Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

سیّد محمّد پژومان در گفتگو با صبح آمل: به رسانه اعتقاد دارم و ایمان دارم که باید از همین طریق به مردم پاسخ داد

عضو دو دوره شورای اسلامی شهر آمل
ریاست نمونه شورای شهر استان
ریاست دوره سوّم شورای شهر آمل
عضو هیئت رئیسه و سخنگوی دوره چهارم شورای شهر
عضو ثابت کارگروه تنظیم بودجه شهرداری آمل
مسئول کمسیون اجتماعی، ورزشی شورای شهر آمل
انگیزه شما به عنوان فردی که تجربه دو دوره حضور در شورا را دارید از کاندیداتوری این دوره چیست؟
انگیزه ام از حضور در عرصه ی انتخابات شورای اسلامی شهر فقط خدمت به مردم و آبادانی شهر است. جا دارد به همه دوستان و کاندیداهایی که در این دوره حضور پیدا کردند برای شهامت و جسارت شان تبریک بگویم. بسیاری از افراد هم در این شهر هستند که توان علمی شان به مراتب بیشتر از ماست و هم قوه تصمیم گیری؛ امّا این جرأت را به خودشان ندادند و نتوانستند خودشان را در افکار عمومی عرضه کنند تا ببینند نظر مردم نسبت به آنها چه خواهد بود.قریب به ۲۶ سال است که بنده در حوزه شورا کار می کنم، دوره ی اول و سوّم و چهارم که به صورت رسمی با انتخابات رسمی برگزار شد، یک دوره تقریباً چهاردهمین سال را طی کردیم که ۱۲ سال هم از طریق جهاد سازندگی، به عنوان رئیس شورایِ منتخبِ مردمِ روستای خودم بودم که آنجا هم ارتباط تنگاتنگی در همه ی حوزه ها با اهالی داشتم و مردم در واقع ما را محلّ رجوع خودشان می دانستند. اینکه انسان بتواند کاری بکند و گره از مشکلات دیگران باز کند و باعث آرامش و آسایش آنها شود بزرگ ترین خدمت به مردم و اجرش در محضر خداوند، اگر نیتش هم قربه الی الله باشد کمتر از جهاد در راه خدا نخواهد بود.
نقاط قوت شما نسبت به دیگر نامزدهای شهر در چیست؟
پاسخ این سؤال را نمی توانم بگویم که نقطه ی قوت کارم چیست ولی شاید بتوانم این را نسبت به دوستان جوان تر خودم عرض بکنم که بنده یک تجربه تقریباً ۲۶ ساله در حوزه ی آشنایی با قوانین و مقررات و فضای تصمیم گیری و تصمیم سازی شورا دارم و بسیاری از دوستان در فضای خارج از شورا قبل از ورود، شعارهای آرمانی دارند و حقاً هم شعارها به عنوان یک ایده درست است. امّا غافل از آنکه مشکلاتی را در فضای شورا تجربه نکردند و اگر بیایند نمی توانند یک شبه ره صد ساله را طی کنند.
در شورای آینده چه اهداف و برنامه هایی را دنبال می کنید؟
در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و مدیریت شورا به مدّت چهار سال طیّ دوره های گذشته کار کردم و دوره ی سوّم دوره ی بسیار خوبی داشتیم و به نظر خودم در مدّت چهار سال مسئولیتم، پروژه های عمرانی زیادی را اجرایی کردیم. هدفم در درجه ی اول اگر خدا خواست و اراده ی مردم بر این قرار گرفت که حقیر را انتخاب کنند، شرط اول ایجاد روحیه همبستگی و تعامل، همسویی و هم افزایی بین همه ی اعضای شوراست و تا هر کدام از اعضای شورا از «من نگذریم و ما نشویم» مطمئناً شهر نمی تواند آباد شود. ما می خواهیم تصمیم بگیریم؛ تصمیم سازی را می شود با استفاده از مشاورینی که در پشت صحنه با شورا همکاری می کنند در کارگروه ها و کمیته های مختلف، در طرح نهضت داوطلبین، در شورای یاری از دوستان بخواهیم از تخصّص هر کدام از شهروندان در حوزه های مختلف استفاده کنیم و در این تصمیم گیری اگر همه یک نگاه داشته باشیم و یکسو و یکپارچه حرکت کنیم، آن موقع می توانیم شورای موفّقی را داشته باشیم و امیدوارم که این اتفاق هم بیفتد و به دوستان خودم توصیه می کنم که اگر بنده این فرصت را نداشتم و مابقی برگزیدگان این فرصت را داشتند، این تفکّر را تعمیم دهند. در هر صورت همه ی ۱۲۹ نفری که در عرصه ی انتخابات حضور پیدا کردیم چه رأی بیاوریم و چه نیاوریم پیروز خواهیم بود. بنا به فرموده ی حضرت امام خمینی(ره) ما موظّف به انجام وظیفه ایم، نتیجه مهم نیست؛ هر چه اتفاق افتاد، آن خواست خدا بود و در برابر اراده ی خداوند هم ما تسلیم هستیم.
چه شعاری برای این دوره از انتخابات برگزیده اید؟
شعاری که دوره گذشته انتخابات برگزیده بودم (تداوم صداقت)، زیرا هیچ گاه با شهروندان آمل دورو نبودم؛ بسیاری از جاها و صحنه ها پاسخم منفی بود صادقانه و برای رضای خدا جوابشان را منفی دادم و همچنان برای این شعار خودم که در عمل هم ثابت کردم، با مردم صادق هستم و به امید خدا مردم نیز بر این شعار بنده مهر تأیید بزنند.
آسیب های جدّیِ مدّ نظر شما در فضای شورای شهر فعلی در چه بود و چه راهکاری برای رفع آن دارید؟
همانگونه که قبلاً هم عرض کردم شورا اگر در حوزه ی تصمیم گیری وامدار دیگران باشد بزرگترین آسیب برای هر یک از اعضای شورا به دنبال دارد. در مسیر انتخاب، مردم کمک می کنند و موظّف هستند از بین ۱۲۹ نفر، آنهایی را که اصلح ترند بدون هر گونه نگرش سیاسی و صرفاً در حوزه ی توانمندی اجرایی و مدیریت و تخصّص، انتخاب کنند تا به امید خدا این دوستان حضور پیدا کنند و دوستانی هم که ورود پیدا کردند بدون این نگاه که دیگران برایشان زحمت کشیدند، نگاهشان نگاه به تمام شهر باشد نه منطقه ای و جزیره ای که این آسیب است
اولویت های کاری و موضوعات پر اهمیت شورای شهر در صورت ورود شما به شورای شهر چه خواهد بود؟
با توجه به مشکلات مالی شهرداری طی سنوات اخیر که در حوزه عمرانی شهرداری های کشور و خصوصا شهرمان آمل با مشکلات مالی و اعتبارات عمرانی مواجه شد، اولویت اول بنده پیگیری موضوع سرمایه گذاری است البته سازمان سرمایه گذاری و مشارکت مردمی مصوب و سال گذشته اساس نامه اش نوشته شد و منتظر ابلاغیه آن از سوی وزارت کشور هستیم که اگر این را در اولویت کاری قرار دهیم و بتوانیم بخش خصوصی را مشارکت دهیم آن زمان می توانیم در همه مسایل توسعه ای شهر آمل ورود پیدا کنیم و اولویت من در حوزه های فرهنگی، جذب توریست و گردشگری و بحث تملک و تعریض خیابان امام رضا(ع) و بلوار نیمه کاره ولایت خواهد بود.
در انتخاب شهردار چه ملاک هایی برای شما دارای اهمیت است؟
ملاک اول قوانین و ضوابط و یکسری از مقررات است که شخص شهردار ویژگی های لازم از جمله تخصص و سابقه کار را داشته باشد اما در نگاه من اگر قرار است شهرداری را انتخاب کنیم، جزو اساسی ترین و اصلی ترین وظیفه شورا نیز به شمار می رود من تقاضا دارم دوستان شورا هیچ عجله ای در انتخاب شهردار نکنند اگر افراد توانمندی را می شناسند که سابقه اجرایی داشتند آنها را معرفی و برنامه هایش را ارائه کنند سپس دوستان از بین کاندیداها شخصی که رزومه کاری قوی تر و عملکرد بهتری دارد را انتخاب کنند، منتهی با این تعهد که شهردار باید صفر تا صد تحت فرمان اعضای شورای شهر باشد.
درست است به لحاظ اداری بعضی از مقررات و حوزه قوانین قابل تغییر نبوده و شهرداری تابع وزارت کشور است و مقررات مالی و اداری آن تابع وزارت کشور است اما در حوزه تصمیم گیری و اجرای پروژه های عمرانی و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی باید صفر تا صد تحت نظر شورا باشد‌، یعنی هر چه شورا تصمیم گرفت همان را عمل کند و لاغیر.
برای حفظ بیت المال و به طور خاص نظارت بر درآمدها و هزینه های شهرداری چه راهکارهایی ارائه می دهید؟
برای راهکارهای قانونی سازمان های متعددی از جمله دیوان محاسبات و سازمان بازرسی در این حوزه ورود پیدا می کنند اما برای حفظ بیت المال دقیقا شهردار وفق بودجه که توسط شهرداری پیشنهاد می شود و شورا صفر تا صد آن را بررسی و مصوب می کند اگر مطابق بودجه عمل شود مطمئنا یک ریال اضافه هزینه نخواهیم داشت و آنجاست که می شود از بیت المال دفاع کرد.
چقدر برای مردم حق نظارت قائل هستید؟
همه نظارت با مردم است و وقتی ما را انتخاب می کنند، از دریچه چشم ما، مردم نگاه می کنند و ما ۹ نفر چشم همه شهروندان این شهر می شویم اینجاست که وظیفه مردم می تواند مهم جلوه کند و مسئولیت شان خطیر خواهد بود که اگر افراد مورد اعتماد و وثوق خودشان را انتخاب کنند که امین و امانتدار مردم باشند مصداق این جمله می شود «رای حق الناس است و مسئولین باید در شمارش آراء و حفظ آن دفاع کنند».
راهکارهای شما جهت جذب و ایجاد منابع مالی جدید برای شهرداری چیست؟
به جز نظارت سیستمی بر وضعیت مالی شهرداری، بحث عوارض و فروش تراکم و تغییر کاربری هم مطرح است. در حوزه درآمدها اعتقادم بر این است که شورا باید رویکرد جدید و تازه ای نسبت به درآمدهای پایدار داشته باشد از جمله بهسازی و بازسازی بستر رودخانه هراز به طول ۸ کیلومتر که در این فضا فرصت های کاری و اشتغال زایی برای جوانان ایجاد می شود و هم می تواند جزو منابع درآمدی شهرداری باشد و با ایجاد فضاهای تجاری طی سنوات گذشته نیز پیشنهاد دادیم که این توانمندی را شهرداری با توجه به اینکه هم نیروی انسانی و هم ماشین آلات دارد، پول پروانه و سایر موارد را نباید پرداخت کند. زمین هایی را که حاصل از تفکیک اراضی سهم شهرداری بود، در حال حاضر نیز در جاهای خوب شهر داریم و می توانیم به مجتمع های تجاری تبدیل کنیم و به عنوان یک درآمد پایدار و ثابت برای شهرداری لحاظ کنیم.
در حوزه فرهنگی اگر شهروندان خوب آموزش ببینند و هر چه قدر در این زمینه از هزینه کم کنیم این خود برای شهرداری درآمد است. سالانه قریب به ۱۰ میلیارد تومان در حوزه زباله و پسماند هزینه می شود اگر کار فرهنگی بر روی شهروندان انجام شود و در تولید زباله دقت لازم و تفکیک زباله از مبداء اهتمام لازم را داشته باشند، هم حجم زباله کاهش پیدا می کند و هم درآمدهای ناشی از فروش زباله های خشک می تواند در حوزه درآمدی کمک کند. چرا که هر چقدر ما در هزینه مدیریت کنیم به عنوان یک درآمد ثابت برای شهرداری می ماند.
در صورت ورود به شورا چه برنامه ای برای پیشرفت شهر و بر طرف شدن معضل زباله منطقه عمارت دارید؟
عمارت میراث دار سنوات گذشته است و قریب به ۳۰ سال این مکان محل دپوی زباله بوده است. بحث احداث کارخانه ی زباله سوز، در مرحله پایانی است و با توجه به قراردادی که با شرکت ژاپنی بسته شد در صورت نهایی شدن، کارخانه احداث می شود. یک نشستی نیز که با دوستان صنعتگر داشتیم آنها این توانمندی را نیز اعلام کردند. من نیز در آن نشست گفتم ما در دوره سوم طرحی به نام طرح نهضت داوطلبی داشتیم که متأسفانه در دوره چهارم به نوعی مغفول ماند و اینجا اعلام می کنیم با توجه به اینکه دوستان صنعتگر از توان اقتصادی خوبی برخوردارند، اگر بنیه ی علمی و فنی را داشته باشند و بتوانند این تکنولوژی را بومی سازی کنند، می شود زباله را بسیار راحت در شهر و در فضاهای کوچک تبدیل به انرژی کنیم بدون اینکه به محیط زیست آسیبی برسد.
مشکل تعریض خیابان امام رضا(ع) به نظر شما چه بوده است؟
قریب به بیش از ۲۰۰ دهنه مغازه در خیابان امام رضا(ع) وجود دارد که اگر بخواهیم طی یک دوره ۴ ساله آنها را تملک کنیم به ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این رقم اعتبار زیادی هم نیست ولی یکسری مشکلات حقوقی و عدم همکاری بعضی از کسبه ها وجود دارد و آن هم به جهت این است که بخاطر بیش از نیم قرن فعالیت، تعلّق منطقه ای پیدا کردند. روی این اساس، اهتمام بنده در صورت ورود به شورا به عنوان یک عضو ساده این است که طی یک برنامه ریزی خوب، اگر خدا بخواهد این امر عملیاتی شده و حتی در بودجه سال جاری نیز قریب به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر بگیریم و اگر بخواهیم این را اجرایی کنیم قریب به ۳۰ دهنه مغازه با مقداری به طول ۱۲۰ متر را می توانیم تملک کنیم که بخشی از اطراف هتل شاهین را شامل می شود.
موضع مردم نسبت به شما در گفتگوی بی رودربایستی با صبح آمل چگونه بود؟
این گفت وگو موجب رنجشم شد، زیرا معتقدیم که برخی با اهداف دیگر از آن برای تخریب بنده استفاده کردند، مردم شهر آمل به خوبی مرا می شناسند، سال ها اجدادم و بستگانم و خانواده ام در این شهر و شهرستان زندگی کرده اند، نقطه سیاهی اگر در  زندگی من وجود داشت، همه به راحتی می فهمیدند همان گونه که نقطه های تاریک زندگی همه افراد مشخص می شود.
مراودات مالی بنده به عنوان یک شهروند و یا برخی مسایل دیگر به دلایلی مطرح شد که به دنبال بیان آن نیستم، زیرا هیچ گاه در شورای شهر آمل به دنبال اختلاف نبودم، همیشه از حق خودم برای حق مردم گذشتم و هیچ گاه نخواستم حقی از مردم پایمال شود.
من سیّد محمّد پژومان همواره با مردم صادق بودم، هیچ گاه دروغ نگفته ام و نخواهم گفت امّا برخی پرسش ها هدف دار و دست مایه تخریب بنده شد. شنیدم که تخریب گران در شهر شایعه کردند، پول گرفته اند تا پژومان را تخریب کنند و مصاحبه با صبح آمل بهانه تخریب را به دست آنها داد امّا این شهر و این نظام به لطف خون شهدا و دارا بودن نام نظام اسلامی، نهادهای نظارتی مقتدری دارد که اگر سر سوزنی اختلاف مالی یا سوء استفاده از موقعیت اداری داشتم، مانند بسیاری عزیزان ردّ صلاحیت می شدم! افتخار من خدمت به مردم است و این شعار نیست بلکه حقیقتی واضح در زندگی من است. من به معلّمی افتخار می کنم، همه می دانند چه شاگردانی تربیت کردم و بدعت صبر و مدارا را در شورای شهر گذاشته ام.
بازخورد مصاحبه با صبح آمل بر اساس این شعر هم می تواند بیان شود، ” هرکسی از ظنّ خود شد یار من” من صادق بودم و از خدمتم و از سوالاتی که درباره من داشتند پاسخ گفتم اگر باز هم بپرسند باز هم صادقانه پاسخ می گویم.بنده به رسانه اعتقاد دارم و ایمان دارم که باید از طریق رسانه به مردم پاسخ داد، هیچ گاه درب های شورا را به روی رسانه ها و مردم نبسته ام؛ اذعان حرف من، شلوغی اتاق من و میزان مراجعات مردمی و رسانه ها به بنده است.
حرف آخر
اما ای کاش از بسیاری دیگر از دوستان که خط این سوالات را مطرح کردند نیز این سخنان پرسیده می شد تا مشخص شود آیا همه این جرأت و صداقت را دارند  یا نه.
بنده به عنوان یک معلّم و یک خدمتگزار همه این افراد را بخشیدم و گذشت کردم زیرا خدمت به مردم و نگاه مردم به این خادمشان را مایه افتخار می دانم.

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه , بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود