سومین عامل مرگ زودرس در مازند ان سرطان است

رییس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران:
سرطان سومین عامل مرگ و میر زودرس در مازندران
رییس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده در کتاب سیمای سرطان کشور و مازندران، تعداد کل موارد جدید سرطان از چهار هزار و ۸۲۹ نفر در سال ۱۳۹۳ به هفت هزار و ۶۱۰ نفر در سال ۱۳۹۷ افزایش یافت که ۵۷.۵۸ درصدی کل سرطانها در استان را شاهد هستیم.
رقیه زکی زاده افزود: در این میان موارد جدید سرطان پستان ۱۰۴.۲ درصد، موارد جدید سرطان روده بزرگ(کولورکتال) ۸۱.۸۸ درصد و موارد جدید سرطان پروستات ۱۰۴.۸ درصد رشد داشته ایم.
وی موارد جدید سرطان معده در آن سال را ۲۳ درصد و موارد جدید سرطان دهانه رحم ۱۹.۵ درصد اعلام کرد و ادامه داد: تمامی این آمارها نشان دهنده افزایش تعداد مبتلایان به سرطان در مازندران است که موضوع جدی در زمینه بیماری های غیر واگیر به شمار می رود.
رییس گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در بین سرطانهای شایع کشور و مازندران، سه سرطان روده بزرگ، پستان و دهانه رحم از شایع ترین و در عین حال قابل پیشگیری ترین سرطان ها هستند.
زکی زاده با اشاره به اینکه به همین دلیل برنامه ملی پیشگیری از آنها در نظام سلامت کشور در حال اجرا است، افزود: در استان مازندران نیزغربالگری سرطان روده بزرگ به صورت آزمایشی در شهرستان میاندورودشروع شد.
وی ادامه داد: همچنین امسال با گسترش برنامه غربالگری این سرطان با خرید و توزیع ۱۶۰ هزار تست فیت تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ در جمعیت ۵۰ تا ۶۹ سال روستایی شهرستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران اجرا شده است.
رییس گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هدف از اجرای این برنامه را شناسایی و ثبت بیماران مشکوک یا مبتلا به این سرطان و سپس ارائه خدمات مناسب در سطوح مختلف شبکه بهداشتی درمانی و نیز ساماندهی نظام ارجاع، درمان و مراقبت بیماران اعلام کرد.
زکی زاده در پایان گفت: سرطان به عنوان سومین عامل مرگ و میر زودرس در مازندران است که شاید این موضوع نشان دهنده شدت بیماری در استان را به ما نشان دهد.

1401/10/17

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود