Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

گزارش ویژه و اختصاصی صبح آمل از آغاز فصل صید ماهی و دغدغه های صیادان شهرستان محمودآباد؛ از مریض بودن ماهی های کفال تا سرسام آور بودن حق بیمه ها

دریای آبی سالهاست که خانه حاج ابوالقاسم هایی است که لب دریای نداری تور ماهی می اندازند و به امید ماهی کوچک خوشبختی ساعتها به انتظار می نشینند. خانه ای که به کم و زیاد صید لبخند می زنند و از سخاوت و روزی رسان بی منت با خبرند.
قصه دستان مهربانی که در تورشان بامداد به بامداد رزق و خوشبختی می ریزد و دفتر شعر زندگی شان پر از هوای دریایی است که از همه به آنها نزدیک بود و رگ های بر آمده گردن شان، نشان از غرور روزهای سخت و طاقت فرسا در آب سرد است. حکایت گره های زندگی اما دستان تهی از ماهی، تشنه گان رنجور از روزگار بی مروت و اما بی هیچ عطر ماهی که سبب شد در یک روز سرد بارانی پاییزی در جمع ماهیگیران دو شرکت تعاونی پره خرم و محمد رسول ا…(ص) شهرستان محمودآباد حضور پیدا کنیم و تلاش شان را به نظاره بنشینیم. تلاش مردان سختکوش و بی ادعایی که سرما نمی شناسند و ساعت ها خود را به آب دریای مازندران(کاسپین) می سپارند.پس از 25 کیلومتر دور شدن از آمل به دریای 42 محل تعاونی پره خرم رسیدیم. در چند صد متری ساحل، ساخت و سازهای زیادی را در دل روستا می بینیم، ویلاهای رنگارنگی که پس از برپا شدن دیگر اجازه نمی دهند حتی از دوردست ها دریا را ببینیم. هوا بارانی است و حاج ابوالقاسم منتظر من، او مسئول درست کردن تورهای پاره است که با مهربانی خاص و خنده های از ته دلش برای صبح آملی ها از گذشته صیادی تا به امروز می گوید:
ابوالقاسم فاضلی متولد 1328 ساکن روستای رودپشت شهرستان محمودآباد می باشم. تا کلاس پنجم ابتدایی درس خواندم، پدرم احمد هم ماهیگیر بود. 15 سال بیشتر نداشتم که همراهش به دریا می رفتم و سالیک» می بافتم و قریب به 40 سال است که لب ساحل دارم کار می کنم.
صیاد قدیم
در گذشته و زمان پدران ما صیادان سختی های زیادی را به جان و دل می خریدند تا یک لقمه نان حلال را سر سفره زن و بچه خود ببرند تا جایی که حتی یکدست لباس مخصوص نداشتند و برهنه به آب سرد می زدند و سهم خودشان را از دریا که از مادر به آنها مهربان تر بود بی منت می گرفتند.
ماموران دام را جمع و با خودشان می برد
زمانی که صیاد با هزار امید داخل دریا «دام» پهن می کرد سربازان می آمدند و دام ها را جمع و با خودشان می بردند که پدران با سختی این مشکلات را تحمل می کردند و با نانی که حاصل عرق جبین و زحمت زور و بازوی شان بود ما را بزرگ می کردند.
به همسرم قول یک زندگی بی دغدغه را د ام
در سن 25 سالگی به قول خانواده مردی برای خودم شده بودم و موقع زن گرفتنم بود. همه دست به دست هم دادند و دختری خوب و با عفاف و حجاب را برایم در نظر گرفتند و ما هم با امید به خدا و پنج تن ال عبا به همسرم تعهد دادم که زندگی آروم و بی دغدغه ای را برایش فراهم آورم.
پاهایم را نمی توانم جمع کنم
با کار سخت ماهیگیری، انواع بیماریها ازجمله درد مفاصل به سراغم آمد و در یک جمع چند نفره حتی نمی توانم پاهایم را جمع کنم.
قبلا در پره وحدت بودم
حدود 16 سال در پره ماهی وحدت کار کردم و از آنجائیکه کارم تخصصی و و از روی صداقت بود و به قول قدیمی ها «شِه تَن رِه جا نِدامه» و از ته دل کار می کردم و آنچه در توان داشتم انجام می دادم.
شایع ترین بیماری
بیشتر صیادان به انواع بیماری های درد مفاصل و استخوانی، پادرد، ارتروز مبتلاشدند و هیچکدام شان تن سالم ندارند.
بیماری ماهی کفال
در هر صید از دریا، حداقل چند ماهی مریض به تور مان می افتد که از نشانه های آن می توان به بزرگ بودن سر و لاغر بودن بدنش اشاره کرد و هر چه در روغن داغ هم بگذاریم سرخ نمی شود و درونش آبکی است.
بچه هایم را با روزی حلال بزرگ کردم
4 فرزند دارم که از ابتدا تا به الان شکم شان را با روزی حلال سیر کردم و نگذاشتم حتی یک لقمه حرام سر سفره بیاید. از صبح زود تا شب تور بافتم و سوی چشمها و تمام جوانی ام را سر این کار گذاشتم ولی خوشحالم که شب و با وجدان راحت سر بر بالین می خوابم.
پول برکت داشت
آن وقتها پول ارزش داشت و با آن می شد بسیاری از مشکلات خود را حل کرد چنانچه بنده با هزار تومان به مشهد رفتم و 100 تومان را هم پس آوردم یعنی با 900 تومان هر آنچه که دلم می خواست خرید کردم ولی در حال حاضر پول آنقدر بی ارزشی شده که  هر چقدر دست و پا بزنی باز هشتت گرو نه است.
بازنشستگی خرج دارد
همه فکر می کنند آدمهای بازنشسته دیگرهیچ مشکلی ندارند و انگار همه خوشیها برای آنهاست ولی بازنشسته خرج دارد ومثل گذشته فقط خودش وخانمش نیست بلکه نوه وعروس و داماد هم به جمعش اضافه شدند پس مجبورم با این سن به اینجا بیایم و کار کنم.
تمام وقت آماده باشم
ساعت کارم مشخص نیست و هر لحظه باید گوش به زنگ باشم که نکند طوری پاره شود و حتی امکان دارد ساعت سه و نیم شب هم به پره ماهیگیری بیایم که به این صورت همه خانواده هم با این وضعیتم درگیر و با من بیدار می شوند.
هنوز پیش نیامده از زیر کار در بروم
با توجه به 40 سال سابقه خدمتم هنوز پیش نیامده حتی یک بار از زیر کار در بروم و به قول گفتنی «تقر» بدهم یعنی از کار تفره بروم سعی می کنم کارم درست باشد که اگر طور بعدی آمد لنگ نماند.
بیشتر صیادان پول بازنشستگی را نخوردند
صیادی از جمله مشاغل سخت و زیان آوری است که بیشتر صیادان به سن بازنشستگی نرسیده به بیماری های صعب العلاج مبتلا و طعم و مزه خوشی را ندیده از دنیا می روند و خانواده آنها با هزار مشکل می ماند و دست و پنجه نرم می کند. دردناک تر اینکه می گویند حتما سن صیاد باید 60 سال با 30 سال سابقه کار باشد که هیچوقت چنین اتفاقی نمی افتد.
من قاچاقی زنده هستم، عزرائیل یادش رفته که من هستم
با خنده از ته دل می گوید فک کنم من هم تا این لحظه اگر از خدا عمر گرفتم و زنده ام به لطف خدا و جناب عزرائیل هست که به سراغم نیامده وگرنه صیادان خیلی از خدا عمر بگیرند به 50 سال هم نمی رسد.
مشکلات صیاد را از پا در می آورد
وقتی جیب آدم پول نباشد خیلی زود از پا در می آید و صیادان هم از این قاعده مستثنی نیستند چرا که زن و بچه پول می خواهند و صیاد بیچاره هم باید از خودش مایه بگذارد و حتی تو بدترین شرایط آب و هوایی نان آور باشد.
روزهای سرد زمستان
صیادی آنهم در روزهای سرد زمستانی خیلی سخت و طاقت فرساست و بیشتر وقتها با رفتن به داخل آب حتی نمی توانیم دست مان را جمع و با آن طنابی را بگیریم.
تنها پشت میز نشستن کار درست نمی شه
من به نمایندگی از صیادان از مسئولین می خواهم یک لحظه خودشان را جای ما بگذارند و به داد این قشر زحمتکش برسند چون فقط با پشت میز نشستن و سیاست کردن، کار درست نمیشود، حرف نزنند عمل هم کنند. درست است ما زیر دست آنهائیم و حرف مان به جایی نمی رسد ولی خدایی هست روز قیامتی هست اینقدر به این میز و صندلی های خودشان ننازند کمی به فکر قشر ضعیف و کارگر جامعه باشند و بیایند از نزدیک کار ما را ببینند.
همدوره های من پول بازنشستگی را نخوردند
جای تاسف است در مملکتی اسلامی زندگی می کنیم که تاکید ویژه بزرگان دین ما از پیامبر خاتم(ص) تا رهبر فقید انقلاب اسلامی بر توجه ویژه به قشر محروم و مستضعف کارگر بوده در صورتی که در حال حاضر نه تنها این مهم رعایت نمی شود بلکه ناحقی هم می شود چنانچه بسیاری از همدوره های من پول بازنشستگی را نخورده از دنیا می روند و این عامل انگیزه را برای ادامه کار و رو آوردن جوانان به این شغل کم می شود.
برکت باید تو مال باشد
تا قلب آدمی پاک نباشد برکت هم به مال نمی آید و برای داشتن قلبی مهربان و روزی حلال همیشه و در هر کاری باید خدا را در نظر و لحظه ای از او غافل نشد و باور داشت که اگر ریسمان را در راه راست بیندازی حتما مالت آنچنان برکتی خواهد داشت که تا سالها نتیجه اش را خواهی دید که امروز این مهم خیلی کمرنگ شده است.
ماهی کفال مریض است
به خاطر آلودگی آب رودخانه ها و دریا ماهی های کفال بیمار به طور می افتند که برای سلامتی انسان هم خطرناکند و این آلودگی به خاطر ریخته شدن فاضلاب و پساب شرکت ها و کارخانجات تولیدی به بستر رودخانه می باشد که بسیار سمی و برای ماهیان کشنده می باشد.
ماهی سفید با اقبال بیشتری روبرو هست
سنوات گذشته و زمان پدران ما ماهی کفال بیشتر مورد توجه مردم بود ولی در حال حاضر بیشتر به خاطر بیماری این حیوان خریداران سعی می کنند ماهی سفید را بخرند و از طرفی بازار شایعه در مورد سمی بودن ماهی های کفال آنقدر زیاد شده که مردم با ترس و احتیاط اقدام به خریدش می کنند.
«ببا دَسُوری» هنیش
مادر خدا بیامرزم وقتی می خواست «لَمپا» فانوس را روشن کند حالا به هر دلیلی شیشه آن می شکست آن وقت بود که رو به ما می کرد و می پرسید شما چیکار کردید که این اتفاق افتاد نکند مداد و پاک کن همکلاسیت را بی اجازه گرفتی که اینطوری شد و با وسواس خاصی ما را تربیت می کرد تا آنجا که حتی در نحوه نشستن ما هم حساسیت خرج می داد و می گفت که مثل«بَبا» پدرتان بنشینید و با این حرفها می شود نتیجه گرفت که مادر ستون و چراغ خانه و تربیت کننده نسلها برای داشتن زندگی خوب و آبرومندانه است.
با کتک بچه تربیت نمی شود
گذشته ها و زمان ما مادران سعی می کردند با یاد دادن روش درست زندگی به بچه ها با حرف و حرکات آنها را برای زندگی آماده کنند نه اینکه به هر دلیلی آنها را به باد کتک بگیرند چنانچه در حال حاضر تنبیه جواب نمی دهد و بسیاری از کارشناسان و اهل فن به این نتیجه رسیدند که بچه هر چه را می بیند در زهنش ثبت و ضبط و در آینده به کار می گیرد.
سوگند وفاداری
زمانی که به قصد و نیت قربت الی ا… کاری را شروع کنیم و با تمام وجود آن را به پایان برسانیم حتما روزی حلال می شود نه اینکه از زیر کار در برویم و تقلب در آن باشد چنانچه وقتی در این پره مشغول به کار شدم در حضور رییس هیئت مدیره سوگند وفاداری یاد کردم که مثل یک سرباز همیشه در آماده باش کامل باشم و به ایشان و مجموعه تا پایان قرارداد وفادار بمانم و کار ما به خاطر سختی و مشقت فراوانش بسیار حلال است.
قرارداد6 ماهه
طی قرارداد نامه ای که بین من و رییس هیئت مدیره بسته شد متعهد شدم که به مدت 6 ماه  صادقانه کار کنم.
تَشِ سَرِ غذا
غذایی که روی «تَش» آتش درست می کردند عطر و بوی خاصی داشت خصوصا ته دیگ برنجش و خورشت ها و چایی که توی کتری های رویی آماده می شد خوش رنگ بود اما الان بخاری های علاءالدین و والر و آترا جای خود را به انواع گازهای فِر داد و می شود گفت همه چیز مصنوعی شد.
نداشتی خِنِه خَلِه سَخته
برنج آماده شده را داخل یک «مجمه» سینی متوسط ریخته و با خورشت روی سفره می گذاشتند. زیرش را هم پارچه ای قرار می دادند تا هنگام لقمه برداشتن بشقاب حرکت نکند. یک کاسه پر از آب هم بود که همه دستشان را در آن می شستند و هر کسی که می توانست چند لقمه ای می گرفت و حال یا سیر یا گرسنه کنار می رفت.
نُون دارمی دَندون نارمی
قدیم دلخوشی بود اما امکانات نه ولی الان همه چیز داریم و خبری از دلخوشی نیست.
ماهی دِزی
پخت ماهی «دزی» به این صورت بود که ابتدا زیر «دزنون» زغال آتش می کردند و سر و دم ماهی را با نخی به صورت نیم دایره ای می بستند و داخل شکمش را «آلت» سبزی، گردو و ناردون مخصوص می ریختند و بالای دزنون قرار می دادند سپس روی آن درب قابلمه می گذاشتند و با زغال داغ پر می کردند که ماهی با شعله و حرارت آتش زغال آرام آرام می پخت.
زرک دونه
کسی که از تمکن مالی خوبی برخوردار بود شاهانه زندگی می کرد و عکسش هم وجود داشت. آن وقتها از انواع برنج «زرک، چمپا، مرادخانی، شصتک دایی» استفاده می شد و فقط برای میهمانان طارم یا لاشه به کار می بردند.
دنگ سر
گذشته ها کارخانجات شالیکوبی وجود نداشت و «بینج»را برای مرحله نهایی به «اودنگ سر» می بردند که چون خوب خشک نمی شد برنج خوب نمی داد و خرد و خمیر می شد.
تازه بورده شیر دکفه امه پلاره     ورگ بزو امه گلاره
الان دلمان خوش بود که با اینهمه فراوانی و وفور نعمت یک زندگی خوب و راحتی خواهیم داشت که مشکلات و کم و کاستی ها باعث شد نتوانیم آنطور که باید از زندگی استفاده کافی را ببریم.
صبر و سکوت مان باید زیاد باشد
آستانه صبر و تحمل یک صیاد آنقدر باید زیاد باشد تا با هر چیزی از کوره در نرود و در این میان شاید از کسی اندازه بچه اش هم حرف بشنود ولی سکوت کارسازتر از دعوی و داد و بیداد است و آنقدر بله قربان باید بگوید تا کار تمام شود.
حبیب ا… موسی پور رییس هیئت مدیره شرکت تعاونی پره ماهیگیران خرم هستم. ساکن روستای بیشه کلا، با  25 سال سابقه صید و صیادی، حدود 4 دوره«12 سال» به عنوان رییس هیئت مدیره این پره مشغول به فعالیت می باشم و یک دوره هم به عنوان مدیر عامل شرکت بودم.
اعضای هیئت مدیره
این شرکت تعاونی با ابراهیم اکبری به عنوان مدیر عامل، رحمان نوروزپور نایب رییس و بازرس سید علی حسینی و قریب به 78 نفر عضو چزو پره های فعال در صید و صیادی شهرستان محمودآباد است.
جوان ترین عضو
پیشکسوت و در واقع پیرترین عضو شرکت تعاونی پره آقای فاضلی است که قریب به 67 سال سن دارد که وجودش موجب برکت و انگیزه و امید برای دیگر اعضاست و جوان ترین عضو نیز آقای جابر رستمی دانشجوی 25 ساله که در کنار تحصیل این کار را هم انجام می دهد.
دریا یعنی بخشنده مثل مادر
هر کسی به زعم خود تعابیر مختلفی از مفهوم آن دارد ولی ما به چشم یک مادر مهربان که همه هستی خود را با جان و دل در اختیار فرزندانش قرار می دهد به آن نگاه می کنیم. برخی ها هم اگر در جریان اتفاق ناگوار عزیزشان را در دریا از دست بدهند به چشم جانی به او نگاه می کنند و برداشتها متفاوت است.
هزینه ها سرسام آور است
بیش از یک سوم از درآمد ما صرف هزینه های بیمه و بخش دیگر نیز برای خرید ادوات ماهیگیری می شود که بسیار سرسام آور است. سالانه حدود 4 تن طناب را به کیلویی 12 هزار تومان، 4 تن طور ماهیگیری کیلویی 45 هزار تومان در می آید.
هزینه های سنگین بیمه
کل اعضاء شرکت تعاونی پره ماهیگیران خرم ماهانه هر نفر 260 هزار تومان به حساب بیمه تامین اجتماعی واریز می کنند و نزدیک به یکصد هزار تومان بیمه تکمیلی می پردازند که سر جمع آن برای هر عضو 360 هزار تومان در می آید که این مبلغ از حساب دریای آنها کسر می شود.
یک دریا با دو قانون
می گویند قانون برای همه یکسان اجرا می شود ولی سوال اینجاست آیا دریا دو قانون دارد؟ قوانین بیمه ای از یک شهر تا شهر دیگر چرا باید با هم فرق کند. حق بیمه صیادان گیلانی 17% و محمودآباد 27% می باشد. ما همه صیادیم، شروع و پایان صید مان یکی است ولی چرا پرداختی ها با هم فرق دارد. برای رفع این معضل بارها به مدیر کل شیلات هم مراجعه کردیم که در کمال تعجب اظهار کردند که چنین چیزی وجود ندارد.
سختی کار
کار صیادی به گفته خود مسئولان ذیربط جزو مشاغل سخت و زیان آور و حتی در دوره دولت نهم در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و تا دو سال هم حق بیمه بچه های بازنشسته پرداخت می شد اما پس از آن قطع و سختی کار را طرد کردند.
ادوات ماهیگیری
برای ماهیگیری ادواتی چون طور، طناب، بویه زرد، تراکتور و سرب نیاز است که هیچکدام از اینها را شیلات در اختیار متفاضییان قرار نمی دهد ولی درگذشته تسهیلاتی در غالب موانع دریایی به صیادان می دادند، حتی یارانه هم برای خرید طور به صیاد تعلق گرفته بود که در سالهای اخیر بنا به دلایلی همه اینها حذف و هیچگونه تسهیلاتی به شرکتها نمی دهند و اگر صیاد چشم و امیدش به ماهیگیری باشد بیشتر از دو ماه نمی تواند خرج و مخارج خودش را از دریا تامین کند.
بعضی وقتها دریا بی رحم می شود
با توجه به اینکه دریا خیلی دلسوز و سخاوتمند هست ولی بعضی وقتها چنان داغی به دل مان می گذارد که تا قیامت هم فراموش کردنش سخت و غیر محال است مثل فوت یکی از دوستان عزیز ما که طی حادثه دریایی جانش را از دست داد و دوست دیگری که دچار صانحه شد.
تقسیم درآمد
پس از صید ماهی قسمتی از درآمدش را برای خرید و یا تعمیر ادوات صیادی کنار می گذاریم الباقی را بین اعضا تقسیم و در این میان افرادی که کار تخصصی می کنند سهم بیشتری را از دریا بر می دارند.
صیدهای پنهانی
متاسفانه در قسمت شرقی جایگاه شرکت تعاونی پره ماهیگیری خرم، یکسری از صیادان که با شیلات هم قرارداد دارند در محدوده ما پره یا دام غیر مجاز پهن و ماهی اوزون برون صید می کنند که با این کار هم پره را پاره می کنند و هم اینکه ما لطمه می خوریم.
صید غیر قانونی در فصل تخم ریزی
طی جلسات متعددی که در اتحادیه با حضور مسولان دست اندرکار برگزار شد موضوعاتی چون حفاظت از کنار رودخانه«خشکی» مطرح شد تا بستر رودخانه برای تخم ریزی از نگاه طمع صیادان غیر مجاز حفظ و ذخایر دریا نیز برای نسل های آینده باقی بماند چرا که در فصل تخم ریزی که ماهی ها برای تخم ریزی به داخل آب شیرین می آیند عده ای صیاد سودجو »سالیک» به دست اقدام به صید می کنند که حداقل با چند مامور می شود جلویشان را گرفت.
ماهی دریا کم شده است
آلودگی بیش از حد آب دریا باعث شده ماهی ها به جایی مهاجرت کنند که آب سالمی داشته باشد به همین خاطر سال به سال نسل ماهی ها در حال انقراض و نابودی است.
صیادی قدیم برکت داشت
زمان پدران ما روزی دو بار تور را روی دوش حمل و به دریا می انداختند. الان اگر صید خوب باشد روزی 6 تا پره هم می گذاریم و این به خاطر ابزارهای کمکی مثل تراکتور می باشد که زحمت صیاد را کمتر کرده ولی برکت آن زمانها بیشتر بوده چرا که در همان یک تور به اندازه 6 تور الان ماهی می گرفتیم.
مسولین فقط ادعا می کنند
از حرف تا عمل مسئولان زمین تا آسمان فاصله هست و فقط مدعی اند و بابت حق بیمه و هزینه های سرسام آور ادوات صید و صیادی صفر عمل می کنند.
جایگاه خرم خانه دوم صیادان
شرکت تعاونی پره خرم در زمینی به مساحت 6 هزار متر مربع دارای 38 سوئیت مجهز به حمام و سرویس بهداشتی می باشد که داخل هر اتاق سه الی چهار نفر از ساعت شش صبح مستقر و برای استراحت و خوردن ناهار و صبحانه در آن زندگی می کنند و لوازم اولیه برای زندگی و آشپزی را نیز خودشان از خانه می آورند.
تنها دلخوشی صیاد به سهامش است
تو این بازار سردرگمی صیاد تنها دلخوشی اش به سهمش در این شرکت می باشد که سال 65 با 25 هزار تومان برای خودش خرید و در حال حاضر 70 میلیون تومان می ارزد.
در 20 کیلومتری حریم دریا ساخت و ساز کردند
کنار ساحل 1 کیلومتر و صد متر جایگاه ماست که متاسفانه از سوی شهرداری و فرمانداری نوار ساحل به طول 200 متر را برای درآمدزایی شخصی خودشان اشغال کردند که در این خصوص به دریانوردی استان شکایت کردیم ولی فایده ای نداشت و در 20 کیلومتری حریم دریا ساخت و ساز کردند که این پروژه در حال حاضر 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
در نبود ما حریم مان را تصرف کردند
در طول 25 سال کار صیادی به سختی توانستیم این قسمت از دریا را حفظ کنیم ولی متاسفانه در ایام کشاورزی که مشغول کار بودیم در نبود ما آمدند تصرف کردند و با وجودی که زیر مجموعه اداره تعاون و شیلات هستیم هیچ کاری برای ما نکردند.
تبعیض تا به کی، یک گوش مسئولین در آن گوش دیگر دروازه
زمانی که می خواستیم زمین شرکت تعاونی پره را تفکیک کنیم؛ گفتند حریم دریا را باید حفظ کنید بنابراین از لب دریا را متر کرده، 1000 متر از زمین را داخل دریا گذاشتند و از آن طرف به فاصله  20 متری از حریم دریا مجوز ساخت و ساز غیر مجاز را صادر کردند.
صید عجیب
سالهای گذشته یک بار سگ آبی به پره ما افتاد که آن را داخل برکه حفظ و شبانه هم به دریا رهاسازی کردیم ولی 15 سال است که به خاطر آلودگی دریای خزر«کاسپین» نسلش منقرض شد.
کاهش صید
سال گذشته از 54 پره در سطح استان مازندران، تقریبا 4 پره فعالیت های چشمگیری داشتند که با این وجود 50 درصد کاهش صید داشتیم.
حفظ بستر رودخانه
برای صید پایدار، باید ذخایر دریا را حفظ و آلودگی را به حداقل برسانیم و آب شیرین را تصفیه کنیم که ماهی بتواند تخم ریزی کند. آلودگی بیش از حد، صید بی رویه و صید قاچاق سبب شده که ذخایر ما از بین برود.
اگر همین طور پیش برود جایگاه باید تعطیل شود
حمید شاکری نایب رییس پره ماهیگیری محمد رسول ا…(ص) روستای خشت سر محمودآباد نیز در ادامه این گزارش گفت: 17 سال است که سهامدار پره ماهیگیری محمد رسول ا… می باشم و مدت یک ماه هم می شود که به عنوان نایب رییس در خدمت دوستان صیاد و همپای آنها در دریا رزق و روزی خانواده را تامین می کنیم.
25 سال پیش این پره در زمینی به مساحت 4000 متر مربع و با دو میلیون تومان به همت صیادان پرتلاش و به صورت تصرفی از طریق انجمن اسلامی روستای خشت سر خریداری و سپس تاسیس و در حال حاضر با 43 عضو مشغول به کار می باشد که قیمت کنونی آن بالای یک میلیارد تومان می باشد.
جایگاه رو هواست، ما مستاجریم
صاحب زمین بعد از 25 سال زندگی در خارج از کشور تازه یادش آمد ملکی دارد و با ارائه سند قانونی نصف زمین جایگاه را از ما گرفته و چیزی حدود زیر 2000 متر در دست ماست که این هم صاحبش پیدا شده و سند رو کرده است که اگر مسئولین به داد ما نرسند باید این شغل را برای همیشه ببوسیم و کنار بگذاریم.
700 میلیون تومان بدهی داریم
تا حالا تنها مشکل شاید این بود که جایگاه ما طوری قرار دارد که روبروی آن دریا سنگ ساز است و نمی توانیم صید کنیم و خسارت های سنگینی هم از این راه به ما وارد و هر روز بدهکار تر می شویم. ولی مشکل بدهی 700 میلیون تومانی هم به دیگر دردهای ما اضافه شده است چون کار می کنیم ولی با قرض کردن پول نتوانستیم بدهی مان را بدهیم.
تورها موقع بیرون کشیدن از دریا با برخورد به سنگها پاره می شوند
سنگهای تولید شده در کف دریا چون بزرگ است باعث می شود موقعی که تور را در دریا برای صید پهن می کنند و می خواهند با تراکتور بیرون بکشند به سنگ ها برخورد کند و تورهایی را که با هزینه های سر سام آور و با توجه به اینکه از جای دیگر کارگر هم می آوریم پاره بکند و ماهی هم در برود.
فقط داریم ضرر می دهیم
مشکلات این پره بیش از پره های دیگر است و با اینکه جلسات زیادی را با مسئولین گذاشتیم و خودشان هم برای بازدید به اینجا آمدند ولی اقدامی صورت نگرفت. دریا ماهی دارد ولی به شرط اینکه موانع وجود نداشته باشد. در روز شاید فقط یک نصف جعبه ماهی آنهم اگر اقتصادی به آن نگاه کنیم 200 هزار تومان هم ارزش ندارد.
ادوات ما قدیمی شده
ادوات ما شامل 5 دستگاه تراکتور، طناب است که همه قدیمی و مستعمل می باشد که نیاز به تعمیر دارد ولی از آنجائیکه اعضای تعاونی هیچ درآمد و یا حداقل سودی از قبل صیادی ندارند نمی توانند انجام دهند.
سنگ ها به وزن 1 تن هم می رسند
چسبیدگی به رودخانه در جایگاه ما باعث شده سنگ ساز شود و سنگ ها به حدی سنگین هستند که بعضی وقت ها وزنشان به 1 تن «وزن تیلر کشاورزی» هم می رسد که باید هزینه های گزافی را برای پاکسازی و حمل آن پرداخت کنیم.
مسئولین فقط نگاه می کنند
در طول سال لیستی از ضرر و زیان های پره ماهیگیری به همراه فیلم هایی از سنگها و پاکسازی دریا را برای اشیلات استان فرستادیم ولی نماینده مدیر کل به همراه چند نفر دیگر جهت بازدید آمدند و فقط کارشناسی کردند و بدون اینکه اقدام مثمر ثمری انجام دهند از اینجا رفتند، آنها رسیدگی نمی کنند.
لااقل یک زمین به ما بدهند
انتظار مان از مسئولین شیلات این است که جایگاه ما را تغییر و زمینی را به ما بدهند تا تورمان را در دریا بیندازیم که هنوز جواب نگرفتیم. راه چاره به ما نشان دهند بیایند اینجا را نجات دهند.
صیادان فقط امیدوارند
اعضای ما کار و کاسبی آنچنانی ندارند و صرف اینکه چون شغل شان از گذشته فقط صیادی بود، نمی توانند کارشان را رها کنند و بعضی از آنها هم چند هزار متر زمین بیشتر ندارند که فقط خوراکی یک سال شان در می آید. بنابراین تنها امیدوارند که یک توری را سالم در بیاورند بلکه در آن ماهی باشد و جبران خسارتهای آنها در بیاید وگرنه اگر به یقین برسند ادامه نمی دهند.
هیئت مدیره
رییس شرکت پره ماهیگیری محمد رسول ا… (ص) سیدمهدی حسینیان، بازرس حشمت تنیده، مدیر عامل شرکت حسین ابراهیم زاده، ، علی البدل ابراهیم برزگر و در حال حاضر اینجا شورایی اداره می شود.
سه میلیون فروش کردیم
رییس شرکت تعاونی پره محمد رسول ا…  گفت: طی 25 روز فقط سه میلیون فروش کردیم در صورتی که تورهای دیگر 100 الی 150 میلیون تومان فاکتور زدند.
سه ماه حق بیمه را نپرداختیم
پرداخت حق بیمه برای صیادان بسیار سخت است چون اینجا درآمد اصلا ندارد و به خاطر نزدیک بودن با رودخانه ای که وصل به دریاست و از آنجائیکه آب رودخانه شیرین است باعث سنگ سازی می شود. سه ماهی می شود که به دلیل نداشتن درآمد، نتوانستیم حق بیمه اعضاء را
بپردازیم.
از آنها می پرسیم همیشه ماهی می خورید که در پاسخ می گویند ماهی خیلی خاصیت دارد و تکرار چند بار آن خسته کننده نیست و اغلب اوقات غذای ما همین ماهی می باشد. عقربه های ساعت سه بعداز ظهر را نشان می دهد که این یعنی باید رفت.

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه , بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود