Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

چشم انتظاري 100متقاضي فرزندخواندگي در آمل

در سطح شهرستان آمل ما به مشکل زمين برخورد کرديم که در صورت تامين در زمينه ساخت و ساز مسکن معلولين هيچ محدوديتي نداريم و اميدواريم تا پايان سال 97  پروژه مسکن خانوارهاي داراي دو معلولي را به پايان برسانيم

سازمان بهزيستي در سال 1359 و با ادغام 16 نهاد و دستگاه توسط دکتر فياض بخش براي نظاممند کردن خدماترساني به افراد آسيبپذير و معلول جامعه بنيانگذاري و تأسيس شده و امروز در 4 محور اصلي در زمينههاي توانبخشي، پيشگيري و مشارکتهاي مردمي به عنوان تخصصيترين نهاد دولتي با بهرهگيري از کارشناسان مجرب و تيم کارشناسي قوي در ارائه خدمات بهزيستي به گروه هدف در جامعه خدمات لازم را ارائه ميکند.

امروزه سازمان بهزيستي اين افتخار را دارد که  بيش از 150 مأموريت در چهار محور درچشم انداز آن برنامه ريزي کرديده در تمام مسائل و آسيب‌هاي اجتماعي ورود پيدا کرده و نقش  برجسته و اثرگذاريبه همراه داشته باشد که اين خدمات قبل از تولد شروع گرديده که از غربالگري ژنتيکي، غربالگري اتيسم در مهدهاي کودک، آموزش مهارت هاي زندگي، سالمندي، آسيب هاي اجتماعي، درمان اعتياد و مداخلات در بحران اجتماعي و ديگر امور از خدمات اين سازمان مي باشد.

150 مرکز تحت نظارت اداره بهزيستي

بيش از 6 هزار معلول  به صورت مستقيم و غير مستقيم از خدمات بهزيستي برخوردار هستند که مشتمل بر6گروه معلوليت جسمي حرکتي، ذهني،شنوايي،بينايي،گفتارواعصاب و روان هستند.  همچنين 150 مرکز تحت نظارت اداره بهزيستي مشغول به فعاليت هستند که مهم ترين آن عبارت اند از:110 مهدکودک، 7 مرکز توانبخشي، 1 مرکز نگهداري از فرزندان بي سرپرست، 4 موسسه خيريه، 5 کمپ ترک اعتياد، 7 مرکز مشاوره اي، 1 مرکز آسيب شناسي، 2 مرکز ژنتيک و غيره تحت نظارت بهزيستي آمل قرار دارند.

در بحث ارائه کمک هرينه نگهداري درمنزل 1059نفر به مبلغ614ميليون وهشت صد و ده هزار ريال،37نفربيمار رواني مزمن به مبلغ196ميليون و ده هزار ريال و 26نفر ترخيص از مرکز به مبلغ137ميليون و هشتادهزارريال و13نفربه مبلغ 13ميليون ريال از اين خدمات به صورت ماهانه بهره مند مي باشند.

همچنين 120دانش آموز معلول، 12نفر دانشجو دانشگاه آزاد و37 نفر دانشجو دانشگاه غير آزاد از کمک هزينه تحصيلي و اياب و ذهاب استفاده مي نمايند.

سال گذشته بيش از 3000 نفر از خدمات توانبخشي و وسايل کمک توانبخشي و خدمات نقدي و غير نقدي از محل کمک هاي مردمي به ارزش يک ميليارد و 361 هزار و 480 هزار ريال بهره مند گرديدند. همچنين کمک هزينه خريد دو دستگاه ويلچر ورزشي و سه دستگاه ويلچر برقي نيز تامين گرديده است.

ساختمانهاي اداري و مجمتع هاي مسکوني نيازمند مناسب سازي است

با توجه به اينکه بيش از شش هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزيستي شهرستان آمل هستند، بحث مناسب‌سازي معابر در اين شهر وضعيت رضايت‌بخشي ندارد و تا وقتي که اين موضوع به عنوان دغدغه براي مسؤولان استاني و شهرستاني مطرح نشود مناسب‌سازي نيز حل نمي‌شود و اگر بخواهيم معلول را باور کنيم بايد ابتدا زمينه حضورش را در جامعه فراهم کنيم و توجه داشت مناسب‌سازي تنها مختص معلولان نيست، بلکه سالمندان نيز مي‌توانند از اين مناسب‌سازي بهره‌مند شوند.

تا پايان سال چهار برابر سال گذشته جذب اعتبارات در خصوص اشتغال داريم

خوشبختانه امسال با عنايت دولت تدبير و اميد در زمينه توانمندي و استقلال معلولان، توانسته‌ايم به تعداد قابل توجهي از مددجويان وام‌هاي اشتغال پرداخت کنيم که اين رقم از 15 ميليون به 20 ميليون تومان افزايش پيدا کرد و در سال جاري بيش از 1 ميليارد تومان در حوزه اشتغال مددجويان پيش‌بيني شده است که رقم قابل قبولي از اين ميزان به واجدين شرايط پرداخت شد و انشاءا… تا پايان سال چهار برابر سال گذشته جذب اعتبارات در خصوص اشتغال داريم.

پرداخت وام کم بهره به کارفرمايان به شرط اشتغال مددجويان بهزيستي

اشتغال معلولان نيازمند برنامه‌ريزي، فرهنگ‌سازي و اقدام جدي به منظور فعاليت اين قشر در مشاغل داراي منزلت اجتماعي و نيز ايجاد اشتغال پايدار براي آنهاست و از طريق آن مي‌توان به استقلال، اعتماد به نفس، ارتقاء شأن اجتماعي و اقتصادي، دوري از انزوا و توسعه‌يافتگي جامعه دست پيدا کرد و رسيدن به اين هدف جز با تأمين منابع مالي، تغيير نگاه مردم محقق نمي‌شود.

بهزيستي با پرداخت تسهيلات به معلولان و مددجويان و حمايت از کارفرمايان سعي در رفع مشکل بيکاري جامعه هدف دارد و از محل تبصره16 که مربوط به وام اشتغال مددجويان است به ازاي هر معلول يا مددجويي که توسط کارفرمايي جذب بازار کار شوند و براي آنها اشتغال پايدار ايجاد شود وام کم بهره بين 100 تا 150 ميليون ريال پرداخت مي کند. همچنين علاوه بر پرداخت تسهيلات بهزيستي به منظور حمايت از کارفرماياني که زمينه اشتغال جامعه هدف اين نهاد حمايتي را فراهم کند، بيمه سهم کارفرما را نيز واريز مي کند.

حفظ جايگاه بهزيستي در ميان دستگاه هاي دولتي

از زمان تصدي جايگاه مديريتي در بهزيستي شهرستان آمل به حول قوه الهي توانستيم ارتباط خوبي را با دستگاه هاي اجرايي برقرار و تفاهم نامه هايي را با نظام  مهندسي و پزشکي، مجمع صنفي، فرمانداري، شهرداري، شوراي شهر، مسکن و شهرسازي، بنياد مسکن و حتي نيروي انتظامي در راستاي ارائه خدمات بهتر به جامعه هدف امضاءکرديم تا بتوانيم آنچه را که شايسته اين عزيزان است انجام دهيم.

معلولين و خدمات موردي

نزديک به 6 هزار معلول داريم که يک هزار و 100 نفر از مستمري ماهانه استفاده مي کنند. 4 هزار و نهصد نفر به صورت موردي تحت پوشش ما هستند و از طريق کمک موردي و مشارکت مردمي به آنها خدمات مي دهيم.

بازپروري و باز تواني زنان اسيب ديده و سازماندهي کودکان کار

دختران و زناني كه نياز به حمايت و بازپروري دارند ابتدا از طريق تيم تخصصي مركز مداخله در بحران (فردي، خانوادگي و اجتماعي ) ارزيابي و در صورت داشتن شرايط لازم به مركز حمايت و بازپروري اعزام مي گردند. در خصوص بحث اشتغال و توانمندسازي اجتماعي، زنان آسيب ديده تحت حمايت مستمر ما قرار گرفته و توسط سه گروه هميار شش نفر گردانده مي شود و تا سقف 20 ميليون تومان به صورت بلاعوض در اختيارشان قرار مي گيرد تا در مشاغل خانگي و گروهي با هم کار کنند و با اجاره مغازه بازار رشد خوبي براي خودشان به وجود آوردند. طي مکاتبات و نشست هايي با شوراي شهر و شهرداري قرار شد در صورت تهيه زمين، بازارچه خيريه زنان سرپرست خانوار احداث تا مشکل فروش اين عزيزان حل شود.

اجراي طرح بيمه اجتماعي زنان خانه دار

سازمان بهزيستي با استفاده از مصوبه سازمان هدفمندي يارانه‌ها، زنان سرپرست خانوار را نزد صندوق تامين اجتماعي بيمه کرده‌است. حق بيمه‌اي که براي زنان بايد پرداخت شود و از آنجايي که بسته درماني اين زنان از صندوق خدمات درماني خريداري مي‌شود بنابراين 45درصد از اين حق بيمه از بودجه داخلي سازمان بهزيستي و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي و 55درصد آن نيز از سوي سازمان هدفمندي يارانه‌ها پرداخت مي‌شود.

بر اين اساس سازمان بهزيستي حق بيمه 18درصدي براي اين زنان را پرداخت مي‌کند تا از تمامي مزاياي بازنشستگي بهره‌مند شوند. اين بيمه ثابت است و در صورت فوت زنان خانه دار مي توانيم جايگزين کنيم که يکصد و 30 نفر از اين زنان از بيمه تامين اجتماعي بهره مند شدند.

افزايش آمار طلاق در سه ماهه سالجاري

دريک بررسي خانواده هاي طلاق متوجه شديم که 70درصد اين خانواده ها شبکه هاي ماهواره ايGEM را نگاه مي کنند و 35درصد طلاق به خاطر خيانت و مابقي به خاطر اعتياد و دخالت هاي اطرافيان صورت مي گيرد. با اجراي طرح کاهش طلاق که به همت دادگستري و فرمانداري و ديگر دستگاه‌هاي اجرايي شهرستان، در اين اداره از سالها گذشته، آغاز شده و با توجه به اقدامات مناسب و آموزش هاي لازم در زمينه بازگشت به زندگي در بحث کاهش واقعه طلاق در اين شهرستان، در سه ماه سالجاري روزانه حداقل 6پرونده از سوي دادگستري شهرستان به مرکز اورژانس فرستاده مي شود و باتوجه به مسلط بودن کارشناسان شاهد کاهش طلاق در شهرستان هستيم که 14 درصد منجر به سازش مي شود.

 اعطاي 52 ميليون ريال کمک هزينه به 26 معلول روستايي

در اجراي طرح CBR توانبخشي مبتني بر جامعه در 120روستا، شوراي توانبخشي تشکيل گرديده که به شناسايي و رفع نيازهاي معلولين و آموزش به خانواده و ارجاع به سطوح بالاتر جهت دريافت خدمات تخصصي و تامين وسايل کمک توانبخشي، اشتغال معلولان و کمک هزينه استاد و شاگردي و مناسب سازي مسکن پرداخته است که در همين راستا به 23 معلول روستايي کمک هزينه سرمايه کار به ارزش 345 ميليون ريال و 26 معلول روستايي کمک هزينه مناسب سازي منزل به ارزش 52 ميليون ريال اعطا گرديده است.

اورژانس اجتماعي 123

اعتياد به عنوان بزرگ ترين آسيب اجتماعي و چالش در جامعه ما مطرح است و دشمنان مي خواهند جوانان به جاي پيشرفت علمي، ورزشي و فرهنگي خود را درگير مواد مخدر کنند تا کشور از پيشرفت بازماند که بدون شک پيشگيري بهترين شيوه مقابله با اين بلاي اجتماعي است که در اين راه نقش آموزش و تعليم و تربيت خود خانواده ها را بايد جدي گرفت. در اين خصوص شهروندان عزيز آملي و ساير نقاط کشور، مي‌توانند جهت دريافت مشاوره در زمينه‌هاي خانوادگي، تحصيلي، شغلي و رواني از طريق اداره بهزيستي با شماره 1480 تماس بگيرند تا از خدمات آن به ‌صورت رايگان بهره‌مند شوند. شماره تلفن 123 نيز جهت مشاوره‌هاي تلفني و مداخله در آسيب‌هاي اجتماعي از جمله کودک‌آزاري و همسر آزاري خانواده‌هاي در معرض آسيب، دختران فراري و اورژانس اجتماعي و شماره تلفن 09628 به عنوان خط ملي اعتياد جهت مشاوره در زمينه‌هاي مذکور در اختيار هم‌وطنان است. وجود 5 کمپ و 7 مرکز درمان در شهرستان آمل که در سال 95 بيش از 8 هزار نفر تحت درمان قرارگرفتند.

متکديان روزانه 100 الي 400 هزار تومان درآمدزايي مي کنند

حضور متکديان در جامعه به دليل کمک‌هاي مردم از روي احساسات انسان دوستانه است و تا زماني که اين‌گونه کمک ها باشد ما نمي‌توانيم در جمع‌آوري و ساماندهي آنها اقدامات مناسب و عملکرد موفقي داشته باشيم. متأسفانه شبکه‌هاي مافيايي در پشت سر فعاليت اين افراد وجود دارد و علاوه بر آن به علت کسب درآمد آسان و بالا، اين افراد حاضر به قرار گرفتن تحت پوشش بهزيستي نيستند. با توجه به اين مهم درآمدهاي متکديان در آمل از  100 تا 400 هزار تومان در روز است و به همين دليل نمي توان ساماندهي را به سرعت اجرايي کرد.

مکاني براي شب ماني کودکان در آمل نيست

احداث گرمخانه يکي از مهم ترين نيازهاي شهر آمل است، افزود: بسياري از افراد مکاني براي شب ماني ندارند و کودکان نيازمند شناسايي شده است که بايد مکاني براي نگه داري اين افراد در نظر گرفته شود، کودکاني که مشکل تغذيه دارند کار روانشناسي بر روي آنها انجام شود، افراد سالمندي از کار افتاده وجود دارد که بايد مکاني براي آنان در نظر گرفته شود.

مشارکت در مسکن معلولين

در بحث مسکن معلولين ما در سطح شهرستان آمل 33 خانوار دو معلول به بالا داريم که فاقد مسکن مي باشند. براي خانوارهاي داراي دو معلول در مناطق شهري 150 ميليون ريال از طريق بنياد مستضعفان، 100 ميليون ريال از طريق سازمان بهزيستي و 50 ميليون ريال هم از سوي خيرين مسکن ساز تامين مالي مي شود. درباره ساخت مسکن  روستايي خانوارهاي داراي دو معلول 100 ميليون ريال بنياد مستضعفان،80 ميليون ريال سازمان بهزيستي و 20 ميليون ريال بنياد مسکن انقلاب اسلامي تامين مالي را بعهده دارند. در سطح شهرستان آمل ما مشکل زمين برخورد کرديم که در صورت تامين در زمينه ساخت و ساز مسکن معلولين هيچ محدوديتي نداريم و اميدواريم تا پايان سال 97  پروژه مسکن خانوارهاي داراي دو معلولي را به پايان برسانيم.

به تعداد افراد مستمري تعلق مي گيرد

از فروردين امسال با تلاش و پيگيري سازمان بهزيستي و حمايت دولت تدبير و اميد افزايش سه برابري مستمري را داشتيم که براي هر يک نفر 148 هزار تومان مي باشد که به تعداد افراد خانوار مستمري به آنها تعلق مي گيرد و در صورت قبولي در دانشگاه، رسيدن به سن قانوني و ازدواج قطع مي شود.

معافيت سربازي معلولين

با توجه به ارايه خدمات ويژه به خانواده معلولان، در قالب ماده شش که مربوط به قانون جامع حمايت از معلولان است در خانواده‌اي که پدر يا مادر معلول و تحت پوشش بهزيستي باشند و معلوليت آنها به تاييد شوراي عالي بهزيستي رسيده باشد يک فرزند آنها از خدمت معاف مي‌شود. همچنين اگر در خانواده‌اي دو فرزند معلول وجود داشته باشد فرزند سوم از آن خانواده از خدمت معاف خواهد شد و در خانواده‌اي که پدر يا مادر معلول باشند و دو فرزند از اين خانواده نيز معلول باشند، دو فرزند (سوم و چهارم) از اين خانواده نيز معاف خواهند شد.

فرزند خواندگي

فرزندخواندگي يعني اعطاي سرپرستي كودكان بدون سرپرست شناخته شده تحت سرپرستي سازمان بهزيستي به خانواده‌هاي متقاضي واجدالشرايط قانون جاري حمايت از كودكان بي‌سرپرست که در اين خصوص بهزيستي از ميان متقاضيان فرزندخواندگي، برترين خانواده را با توجه به ملاک هاي مورد نظر بهزيستي و مراجع قضايي گزينش مي کند که هدف اصلي، تامين منافع کودک واگذار شده به خانواده هاي تاييد شده مي باشد متاسفانه متقاضييان فرزند خواندگي در سازمان بهزيستي بسيار زياد شده و سال گذشته نيز نزديک به 100نفر متقاضي داشتيم ولي حتي يک بچه واگذار نشده است چرا که در مازندران بچه خيلي کم به بهزيستي واگذار مي شود و بخاطر محدوديت فرزند تعداد متقاضيان روز به روز افزايش پيدا مي کنند و همين موضوع باعث مي شود تا چند سال پشت نوبت بمانند.

سال گدشته واگذاري کودک از طريق بهزيستي انجام نشده ولي غير مستقيم از طريق خانواده ها و بستگان سببي و نسبي صورت گرفته است.

خبرهاي خوش براي فرزندان بهزيستي

با پيگيري هاي به عمل آمده سه موضوع مهم در دستور کار قرار دارد، احداث پارک ويژه معلولين با مشارکت شورا، شهرداري و اداره بهزيستي که يک کار ماندگار و ستودني است و براي اولين بار در استان مازندران اجرا خواهد شد و طي پيگيري و هماهنگي با اداره مسکن و شهرسازي استان مازندران بودجه 750ميليون توماني جهت احداث پارک ويژه معلولين در منطقه آسيب پذير در نظر گرفته شده که اميدوارم با تامين زمين توسط شهرداري، به زودي در يک مناسبت خوب کلنگ آن به زمين زده شود و عمليات اجرايي آن آغاز گردد.

بحث بعدي احداث بازارچه خيريه مي باشد و موضوع مهم و مورد دغدغه بنده مسکن دو معلولان است که در صورت تهيه زمين در هفته دولت کلنگ آن را بر زمين مي زنيم و 33 خانوار دو معلولي را داراي خانه مي کنيم.

حرف پاياني

کار در بهزيستي سخت و طاقت فرسااست و کسي هم که آنجا کار مي کند بايد عاشق باشد که عليرغم همه محدوديت هاي موجود(منابع، امکانات) و با توجه به جنس جامعه هدف که متشکل از اعصاب و روان، سالمندان، معلولين و افراد از کار افتاده و نيازمند است و روزانه بابت نيازشان به ما مراجعه مي کنند همکاران خوبي در بهزيستي شهرستان آمل داريم که عاشقانه، خالصانه و دلسوزانه کار مي کنند و نگاه مددکاري دارند.

اعتقاد بنده نيز بر اين است که معلول شهروند دوم محسوب نمي شود و تافته جدا بافته از جامعه نيست و مانند ديگران حق زندگي دارد پس بايد مبلمان شهري، اداري و فضاي عمومي شهر متناسب براي ورودش باشد که متاسفانه اکثر فضاهاي پرتردد خصوصا ادارات با عدم مناسب سازي مواجه است و همين معلولين را عملا خانه نشين کرده است.

 

ربابه محمدزاده

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه , بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود