Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

جوانـان مـدرک را سـد راه خودشـان قرار نـدهنـد

در روزهایی که کارآفرینی و ایجاد کسب ‌وکار از دیدگاه بسیاری از شهروندان مستلزم داشتن شرایط مناسب مالی و تجربه فراوان است و چرخ تولید خیلی از مدیر عاملان شرکتهای بزرگ از حرکت ایستاد و بسیاری از جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی درصدد پر کردن فرم استخدام و یافتن شغل مناسب هستند، جوان نخبه بسیجی و کارآفرین آملی فارغ از دغدغه های پشت میزنشینی و یافتن کار اداری، با استفاده از تخصص خود مقتدرانه و با تمام توان و تجربه اش به حرکت ادامه داد و پس از ثبت شرکت میوه آرا، چرخ زندگی چند خانواده را با دستان زحمتکش تلاشگران عرصه اقتصاد به گردش درآورد. دانشجوی دکتری مکانیک دانشگاه تربیت مدرس مدرک را سد راه خودش قرار نداد و در زمینه تخصصی اش مشغول به کار شد. دور زدن را بلد نیست و می گوید تحریم ها حریف اراده قوی او در ادامه مسیر نمی شود. وی پشت میز نشینی را نوعی محدودیت و سدی برای رسیدن به موفقیت می داند که موفقیت و توسعه فقط با تلاش و پشتکار به دست می آید. در گوشه و کنار ایران، جوانان و نوجوانان زیادی حضور دارند که با استفاده از امکانات و تکیه بر استعداد و توانایی ذاتی خود، توانسته اند، قدم های موثری در جهت پیشرفت و ارتقای سطح علمی کشور و همچنین اقتصاد مقاومتی بردارند که یکی از این افراد دکتر عارف مومنی است که صبح آمل گفتگویی را با ایشان انجام داد که در ادامه آن را مطالعه می نمایید:
خودتان را معرفی نمایید، از چه سالی شروع به این حرفه کردید؟
عارف مومنی هستم متولد 1367 رشته تحصیلی ام دکتری مکانیک هست که در دانشگاه تربیت مدرس مشغول تحصیل آن می باشم و از آنجائیکه ما در ساخت دستگاه ها در صنایع تبدیلی کار می کردیم به این نتیجه رسیدیم خود صنایع تبدیلی از نظر مالی می تواند برای ما آورده بیشتری داشته باشد از این جهت سال 96 وارد صنایع تبدیلی شدیم و بازار را بررسی کردیم و از آنجائیکه مازندران جایگاه ویژه ای در تولید محصولات باغی کشور دارد و این محصولات هم با قیمت مناسبی عرضه می شود فراوری میوه جات را برای شروع کارمان انتخاب کردیم و در کنار آن شروع به کسب و دریافت مجوز از ادارات ذیربط نمودیم. در ادامه سوله ای را ساختیم و دستگاهها را از تابستان 96 خریداری کردیم و یکسال بعد موفق شدیم مجوزها را دریافت و محصولات را به بازار عرضه نماییم و حدود یکسال و سه ماهی است که مشغول به کاریم و به صورت متوسط شش نیروی کار بیمه شده داریم و برند میوه آرا را هم به ثبت رساندیم و برای آن سیب سلامت گرفتیم. در حال حاظر محصولات ما شامل تولید ترشی جات، شوری جات و چیپس میوه هست تا تولید پودر سبزیجات و عرضه آن به سراسر ایران می باشد و تقاضا برای صادرات این محصولات از کشور امارات و اقلیم کردستان کشور عراق داشتیم که امیدواریم با گسترش کار و افزایش قدرت تولیدات خود جوابگوی این نیازها باشیم.
معنی کارآفرینی از نگاه یک نخبه جوان چیه می باشد؟
کسی که به یک نان بخور و نمیر اکتفا نمی کند و به دنبال روزی حلال برای خود و مفید بودن برای جامعه است و نمی خواهد که ۳1 سال از بهترین و پرشورترین دوران زندگی خود یعنی جوانی را در جا بزند و دارای همت و پشتکار هم هست می شود کارآفرین بنابراین هرگز سکون و تکرار را دوست ندارد و می خواهد هر روزش بهتر از روز قبل باشد برای همین سعی خواهد کرد که با ایده ها طرح های جدید برای ده ها نفر اشتغال زایی ایجاد کند.
خصوصیات یک کار‌آفرین موفق چیست؟
یکی از مسائلی که کار‌آفرین باید روی آن تمرکز کند، بحث چشم انداز است. یک کار‌آفرین باید چشم انداز روشنی داشته باشد. بداند قرار است به کجا برسد. اگر جایی که برای رسیدن به آن مشخص کرده است روشن و پر رنگ نباشد معمولا انرژی زیادی برای حرکت به آن سمت دریافت نخواهد کرد. داشتن اعتماد به نفس هم از ‌جمله خصوصیات کلیدی است که کار‌آفرین باید داشته باشد. در ضمن کار‌آفرین تفکر خلاقی دارد. مثل دیگران فکر نمی کند همیشه به دنبال این است که ایده بهتری پیدا کند و روش بهتری را بکار گیرد. کار‌آفرین فرصت طلب است. کارآفرین ریسک پذیر، آینده نگر و مهم تر از همه عمل گرا است. با خیلی از افراد که صحبت می‌کنم می‌بینم ایده هایشان در حد حرف است. هیچ کدام حاضر نیستند وارد کار شوند. اگر وارد شوند بسیاری از تفکرات غلطشان درباره کسب و کار از بین می رود. کار‌آفرینان کسانی هستند که به استقبال خطر می روند.
تا کنون چقدر هزینه و سرمایه صرف این مجموعه شد؟
تا کنون حدود سیصد میلیون تومان هزینه ساخت، دویست میلیون تومان جهت خرید تجهیزات و سیصد میلیون نیز برای سرمایه در گردش هزینه کردیم.
آیا تسهیلاتی هم از جایی دریافت کردید؟
تسهیلات چشمگیر نبود اما با توجه به اینکه بنده بسیجی فعال بودم از طریق یکی از دوستان به این سازمان معرفی شدم و طی بازدید از مجموعه مسئولانه از من حمایت کردند.
وضعیت بازار را چگونه ارزیابی می کنید؟
خدا را شکر از آنجائیکه هزینه ها را کاهش دادیم قیمت تمام شده برای ما پایین درآمد و استقبال از بازار داخلی مان بسیار خوب است و هیچیک از تولیدات در شرکت نمی ماند و با سرعت به فروش می رسد و محصولات چیپس میوه فقط در استان مازندران و تهران عرضه می شود اما ترشی جات به سراسر کشور صادر می شود.
افق و چشم انداز دکتر مومنی به عنوان مدیریت شرکت برای آینده کشت و صنعت«میوه آرا» به کجاها ختم می شود؟
الحمدالله در تولید محصولات کشاورزی و باغی مشکلی نداریم و به نظر بنده جهاد کشاورزی استان یا وزارتخانه باید سیاستهایش را روی صنایع تبدیلی متمرکز کند تا این محصولات تولید شده که گاها روی دست کشاورز می ماند با توسعه صنایع تبدیلی دارای ارزش افزوده شود که این مهم کمک بزرگی به اشتغالزایی و تولید سرمایه می شود و برای کشور نیز بسیار مفید می باشد و امیدوارم که در ادامه وزارت جهاد کشاورزی به سمت حمایت از صنایع تبدیلی برود چون تولید به اندازه کافی داریم.
آیا جهاد آمل از شما حمایت کرد؟
بله جهاد از ما حمایت کرد اما متاسفانه بعضی جاها برای دریافت تسهیلات حمایت لازم را نداشتند.
فواید راه اندازی خط تولید خشکبار چیست و آیا مقرون به صرفه است؟
خط تولید حبوبات فعلا نداریم اما در دستور کار هست و در فاز بعدی حتما خواهیم داشت و این کار از نظر اقتصادی و هم سلامت جامعه بسیار مفید است و وقتی محصولات باغی و کشاورزی مازندران به قیمت پایین وارد بازار می شود، گاها روی دست کشاورز می ماند اینجاست که اگر این صنایع تبدیلی که یکی از شاخه هایش تولید ترشیجات یا چیپس میوه هست، فعال باشد می تواند این محصولات را خریداری و گذشته از سود آوری برای کشاورز و باغدار، ایجاد اشتغال نماید و برای کشور هم ارزآوری داشته باشد.
دستگاههای مورد نیاز در خط تولید بسته بندی خشکبار را نام ببرید؟
دستگاه شستشوی اتوماتیک یا معمولی، دستگاه پوست کن میوه جات، دستگاه اسلایسر میوه جات، دستگاه فر یا خشک کن میوه جات و دستگاه پلمپ کننده و در نهایت دستگاه ثبت تاریخ و سردخانه می باشد.
نحوه تهیه دستگاههای مورد نیاز خط بسته بندی خشکبار و چیپس به چه صورت است آیا خودتان تولید می کنید؟
امکان تولید وجود داشت و در شروع کار خودمان تولید می کردیم اما از آنجائیکه کار باید تخصصی باشد دیگر آن را کنار گذاشتیم و به صورت تخصصی به کار خودمان مشغول هستیم.
آیا آموزش کار با دستگاه بسته بندی«هنگام ارائه دستگاه» دارید؟
تا حالا به صورت منسجم و دقیق نبود اما گاها راهنمایی های لازم را در اختیار عزیزان مراجعه کننده گذاشتیم.
تعداد اپراتور لازم برای راه اندازی خط تولید بسته بندی خشکبار را نام ببرید؟
بستگی به ظرفیت تولید دارد و برای ظرفیت تولیدی ما شش نفر کفایت می کند.
در مورد تعمیرات و نگهداری از دستگاههای بسته بندی خشکبار توضییح دهید؟
شرکت خزر الکتریک آمل تولید کننده این دستگاههاست و با اطمینان خاطر از آن در بسته بندی خشکبار و سبزیجات استفاده می کنیم.
مواد اولیه مورد نیاز برای تولید این محصولات را باید از کجا خریداری کرد؟
محصولات باغی آنقدر با قیمت مناسب در استان ما عرضه می شود که لزومی ندارد کسی که بخش صنعتی صنایع تبدیلی کار می کند وارد تولید آن هم بشود و به اندازه کافی محصول هم در بازار وجود دارد.
شرایط محیط کار خط تولید بسته بندی خشکبار چطور هست؟
از آنجائیکه اداره بهداشت شهرستان را متقاعد کنند از نظر بهداشتی باید تمام ضوابط را رعایت کنند و ما هم سعی کردیم کاملا فضا را بهداشتی نگه داریم و خوشبختانه این نظارت به صورت دائم و هر ماهی یک بار انجام می شود.
مثلا چه مساحتی لازم است؟
مساحت لازم هم به ظرفیت تولید بستگی دارد و برای ظرفیت یک و نیم تن خروجی در ماه سوله 200 متری را در نظر گرفتیم. ما روزانه 50 کیلوتولید را روانه بازار فروش می کنیم و برای پخش از نیروی مرد کمک می گیریم و به صورت غیر مستقیم نیز دهها نفر مشغول به کار هستند.
با چه شرکتهایی می توان همکاری کرد؟ فروشگاههایی که خریدار این محصولات می باشند، چه فروشگاههایی هستند؟
شرکتهای تولید کننده ای هستند که بازار صادراتی بسیار خوبی دارند و گاها از پس سفارشات خود بر نمی آیند مثل شرکتی در ساری که بخشی از سفارشات آنها را با تولید خودمان تامین می کنیم. در آمل هم فروشگاه شاه بلوط، فروشگاه مواد غذایی و هایپرمارکت تنکابنی هم محصولات ما را به فروش می رسانند.
لطفا بفرمایید که حدودا کل خط تولید را «مینیمم» با چه بودجه ای می توان راه اندازی کرد؟ سرمایه اولیه چقدر است؟
همه این موارد بستگی به ظرفیت تولید دارد و حداقل از 50 میلیون تومان شروع می شود.
در مورد مجوزهای لازم برای راه اندازی خط تولید بسته بندی خشکبار توضیح دهید؟
برای دریافت مجوز مراحل بسیار بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم که ابتدا باید مجوز دریافت فعالیت را بگیرند و بعد از آن ثبت برند را انجام بدهند سپس دریافت سیب سلامت که بسیار زمانبر و پر زحمت است.
آیا خودتان برای شرکتی خط تولید راه اندازی کردید؟
نه فعلا هنوز این کار را انجام ندادیم.
آیا خریدارهای خوبی موجود هست که دوستان دیگر بخواهند در این حیطه فعالیت کنند؟
هر کسی بخواهد وارد این زمینه تولید شود باید ظرفیتهای خودش را بررسی کند ما با توجه به اینکه ظرفیت احداث اینجا را داشتیم و می توانستیم از آب، برق و گاز صنعتی استفاده کنیم و دسترسی به نیروی کار فعال و مناسب هم داشتیم، وجود سرمایه اولیه نیز ضروری است. تعدا بسیار زیادی هم بودند که وارد کار فراوری محصولات باغی و کشاورزی شدند اما بخاطر عدم ظرفیت سنجی از پس هزینه های آن بر نیامدند و دست از این کار کشیدند.
میوه خشک در چه انواعی هست؟
میوه های خشک در انواع پرتقال، کیوی، نارنگی، خرمالو، توت فرنگی، خربزه، سیب، موز و … می باشد.
چه گلایه یا درخواستی در زمینه تولید و کارآفرینی دارید؟
متاسفانه شعار از سوی تمام مسئولان و دست اندرکاران امر زیاد داده می شود و افرادی هم هستند که قوانین کشور را دور می زنند بنابراین ما مردم هستیم که باید هوای خودمان را داشته باشیم و با بهانه قانون سد راه یکدیگر نشویم و بیاییم برای کسانی که کار واقعی انجام می دهند قوانین را تسهیل کنیم.
به عنوان یک کارآفرین جوان چه صحبتی با جوانان همسن و سال خودتان دارید؟
از دوستان جوانم که مدارج علمی دارند و احساس می کنند که باید درخانه بنشینند و منتظر کارهای رسمی و دولتی بمانند درخواست می کنم که به فکر کارآفرینی، اشتغالزایی و تولید در زمینه های مختلف باشند و از حرکت در این زمینه هراس نداشته باشند و با توکل به عنایات خداوند متعال پیش بروند و مدرک را سد راه خودشان قرار ندهند و با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد و اشتغال کشور، تولید در زمینه های مختلف علاوه بر اینکه درآمد و سود دهی خواهد داشت، اجر معنوی هم برای آن می باشد چرا که زمینه اشتغال چند نفر دیگر را هم فراهم کرده ایم.

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود