اوقاف هیچ حساب مالی ندارد/وقف به عنوان منافع ملی و مصالح عمومی باید مورد توجه رسانه ها قرار گیرد

رئیس اوقاف و امور خیریه آمل گفت: یکی از کار‌های پرحجم در طول سال اجرای نیت واقفان است و هر موقوفه‌ای با توجه به وقف نامه و هر آن چه واقف نیت کرده باشد در همان جهت هزینه خواهد شد.
به گزارش صبح آمل نیوز، حجت الاسلام هادی بهرامی تاکید کرد: اگر موقوفه متولی داشته باشد در کار متولی هیچ دخالتی نخواهیم داشت و دخل و تصرفی از سوی اوقاف نسبت به موقوفه ایجاد نمی‌شود.
با اشاره به اینکه هدف از این نشست خبری تعامل بیشتر با خبرنگاران در جهت ترویج فرهنگ وقف است، تصریح کرد:
 پرداختن به موضوع وقف را پرداختن به منافع ملی و مصالح عمومی جامعه عنوان کرد و افزود: وقف مختص گروه یا قشر خاصی نیست، بلکه مربوط به همه اقشار جامعه است که همه از آن بهره مند شده و می شوند.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: رسانه نیز متعلق به جامعه است و افکار عمومی را در راستای اهداف انقلاب اسلامی هدایت و جهت دهی می کند به همین جهت وقف به عنوان منافع ملی و مصالح عمومی باید مورد توجه رسانه ها قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه  نشان دادن ثمره وقف به مردم اولویت ویژه‌ای برای ما است، تاکید کرد: سعی ما برآن است که اجرای نیات موقوفات فعالیت ویژه‌ای بوده و جزو اولویت‌های خود قرار داده‌ایم، هر موقوفه متناسب با نیتی که دارد در وقت خودش اجرای نیت شود و ما وظیفه داریم که مطابق با همان نیت و همان وقت و همان مکان اجرای نیت کنیم، چون شرعا و قانونا مسئول هستیم، در تمام اجرای نیت‌هایی که ما تاکنون داشته‌ایم در زمینه‌های مختلف اعم از فرهنگی، اجتماعی و قرآنی، این روال را پیگیر هستیم و برکات خوبی هم تاکنون داشته، مردم وقتی ثمرات وقف را می‌بینند تشویق و ترغیب به وقف می‌شوند.
رئیس اوقاف و امور خیریه آمل، اظهار داشت: تاکنون ۹۰ سند در سامانه اوقاف شهرستان آمل ثبت شده که ۱۸ سند آن به مساحت ۳ هزار و ۸۸۵ هکتار به ارزش ۳ میلیارد و ۱۰۸ میلیون تومان برای روستاها می باشد.
حجت الاسلام بهرامی عنوان کرد: در اجرای پروژه‌های عمرانی ۴ پروژه شامل سرویس بهداشتی امامزاده ابراهیم با بیش از ۲ میلیارد تومان، جداسازی حرم امامزاده ابراهیم با ۷۰۰ میلیون تومان با ادامه کار آن ۷۴۰ میلیون تومان، نصب فرش شبستان ۷۴۰ میلیون تومان، بازسازی بقای متبرکه حرم حضرت خضر، بازسازی دو واحد خدماتی و اداری میدان تبار با یک میلیارد تومان در سال‌جاری انجام شد.
وی جایگاه ایران را در دنیا رتبه سوم و چهارم عنوان و مطرح کرد: سنّت وقف، مخصوص اسلام و کشورهای اسلامی و شرقی نیست، در کشورهای غربی و حتی در نقاط دورافتاده نیز این شبه وقف، وجود داشته و دارد و فقط به ایران برنمی‌گردد.
رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان آمل با بیان اینکه در آمل ۱۳۰۱ موقوفه انتفاعی و منفعتی وجود دارد، گفت: از این تعداد ۴۲ هزار رقبه وجود دارد که بیش از ۲۰ هزار آن تحت نظارت اداره اوقاف است و مابقی توسط متولی نظارت انجام می‌شود.
حجت الاسلام بهرامی خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود ۱۷ میلیارد تومان درآمد مجموع موقوفات و بقاع متبرکه بوده که شش ماهه سال‌جاری به ۲۵ میلیارد تومان رسیده و تا پایان سال جاری به ۳۰ میلیارد تومان خواهد رسید.
وی با تاکید بر اینکه اوقاف هیچ حساب مالی ندارد؛افزود:اکنون موقوفات بروزتر شده و مشکلات بیشتر روستاها و قریه‌هاالان رفع شده است با توجه به اینکه درآمدها بر اجرای نیات واقفین خرج می‌شود و اداره اوقاف هیچ حساب مالی ندارد.
رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان آمل با تاکید بر اینکه همه موقفات هر یک از آنها حساب مجزا دارد و سند به نام آن موقوفه، مسجد یا بقاع متبرکه است و تصدی‌گری به نام اوقاف و سندیت به نام موقوفه است، اظهار داشت: این هزینه‌ها در آمل به عنوان مشهوریت علمی و مذهبی بیشتر در زمینه عزاداری و مراسمات خاص و ویژه صرف می‌شود.
حجت الاسلام بهرامی ادامه داد: اجرای نیات و امور مالی از ۱۷۰۰ موقوفه در سازمان ثبت شده که عمده آن نیت عزاداری بوده و بالغ بر ۳۷ میلیارد ریال بوده است.
وی با تقدیر از زحمات اصحاب رسانه، خبرنگاران و فعالان این عرصه اظهار داشت: با تمام این تلاش ها برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم زیرا در دوره های مختلف تاریخ ظلم های متعدد و سنگینی در حق این سنت نبوی و سیره علوی شده است بنابراین برای جبران گذشته باید قدم های بلندتری برداریم تا این سنت حسنه به جایگاه مطلوب خود برسد.
حجت الاسلام بهرامی در پایان تاکید کرد: انتظار از اصحاب رسانه، هنرمندان، مدیران و مسئولان رسانه ها این است که اصل وقف را هنرمندانه و عالمانه به زبان عامه مردم تبیین و تبلیغ کنند زیرا اگر با علم و آگاهی و هنر مناسب این موضوع تبیین نشود ممکن است آثار منفی در مخاطبان داشته باشد.

1402/7/13

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود