Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

امام جمعه شهر آمل در گفتگوی بی پرده با صبح آمل:هر کسی که دارد کار می کند را ذبح شرعی می کنند

از هیچ مرکز یا نهادی حقوقی دریافت نمی‌کند و می‌گوید زمین‌های زراعتی از پدرش به او به ارث رسیده کفاف زندگی‌اش را می‌دهد؛ او می‌گوید امام جمعه‌ای که مردمی نباشد و فراتر از سطح مردم زندگی‌کند از عمل به وظیفه و مأموریتی که مقام معظم رهبری به ائمه جمعه داده، عاجز خواهد بود چراکه امام جمعه تنها زمانی می‌تواند نماینده شایسته رهبر انقلاب باشد که، در کنار مردم و با مردم زندگی کند و کسانی که فراتر از سطح زندگی مردم زندگی می‌کنند، نمی‌توانند ادعا کنند که امام جمعه یا نماینده رهبری هستند.
ایشان از معدود ائمه جمعه کشور است که در کنار مسائل حوزوی سابقه حضور در محیط های فرهنگی را دارد. امام جمعه دیارمان تعلق خاطر خاصی به آمل دارد و بخش قابل توجهی از عمر پربرکت ایشان در همین شهر سپری شده است به همین خاطر دارای اشرافیت جالبی بر احوالات منطقه و مسائل آن دارد این اشراف باعث شده تا شهرستان را راحت تر تجزیه و تحلیل نماید. به حفظ وحدت نیروی وفادار انقلاب اسلامی تاکید فراوان دارد، اصرار ایشان به شعائر دینی و مسائل مربوط به حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی ستودنی است که در این راستا صبح آمل گفتگویی صمیمی و بی رودربایسی با حجت الاسلام والمسلمین سید جلیل مرتضوی پدر معنوی و امام جمعه محبوب و مردمی شهر آمل در دفتر کارشان ترتیب داده که ماحصل آن را مطالعه نمایید:
یک امام جمعه موفق در شهری چون آمل باید دارای چه ملاک‏هایی باشد؟
من تشکر ویژه می‌کنم از حضرت‌عالی و مجموعه پر مخاطب و تاثیرگذار صبح آمل که الحق والانصاف با انعکاس حقایق و روشنگری و مطالبه گری حق و حقوق مردمی، گام های خوبی را برداشته. ابتداء به ساکن برای اهالی ولایتمدار و متدین دارالمومنین آمل آرزوی موفقیت و سربلندی دارم. حضور در این شهر مذهبی برای بنده یک افتخار است، خودم را خدمتگزار مردم شریف منطقه می‏دانم و خوشحالم هم نفس دینمداران این شهرستانم. در پاسخ به سئوالتان باید گفت؛ برابر انتظار مردم، امام جمعه باید پدر معنوی شهر و جامعه باشد. به عقیده بنده پدر معنوی اولاً خودش را نباید قاطی جناح‏ها و حزب‏ها و گروه‏ها کند تا همچنان متعلق به همه مردم باشد . اگر امام جمعه به سمت یک گروه برود، جناح دیگر احساس می‏کند که کنار زده شده است بنابراین باید با مسئولین تعامل داشته باشد، برای این که بخواهیم مسایل مردم را حل کنیم، نباید با مسئولین اصطکاک داشته باشیم. اگر در نماز جمعه علیه فلان مسئول جبهه بگیریم و آبرو و حیثیتش را ببریم و در مقابل هم قرار بگیریم، چطور می‏خواهیم برای مردم کار کنیم. البته این به معنای آن نیست که از آنان انتقاد نکنیم، انتقاد می‏کنیم و به آنها تذکر می‏دهیم، ولی تریبون نماز جمعه جایی نیست که انتقام‏گیری شود، دق دلمان را در بیاوریم، علیه فلان مسئول صحبت کنیم، دولت را تضعیف کنیم. باید خیلی معقولانه و منطقی حرکت کنیم، اگر انتقادی هست انتقاد را به خودشان بگوییم و به تریبون نکشانیم، رابطه باید رابطه حسنه باشد و خواسته‏های ما از مسئولین فقط برای مردم باشد.
آیا واقعاً در بطن مردم هستید؟
قضاوت را باید مردم و جوانان انجام بدهند من از خانواده کشاورز هستم و افتخار می‌کنم که یک روستایی زاده هستم و از بطن جامعه یعنی مردم. ما باید مثل مردم باشیم و مثل مردم زندگی کنیم تا بتوانیم ادعا کنیم که در بطن مردم هستیم. من خودم احساس می‌کنم هر کسی پیش من آمد با من بوده و رضایت داشته است اما مهم این است که مردم چه قضاوتی درباره ما می‌کنند.
آمل از نگاه شما به عنوان امام جمعه چگونه است؟
آمل مهد تشیع با پیشینه خوب فرهنگی دارای ظرفیت های فراوان اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و اقتصادی است و در زمینه های علمی «ریاضی، نجوم، شیمی، فلسفه، کلام، فقه، اصول و تفسیر» هم شاخص است و این متعلق به سالها قبل می باشد و با توجه به ظرفیت های فراوان در شهر و وجود طوایف مختلف که الحق و والانصاف بسیاری از آنها اثرگذار می باشند و هر کدام حتی می توانند کشوری را اداره کنند که با وحدت کلمه و همراهی با آنها بتوانیم نام آمل را همیشه و به صورت ماندگار در تاریخ ایران اسلامی حفظ کنیم چنانچه در وصیت نامه سیاسی الهی حضرت امام خمینی(ره) نام آمل مزین شد. ما استعدادهای درخشان و جوانان فاضل و متدین و دانشمندی داریم که موجب عزت و آبروی شهر علوی پرور آمل می باشند و در بسیاری از زمینه ها حرف برای گفتن دارند بنابراین باید از این ظرفیتها در جهت اعتلای ایران اسلامی و در راس آن آمل عزیز استفاده نمود
برای پیشرفت آمل عزیز چه باید بکنیم؟
برای پیشرفت آمل و برای اینکه به دوران طلایی خود برگردد مسئولین باید عینک بدبینی را از چشم خودشان در بیاورند و همراه صادقی برای جوانان و در کنار مردم باشند و در همه عرصه ها حضوری فعال و سرشار از خیر و برکت داشته باشند.
نظرتان در خصوص بی حجابی و بدحجابی چیست؟
خیلی ها فقط می گویند بی حجابی به اوج خودش رسیده ولی آیا نسبت به این موضوع فکری هم شده در صورتی که باید از زیربنا و به صورت ریشه ای آن را حل نمود. جوان بیکار هر چند هم دارای علم، حلم و تقوی هم باشد باز سردر گم در قصه های خودش است و بایستی از این کوتوله پروری بیرون بیاییم و یزرگ پروری را در دستور کارمان قرار دهیم متاسفانه آمل امروز جایگاههایی را که می توانیم برای عزیزان ترسیم کنیم شایسته و شان آنها نیست. جوانان عزیز امیدهای آینده من برای پیشرفت شهرمان آمل به عنوان ذخیره های تمام نشدنی هستند که با سوق آنها به سمت اخلاق مداری و معنویت می توان همیشه به عنوان یک ظرفیت استفاده و بهره جست و خوشبختانه ارتباطم با آنها پدر فرزندی است نه مدیریتی و سیاسی.
برخی می‌گویند چون امام‌جمعه منصوب رهبری است پس نباید مورد نقد باشد شما چقدر این حرف را قبول دارید؟
نقد به همه وارد است و من مرتضوی هم هزار و یک نقص دارم و تافته جدا بافته این نظام هم نیستم. و به دلیل ترافیک سنگین کارها شاید بعضی اوقات آن طور که می بایست نتوانستم در خدمت عزیزانم باشم. عملکرد ما هم هزار و یک نقص و گرفتاری است و اولین نقص ما این است که می‌توانستیم وحدت و همدلی ایجاد بکنیم اما نکردیم. شاید من گاهی سلیقه‌ای عمل کردم گاهی تحت تأثیر بعضی از آقایان قرار گرفتم و در برخی جاها که می‌توانستم خوب عمل کنم، عملکردم خوب نبوده است. این یک برنامه ریزی بزرگ و تخصصی را می طلبد که بنده به تنهایی از عهده آن بر نمی آیم بنابراین تمامی همراهان خصوصا اصحاب رسانه به عنوان چشم حقیقت بین و رکن اصلی و تاثیرگذار جامعه باید به ما کمک کنند چنانچه رسانه های بسیار خوبی داریم و به جز یکی دو تا مابقی خوب کار می کنند و در این راستا صبح آمل با چاپ حقایق و روشنگری و مطالبه گری حق و حقوق مردمی اقدامات شایسته ای را انجام داد که این مهم قابل تامل است.
واکنش امام جمعه به انتقادات چگونه است؟
اشهد لله شاید در زندگی ام اشتباهاتی داشته باشم اما عمد نیست و سهوی است و اگر از مسئولی نقد کردم با بررسی کامل بوده و افق و دیدم مال امروز نبود و گسترده بود و بعضی از موضوعات را می دیدم و نقد می کردم و نقدم، نقد خدمتی بود و خدای ناکرده نمی خواستم با آبروی کسی بازی کنم و در این خصوص نسبت به آبروی خیلی ها حریم داری کردم اما مسئولی بیاید و به ظاهر چهارچوب اسلامی را رعایت کند و ولایت را قبول داشته باشد و ظاهرش علیه السلام باشد و کار و خدمت بکند ما حرفی نداریم، بعضی از مسئولین ما علنی نماز می خوانند و هزار فسق و فجور انجام می دهند که نمی شود با آنها همخوانی کرد و بر سر یک سفره نشست بنابراین حرفم این است بزرگانی که مدیری را انتخاب می کنند اولین نگاه و معیارشان تعهد و ایمان آنها باشد که با داشتن اینها خلاف شرع انجام نمی شود و یقینا دنبال خدمت به مردم است.
حاج آقا، مگر شما گرانی را احساس می‌کنید؟
من از قیمت‌ها خبر دارم و مثل مردم خرید می‌کنم و می‌بینم که قیمت‌‌‌ها افزایش یافته است تماًما احساس می‌کنم چون ملموس است. الان اقتصاد شهرمان کجاست ویرانه است گاهی شعار می دهیم ولی با کمک همه مسئولین دست به دست هم بدهیم و این اقتصاد بیمار را و کارخانه های نیمه تعطیل را راه اندازی و به سرانجام برسانیم که نیروی بیکار حداقل در آمل نداشته باشیم ولی نمی کنیم.
چرا به جوانهای مستعد بها نمی دهند؟
یکی از چیزهایی که امروز خیلی در آمل رایج و جدای از مردم است و عده خاصی هم دارند انجام می دهند اینکه هر کسی که دارد کار می کند را ذبح شرعی می کنند، به نوعی آن را قلع و قمع می کنند و ادعای بودن دارند ولی بیاییم ظاهر و باطن قصه را درست و برای مردم و جوانای عزیز کار کنیم. به جوان باید احترام گذاشت. جوان‌های خوبی داریم. یکی از اشتباهاتمان این است که فکر می‌کنیم مردم نمی فهمند و نباید به آنها بها بدهیم در حالی که ظلمی بزرگ است جوانی که دستگاه زباله سوز را با کمک 800 میلیون تومانی یک مجموعه ای اختراع می کند چرا با توجه به این خدمت بزرگش در کاهش معضل زباله، دستش را نمی گیریم و یا نسبت به جوان دیگر آملی که اینهمه مقام و مدالهای طلا را در عرصه های جهانی ازآن ایران اسلامی می کند توجهی نداریم.
نظر و سخن شما با شورای شهر و فرماندار و شهردار و مسئولان چیست؟
نمی خواهم به شخصی کار داشته باشم فرماندار، شهردار انتخاب نشده و اعضای شورای اسلامی شهر همه برای من عزیزند و منتخبین شورا که در این چند دوره انتخاب شدند همه در یک حد و اندازه هستند و آدم های خوبی هم هستند نمی خواهیم وجه تمیز به کسی بدهیم اینها هم باید بیایند و با کار و تلاش خودشان را ثابت کنند هزینه بکنند و در خدمت مردم باشند که در خدمت مردم بودن در خدمت نظام و قرآن و اهل بیت بودن است مقام معظم رهبری اینهمه داد می زند بخاطر مردم است امام حسن مجتبی بخاطر رفع مشکل و ضمانت یک آبروداری اعتکاف خودش را بر هم زد ما این هم نه حداقل یک آبرو بگذاریم و دردی از مردم را حل کنیم.
در خصوص افزایش آمار طلاق شما به عنوان روحانی چقدر خودتان را مسئول و مقصر می دانید؟
جوان مقصر نیست و تنها با داشتن اراده نمی تواند در مقابل فقر و مشکلات ناشی از آن مقاومت کند و ما هم که نتوانستیم برایش کار فراهم کنیم و فقط می توانیم امر و نهی کنیم که کجا برود یا نرود استودیوم های ما که پولی است خیابانها، دریا و کوه هم همینطور و حتی نفس کشیدن مان هم پولی است چه کار باید بکند درآمد هم که ندارد!! بنابراین خیلی از چیزها را می توانیم دست به دست هم بدهیم و رفع مشکل کنیم.
چندین مسئله دست به دست هم داده تا آمار طلاق این‌گونه بالا رفته است. آیا معیشت، بیکاری و وضعیت اقتصادی عامل مهم این طلاق‌ها نیست؟ یکی از مشکلات ما این است که من آخوند از مردم فاصله گرفته‌ام و در خیلی از موارد خصوصا ترویج بی بندباری و بی حجابی ها مقصریم اما می توانیم با مشاوره و رهنمودهای خودمان نقش مهمی را در کاهش آمار طلاق داشته باشیم چنانچه در خطبه های نماز جمعه که بحث خانواده قرآنی و روانشناسی قرآنی را در خانواده مطرح نمودیم شاهد کاهش بیش از 18 درصدی طلاق در آمل بودیم که می توانیم در این زمینه فرهنگ سازی کنیم.
ارتباط شما با جوانها و افراد غیر مسجدی چگونه است؟ و چه رفتاری با جوان غیر مسجدی دارید؟
اگر روحانی در تاکسی، کوچه، خیابان، بازار… برای جوانان وقت بگذارد، جوان را درک کند، او را بفهمد جوان اهل رفاقت است و رفیق می‌شود. با غیر مسجدی ها و لات‌ها هم ارتباط دارم و با اینها رفیق شدیم با جوان لات هم باید رفیق شوی، رفیق که شدی مسجد هم می‌آید. من می‌گویم همه خوب هستند شما حرف ما را بد تعبیر نکنید. به جرات می توانم بگویم آخوندی هستم که سنت نبی مکرم اسلام را دارم اجرا می کنم و همه را خوب می بینم مگر اینکه عکس آن ثابت شود ما که درون آدمها نیستیم که ببینیم که هستند و آن جوانی هم که مسجدی شده پدر یا مادر خوبی داشته که او را مسجدی کرده است.
ژن خوب از نظر شما کدامند؟
از نظر من ژن خوب کسانی هستند که دارای تقوای الهی، خداترسی، مردم داری و ایمان باشند حال هر کسی می خواهد باشد و ارتباطم با اینها خیلی خوب است اما اصطلاح ژن خوب امروزی تعریف الکی است که آقایان به فرد مورد نظر خود خطاب می کنند و با استفاده از اعتبار و نام پدر سعی در سوءاستفاده از القاب دولتی در محافل می شوند.
کشاورزی هم می کنید؟
بله با همین لباس کشاورزی هم می کنم چه اشکالی دارد که روحانی کار کند؟ من اگر کار کشاورزی نکنم چطور می‌توانم با کشاورزان صحبت کرده و آنها را درک کنم؟ به ‌نظرم نه‌تنها اشکالی ندارد بلکه خوب هم هست. امیر مومنان با یک شتر سفید رنگ در مدینه آبکشی می کرد و رزق و روزی خودش را تامین می کرد و ما هم دنبال روی آن بزرگوارانیم و با تاسی از آنها من الان از دسترنج محصول برنج و مرکبات مزرعه خودم که ارثیه پدری است سر سفره ام می گذارم گاهی وقتها درون خانواده آدم یک چیزی است و بیرون آن چیز دیگر و بعضی وقتها شاید وضع مان بدتر از مردم باشد که طبیعی است چون خود ما هم داریم با همین مردم زندگی می کنیم.
میانگین سنی حاضرین در نماز جمعه جوان‌تر شده و استقبال جوانان بیشتر از قبل شده است. چه‌کار کردید که نظر جوانان برای حضور در نماز جمعه بیشتر از گذشته تأمین شده؟
انصافا جوانان ما جوانان خیلی خوبی هستند و خدا نکند یک روزی جنگ شود که هر کدام از سیزده ساله های ما از فهمیده ها، فهمیده تر هستند مگر الان این شهدای مدافعین حرم ما جوان نبودند چرا می خواهیم بین نسل فعلی و گذشته با استفاده از معیارهای بی پایه و اساس تفاوت بگذاریم ما به جوانها میدان ندادیم، 50 سال تو کار هستیم و باز هم میگوییم باشیم خوب بروید یک گوشه بنشینید تا یکی دیگر بیاید.
افراد صاحب نفوذ در این شهر شما را تهدید و تطمیع نکردند؟
تهدید و تطمیع بود اما نه به آن صورتی که بخواهم کوتاه بیایم، من اهل کوتاه آمدن نیستم بچه کشاورز زاده ام و فردا فوقش بگویند امام جمعه نباش نمی توانند آخوندی و کشاورزی را از من بگیرند خدا شاهده عشقم این است در نهاد و مجموعه مقدسی خدمت می کنم که زیر نظر حضرت آقا ولی امر مسلمین است و امیدوارم روزی هم که از اینجا رفتم با عزت و سربلندی بروم وامدار کسی نیستم به خیلی ها بخاطر مردم کمک کردم ولی می توانم به جرات بگویم هیچ جا در منافع شخصی ام ورود پیدا نکردم.
آیا یک روحانی هم می تواند زندگی لاکچری داشته باشد؟
نگاهم این است یک روحانی حتی با وضع مالی خوب هم نباید زندگی لاکچری داشته باشد مگر امیرالمومنین (ع) وضعش خوب نبود نخلستان داشت و می توانست تمام در و دیوار خانه اش را طلا بگیرد اما هر چه داشت بین فقرا تقسیم کرد و اگر شخصی پدر جدی هم دارای ثروت است باید یک زندگی ایده آل و معمولی در حد جامعه را داشته باشد.
رابطه شما با فضای مجازی چطور است؟
خوب است و با ورود به منزل تمام مسائل روز آمل و حتی کشور را از طریق کامپیوترم چک می کنم و بخاطر نبود وقت و احتیاط شخصا مطالبی را در این فضا انعکاس نمی دهم و زیاد وارد فضای مجازی نمی شوم.
اشرافی زندگی کردن بعضی از مسئولان تراز اول با توجه به جمهوری اسلامی بودن نظام آیا احساس نمی کنید اینگونه زندگی کردن به بدنه نظام ضربه می زند ؟
سال 81 که امام جمعه ایلام بودم توفیق یار شد و با خانواده به کربلای معلی مشرف شدم و از آنجا به نجف و به زحمت با آیت الله سیستانی ملاقاتی داشتم که چهارده سال بعد از رهبری و اوج مرجعیت و رساله آقا در برون مرزی که یک جمله فرمودند و آن اینکه مقام معظم رهبری مثل مردم دارد زندگی می کند با این تفاوت که آقا روی تمام امکانات وجوهات، درهم، دینارها خوابیده اما هیچ توجهی به آنها ندارد این ساده زیستی است ولی یک نفر مثل من در صورتی از ساده زیستی حرف می زند که چیزی در دستش نیست ولی یک نفر با دارندگی خودش ساده زیست شود خیلی مهم است.
گفته‌اید که جناحی نیستید. غیر جناحی بودن خود را توضیح می‌دهید؟
من واقعا جناحی نیستم و با همه احزاب، سلیقه ها و گروهها رفیقم و گاهی بخاطر یک سخنرانی خوب دکتر ظریف یا رییس جمهور از دولت تعریف کردم پس جناحی نیستم و جناحی فکر نمی کنم و سرباز پا پوتین ولایتم و در این یک جمله جناحی ام و هر کسی با آقا خوب باشد با او خوبم و هرکسی بد باشد من ریشه اش را خشک می کنم.
چه چیزی بین مردم و مقام عظمای روحانیت شکاف ایجاد کرده است؟چه باید بکنیم تا این شکاف برداشته شود؟
ما خودمان مقصریم مردم مردم خوبی هستند و ما از آنها فاصله گرفتیم اگه ما مثل مردم زندگی کنیم و همانند آنها سوار تاکسی شویم قطعا این شکافها برداشته می شود چنانچه خود بنده بعضی وقتها بعد از تعطیلی دروس حوزوی از داخل بازار به دفترم می آیم تا بیشتر در جریان مسائل کسبه و بازاری ها قرار بگیرم.
محافظ شخصی هم دارید؟
نه قطعا جایی که خداهست نیازی به محافظ نیست و در پناه اوست که از گزند همه چیز در امانم.
آیا فاصله خودتان و مردم را کم کردید؟
بله حداقل یکساعت بعد از نماز در مصلی و چهار ساعت در دفتر می مانم تا مردم و نمازگزاران راحت تر با ما سخن بگویند.
آیا سخنان روحانی آقا میری را گوش می دهید؟
ما تابع قانونیم و شاید بعضی آدمها خوب حرف بزنند ولی خوب عمل نکنند بعضی ها ظاهر خوب دارند اما باطن بدی داشته باشند من واژه روحانیت را قبول دارم ولی تشخیص واژه روحانیت برای من یک ارزش است و رافت شان خیلی زیاد است یقینا آنها همین جوری به این نتیجه نرسیدند.
می گویند روحانیت یا امام جمعه اصلا گرانی را احساس نمی کند شما به عنوان پدر معنوی شهر نظرتان چیست؟
من نظرم این است محروم ترین قشر جامعه روحانیت است روحانیت را همه را به ماها نبینند شش هزار نفر از ما در سطح نظام شاغلند و از میان 300 روحانی در آمل، چند نفر بیشتر شاغل نیستند و تازه آنها هم با یک میلیون کمتر و بیشتر در شهرستان آمل زندگی می کنند.
خودتان چقدر می گیرید؟
حقوق روحانیت من خیلی زیاد نیست و از دسترنج زمین کشاورزی خودم امورات را می گذرانم و اینها را از قبل پدر عزیز و زحمتکشم دارم که هم قصابی داشت و هم برنج می کاشت و چون این بزرگوار قبل از تولد پدرشان را از دست دادند بسیار خودساخته و با سختی و همتی ستودنی کار کردند.
چه سالی ازدواج کردید و تشکیل خانواده دادید؟
همسرم دختر خاله بنده است و انصافا ایشان را دوست دارم و خانواده بسیار خوبی دارم و با دو زن داری به شدت مخالفم و چون استاد عزیزم حضرت آیت الله صالحی مازندرانی با این موضوع مخالف بودند و به این افراد نگاه هم نمی کرد. شرایط امروز با دو زن داری نمی سازد و جامعه و بچه ها متضرر می شوند.
چند فرزند دارید؟خواستگار که برای دخترتان می‌آمد، فرقی نمی‌کرد داماد روستایی باشد یا سرمایه‌دار؟
سه دختر دارم و با تمام وجود و عشق فراوان آنها را دوست دارم و انصافا در حد عصمت عالی هستند و دو تا از دخترانم در 16 یا 17 سالگی با روستایی ها ازدواج کردند و دو نوه هم از آنها دارم. خدا شاهد است تنها موارد مهم ایمان و تقوا بوده است و اصلاً برایم مهم نبود که خواستگار فرزند کیست. به‌جدم قسم سفارش هم نکردم و گواه حرفهایم اینکه دامادهایم بیکار هستند؛ اگر همین امروز اراده بکنم مشغول می‌شوند اما این کار را نکرده و نخواهم کرد. البته یکی از دامادهایم کشاورزی می‌کند و زمین کشاورزی دارد اما برای اینکه شغل دولتی داشته باشند با اینکه می‌توانستم سفارش کنم، به هیچ کس سفارش نکردم. تا سال گذشته بچه هایم مستاجر بودند و با کمک دو خانواده و کمی اندوخته شخصی خودشان خانه خریدند. به دامادهایی زن دادم که هنوز بیکارند و معتقد به این هستم که سرمایه نمی تواند با خودش خوشبختی بیاورد بلکه خود آدم است که می تواند خوشبختی اش را بسازد.
چه معیاری را برای خواستگارهای دختران خود لحاظ می کردید؟
ایمان، تقوا، صداقت و عشق نسبت به زندگی و خانواده بسیار مورد توجه و از جمله معیارهای انتخاب خواستگار دخترانم بود و خدا شاهد است تنها چیزی که برایم مهم نبود درهم و دینار بود و سلامت و صلابت همه چیز را مشخص می کرد و شاید زیباترین عروسی را من برگزار کردم و هر دو دخترانم در کمال سادگی پس از بازگشت از مکه ولیمه دادند.
فرمودید برای گفت و گو با جوانان حاضرید همه جا بروید کجا سراغ جوانان می روید؟
امام جمعه باید بین جوانان باشد و به داخل مسجد، حسینیه، خیابان، میادین ورزشی، مراکز تفریحی، قهوه‌خانه و زورخانه هم برود. زیر تیتر 2 ما حق نداریم دین را تنها در سینه زدن و گریه کردن خلاصه کنیم. شادی و نشاط لازم است و باید به این شادی‌ها احترام گذاشت و از نزدیک با آنها در خصوص مسائل مورد نظر خودشان صحبت کند.
یکی از مسائلی که جوان با آن درگیر است مشکل ازدواج آنها می باشد؟
یکی از مشکلات بزرگ ما درک نکردن جوانها چه پسر چه دختر می باشد آنها هم یک خواسته ای دارند و ما با انتشار آمار طلاق و سرقت در تلویزیون نا امیدی را در جامعه رواج می دهیم و معتقدم که این موضوع در همه نظام هست و میگویند گناه بدترین عمل است اما بدتر از گناه اقرار به آن است چرا اسلام این حرف را زد و گفت لا تجسس بخاطر اینکه می خواهد جامعه به سمت آرامش برود نمی خواهم اینجا کسی را نقد بکنم ما مگر قانونگذار نداریم خوب قانونی را وضع کنند که جلوی دزدی را بگیرد بهتر از اینکه بخواهیم هر روز دزد را دار بزنیم این قانونگذار ما کجاست؟ چکار می کنند؟ قانونگذار ما علنی رای می دهند و خفا رایی دیگر که اینها بدترین و مکارترین آدم های روی زمین هستند من اگر باشم هیچکدام از اینها را تایید نمی کنم که دارند با شعور مردم بازی می کنند. هیچ جا این حرف را نزدم بدترین روزم آن روزی بود که در صفحه تلویزیون بیش از دویست رای دادند اما در خفا 50 رای !!.
در خصوص سبک آهنگهای بسیار آنچنانی که مورد قبول شما نبود و نقدی هم بر طوایف آمل داشتید در مورد بدحجابی خانم ها و آقایان بگویید؟
چه کسی مقصر است؟آیا فقط خانم ها مقصرند؟این خانم پدر و مادر دارد خانواده دارد و در این خصوص والدین نقش مهم و تاثیرگذاری در تربیت اسلامی فرزندان دارند چرا که مادرم مرا نماز خوان کرد به این صورت که کلاس سوم ابتدایی مادرم جلو می ایستاد و من پشت سرش نماز می خواندم بنابراین معتقدم در ترویج فرهنگ بی حجابی ما بیشتر مقصریم تا آن زن چرا همه چیز را به گردن آن شخص بیندازیم و ما به عهده نگیریم این دختر بزرگتری دارد که کنارش ایستاده و او را حمایت می کند پس غیرت شان کجا رفته؟ نکته بعدی اینکه بیشتر بد حجابی ها در محرم و خصوصا در روزهای پایانی دهه اول دیده می شد که اکثر آرایشگاهها در آن روز باز بود اگر می بستند چه کسی می رفت؟ یک درصد آمار پایین می آمد که توفیقی بود. آیا به آرایشگر روز عاشورا گفتیم، تذکر دادیم که کسب درآمدت حرام است؟ نگفتیم!! چرا رضاخان نتوانست حجاب را از سر مادران مان بردارد و چرا ما امروز نمی توانیم بی حجابی را مهار کنیم؟ چون دستیابی به این مهم مستلزم فرهنگ سازی است و باید بیشتر درگیر این قصه شویم.یک مقدار به خودمان بیاییم عملکردهای مان را مورد تحلیل قرار بدهیم به سفارش معصومین به همه مسئولین منجمله خودم توصیه می کنم و می خواهم یکساعت فکر کنیم که برای جوانان چکار کردیم و آنها را از این بدبختی و سردرگمی نجات بدهیم آیا طلاق که هر روز در حال افزایش است فقط جوان مقصر است؟نظام مقصر نیست؟ نبود اشتغال، درآمد و امثالهم ؟ بهترین کار همدلی و همراهی و عمل کردن به دین را توصیه و سفارش می کنم.
چه توصیه‏ای برای دو هفته نامه صبح آمل دارید ؟
برای شما و مجموعه پرتلاش صبح آمل آرزوی موفقیت دارم. در نشریات یا مجموعه‏هایی که عزیزان ما تهیه می‏کنند طبیعی است به طور قهری جنبه‏های فکری و گرایش خاصی داشته باشند.
اصل این قضیه غیر قابل انکار و اجتناب ناپذیر است که هر کسی که نشریه و روزنامه دارد با یک نگاه و تفکر خاص آن را شکل دهد. توصیه من نه تنها به شما بلکه به همه افرادی که دست اندرکار نشریات هستند این است که بتوانند اعتدال را در همه جنبه‏ها رعایت کنند، یعنی از افراط‏ و تفریط واقعاً پرهیز کنند، بهترین نشریه به نظر من با هر ایده‏ای که باشد و هر خط فکری داشته باشد، این است که به گونه‏ای بنویسد و منتشر کند و تحلیل کند و موضع بگیرد که همه جناح‏ها و همه اقشار مردم رغبت کنند و آن را بخرند و از آن جانبداری کنند، این به عقیده من یک نشریه موفق است.
البته من اطلاع دارم که نشریه شما اعتدال را رعایت می‏کند و از تندروی و افراط و تفریط الحمدا… تا آنجا که من سراغ دارم پرهیز می‏کند.

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود