کمبود اقلام دارویی در مازندران مقطعی است

معاون غذا و داروی علوم پزشکی مازندران:
کمبود اقلام دارویی در مازندران مقطعی است
معاون غذا و داروی علوم پزشکی مازندران درباره وضعیت دارویی در استان و مصارف آن گفت: طی ماه‌های گذشته مازندران نیز همانند سایر مناطق درگیر کمبودهای دارویی بوده و میزان کمبودهایی دارویی از ۲۷۰ قلم در ماه‌های قبل به ۱۷۰ قلم رسیده است.
به گزارش صبح آمل و به نقل از مهر، ابراهیم صالحی فر با تاکید بر اینکه کمبود اقلام دارویی در استان مقطعی است؛ اظهار داشت: کمبود به معنای آن نیست که دارو واقعاً وجود نداشته باشد ضمن آنکه پیگیری‌های لازم توسط معاونت غذا و دارو در حال بررسی است و کمبودهای موجود کشوری است.
وی با اظهار اینکه در حال حاضر وضعیت تأمین سرم و آنتی بیوتیک ها بهتر شده است، افزود: در زمینه سرم به ثبات نسبی رسیدیم هرچند نباید تجویز بی رویه آن را نادیده بگیریم و در زمینه آنتی بیوتیک ها، کپسول و قرص وضعیت تأمین بهتر شده است.
معاون غذا و داروی علوم پزشکی مازندران درباره نظارت‌ها بر شرکت‌های پخش دارویی در استان تصریح کرد: طبق برنامه تعیین شده هر دو هفته یک بار شرکت‌های استانی بازرسی و نظارت می‌شوند و هرچند نمی‌توان کمبودهای دارویی را به تخلفات شرکت‌ها و داروخانه‌ها نسبت داد زیرا بسیاری از کمبودها مسئله کشوری است.
صالحی فر درباره داروهای بیماران مختلف از جمله آنفلوانزا یادآور شد: بیش از ۸۰ درصد مراجعه مردم برای دریافت داروها و انتی بیوتیک ها در داروها خودسرانه و بدون نسخه است در حالی تجویز و مصرف منطقی دارو اهمیت زیادی دارد.
وی ادامه داد: در زمینه تأمین دارو مشکل حادی که بخواهد در فرایند درمان خللی ایجاد کند، کمبودی وجود ندارد و چالشی در زمینه بیماری‌های رایج در استان نداریم.

معاون غذا و داروی علوم پزشکی مازندران درباره تفاوت نسخه‌های الکترونیک و کاغذی با اشاره به افزایش قیمت داروها با اجرای طرح دارویار و حذف ارز ترجیهی از آن اظهار داشت: با اجرای این طرح قیمت دارو در کشور واقعی‌تر شده است.
صالحی فر یادآور شد: واقعیت آنکه دارو در کشور به نسبت دیگر کشورها ارزان است هرچند با اجرای طرح دارویار قیمت برخی اقلام دارویی سه تا چهار برابر افزایش یافته و منطقی‌تر شده است ولی در طرح دارویار مقرر شد پرداختی از جیب بیمار در صورت ارائه نسخه نباید افزایش پیدا کند و افزایش قیمت‌ها شامل داروهای عرضه شده بدون نسخه خواهد بود.
وی با اشاره به مزایای نسخه الکترونیک از جمله دستورات پزشکی آن اظهار داشت: اشتباهات رایج نسخه‌های کاغذی در نسخه الکترونیک وجود ندارد واشتباهات تقریباً به صفر نزدیک شده است.
معاون غذا و داروی علوم پزشکی مازندران با اظهار اینکه بیش از ۹۵ درصد مراجعان دارای نسخه الکترونیکی هستند، اجرای طرح را تحولی در بستر نسخه نویسی و حذف دفترچه‌های کاغذی بیان کرد و گفت: همچنین تداخل دارویی در طرح نسخه الکترونیک هشدار داده می‌شود.
صالحی فر با بیان اینکه هزار قلم دارو در سیستم تی تک قابلیت پیگیری است، افزود: می‌توان مشخص کرد کدام شرکت دارویی چه میزان دارو و به کدام داروخانه‌ها عرضه کرده است و عارضه‌های دارویی را می‌تواند رهگیری کرد.

1401/10/27

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود