کتاب ” شال چم ” اثر علی نصیری آملی رونمایی شد

کتاب ” شال چم ” با گردآوری دکتر روزبه نصیری آملی با بیش از 112 قطعه شعر از شاعر بومی سرا آمل است در سالن اداره ارشاد اسلامی آمل رونمایی شد.
کتاب ” شال چم ” اثر ” علی نصیری آملی ” که به زبان مازندرانی ترجمه شده، با حضور مسئولین، شاعران برجسته مازندرانی، دوستداران فرهنگ و هنر و هنرنمایی نورالله علیزاده خواننده و نوازنده «لَلِه وا»، از مقام دانان و استادان موسیقی مازندران در مجتمع فرهنگی هنری ولی عصر (عج) اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل رونمایی شد.


این کتاب 112 قطعه شعر در 230 صفحه حاصل بیش از 40 سال تلاش شعر سرودن بوده که با هدف حفظ فرهنگ زبان اصیل مازندرانی چاپ شده است.
به گزارش صبح آمل نیوز، در این کتاب رونمایی شده، کلمات اصیل و بومی مازندرانی قالب اصلی کتاب شعر است که می تواند برای آیندگان و علاقمندان به فرهنگ مازندرانی درس آموز باشد.
در این مراسم شاعر و پژوهشگر مازندرانی به نقد و بررسی اشعار این مجموعه پرداخت و خاطر نشان کرد: زبان مازندرانی گنجایش زیادی دارد که می توان با این قبیل اشعار به آینده ادبیات مازندرانی خوش بین بود.
استاد نصرالله هومند، یادآورشد: شعر مازندرانی هویت همه مازندرانی‌ها را نشان می‌دهد و مجموعه‌ای همانند کتاب با کلمات محلی مازندرانی و قرار گرفتن در هر خانه ضروری است.
وی افزود: شاعر امروز باید با زبان معاصر، پیام خود را به مخاطب انتقال دهد و این موضوع در اشعار آقای نصیری آملی دیده می‌شود.
شاعر و پژوهشگر مازندرانی اظهار داشت: این شهرستان در کنار فعالیت‌های مختلف هنری، در انتشار کتاب‌های شعر از شهرستان‌های پیشرو در مازندران است.
استاد فریدون پهلوانی شاعر برجسته آملی نیز در حاشیه این مراسم گفت: این اشعار برای هر مازندرانی حال خاصی دارد که در زندگی ماشینی و بی مهر امروز تاثیر روانی مثبتی خواهد گذاشت.
وی با بیان اینکه اشعار مازندرانی یادآور آداب و رسوم این منطقه هستند، عنوان کرد: این مجموعه اشعار تقویت کننده خوبی برای فرهنگ بومی و محلی مازندران خواهد بود، که حتی در بسیاری از موارد، آداب و رسوم و واژه هایی را که به دست فراموشی سپرده شده است را تجدید خاطرکند.
پهلوانی تصریح کرد: این قبیل اتفاقات مایه خیر و برکت و انگیزه برای شاعران خواهد بود تا در مسیر فرهنگ بومی مازندران گام بردارند تا بیش از پیش این زبان شیرین رو به فراموشی سپرده نشود.
وی در پایان به تنوع مضامین در این مجموعه اشاره کرد و گفت: عشق، عرفان، اجتماع، اقتصاد و دغدغه های زندگی به خوبی در این اشعار دیده می شود.

1402/4/22

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود