میهمانان تیرماه سیزده شو در آمل با “خاچی” بدرقه شدند

آئین سنتی تیرماه سیزده شو و روز مازندران با برنامه های متنوع و شاد فرهنگی وهنری شامل ‘ شعرخوانی شاعران بومی، ” لارو لارو ما” و “نوروزخوانی”، موسیقی اصیل مازندرانی، نقالی خوانی توسط نوجوانان آملی، شاهنامه خوانی، اجرا شد.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل در مراسم جشن سنتی و بومی مازندران موسوم به جشن “تیر ماه سیزده شو” که همزمان با گرامیداشت روز ملی مازندران با حضور گروه های هنری و قشرهای مختلف مردمی در مجتمع فرهنگی و هنری ولی عصر (عج) آمل برگزار شد؛ گفت: گرامیداشت آیین های سنتی و بومی از جمله تیرماه سیزده شو در اشاعه فرهنگ بومی و محلی و توجه ویژه به آئین های مازندران و انتقال فرهنگ اصیل این استان به نسل جوان و همچنین گسترش نشاط و همبستگی اجتماعی نقش بسزایی دارد.
رضا کسب ور افزود: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل در پیروی از سیاست کلان فرهنگی، پاسداشت و ترویج آداب و رسوم اسلامی ایرانی را سرلوحه برنامه های اجرایش قرار داده است.
وی با تاکید براینکه داشتن نگاه ارزشی به آیین های سنتی و محلی باعث ماندگاری فرهنگ بومی در مازندران می شود، تصریح کرد: سنت های محلی و ملی در راستای تقویت فرهنگ بومی ارزشمند است و باید همه مسئولان با نیت دلسوزانه در کنار دستگاه های متولی فرهنگی برای احیای سنت ها و آیین های فراموش شده مازندران تلاش کنند.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل همچنین با بیان اینکه ایجاد هماهنگی با تعامل و انسجام در عملی کردن برنامه و به دور از شعارزدگی می تواند به تحقق این اهداف کمک کند، اضافه کرد: در همین راستا این اداره در تداوم و احیای برنامه های شاخص آیینی و سنتی فراموش شده مازندرانی، برنامه” کنس دشو” را نیز در ماه جاری برگزار خواهد کرد.
به گزارش صبح آمل نیوز و به نقل از ایسنا، کسب ور از خاچی”، به عنوان هدیه ویژه جشن تیرماه سیزده شو در آمل نام برد و گفت: مهم ترین بخش جشن تیرماه سیزده شو در مازندران آماده کردن ۱۳ نوع خوراکی و خوردن آن در طول شب به همراه جشن و پایکوبی است که در گذشته بسیار مرسوم بوده است و امسال اما این هدیه ویژه که به زبان مازندرانی به آن “خاچی” گفته می شود، توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی که شامل انواع میوه های فصل پاییز و نان و شیرینی های محلی بوده، تهیه و از میهمان ها و شرکت کننده های این مراسم پذیرایی شد.

1402/8/15

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود