مشکل اصلی نابینایان و کم‌بینایان اشتغال است

رییس اداره بهزیستی شهرستان آمل گفت: پانزدهم اکتبر برابر با بیست و سوم مهرماه، روز جهانی نابینایان و عصای سفید است و هدف از نامگذاری این روز توجه بیشتر به مشکل افراد روشندل و ایجاد محیط های مناسب برای استفاده کنندگان از عصای سفید است.
به گزارش صبح آمل نیوز، دکتر کبری اسفندیاری اظهار داشت: بیش از 800 پرونده نابینا و کم بینا در مناطق شهری و روستایی تحت پوشش خدمات این اداره قرار داشته و از حمایت های مادی و وسایل توانبخشی این نهاد برخوردارند.
وی یادآور شد: نابینایان مستمری‌بگیر از خدمات تحصیلی، دانشجویی، ایاب و ذهاب، درمان و… نیز بهره می‌برند، این درحالی است که بهزیستی وسایل کمک‌توانبخشی در اختیار نابینایان قرار می‌دهد.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان آمل توضیح داد: این اداره در سه حوزه پیشگیری، درمان و پس از درمان خدمات خود را به مردم و نابینایان ارایه می دهد که حوزه پیشگیری مربوطه به طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) است که بین کودکان سه تا ۶ ساله در پایگاه های بهزیستی و مهدهای کودک اجرا می شود.
اسفندیاری با اشاره به اینکه مشکل اصلی نابینایان و کم‌بینایان اشتغال است خاطرنشان کرد: قانون سه درصد اشتغال در این زمینه در کل کشور وجود دارد و دستگاه‌ها باید آن را اعمال کنند.
وی با اشاره به ماده 11 قانون در زمینه اشتغال نابینایان و کم‌بینایای بیان داشت: طبق این قانون دستگاه‌ها مجاز هستند 30 درصد نیروهای اپراتور خود را از نابینایان به‌کارگیری کنند این درحالی است که بهزیستی اقدام به پرداخت تسهیلات خوداشتغالی و کارفرمایی به نابینایان می‌کند.
رییس اداره بهزیستی شهرستان آمل مناسب سازی معابر را دیگر نیاز نابینایان اعلام کرد و افزود: نصب موزاییک خاص نابینایان در پیاده روها، رفع مشکل پُل ها روی جوی آب، برطرف کردن موانع در معابر و به سازی مسیر رفت و آمد معلولان و نابینایان می تواند بخش مهمی از مشکلات نابینایان برای حضور در جامعه را برطرف کند.
اسفندیاری با اشاره به اینکه عدم مناسب‌سازی معابر مشکل عمده نابینایان است ادامه داد: این موضوع بسیاری از نابینایان را خانه‌نشین کرده است درحالی که طبق ماده دو قانون جامع حمایت همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها موظفند محیط و مبلمان شهری را به نحوی مناسب‌سازی کنند که افراد دارای معلولیت مانند سایر افراد وارد شهر شوند و از محیط شهری استفاده کنند.
وی با اشاره به روحیه حساس نابینایان تاکید کرد: نابینایان نیاز به ترحم ندارند و فقط رعایت حقوق این افراد از سوی دیگران برایشان کافی است از همین‌رو دوره‌های آموزشی قبل از کرونا برای خانواده‌های معلولان تشکیل شده و نحوه صحیح برخورد با معلولان آموزش داده شده است.

1402/7/25

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود