امیدآفرینی یکی از ارمغان هایی است که با اشتغال معلولان ایجاد می شود و این مهم در مجموعه صبح آمل به خوبی عینیت بخشیده شد

مسئول دفتر مرجعیت حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: جامعه بدون خبر و خبرنگار، جامعه ای رخوت انگیز خواهد شد لذا جایگاه خبرنگاران ارزشمند و مهم است چرا که می توانندجامعه را از حالت سکون خارح کنند.
به گزارش صبح آمل نیوز، حجت الاسلام مهدی کریمی به منظور گرامیداشت هفده مرداد روز خبرنگار با حضور در دفتر نشریه و پایگاه خبری صبح آمل ضمن تقدیر از فعالیت این مجموعه پر تلاش که در شرایط مختلف وظیفه خطیر خبر رسانی در عرصه های مختلف به مردم را انجام می دهند، گفت: تلاش و زحمات خبرنگاران در جهت خدمت به مردم است و این تلاش ها بارها منشا خیر و برکت شده است.
وی خبرنگاران را از اقشار فعال جامعه دانست و افزود: خبرنگار با احساس مسئولیت در جهت انجام رسالت خود با تمام توان برای انعکاس مسایل و مشکلات مردم به گوش مسئولان و انعکاس عملکرد و خدمات دستگاه ها به مردم کار می کند.
مسئول دفتر مرجعیت حضرت آیت الله جوادی آملی انعکاس اخبار به مسئولان برای حل مشکلات مردم را مهم دانست و تاکید کرد: خبرنگار باید با بصیرت و آگاه به زمان باشد و هدفش جلب رضای خدا و خدمت به خلق باشد.
حجت الاسلام کریمی اطلاع رسانی را از مهمترین نیازهای هر جامعه دانست و افزود: رسالت خبرنگاران در عین حساسیت از اهمیت بالایی برخوردار است و آنها باید ضمن رعایت در سرعت انتشار اخبار، به صحت و درستی خبر نیز توجه کافی داشته باشند.
وی خبرنگاران را چشمان بیدار جامعه برای بیان واقعیت ها دانست و گفت: خبر و اطلاع رسانی و بیان واقعیت ها و انعکاس آن در جامعه نقش مهمی در شفاف سازی و آگاهی بخشی جامعه دارد.
مسئول دفتر مرجعیت حضرت آیت الله جوادی آملی رعایت اصل صداقت، جلب اعتماد مردم، موقع شناسی و انتقاد سازنده را از نکات مهم اخلاقی خبرنگار صبح آمل دانست و یادآور شد: جلب اعتماد مردم و حفظ و ارتقای این اعتماد تنها با انعکاس اخبار و اطلاعات معتبر و قابل اتکا امکان پذیر است.
حجت الاسلام کریمی به تلاش بی وقفه خبرنگار معلول اما توانمند صبح آمل اشاره و با بیان اینکه نباید به معلولیت به چشم ناتوانی و محرومیت نگاه کرد افزود: بسیاری از معلولان استعدادهای زیادی دارند و توانایی های زیادی را از خود نشان می دهند لذا باید از این افراد معلول به ویژه با استعداد حمایت شود.
وی با اشاره به اینکه معلولیت ناتوانی و محرومیت نیست، افزود: بسیاری از این افراد دارای توانایی و توانمندی‌های هستند که باید برای نیروبخشی و توانمندسازی این افراد تلاش شود.
حجت الاسلام کریمی با تاکید بر اینکه معلول به دلسوزی جامعه نیاز ندارد؛ خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی در این موضوع بسیار مهم است. باور جامعه باید به یقین تبدیل شود که معلولان نیازی به ترحم ندارند و با حمایت از این قشر در ایجاد شغل می‌توان زمینه خودکفایی و توانمندسازی آنها را فراهم کرد.
وی تصریح کرد: مهم‌تر از جامعه، خود معلولان هستند که باید با تغییر نگرش نسبت به توانمندی‌هایشان به این باور برسند که می‌توان زمینه توانمندی و ایجاد اشتغال را اگرچه سخت اما امکان‌پذیر کرد که خانم محمدزاده ایناراده را در خود تقویت کرد.
مسئول دفتر مرجعیت حضرت آیت الله جوادی آملی در ادامه مهم‌ترین مشکل حال حاضر افراد معلول در کشور را اشتغال آنان نام برد و گفت: داشتن شغل یکی از دغدغه‌های اصلی همه مردم خصوصا معلولان است و تقریبا ۱۰ درصد از جمعیت مردم کشور ما را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند. این یک‌دهم، از جامعه جدا نیستند و برای داشتن یک زندگی اجتماعی پویا و فعال به شغل نیاز دارند. اولویت مهمی که به کمک آن بتوانند هم اداره امور زندگی‌شان را به صورت مستقل داشته و هم در جامعه به عنوان یک شهروند زیست اجتماعی داشته باشند.
حجت الاسلام کریمی حمایت از توانمندسازی افراد دارای معلولیت، را یکی از مسئولیت‌های سیستمی دولت‌ها و متولیان امور این بخش مهم از جامعه دانست و گفت: با وجود قانون ابلاغی به دستگاه‌ها برای اختصاص یافتن ۳ درصد از سهم استخدام‌ها به افراد معلول، این قانون به نوعی از سوی دستگاه‌ها دور زده می‌شود و تلاش می‌کنند تعداد کمی از افراد معلول را جذب کار کنند. در حالی که اگر همین ۳ درصد سهمیه نیز به طور دقیق اجرا شود، مشکلات اشتغال معلولان تا حدود زیادی حل خواهد شد.
حجت الاسلام کریمی افزود: با این وجود و در حالی که قانون توسط مجریان آن دور زده می شود اما مدیری چون دکتر افشین لاریجانی با اعتماد به یک معلول او را در مجموعه روزنامه نگاری خود مشغول به کار کرد و طی بیش از یک دهه فعالیت فرهنگی وی را مورد حمایت مادی و معنوی خویش قرار می دهد.
وی با تاکید بر اینکه ایجاد فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت علاوه بر شغل برای این افراد یک آرامش اجتماعی به همراه می‌آورد که مایه نشاط اجتماعی و ارتقای مشارکت عمومی آنها نیز می‌شود، گفت: امیدآفرینی یکی از ارمغان هایی است که با اشتغال معلولان ایجاد می شود و این مهم در مجموعه صبح آمل به خوبی عینیت بخشیده شد.
مسئول دفتر مرجعیت حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشت: حمایت از افراد دارای معلولیت شرط اساسی برای تحقق توسعه پایدار، صلح و امنیت است و برای رسیدن به یک آینده بهتر لازم است که تمام افراد جامعه خود را در زمینه احقاق حقوق افراد دارای معلولیت مسوول بدانند.
حجت الاسلام کریمی تصریح کرد: قانونگذار به صراحت بحث مناسب سازی و دسترسی آسان معلولان به تمامی اماکن عمومی را در ماده ۲ قانون جامعه حمایت از معلولان دیده و همه دستگاه های عمومی و انقلابی، پارک ها و معابر عمومی و غیره موظف هستند معابر و اماکنشان را به نحوی بسازند که معلولان بتوانند دسترسی آسان به خدمات شهری داشته باشند.
این مسئول ادامه داد: تا زمانیکه این امر نهادینه نشود قطعا با کلکسیونی از مشکلات شهروندی معلولان مواجه خواهیم بود لذا می طلبد خبرنگاران در راستای احقاق حقوق تضیع شده این قشر مظلوم تمام تلاش خود را به کار بگیرند.
مسئول دفتر مرجعیت حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: معلولان انسان های خیلی متوقعی نیستند و به حداقل ها رضایت دارند اما متاسفانه همان حداقل ها هم در این شهر بسیار کم و گاهی اصلا وجود ندارد.
وی اظهار داشت: مشکل معلولان در شرایط امروز جامعه باید به صورت کلی دیده شود که خوشبختانه قوانین خوبی در نظام مقدس جمهوری اسلامی در حمایت از معلولان وجود دارد اما مشکل اجرای قانون است که متاسفانه قابلیت اجرایی ندارد و سلیقه ای عمل می شود.
گفتنی است در پایان با اهدای هدیه از خبرنگار و مجموعه نشریه و پایگاه خبری صبح آمل تجلیل به عمل آمد

1402/5/20

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود