجام گرفت. نگاههای سیاسی و جناحی و قدرت در انتخاب افراد موثر نبود. شورا مستقل و توانمند بود. افرادی که در دور اول انتخاب شدند بیش از دو دهه تجربه اداره امور در بخش های مختلف مدیریتی، فرهنگی، اجتماعی و شهرسازی داشتند. افرادی خود ساخته و از سلامت اخلاقی، گفتاری و شغلی برخوردار بودند و هیچ نیازی به کسب موقعیت شغلی و مالی نداشتند. یکی استاد دانشگاه یکی رییس آموزش و پرورش و یکی پزشک داروساز دیگری مهندس و در یک کلام یا چهره های فرهنگی بودند یا مدیریتی و بعد منتخب و معتمد واقعی مردم و مهمتر اینکه برای خدمت آمده بودند و هیچ برداشتی از شورا غیر از حق جلسه نداشتند.
کاملا شهر و مردم شهر را می شناختم
بنده در دور اول نه نیرو معرفی کردم و نه در عزل و نصب ها دخالت داشتم و نه اشتهار به کارشناسی در کارهای مختلف با شهرداری،.
من کاملا شهرم را می شناسم و تمام تلاشم را برای ساخت آملی بهتر و در خور شان شهروندان به کار می گیرم. نسبت به مسائل و مشکلات شهر حساسم و این در ذات من است.
جز سفره معلمی هیچ چیزی ندارم
حقیقتا دو امر مرا وادار و ترغیب کرد که دوباره بیایم. خودم اعتقاد به آمدن نداشتم و احساس کردم که فرصت را باید به دیگران بدهم و خانواده ام هم راضی به آمدن من نبودند چون می دانند آدمی هستم که اگر کاری راشروع کنم تا اخرش باید بروم و چیزی برای خودم نمی خواهم. خانواده مرفه ای دارم ولی در سفره من غیر از حقوق معلمی چیزی نیت، یک دستگاه خانه دارم و ماشین مدل 86 و دو پسر یکی مهندس و یکی دکتر دامپزشک که هر دو بیکارند. بچه جبهه و جنگ هم هستم و قریب به نه ماه سابقه حضور در جبهه دارم. 20% جانبازم و در بسیاری از عملیاتها شرکت داشتم. مسئول پایگاه نیاکی محله بودم، در جریان ششم بهمن حضور فعالی داشتم و مجروح شدم. تو محیط های فرهنگی و اجتماعی بودم. یکسال قبل از انقلاب وارد جریانات سیاسی شدم و مسئول توزیع نفت شدم و جزو گروههایی بودیم که در نیاکی محله نفت را به مردم می رساندم.
نگاهم فرهنگی اجتماعی بود
نگاه انسانی بهتر از نگاه سیاسی است و می بایست با همه علائق و سلائق ارتباط برقرار کرد. بیشتر نگاه من فرهنگی اجتماعی بود تا سیاسی و سبغه نظامی نداشتم ولی در فعالیتهای اجتماعی سیاسی شهر حضور داشتم. بیشتر دوستانم از همه قشرها هستند و من با گروه خاصی ارتباط تنگاتنگی ندارم بلکه با رویکرد اعتدال و میانه روی با همه گروهها هستم با اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل ارتباط دارم.
اداره امور شهر تنها اداره امور یک طایفه خاصی نیست
آمل به جهت بافت فرهنگیش بر محور طوایف مدیریت می شود و این یک فرصت است و با توجه به جمعیت 200 هزار نفری می تواند در غالب ده طایفه تعریف شود که با هم پوشانی همدیگر در مسیر زندگی به هم کمک کنند. نمایندگان طوایف که انتخاب می شوند اگر وابستگی شان به حدی باشد که وامدار این حمایت شوند کار خطایی است. طوایف افرادی را انتخاب می کنند که برای شهر قدم بر می دارند نه برای طایفه چون اداره امور شهر تنها اداره امور یک طایفه خاصی نیست ما می خواهیم شهر را اداره بکنیم لذا طوایف برای ارتقاء جایگاه خودشان می توانند به عنوان یک تشکل مدنی در این زمینه مشارکت داشته باشند تا زمینه حضور مردم را بیشتر بکنند.
شهروندی بر شهروند دیگر برتری ندارد
اساس کار شورای سالم و قوی این است که جلوی فساد، رانت خواری، ویژه خواری و فرصت طلبی شخصی و جناحی را بگیرند چیزی که من به دنبالشم پاکدستی، صداقت و پرهیز از اعمال سلیقه های سیاسی و جناحی خصوصا جلوگیری از رانت خواری و ویژه خواری گرفته شود و به نظر من طوایف در بخش مشارکت و معرفی می توانند نقش بسیار موثری داشته باشند و شوراها هم از این ظرفیت کمک بگیرند تا شهر را با مشارکت اینها بسازند نه اینکه شهر را به یک جناح خاصی بفروشند.
شورا جنسش مردمی هست
شورا منتخب مردم است و بایستی اعتماد افکار عمومی را جلب کنند، نگاهشان به مردم باشد و در توزیع خدمات باید امکانات را در همه بخشها خصوصا مناطق محروم و حواشی شهر به مساوات توزیع کند.
آمل شهری تاریخی و با قدمتی بیش از هزار سال دارای ابنیه و میراث فرهنگی ارزشمندی است و بایستی از این میراث حفاظت و صیانت شود. بافت قدیم شهر هم که مرکز ثقل و بخشی از تاریخ و هویت گذشته ما را در خود دارد باید حفاضت و بازسازی شود یعنی باید خدمات و تسهیلات داده شود تا مردم در آن سکونت گاهها بهتر بتوانند زندگی کنند و راهها و خیابانها، فضای سبز، محیط های ورزشی احداث شود.
یک همت عمومی و مشارکت جمعی نیاز است
بناهای تاریخی شناسنامه شهر و اعتبار ما هستند. پل دوازده چشمه، گنبد میر بزرگ، میر حیدر، خانه ها و بناهایی که در مرکز شهر حد فاصل بین سبزه میدان تا بلوار طبرسی و مسجد امام حسن عسگری (که در واقع آمل قدیم در آنجا جانمایی شده) که برای احیای آن یک همت عمومی و مشارکت جمعی نیاز است و همچنین برخورداری از طرح ملی که بتوانیم احیایش کنیم.
روند فعلی ترمیم و بازسازی بافت قدیم را قبول ندارم
دو پل معلق و دوازده چشمه از حالت سواره باید به حالت پیاده در بیاید و دیگر ماشین روی آن نرود که در این خصوص تلاش مان بر این بود که ماشینها خصوصا وسایط نقلیه سنگین چون کامیون روی آن حرکت نکنند و در کنار آن خیابانهایی طراحی شود که بار ترافیکی از روی این دو پل برداشته شود که این مستلزم یک برنامه ریزی و اعتبارات ویژه است که قابل اجراست.
خرد جمعی یا کار کارشناسی
شورا محل رجوع افکار مردم است و برای رسیدن به کارهای بزرگ شهری از همه فکرها استفاده می کنیم و کارگروه هایی که تشکیل می دهیم متشکل از معتمدین مردم و کارشناسان خبره است که بتوانند همه جوانب را در نظر بگیرند. به هر شکل برای احیای بافت قدیم هم مطالبات مردمی که در آن سکونت دارند و هم نظر کارشناسان را باید داشته باشند تا ما مردم را راضی و قانع کنیم لذا باید تلفیقی از شورا یاوران باشد« نمایندگان مردم در محلات» یعنی در محلات شورایاران مطالبات و نیازهای شهر را لیست گرفته و در اختیار ما قرار می دهند که اگر با شورا یاوران و شهرداری و کارشناسان بنشینیم قطعا مشکلات هم کارشناسی و هم حل می شود.
ورود به شورا به شرط آشنایی با قوانین
قانون شورا مشخص است و من با توجه به سابقه حضور در دو دوره آن کاملا به حدود اختیارات و وظایف شورا آگاهم. معمولا شورا سه مسئولیت کلی را در حوزه قوانین دارد که سیاستگذاری، برنامه ریزی، نظارت و کنترل بر اداره امور شهروندان و عملکرد شهردار را دارا می باشد.
اعضای شورا بایستی سابقه مدیریتی و اجرائی و کارنامه شخصی داشته باشند
صرفا برنامه مهم نیست کارنامه نیز مهم است و داشتن این دو الزامی است.
برنامه ریزی ها در غالب چشم انداز
شهرداری ها یک برنامه سالانه دارند و یک افق چشم انداز پنج ساله که برنامه سالانه آن مطابق دستورالعملهایی است که خودشان دارند که در بودجه سالانه شهرداری ها در چند سر فصل دیده می شود. مهم ترین چشم انداز مشکل زیست محیطی است که باید شهری سالم داشته باشیم و بخش بهداشت عمومی، زباله، رفت و روب شهری، خیابانها، کاهش آلودگی صوتی، حمل و نقل، ایجاد سرانه های فضای سبز و ورزشی جزو مسائل عمده ای است که باید در برنامه ریزی ها لحاظ شود.
بخش دیگری از برنامه ها مربوط به برنامه های فرهنگی اجتماعی است که با گروهها و جمعیت های مختلف ارتباط برقرار و مکاتبات داشته باشیم چرا که شهر یک موجود زنده است و دارای حیات می باشد.
مردم بهترین مشاورین
سو تیتر:   به نظر بنده یکی از کارهای مهم هر کاندیدا این است که قبل از هر کاری کلیه برنامه های خود را به اطلاع مردم برساند که همان مردم می توانند مشاورین خوبی برای حصول نهایی نتیجه ها باشند. خوشبختانه رسانه ها و اربا جراید هم می توانند پل ارتباطی خیلی خوبی باشند که اگر به این تشکل ها بها بدهیم، ارتباط بین خودمان و مسئولین و رسانه ها را تقویت کنیم و زمینه حضور و مشارکت مردم را بالا ببریم در مجموع این فعالیت های یکپارچه می توانیم خروجی خوبی داشته باشیم.
حق مردم است که از همه مسائل شهر با خبر باشند
من آمدم تا ظرفیت ها را به هم وصل کنم و هیچ چیزی در شورا و شهرداری نباید از چشم مردم دور بماند و حق آنهاست که از همه مسائل شهر با خبر باشند.
اتاق رسانه در شورا
من در برنامه هایم اگر به عنوان کاندیدا انتخاب شوم ارتباطم با مردم خصوصا با رسانه ها یک لحظه قطع نمی شود حتی اعتقاد دارم همه رسانه ها می توانند در شورا برای خود یک اتاق داشته باشند و خبرها و برنامه ها را بگیرند و نیازها و مطالبات شهروندان را به ما انعکاس دهند و این پل ارتباطی بین ما و مردم اگر تیم رسانه باشد فکر می کنم اعتماد عمومی ایجاد شود.
من با این اعتقاد آمدم که صدای مردم باشم
مردم از کمبود و ضعف ناراحت نیستند بلکه از تبعیض و کارهای ناصوابی که خودشان را از سوی آقایون محرم نمی دانند ناراحتند شورا و شهرداری متعلق به مردم است و بایستی آنچه را که در آن اتفاق می افتد باخبر شوند. این ماهیت کار ماست و من با این اعتقاد آمدم که صدا ، نگاه و دغدغه مردم باشم و هیچ چیزی در شورا و شهرداری بدون اطلاع آنها نباشد. رابطه بین شورا و شهرداری با مردم را در حد نهایت بالا ببرم و ارباب رسانه را در جریان اهم کارها بگذارم اینها شورا را خانه و محل کار خودشان قرار بدهند و یک اتاق در اختیارشان قرار دهیم تا آنجا پایگاه اطلاع رسانی خبر رسانی و نقد و انتقاد شود و به قطع یقین انجام می دهم.
شورا نباید وامدار هیچ جریان و جناحی باشد
خطری که امروز هست می خواهند شورا را یک جناح خاصی انتخاب کنند در صورتی که شورا را باید مردم انتخاب کنند و نباید شورا را سکوی پرواز بعضی از اعضاء قرار دهند.
شورا سیاسی نیست
من شاهنوری ممکن است نگاه سیاسی داشته باشم و رویکردم به اعتدال باشد و از دولت حمایت کنم ولی زمانی که منتخب مردمم هیچ نگاه سیاسی در رفتار عملکردی من دخالت نمی کند و با تمام کسانی که در شورا هستند از هر صنف و گروه و سلیقه سیاسی اجتماعی باشند رفیق و همراه می شوم که در این صورت قطعا شهرداری قوی تر و نظارت ما بیشتر می شود. بنابراین باید شهرداری را مثل اعضای خانواده هم حمایت و هم نظارت کنیم.
شهرداری باید شفاف اطلاع رسانی کند
شهرداری مثل دولت محلی مال ماست و به عنوان یک دستگاه اجرایی و دولت محلی باید به آن بها دهیم و در عین حال از او بخواهیم آنچه را که انجام می دهد شفاف و درست اطلاع رسانی کند و عدالت در کار داشته باشد و پاسخگوی عملکردش هم باشد.
انتخاب با مردم است
ما خودمان را معرفی کردیم بیش از 40 سال حضور فعال در محیط های اجتماعی، مدیریتی، آموزشی و دانشگاهی و بالاتر اینکه من تمام تاریخ، جغرافیا، جمعیت و محیط شهری را کاملا با پوست و گوشت و استخوانم لمس کردم و تمام محلات برای من خاطره است و به نوعی با همه ارتباط برقرار کردم.
دغدغه من دغدغه خود مردم است من از مردم و متعلق به مردم هستم و در شرایطی هستم که هیچ خواسته شخصی ندارم. تمام ظرفیت و تجربه سالها مدیریت و حضورم در کنار مردم را می خواهم برای خودشان در جهت خدمتگذاری صرف کنم. اگر مردم احساس می کنند بنده می توانم در حفظ حقوق و صیانت از ارزش های آنان به عنوان یک فرد از مجموع نه نفر موثر واقع شوم خودم را در مظن نظرسنجی قرار دادم تا خودشان انتخاب کنند.
همه به عنوان یک شهروند از حقوق برابری برخورداریم
پاکدستی، صداقت، امانتداری، اخلاق، برنامه محوری و قانون پذیری سرلوحه کارم است و رعایت حقوق شهروندی هم بالاترین آرزوی من می باشد. همه به عنوان یک شهروند از حقوق برابری برخورداریم و باید این صدای فریاد مردم در همه مسائل شنیده و دیده شود و غیراز این هیچ آرزوی شخصی دیگری ندارم.
مهم ترین رهاورد شورا دستیابی به شهری سالم با شهروندانی سالم و با نشاط
حرفم این است مردم بهتر از همه می فهمند و می دانند که خدمت صادقانه یعنی چه بنابراین باید تلاش کنیم تا با استفاده از تجربه چهار دوره انتخاب تیمی را وارد عرصه مدیریت شورا کنیم که تعهد و سوگند خودشان را در وفاداری به حفظ شئونات و کرامت و عزت مردمی که بسیار بزرگ و دارای تاریخ، هویت، اصالت هستند حفظ کنند و از همه توان و ظرفیت و تجربیات خود کمک بگیرند و شورا را مرکز رجوع مردم قرار بدهند تا شورا هم به کمک مردم بتواند شهر را در خور شانیت مردم بسازد. مهم ترین تفکر شورا هم این باشد که شهر سالم مردم سالم می خواهد.

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه , بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود