Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

با پشتکار به اینجا رسیده ام

سید حسین دریاباری یکی از جوانان موفق پارچه فروش آملی در گفت گو با صبح آمل:
با پشتکار به اینجا رسیده ام
همه چیز از یک رویای شیرین کودکی شروع شد، علاقه زیادی به درس خواندن نداشت برای همین نتوانست بیشتر از سوم راهنمایی ادامه تحصیل بدهد و همان ایام بود که دلش می خواست کار کند و بالاخره از طریق همکار پدر نزد آقای توسلی پارچه فروش مشغول شد و حدود 26 سال نیز در این کار مانده گار شد و هم اکنون در مغازه خود به نام پارچه فروشی دیبا پاسخگوی همشهریانی است که به عنوان مشتری به آنجا میآیند. حرفهای زیادی برای گفتن دارد و خیلی زود در کارش پا در مسیری گذاشت که سالها خاک خوردند و سرد و گرم چشیده روزگارند. کار برایش بیگانه نیست و. از کودکی با آن عجین شده و با گوشت و پوست و خونش آمیخته است و راز موفقیتش را در درجه اول صداقت و بعد راه آمدن با مشتری و سود متعارف می داند و می گوید من با پشتکار به اینجا رسیده ام و می خواهم با لطف و عنایت الهی به بالاتر از اینها برسم. وی تعریف می کند؛ پارچه یکی از کالاهایی است که در سبد خرید بسیاری از مردم جای دارد هرچند که در این سالها با توجه به افزایش قیمت در همه کالاها بازار بازارچه نیز نوساناتی داشته و مانند گذشته مورد استقبال مردم واقع نمی شود اما تلاش مسئولان در ساماندهی بازار پارچه بر این است که با رونق تولید داخلی و حمایت از مصرف کننده وضعیت این بازار را سامان ببخشد.
آری اینها حرفهای سید حسین دریاباری جوان موفق آملی است که از 15 سالگی با شاگردی در مغازه پارچه فروشی، آجرهای ساختمان موفقیتش را یکی پس از دیگری روی هم گذاشت و امروز با افتخار جزو بهترین های خود در این حرفه می باشد و این را نه فقط ما که هر آنکه تا امروز حتی سلامی با او داشته است می گوید و تاییدش می کند و شاید بهترین بهانه برای مصاحبه با وی همین کلماتی است که از صفر تا صد زندگی اش را به عنوان عوامل موفقیت در اختیار مخاطبین قرار می دهد. وی اینگونه خود را معرفی کرد:
خودتان را معرفی کنید و بفرمائید از چه سالی و با چه سرمایه ای شروع به کار کردید؟
سید حسین دریاباری هستم و در شناسنامه فامیلم دریاباری است. یک ششمین ماه‌ 1359 در روستای اجوارکلا(نجارمحله)‌، از توابع شهرستان آمل به دنیا آمدم که این شهر مرکز بخش دشت سر شهرستان آمل می باشد و بیش از 2000 سال قدمت دارد. پدرم احمد و مادرم محترم خانم هستند دو خواهر و یک برادر دارم و بیشتر از بیست و پنج سال است که به کار پارچه فروشی مشغول می باشم.
مدرک تحصیلی
با اینکه از بچگی علاقه زیادی به درس خواندن نداشتم اما تا پنجم ابتدایی درسم عالی بود و با نمرات خوب و بدون تجدیدی آن را پشت سر گذاشتم ولی اول راهنمایی درسم ضعف شد و بیشتر از سوم راهنمایی نتوانستم ادامه تحصییل بدهم. همان ایام بود که دلم می خواست کار کنم و برای همین از سن ده سالگی سر زمینهای مردم به اندازه توانم کار می کردیم و حتی با اصرار والدینم بی خیال درس خواندن شدم.
پدرم کارگر بازنشسته شرکت نساجی بابکان است و برادرم هم در کار لوازم خانگی است و طایفه و بستگان ما هم همه برنج فروش و کارخانه دار و در کار الکترونیکی هستند و من تنها کسی هستم که پارچه فروش شدم و تقریبا از 15 سالگی به این شغل روی آوردم.
سال 74 آخرین سالی بود که قبل از ورود به مغازه پارچه فروشی پدرم یک دست کت و شلوار و پیراهن برایم خرید واین آخرین خرید توسط ایشان بود و شکر خدا تا امروز با کار و تلاش شبانه روزی و اعتماد به نفس روی پاهای خودم ایستادم و دستم را پیش کسی دراز نکردم.
چه شد که به این کار روی آوردید؟
از طریق یکی از همکاران پدرم به نام آقای قنبرزاده بچه روستای نوآباد که حدود بیست سال هم پیش آقای توسلی پارچه فروشی و هم در نساجی بابکان کار می کرد معرفی شدم و همراه وی به پاساژ اخوان که تازه باز شده بود رفتیم و همانجا برایم یک دست کت و شلوار و یک پیراهن خرید و بعد از آن در مغازه پارچه فروشی آقای توسلی مشغول به کار شدم.
از شروع کار در پارچه فروشی بگوئید؟
شروع کارم سال 74 پیش آقای توسلی بود که یکسال به طول کشید و طبق رسم خوب آن روزها درخرید عروسی ها پارچه های خریداری شده را داخل سارِق یا بقچه برای مشتری می بستیم و در ازای آن به ما حدود 50 تا 100 تومان شیرینی می دادند که به ماهی هزار و ششصد تومان هم می رسید اما با این وجود بچه خجالتی بودم و تا خود مشتری ها انعام نمی دادند تحت هیچ شرایطی به آنها رو نمی انداختم.
اولین حقوقت چقدر بود؟
ماههای اول حدود هشتصد تومان و به قراری هفته ای دویست تومان از آقای توسلی دستمزد می گرفتم که با تلاش و پشتکار و جدیتم این مقدار به هزار و هشتصد تا دو هزار تومان هم رسید. به این صورت که صبح زود از روستای اجوارکلا راه می افتادم و پس از چند دقیقه و یا ساعتها معطلی و سرپا ایستادن با پیکان وانت یا هر وسیله نقلیه به شهر می آمدم و از نانوایی بربری آقای رمضانی در اول فلکه هفده شهریور نان می خریدم و به اهل خانه استادم در جاده حقیقت جاده هراز تحویل می دادم و کلید مغازه را می گرفتم و زمانی که کرکره دکان را بالا می بردم تازه ساعت هفت و نیم می شد.
حسرتی هم در بچگی داشتید؟
دوچرخه آرزویم نبود؛ پیشرفت کارم بود سال 74 زمانی که نوجوانی بیش نبودم برای رسیدن به محل کارم سوار پیکان وانت و پیکان شدم و شب موقع خواب حسرت ماشین و موتور را داشتیم ولی برای اینکه آرزویم بود نخریدم که آرزوی کار کردن داشته باشم.
چه سالی به سربازی رفتید؟
سال 7۸ به سربازی رفتم و در ستاد مشترک ارتش سید خندان چهار راه قصر خدمتم را تمام کردم و با اینکه بعضی از هم دوره ای های من خدمت را می خریدند اما من به جهت وضعیت نامناسب مالی و اقتصاد ضعیف خانواده نتوانستم این ار را انجام دهم و سر خدمتم ماندم و پس از اتمام آن کار خودم را (پارچه فروشی) ادامه دادم.
پس اندازی هم داشتید؟
از آنجائیکه تمام حقوقم صرف کرایه ماشین و خرید لباسهایم می شد پس اندازی نداشتم و هنگام سربازی تمام اندوخته من شاید به یک میلیون و پانصد هزار تومان هم نمی رسید.
با چه سرمایه ای شروع به کار کردید؟
پارچه فروشی شغلی سرمایه بر است و حداقل نیاز به چهار میلیارد تومان سرمایه نیاز است و من هم زیر خط فقر با منفی 5 میلیون تومان با پرداخت پیش پول و اجاره بها در یک مغازه کوچک شروع به کار کردم.
مشتری داشتید؟
اوایل نه مشتری آنچنانی نداشتیم و الان هم حدود چهار سالی است که با ایجاد تغییرات داخل مغازه ام و همچنین کارهای جدید، خوشبختانه مشتری هایم زیاد شدد.
ادامه کار را کجا و پیش چه کسی بودید؟
بعد از یکسال کار کردن در مغازه آقای توسلی برای کسب تجربه بیشتر و داشتن درآمد و ادامه کار، فروردین 75 نزد آقای ترابی در سه راه کهنه خط آمدم و روز جمعه تیرماه همان سال هنگام رفتن به نانوائی در اثر یک حادثه از دوچرخه افتادم و مچ پایم خرد شد و خانواده برای درمان مرا به بیمارستان قائمشهر بردند و طی عمل جراحی دکتر آن را جا انداخت و حدود سه ماهی تا ران پا داخل گچ بود و باعث شد سه ماه خانه نشین شوم و بعد از آن به سرکار آمدم و تا سال 96 هم مانده گار شدم.
چقدر حقوق از آقای ترابی می گرفتی؟
با تجربه یکساله و تا حدودی وارد به کار بودن، حقوقم به صد هزار تومان رسید که کفاف کرایه ماشین و پول خرید لباس و خورد و خوراکم را می داد و می توانم به جرات بگویم آدم ولخرجی نبودم و بزرگترین ولخرجی ام رفتن به سینما بهمن و دیدن فیلم های قدیمی بالاش و هراس بود.
خانواده در انتخاب شغل چقدر می توانند موثر باشند؟
حضور مثبت و آگاهانه والدین در کنار فرزندان بسیار ضروری و مهم است و به عنوان حامی در نوع انتخاب های او تاثیر زیادی دارد. البته این مهم در گذشته مثل الان نبود و بچه ها بدون آگاهی و داشتن اطلاعات شغلی را انتخاب می کردند و پدر و مادران هم با تعصبات نابجای خود علایق خود را بر آنها تحمیل می کردند در حالیکه والدین باید از هرگونه اجبار و تحمیل دوری کنند تا فرزندان بتوانند با آرامش بیشتری به دنبال علائق خود بروند و لازم است درباره فضا و محیط شغلی، میزان درآمد و اهمیت اجتماعی آن و همچنین نوع فعالیتهای مربوط به آن شغل و تمام جوانب مثبت و منفی شغل که می خواد انتخاب کند اطلاعات دقیق و واقعی را به دست بیاورد که در این زمینه من با توجه به ترس از روی حجب و حیایم از پدرم حساب می بردم.
استادت در کار سختگیر هم بود؟
آدم مستبد و زورگویی نبود و تا خطایی از ما سر نمی زد هم کاری به کار ما نداشت و یکسری کارها چون شستن و آب و جارو کردن مغازه و خرید برای منزل جزو اصول اولیه بود که قبل از دست به متر شدن باید شاگرد انجام می داد اما سیاست کاری برقرار بود و همه باید می داشتند.
نظرتان در این خصوص که باید دست مشتری در خرید باز باشد چیست؟
امروزه تک‌مغازه‌ای در یک خیابان با پارچه‌های محدودی نمی‌تواند مشتریان زیادی را جذب کند. مشتری‌ها بیشتر جذب فروشگا ه‌های بزرگ و خیابان‌های بورس پارچه می‌شوند. مغازه پارچه‌فروشی در محدوده محل کسب من و چند خیابان اطراف کم است. در بین این همه مغازه جور واجور مغازه پارچه‌فروشی به چشم می‌آید.
آیا کرونا تاثیری بر کار شما گذاشت؟
شغل ما ارتباط مستقیمی با برگزاری مجالس دارد و با شیوع کرونا و حضور کمتر مردم در بازارها و مغازه های پارچه فروشی تنها دلیل کسادی بازار پارچه نیست و گرانی اجناس و تعطیلی مجالسی از قبیل جشن تولد و عروسی و یا محدود برگزار شدن مجالس عروسی، مردم را خانه نشین و بازارها را بی رونق کرد به دلیل همین نوسانات بدون برنامه و ناگهانی، متأسفانه تعدادی از همکاران ما به دلیل نپرداختن چک و فروش نرفتن اجناس ورشکست شدند اما نمی توان همه کسادی بازار را به گردن شیوع کرونا (corona) انداخت و به نظر من ۵۰ درصد کسادی بازار به خاطر کرونا بود و ۵۰ درصد دیگر به علت ضعف دولت در مدیریت اقتصاد و بعید می دانم در کشوری که اقتصاد درست و حسابی داشته باشد بخشی از بازاریان ورشکست شوند و تعطیل کنند.
شرایط بازار پارچه ایرانی چطور است؟
بازار کساد است و نسبت به سال گذشته چند درصدی کاهش درآمد داشته است و قیمت پارچه ایرانی هم به اندازه پارچه خارجی گران شده:« قیمت نخ و رنگ و همه مواد اولیه بر اساس دلار تعیین می شود، هزینه هایی همچون دستمزد شاگرد و پول تلفن و برق و همه چیز گران تر شده، در چنین شرایطی چگونه می توان جنس را ارزان فروخت؟ این در حالی است که برخی از کارخانه دارهایی که انحصار نوعی پارچه را در بازار دارند قیمت اجناس تولید پارسال را هم گران کرده اند که ضرر سال های قبل جبران شود و از همکاران ما در این صنف شاید الان برخی ها فعالیت نمی کنند. از بهمن ۱۳۹۸ تمام کسانی که تازه شروع کرده یا خرده پا بودند از این کار خارج شدند و سرمایه شان را وارد بازار ارز و طلا یا کارخانه شالیکوبی کردند. نمی توان آنها را ملامت کرد چرا که ارزش سرمایه شان سقوط کرد. مثلا قیمت یکی از پارچه های ایرانی که اسفندماه متری ۲۵هزار تومان به فروش می رسید الان به متری ۵۰ هزار تومان رسیده است و وقتی بابت یک قالب پنیر صبحانه ۹ هزار تومان پول می دهی، بعد می شود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و بعد ۱۴هزار تومان و بعد ۲۰ هزار تومان، می خواهی قیمت پارچه بالا نرود؟ ما گران نمی فروشیم جنس گران می شود ولی متأسفانه بعضی از خریداران فکر می کنند ما گران می فروشیم.
پیج های اینستاگرام آیا می توانند در فروش موثر باشد؟
فروش مجازی هیچ وقت جای فروش واقعی را نمی‌گیرد. مشتری باید کالا را ببیند و بپسندد، مثلا در این سایت‌ها پارچه را می‌گذارند و خیلی هم تصویر را درخشان می‌کنند، اما وقتی مشتری سفارش داد و به دستش رسید می‌بیند پارچه زمخت است یا جنسش بیشتر پلی استر است تا نخ پنبه اما در دنیای پر تکنولوژی امروز مجبوریم خودمان را با اطلاعات به روز دنیا وفق بدهیم بنابراین ما هم اپلیکیشن اینستاگرام را نصب کردیم و وارد دنیایی از پیج های رنگارنگ شدیم و پارچه ها را با عکس پس از دوخت به اشتراک می گذاریم. تنوع محصولات یکی از مزیت های مهم جستجوی پارچه در اینستاگرام است. اما باید توجه داشته باشید اصالت سنجی فروشگاه اینستاگرامی به عهده شماست.
آدرس پیج اینستاگرام پارچه سرای دیبا/آمل @parchesaraye_dibaa
پارچه سرای دیبا با بهترین کیفیت، تنوع و قیمت، ارسال به سراسر کشور
آدرس مغازه: مازندران، آمل بلوار مطهری روبروی بلوار بنفشه
سفارش
09113005382 09117805523 01143276340
هنگام خرید اینترنتی پارچه به چه چیزی دقت کنیم؟
در هر فروشگاه اینترنتی پارچه باید سه عکس مختلف از پارچه وجود داشته باشد. اول، عکس باز پارچه از دور برای دیدن کلی طرح پارچه، دوم عکسی از نزدیک برای دیدن جزئیات بیشتر پارچه و سوم، عکسی که با روشی مقیاسی ابعاد طرح پارچه را مشخص کند. حتما توجه کنید که باید روی یک عکس از پارچه جهت عرض پارچه معلوم شده باشد. اطلاع از جهت عرض پارچه برای تشخیص راه و بی راه پارچه هنگام دوخت ضروری است.
ارسال به شهرهای دیگر هم دارید؟
بله به جز آمل ما مشتری های خوبی نیز از دیگر شهرستانها چون اصفهان، زنجان، اهواز دارم و خدا را شکر استقبال خوبی هم از طرف مخاطبین ما شده است و هفته ای حداقل 15 تا 20 خرید اینترنتی داریم که در این نوع هم پارچه و هم قیمت آن درج شده و از طریق ادمین سرکار خانم جان فزا مشاوره هم داده می شود و حتی این خاطرجمی هم داده می شود در صورت زدگی پارچه جنس فروخته شده عودت گرفته می شود و با مسئولیت خودمان هزینه ها را پرداخت می کنیم(هر بسته پستی در مازندران 15 هزار تومان، تهران 25 هزار تومان و استانهای دور تا 35 هزار تومان)دوباره ارسال می کنیم.
ویژگی های پارچه خوب کدامند؟
فقط دلربایی عکس پارچه برای خرید اینترنتی پارچه کافی نیست. هر پارچه ویژگی هایی دارد که شامل جنس پارچه، ایستایی پارچه، عرض پارچه، ضخامت پارچه و کاربرد پارچه می باشد. دانستن این ویژگی ها باعث می شود با چشم باز تری درباره آنچه می خواهید با پارچه مورد علاقه خود بدوزید تصمیم بگیرید. علاوه بر ویژگی های پارچه ممکن است توضیحات بیشتری درباره پارچه وجود داشته باشند که قابل دسته بندی یا خلاصه سازی در قسمت ویژگی های پارچه نباشند. بنابراین مطالعه بخش توضیحات هنگام خرید اینترنتی پارچه کاری ضروری است. اطلاعاتی مثل روش های مراقبت از پارچه، انواع مختلف پارچه، تکنیک های دوخت پارچه اطلاعات جانبی هستند که حتما در خرید اینترنتی پارچه شما را راهنمایی خواهند کرد.
از مشاوره قبل خرید پارچه بگوئید؟
ممکن است با همه این اطلاعات هنوز سوال بدون پاسخی داشته باشید. ببینید آیا روشی برای تماس با مشاوران فروش وجود دارد؟ شماره تلفن مشاو یا در پایین سایت یا به صورت گزینه تماس هنگام خرید اینترنتی پارچه در واقع به شما می گوید: من نمیگذارم پولت را دور بریزی! و مشاوره قبل از خرید پارچه و پشتیبانی بعد از خرید، پیشنهاداتی هستند که ما به عنوان فروشگاه اینترنتی ارایه می دهیم.
چگونه انگیزه مشتری خود را پیش بینی می کنید؟
در این زمینه باید به تمام سوالات مشتریان در مورد محصول خود پاسخ دهید و حتی مهم تر از آن باید بدانید که خریدار پارچه چه نیازها و خواسته هایی دارد مثل اینکه بهترین پارچه داخلی مربوط به کدام شهر است. چرا که مشتری قبل از خرید پارچه پر از استرس است و حتی اگر اطلاعاتی در این خصوص داشته باشد باز هم اعتماد کردن به فروشنده برایش سخت است و حق هم دارد به جهت اینکه آنهایی هم که سالهاست در صف فروش پارچه فعالیت می کنند هنوز برای تشخیص جنس با کیفیت و مرغوب و اصل دچار مشکل هستند لذا یکی از راه های فروش پارچه این است که به طرز تفکر و سوالات مشتری در خصوص محصولات و خدمات تان پی ببرد.
نقش تحولات اجتماعی و فرهنگی سالیان اخیر و تغییر سبک زندگی مردم چه تاثیری در کسادی بازار پارچه دارد؟
بدون تردید، بازار پارچه نیز از وضعیت کلان اقتصادی کشور تاثیر می گیرد و در بستری که شاهد بروز مشکلات متعدد اقتصادی هستیم، آسیب پذیر شدن بازار مذکور در تلاطمات اقتصادی دور از ذهن نخواهد بود و برای برون رفت از این معضل در گام اول باید جلوی واردات بی رویه گرفته شود و تعرفه واردات پارچه با افزایش هر چه بیشتری همراه شود، زیرا در شرایطی که توان و بنیه تولید داخِلیِ کشور امکان تهیه و تامین پارچه مورد نیاز را دارد، هیچ ضرورتی برای عرضه و توزیع پارچه های خارجیِ چینی وجود ندارد.
پارچه فروشی چطور شغلی است؟
شغل تمیزی است و ساعت کاری خوبی دارد و مانند سوپر نیست که بخواهی از سر صبح تا پاسی از شب مغازه را باز نگه داری، اما باید حوصله زیادی داشته باشی، چون بیشتر مشتریان خانم‌ها هستند و بعضی‌هایشان خیلی سخت‌پسندند. گاهی ممکن است چندین طاقه پارچه را باز کنی، اما خرید نکنند.
برای تشویق مردم در خرید پارچه های ایرانی چه الزاماتی نیاز است؟
فرهنگ سازی و آگاه سازی عموم مردم به اهمیت صنعت نساجی و نقش بسیار موثر این صنعت در اشتغالزایی از دیگر الزاماتی است که با اتکای به آن می توان به تشویق و ترغیب شدن هر چه بیشتر مردم به خرید پارچه های ایرانی امیدوارتر شد.
دلالی آیا در پارچه فروشی هم وجود دارد؟
پارچه‌فروش‌ها می‌توانند اجناس مغازه خود را از بنکدار‌های بزرگ تهران یا از بازار قماش خیابان تهران بخرند اما تأکید می‌کنم هر کاسبی باید حواسش باشد که جنس را دست اول خرید کند .به عبارتی دیگر بعضی پارچه‌ها بین دلالان چند دست می‌چرخند و قیمتشان افزایش پیدا می‌کند. بنابراین پارچه‌فروش باید حواسش باشد که فروشنده اصلی و اولیه را پیدا کند تا با قیمت مناسب‌تری آن را بخرد و همان‌طور بتواند با قیمت مناسبی بفروشد در غیر این صورت وقتی پارچه‌ای را با قیمت بیشتری بخرند، حتی اگر درصد کمی سود روی آن بکشد، باز هم قیمت فروشش زیاد می‌شود و موجب نارضایتی مشتری می‌شود.
نوع چیدمان پارچه‌ها و نظم و ترتیب آ‌نها چه تأثیری در فروش دارد؟
در درجه اول مشتری ها اول قیمت ها را ملاک انتخاب خودشان می دانند اما بزاز باید جنسش جور باشد و همه مدل پارچه داشته باشد تا مشتری‌اش حفظ شود. همچنین نوع چیدمان و تنوع پارچه‌ها و نظم و ترتیب و تمیزی مغازه تأثیر بسیار زیادی در فروش دارد و فروش بدون تنوع قدرت مانور را از فروشنده می گیرد. نکته مهم تر اینکه برای فروش پارچه به فصل آن نیز باید توجه داشت مثل زمستان با فلانل، تدی، پشمی، موهر، تویید، نایلون، کنف، پنبه، مخمل کبریتی و سوزن دوزی، تابستان پارچه های نخی، شانتون، لینن، کتان، بابوس، ریما، نخی خامه دوزی و سوپر سافت، بهار پارچه های پنبه، کتان، ریون، ابریشم، جین، شمبری، راه راه نخی، کشباف و پاییز هم پارچه های ضخیم و لایه دار مثل میکرو، سوبیت، فوتر، چرم، فاستونی، ابریشمی، پلار، خز و کتان کارایی بیشتری دارند.
پارچه های مغازه شما ایرانی است؟
در مغازه ام بیشتر پارچه های خارجی است و فقط کارهای ملحفه ای، تترون و یکسری پیراهن های مردانه و فاستونی کار ایران است که فاستونی ایرانی با نوع انگلیسی خود برابری می کند و بقیه مثل کرب باربی، کرب کنزو یا ژاکارتا همه ترک است.
مشتری ها کدام را بیشتر می پسندند؟
مشتری های ما بیشتر کارهای ایرانی خصوصا پارچه های فاستونی را قبول دارند و درصد کیفیت، نخ و پنبه اش بسیار عالی است همچنین ملحفه های ایرانی و تترونها تولید شرکت های بروجرد و اردکان یزد می باشد و کارهای ترمه هم محصول کارخانجات بافت یزد مثل تاج درویشی و سنتی هاست.
خرید پارچه از تهران به چه صورت است؟
ابتدا پارچه ها را از بازار بزرگ تهران می خریم و خودشان طاقه پیچی، عدل و کیسه می کنند که وزن هر عدلی بستگی به نوع آن از 20 تا 60 کیلو می رسد و هزینه باربری هر عدل در تهران تا شهری 60 هزار تومان و تا به دست ما در آمل برسد 130 هزار تومان می باشد و هر سری بیش از دو میلیون تومان برای ما آب می خورد و گذشته از آن هزینه های جانبی چون ایاب و ذهاب را هم خود ما داریم.
ابزار مورد نیاز و نوع کاربردشان چیست؟
قیچی و متر مهم‌ترین ابزار پارچه‌فروشان است. متر‌های سینگر و محکم به ما کمک می‌کند تا پارچه را با سرعت و دقت بیشتری اندازه بگیریم و هنگام متر کردن، پارچه سر نخورد و جابه‌جا نشود. بعضی کسبه هم روی میزشان علامت‌هایی می‌گذارند تا از طریق آن پارچه‌ها را متر کنند. قیچی انتخابی من هم (بی نظیر) است که برای پارچه‌فروش باید همیشه تیز و برنده باشد برای این منظور به طور مرتب آ‌نها را به قیچی تیزکن‌های حرفه‌ای می‌دهیم. این کار از عهده هرکسی بر نمی‌آید چرا که اگر روی تیغه قیچی ذره‌ای دندانه داشته باشد، هنگام برش زدن، پارچه را نخ‌کش می‌کند. میز پاچال هم باید صاف و بدون دندانه باشد تا موقع زیر و کردن پارچه‌ها موجب نخ‌کش شدن نشود. به طور کلی پارچه‌فروش‌ها باید حواسشان به هر عاملی که سبب آسیب زدن به پارچه می‌شود باشد.
پارچه ها را چطور متر می کنید؟
در متر کردن پارچه آنقدر دقت و وجدان مان را قاضی می کنیم تا خدای ناکرده حقی ضایع نشود و دینش به گردن ما نیفتد بنابراین همیشه سه تا 5 سانت اضافه تر هم می گذاریم.
چه ارتباطی بین پارچه فروشی و مد وجود دارد؟
پارچه‌فروشی از مشاغلی است که به‌ویژه در پارچه‌های مجلسی، با مد سر و کار دارد بنابراین بعضی پارچه‌ها نباید زیاد در مغازه بمانند، چون به قول معروف اگر از مد بیفتد دیگر مشتری ندارد و بزاز‌ها برای اینکه از این بابت ضرر نکنند هر چند وقت یکبار، پارچه‌هایی را که طرحشان رو به قدیمی‌شدن است حراج می‌کنند تا سریع‌تر بفروشد.
در خرید پارچه به چه نکاتی توجه می کنید؟
پارچه‌ها هم مانند خیلی اجناس دیگر، درجه یک و دو و سه دارند یا به عبارتی، بعضی پارچه‌ها جنس اصلی هستند و بعضی دیگر قلابی. این را فقط یک بزاز با تجربه می‌تواند بفهمد. گاهی پارچه‌های اصلی و درجه ۲ تا کنار هم قرار نگیرند تفاوتشان مشخص نمی‌شود و فروشنده باید از تجربه لازم داشته باشد تا بتواند آنها را از یکدیگر تشخیص دهد در غیر این صورت ممکن است جنس درجه ۲ را به عنوان اصلی به او بدهند بنابراین کیفیت جنس تأثیر بسیار زیادی بر جذب مشتری دارد.
چه‌ تفاوتی در یادگیری در کودکی تا بزرگسالی است؟
پارچه‌فروشی را بهتر است فرد از دوران کودکی فرابگیرد. قدیم که نظام اوستا شاگردی حاکم بود و پدر و مادر‌ها بچه‌هایشان را در ایام تابستان و حتی طول سال برای کار کردن پیش کسبه می‌فرستادند، بچه‌هایی که وارد این شغل می‌شدند از ابتدا چم و خم کار را یاد می‌گرفتند و به بازار مسلط می‌شدند ولی اگر کسی از بزرگسالی وارد این عرصه شود، هر قدر سن داشته باشد باز هم باید مدتی را شاگردی کند تا بتواند با انواع پارچه‌ها و جنس‌هایشان آشنا شود. همچنین طرف باید بداند برای دوخت مانتو، شلوار، پیراهن مردانه، ملافه، چادر و … چند متر پارچه لازم است که کسب این مهارت‌ها حداقل به شش ماه تا یک‌سال زمان نیاز دارد. بین بزازان به کسانی که در سن بزرگسالی وارد این عرصه شده‌اند «بزرگ بزاز» می‌گویند. در واقع این بزرگ بزاری به این معناست که فرد از کودکی وارد پارچه‌فروشی نشده است.
درباره ریزه‌کاری‌های این شغل بگوئید؟
برای فروشندگی پارچه و مغازه‌داری حتما باید حداقل ۲ سال شاگردی کرد تا پارچه‌ها را بشناسند، باز و بسته کردن طاقه پارچه و متر کردن را یاد بگیرد. همچنین مثلا باید اندازه مورد نیاز پارچه برای ملحفه، تشک، مانتو، چادر و… را بداند. نکته دیگر هم شناختن بازار است یعنی بداند پارچه را به صورت کلی از کی بخرد و مشتری‌اش در هر محله چه پارچه‌ای می‌خواهد. مثلا من اگر پارچه مجلسی کار دست بیاورم، شاید هیچ کس در این منطقه نخرد و خیلی‌ها اصلا استطاعت خریدش را نداشته باشند. اینجا کشش ندارد. به‌ عکسش هم پارچه اینجا را مشتری بالاشهر نمی‌خرد.
در خرید پارچه به چه نکاتی باید دقت کرد؟
اینکه در خرید پارچه سعی کنید با افراد متخصص مشورت کنید، اطلاعات خود را از طریق سایت های مرجع بالا ببرید، با خرید نکردن از دلال ها و واسطه ها تورم حبابی را خود از بین ببرید و از همه مهمتر از طریق نمایندگی های معتبر فروش پارچه اقدام کنید تا با قیمت دست اول و تولید کارخانه خرید خود را انجام دهید که به خاطر نداشتن آگاهی به همین مسائل شاید ساده ورشکست شوید.
چه تفاوتی برای فروش پارچه در مناطق پایین شهر و حاشیه شهر وجود دارد؟
سود کار در مناطق پایین شهر با وجود پارچه‌فروش‌های دوره‌گرد و وانتی کم است، اما مغازه‌های بالا شهر اوضاع خوبی دارند، مشتری آن مغازه‌ها اصلا قیمت نمی‌پرسد و می‌گوید فلان اندازه از فلان پارچه می‌خواهم ولی مشتری‌های محلات حاشیه شهر چندبار قیمت می‌پرسند و انداز ورانداز می‌کنند و چانه می‌زنند تا ببینند قدرت خرید آن پارچه را دارند یا نه. درباره تنوع جنس هم اگر مغازه در حاشیه شهر باشد تنوع آن‌چنانی نیاز ندارد البته به خلاقیت فروشنده هم بستگی دارد مثلا در کیفیت نور مغازه دقت شود، یا درباره اینکه چه طاقه‌ای را کجا بچیند که بهتر دید داشته باشد. از قدیم می‌گفتند قفسه‌ها نباید هیچ وقت خالی باشد. قدیمی‌ها می‌گفتند اگر قفسه خالی باشد شیطان آنجا می‌نشیند.
از مزایا و مشکلات پارچه نخی بگوئید؟
پارچه انواع و اقسام دارد که نخی، موادی، پشمی یا ترکیب‌هایی از این‌هاست. لباس‌های زنانه و پیراهن‌های مردانه به‌ویژه مدل تابستانی‌شان نخی است. جنس نخی (پنبه‌ای) در تابستان خنک و در زمستان گرم است. علاوه بر این حساسیت‌زا نیست، ولی مشکلاتی هم دارد. اول آب‌رفت آن است که با اولین شست ‌و شو کمی آب می‌رود، پارچه باید قبل از دوخت لباس اول شسته شود. خصلت دیگر آن چین و چروک است که باید همیشه اتو شوند. پارچه‌های مواد (پلاستیک) روی پوست و ساختار بدن تأثیر دارد و بهترین پارچه‌ها، پارچه‌های نخی (پنبه‌ای یا پشمی) است و اگر مواد پلی استر پارچه زیاد باشد، زمخت می‌شود، اما قیمتش کمتر می‌شود.
شغل بزازی چند نوع است؟
شغل بزازی به دو نوع عمده فروشی و خرده فروشی تقسیم می شود در نوع عمده فروشی، پارچه به تولید کنندگان لباس به صورت طاقه ای فروخته می شود و عموما با تولیدکنندگان سر و کار دارد و در مکانی مانند بازار می توان این کار را انجام داد ولی در نوع خرده فروشی پارچه به صورت متری به مردم فروخته می شود و در محل زندگی و یا در بازار هم این کار انجام می شود. از نظر سود دهی، عمده فروشی سود بیشتری دارد زیرا به جای اینکه یک متر پارچه به یک نفر بفروشند 100 متر پارچه را یک جا می فروشند که معلوم است سود بیشتری خواهد داشت.
حس اکثر مردم قبل از خرید پارچه چگونه است؟
پارچه در پارچه فروشی تقریبا مثل هندوانه در بسته می ماند و در اکثر موارد با چشم و ظاهر پارچه و حتی لمس کردن، به الیاف، کیفیت رنگ، مرغوبیت بافت و یا وزن پارچه پی نخواهد برد و شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که قبل و بعد از خرید پارچه استرس آن را دارید که گران خرید کردید یا خیر، جنس با کیفیت تهیه کردید یا نه چنانچه بعضی بی دلیل فروشنده ای را متهم به گران فروشی می کنند و می گویند فلانی همین جنس را ارزان تر از شما می فروشد. بعضی مواقع نیز برای یک فروشنده پارچه فروشی به به و چه چه راه می اندازند که شما چقدر برای ما عزیزی و خدا خیرت دهد که ارزان فروشی. عکس آن نیز هست. افرادی که اگر گران خرید کردند حتما و حتما پارچه از کیفیت بالایی دارد و معیار خرید خود را بر پایه این می گذارند که جنس خوب گران و جنس بد ارزان است!
از رازهای پی بردن به طرز تفکر مشتری چه می باشد؟
مشتری گاه خود به خاطر طرز تفکرش باعث می شود که از او سو استفاده شود و در این میان دو قشر از خریداران مطمئنا سرشان کلاه می رود، یکی ارزان بخر ها که می گویند مفت باشد و ارزان بخری برد کردی. برنامه ریزی این افراد به اصطلاح زرنگ این است که از صد جا قیمت بگیرند و در نهایت در ذهن خود مناقصه ای راه بیاندازند و در آن فروشنده ای با ارزان ترین جنس را برگزینند. دیگری هم لوکس بخر ها یا بعضی افراد که در تشخیص کیفیت محصول توانایی ندارند نیز تصور دارند که هر کس گران تر بفروشد پس مطمئنا جنسش از مرغوبیت بیشتری برخوردار است. به نظر آنها تضمین کیفیت محصول قیمت بالای آن است. همین نگاه است که باعث ایجاد تفکر گران فروشی در سر عده کمی از پارچه فروشی ها یا تولید کنندگان می باشد.
باند طاقه یا توپ پارچه چه می باشد؟
باند دور طاقه پارچه سند آن نیست که این پارچه واقعا در آن کارخانه تولید شده است. به بسته بندی طاقه و باند پیچی آن توجه کنید. یک کارخانه نساجی بزرگ هیچ گاه با نوار چسب شیشه ای مارک خود را بر طاقه های خود نمی زند چنانچه دیده شده بعضی افراد، طاقه پارچه از یک برند معتبر را با اسم برند خود باند پیچی می کنند و به عنوان نمونه به مشتری می دهند اما موقع ارسال سفارش اصلی بار خود با همان باند را ارسال می کنند. از طرفی بعضی از صنایع نساجی برند تولید پارچه، برای جلوگیری از فروش پارچه به اسم آن کارخانه بر حاشیه پارچه نام خود را هک می کنند. توجه کنید پلاستیک طاقه ها باید پلمپ شده باشد. این نوع از تقلب در پخش انواع پارچه مانتویی بیشتر اتفاق می افتد و متاسفانه کارخانه های ایرانی محصولات خود را به نام برند های خارجی به خصوص ترک عرضه می کنند.
عرض پارچه چیست؟
عرض پارچه را توجه کنید که استاندارد باشد وگرنه در الگو زنی و برش دچار مشکل خواهید شد. گاهی به علت مشکل در فرآیند تولید عرض پارچه کم یا زیاد می شود.
در خرید پارچه پشمی یا پنبه ای به چه نکاتی باید توجه داشت؟
پارچه ای که به عنوان پنبه ای یا پشمی به شما معرفی می شود را با یک فندک تست کنید. الیاف مصنوعی سریع ذوب می شود ولی پارچه پنبه ای به آرامی می سوزد و یک دود ملیحی دارد. در پارچه های پشمی نیز پس از گرفتن آتش به آن باید بویی شبیه بوی گوسفند بدهد. پارچه را با مالش به فرش یا لباس کرکی تست کنید که تل یا پورز نگیرد. ضمنا تصور نکنید که پنبه یا پشم سراسر حسن و استفاده است.
پارچه چیست و انواع آن چه ویژگی هایی دارد؟
پارچه‌ها لایه‌های انعطاف‌پذیر از جنس نخ و الیاف طبیعی و مصنوعی در هم بافته شده هستند که به طور گسترده‌ای در صنعت نساجی کاربرد دارند. نوع نخ یا الیاف پارچه و همچنین نحوه قرارگیری آنها در کنار هم ساختمان پارچه و خصوصیات آن را به وجود می‌آورد. الیاف طبیعی پارچه شامل ابریشم، پشم، کتان و پنبه است و الیاف مصنوعی پارچه نیز شامل نایلون، ریون، و پلی‌استر است. پارچه‌ها در طرح، رنگ و انواع مختلفی تولید می‌شوند و در مواردی همچون طراحی، دوخت و… استفاده می‌شوند.

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود