عملیات واکسیناسیون رایگان طاعون نشخوارکنندگان کوچک در جمعیت دامی شهرستان آمل پایان یافت

رئیس اداره دامپزشکی آمل از واکسیناسیون رایگان بیش از 183 هزار راس از دام های سبک این شهرستان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک خبر داد.
دکتر حمید رسولی زاده اظهار داشت: عملیات واکسیناسیون رایگان تعداد بیش از 183 هزار راس از دام های سبک این شهرستان طی 4 ماهه اول سال 1402 و با پوشش دهی بیش از 90 درصدی جمعیت دامی علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک توسط اکیپ های واحد مبارزه این اداره و همچنین اکیپ های عملیاتی واجد شرایط بخش خصوصی که در قالب طرح توسعه با این اداره همکاری داشتند، انجام گرفت.
به گزارش صبح آمل نیوز و به نقل از روابط عمومی اداره دامپزشکی شهرستان آمل، وی ادامه داد: از نظر تعداد دام های سبک واکسینه علیه این بیماری، این شهرستان رتبه نخست را بین شهرستان های استان کسب نمود.
دکتر رسولی زاده رئیس اداره دامپزشکی آمل تصریح کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا به اختصار PPR یک بیماری واگیر ویروسی با علایم بالینی از جمله تب بالا، ترشحات چشم و بینی، اسهال، ضایعات دهانی، علایم تنفسی در گوسفند و بز می باشد.
وی ارائه آموزش های لازم به دامداران را لازم و ضروری دانست و گفت: انتقال این بیماری از طریق ترشحات مختلف بدن دام بیمار مانند ترشحات چشم، بینی، دهان و مدفوع صورت می گیرد و در صورت رخداد منجر به تلفات بالا و خسارات اقتصادی قابل توجه به دامداران می شود. لذا سعی دامپزشکی بر این است که با اقدامات کنترلی از قبیل واکسیناسیون فراگیر و ارائه آموزش های لازم به دامداران محترم در خصوص اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای موارد ابتلا به حداقل برسد.
دکتر رسولی زاده در پایان افزود با توجه به اینکه ویروس این بیماری در حیوانات حیات وحش در گردش است از دامداران عشایری درخواست کرد حتما قبل از کوچ دامها به مراتع بالادست نسبت به هماهنگی های لازم جهت واکسیناسیون دامهای خود اقدام کنند و نهایت همکاری را با اکیپ های واکسیناسیون داشته باشند.

1402/5/10

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود