کارگران اتباع بیگانه 50 درصد از استادکاران ساختمانی آمل را بیکار کردند

شهرستان آمل با دارا بودن بیش از 46 درصد از صنعت استان مازندران، فاقد بیمارستان ملکی تامین اجتماعی است
مسئول انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان آمل با بیان این نکته که مقام کارگر در آموزه های دینی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، افزود: مقام کارگر تا جایی است که پیامبر (ص) بر دستان و پیشانی کارگران بوسه زد.
به گزارش صبح آمل نیوز، مسلم مکاری در همایش تجلیل از کارگران برتر شهرستان آمل، اظهار داشت: این کار پیامبر (ص) یک برنامه استراتژیک و راهبردی برای مدیران است که مشخص می کند کارگران جایگاه ویژه ای دارند.
وی ادامه داد: اگر تاریخ را مطالعه کنیم، اولیا و انبیا و امامان کارگر بودند و با کار کردن هدایت و رسالت خود را عینیت دادند.
مسئول انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان آمل نقش کارگر را در جامعه امروزی، نقشی حساس دانست و گفت: نقش کار و کارگر در جامعه امروزی به مانند ستون فقرات تولید و اقتصاد کشور است که اگر درست و با فکر و دلسوزانه کار نکنند، بهترین طرح ها و نقشه های مهندسین عملا اجرا نخواهد شد.
مکاری تصریح کرد: شهرستان آمل با دارا بودن بیش از 46 درصد از صنعت استان مازندران و علیرغم کثرت جمعیت کارگری و بازنشستگی، فاقد بیمارستان ملکی تامین اجتماعی است و بیمه‌شدگان برای استفاده از امکانات درمانی تامین اجتماعی ناچارا به شهرهای مجاور سفر می کنند.
وی تاکید کرد: احداث مراکز درمانی تامین اجتماعی مجهز در این منطقه ضروری است و تسریع در این امر مشکلات درمانی بسیاری از بیمه‌شدگان و بازنشستگانی را که از نبود امکانات درمانی دچار مشکلات فراوانی شده‌اند را بهبود می‌بخشد.
نماینده جامعه کارگری شهرستان آمل در شورا و شهرداری نبود خدمات درمانی تامین اجتماعی در این شهرستان را عامل تهدیدکننده سلامت جامعه کارگری دانست و گفت: تاکنون پیگیری و مکاتبات زیادی از سوی فعالان کارگری و بازنشسته این شهرستان برای دریافت امکانات درمانی و بیمارستانی تامین اجتماعی انجام شده که امیدواریم نتیجه خوبی داشته باشد.
مکاری گفت: امروز جامعه کارگری می توانند در تعیین سرنوشت ها تاثیرگذار باشند و به عنوان نماینده این قشر در شهرستانهای دیگر در عرصه سیاسی مشغول فعالیت هستند.
وی با تاکید بر اینکه افزایش 27 درصدی حقوق کارگران عادلانه نیست؛ خاطرنشان کرد: طبق مصوبات نشست 314 شورای عالی کار، اگر دولت در طول سال تصمیم گرفت که حداقل حقوق کارمندان را ترمیم کند، باید همان رقم افزایش را برای کارگران نیز در نظر بگیرد.
مسئول انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان آمل خاطرنشان کرد: دولت در راستای سیاست مهار تورم این مساله را پیشنهاد کرد و مصوبه شورای عالی کار مبنی بر افزایش 27 درصدی حداقل حقوق کارگران و 21 درصدی سایر سطوح پس از مذاکره مفصل بین شرکای اجتماعی در نهایت در شورای عالی کار بیرون آمد.
مکاری خواستار تبدیل وضعیت قراردادهای کارگران حجمی شهرداری به قرارداد مستقیم شد و افزود: چندین سال است پیگیر تبدیل وضعیت و دریافت مطالبات قانونی از شهرداری هستیم که انجام نمی‌شود و رفع تبعیض، یک خواسته قانونی و حق مسلم کارگران حجمی است و وقتی برای شهرداری در سطح شهر کار می‌کنند، چرا قرارداد مستقیم نداشته باشند؟
وی وجود کارگران اتباع بیگانه را از دلایل رکود ساخت و ساز نام برد و گفت: امروزه در صنعت ساختمان با بیکاری روبه‌رو هستیم که یکی از دلایل آن رکود ساخت و ساز و دیگری وجود کارگران اتباع بیگانه در این صنعت است که اغلب بدون مجوز شروع به کار کرده‌اند به طوری که در حال حاضر در شهرستان آمل حدود 50 درصد از استادکاران ساختمانی شهرستان آمل از کار بیکار شدند و این در حالیست که این اتباع حق کار کردن در این شهرستان و استان مازندران را ندارند.
مسئول انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان آمل ادامه می‌دهد: کارفرمایان در حالی از کارگران اتباع خارجی استفاده می‌کنند که کیفیت کار آنها نسبت به کیفیت کارگران ایرانی بسیار پایین است .
مکاری تصریح کرد: اتباع خارجی در شهرستان آمل در حالی مشغول به کار هستند که مواد 120 تا 122 قانون کار به صراحت اشتغال اتباع بيگانه در ايران را ممنوع کرده است، در حال حاضر در آمل بخش زيادي از کارهاي ساختماني که مي‌تواند در اختيار نيروي کار اين شهرستان باشد توسط اتباع بیگانه اشباع شده است به طوری که اعتراض کارگران را در برداشته است.
وی در پایان ساماندهی اتباع بیگانه را مهم و ضروری دانست و از مسئولان ذی ربط خواستار پیگیری جدی شد.

1402/2/12

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود