Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

سمورهای آبی رودخانه فقط قزل آلای خال قرمز لاریجان را شکار می کنند

زمانی که سلاح علم در کنار قدرت ایمان قرار گیرد و دست توانای یک ایرانی برای انجام کارهای بزرگ بر زانوی ایمان پایه شود وکمر همّت برای انجام مقصود بسته گردد، می توان از آب نامناسب اقتصادی ماهی منظور را حاصل کرد و معنی ما می توانیم را به اثبات رساند.
رزمنده دیروز خاکریزهای جبهه های حق علیه باطل امروز در قامت رسای کارآفرین برتر درآمده که در طول بیش از 50 سال خدمت صادقانه در سنگر جهاد اقتصادی یک عمر لبخند را میهمان لب های آنانی می کند که با افتخار در کنارش هستند و آستین همت را بالا زدند تا نانی به کف آورند و بخورند. انسانی که یک دستش در دست خدا و دست دیگرش صدها دست را گرفته است. مردی که با کارآفرینی اش زندگی را به دیگران هدیه کرد.
با خودش عهد بست که با حساب و کتاب قدم بردارد و کسب و کاری راه بیندازد که در آن نه از چک برگشتی و ورشکستگی خبری باشد و نه از بی اعتباری و بی آبرویی و تنهایی. شاید شنیدن سرگذشت زندگی پر فراز و نشیب انسانی که بارها زمین خورده و دوباره برخاسته برای کسانی که با یک شکست متوقف می شوند پندآموز باشد زمانی که بدانند وی شکست را همواره تجربه طلایی زندگی اش تعبیر می کند و از آن پلی برای رسیدن به موفقیت می سازد. از جمله اداره کنندگان نمونه واحد های تولیدی اقتصاد مقاومتی در بخش لاریجان است.
نکته بارزی که پس از توکل برخدا در رزومه کارش به چشم می آید، پشتکار و تلاش شبانه روزی اوست که مرا بر آن داشت تا سختی کیلومترها راه آمل به لاریجان را به جان و دل بخرم و در هیاهوی فریاد بی صدای ماهیان اسیر آب گفتگویی اختصاصی و دور از تشریفات با حاج روح ا… قادی سومین پرورش دهنده ماهی ایران واقع در بازارچه فروش انواع ماهی قزل آلای معمولی، ویژه و طلایی بندکنار آب اسک لاریجان ترتیب دهم که نگاه مهربان تان را به مطالعه آن دعوت می کنم.روح ا… قادی هستم 65 ساله بومی روستای آب اسک بخش لاریجان آمل که بخش اعظم تولید و توزیع ماهی منطقه بر عهده ماست و مازادش را هم در شهرستان و تهران به فروش می رسانیم.
تولید و پرورش، خصوصاً پرورش آبزیان، تولیدی جدید و به نوعی نو محسوب می شد و البته برای برخی ها، انجام آن در اذهان کاری همواره با ریسک تداعی می گردد. برای انجام این کار ملزومات و مقدماتی نیاز بود و با توجه به اینکه صید ماهی قاچاق بود و پتانسیل ها موجود، با استفاده از استخرها کار پرورش ماهی را شروع کردم و به دلیل کم تجربگی در سال اول پرورش ماهی، توفیق زیادی حاصل نکردیم ولی در سالهای بعد با استفاده از علم روز و توکل برخدا توانستیم تولیدات خوبی داشته باشیم.
شروع فعالیت
جرقه کار پرورش ماهی سردآبی در سال 65 زده شد و به صورت جدی نیز از همان سال آغاز به کار کردم. اولین مزرعه ما در سعیدک پلور بود که برای هر سیکلی 50 تن مجوز و موافقت اصولی گرفتیم و اگر نهادها (اداره دامپزشکی و شیلات) حمایت‌ های لازم را انجام دهند این طرح‌ها قابل گسترش است و با رونق آن علاوه بر رفع مشکل بیکاری جوانان، به راحتی می ‌توان در برابر هجمه ‌های اقتصادی دشمنان مقاومت کرد.
شرایط کاری پرورش دهنده ماهی
ساعت کاری ما به عنوان پرورش دهنده ماهی بسیار متفاوت است و معمولا کل روز را درگیر هستیم. گاهی هم باید به صورت شیفتی شب ها و تعطیلات نیز کارکنیم. محل کار مان غالبا به صورت ایزوله است و باید بتوانیم در محیط های بیرونی و شرایط آب و هوایی مختلف کار کنیم آنهم کارهایی مثل حمل اجسام سنگین، نشستن و ایستادن زیاد را انجام دهیم.
عوامل موثر در راه اندازی استخر پرورش ماهی
کمک به اقتصاد خانواده، ایجاد شغل برای جوانان و علاقه شخصی به پرورش آبزیان از عوامل مهم و موثر در راه ‌اندازی استخر پرورش ماهی بود که ابتدا با دو کارگر بومی شروع به کار کردیم و در حال حاضر به صورت مستقیم 120 نفر و غیر مستقیم هم 1000 نفر مشغول به کار می باشند که کمک بزرگی به اشتغالزایی و کاهش آمار بیکاری شده است. بنده ماهیان سردآبی را راهکار مناسبی برای اجرای اقتصاد مقاومتی می دانم چون این نوع پرورش علاوه بر افزایش میزان تولید و سهمی که بر تولید ملی ایجاد می کند می تواند عملی ترین راهکار برای پیاده سازی منویات رهبری در اقتصاد مقاومتی و کمک به تولید باشد.
سود اقتصادی ندارد
این شغل سود اقتصادی برای تولید کنندگان و پرورش کنندگان ماهی ندارد چرا که هزینه تولید هر کیلو ماهی در استخرهای پرورش ماهی در این استان کنند 100 هزار ریال می باشد که کیلویی 140 هزار ریال به مغازه دار تحویل داده می شود.
ماهی قزل خال قرمز
در حال حاضر سد لار منبع ماهی خال قرمز می باشد و به حد کافی هم وجود دارد و حفاظت هم می شود منطقه ما هم حفاظت می شد اما به علت احداث سد لار و انتقال آب به سمت تهران، آب منطقه کم و دلیل دیگر کمی اب هم سمورهای ابی هستند که در رودخانه زندگی می کنند و زاد و ولدشان هم زیاد شده و از آنجائیکه این حیوانات شکارچیان ماهری هستند تا خال قرمز وجود دارد ماهی معمولی را نمی خورند.
استاندارد وزن ماهی خال قرمز بستگی به دمای آب و غذا دارد
ماندگاری ماهی خال قرمز بیشتر و آسیب پذیری آن کمتر است و سعی ما بر این است که به همان سمت و سو گرایش پیدا کنیم چرا که هم قیمتش بالاتر و هم زمان پرورش آن بیشتر است و استاندارد وزن ماهی خال قرمز بستگی به دمای آب و غذا دارد مثلا اگر رهاسازی بچه ماهی از تخم تا وزن یک کیلو یکسال طول بکشد برای ماهیان خال قرمز پانزده ماه زمان نیاز است تا به بازار برسد که پروژه ای زمانبر می باشد.
دمای آب
دمای آب رودخانه هراز منطقه لاریجان در زمستان به سه درجه می رسد اما زیر صفر نمی شود ولی در تابستان از 12 الی 14 درجه هم می رسد.
برای پرورش ماهی درجه 15 درجه بسیار خوب می باشد چرا که زمان را کم و وزن را افزایش می دهد ولی ما مشکل کاهش دمای 3 تا 14 درجه را داریم که در این مواقع برای تکثیر از چشمه استفاده می کنیم.
آلودگی آب رودخانه علت مرگ و میر ماهی
تلفات به دلیل سرما نداریم ولی آلودگی های معدن ماسه، جاده سازی و فاضلاب های رستوران ها باعث آلودگی آب رودخانه ها و در نتیجه استخر می شود و چشم های ماهی بر اثر رسوبات بسته و مزه آب نیز تغییر می کند که در آن صورت هر چقدر ماهی غذا بخورد چاق نمی شود.
زمزمه انتقال آب لاریجان به پردیس
متاسفانه دولت در ارائه تسهیلات در این بخش ضعیف می باشد و پرورش دهندگان ماهی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند خصوصا اینکه زمزمه هایی است که می خواهند منطقه را خشک و آب لاریجان را به پردیس تهران انتقال دهند.
وی اچ اس
بیماری «وی اچ اس» که شبیه نوعی سرماخوردگی است و بر اثر آن ماهی ها درجا می میرند به ‌وسیله تخم‌های وارداتی وارد مزارع شیلات کشور شد و از سوی دامپزشکی نیز مشکلات عدیده ای در این خصوص برای ما به وجود آمد از جمله اینکه ماهی های مزرعه دچار بیماری فوق شدند.
مزارع ماهی
مزرعه ماهی امامزاده علی مشهور به باصر می باشد که هم تکثیر و هم پرورش انجام می شود، پلور که پرورش ماهی صورت می گیرد و قابلیت تکثیر را دارد. بند کنار، روستای لوط بایجان و در بابل هم پرورش ماهی داریم.
ظرفیت این پنج مزرعه تولید 5000 تن ماهی می باشد که در حال حاضر تا سقف 2 هزار تن انجام می گیرد و در صورت تخصیص تسهیلات انشاءا… بتوانیم تکنولوژی را وارد کار کنیم که بدین وسیله هم می توانیم جلوی بیماری را بگیریم و هم آلودگی را کم کنیم.
هزینه خوراک ماهی
فرایند پرورش ماهی بدین صورت می باشد که در برابر یک و نیم کیلو غذا یک کیلو ماهی تولید می کنیم و در صورت مواد اولیه خوب و دستگاه های پیشرفته می توانیم با ضریب هشتصد گرم غذا یک کیلو ماهی تولید کنیم که به این ترتیب هم آلودگی آب کم و هم زمان تولید کاهش و کیفیت بهتر نیز می شود و این به نفع مصرف کننده و تولید کننده می باشد.
عرضه و تقاضا خوب است
سه بازارچه فروش انواع ماهی قزل آلای معمولی، ویژه و طلایی در بند کنار، سالیک سر و تکاور فعال و در حال ارائه خدمات به مشتریان می باشند و امسال میانگین فروش ماهی خوب نبود ولی روزانه بین دو و نیم الی سه تن می فروشیم و در مجموع عرضه و تقاضا خوب است.
مسئولین و سنگ اندازی
متأسفانه هیچ‌گونه حمایت محسوسی برای راه‌اندازی مجدد مزرعه صورت نمی‌گیرد که اگر مسئولین حمایت کنند و با شمشیر مقابل ما نایستند و ما را از خودشان بدانند مسلما هم ما راضی هستیم و هم سقف تولید بالا می رود.
با توجه به سنگ اندازی هایی که بر سر راه تولید می شود ما از مسئولین می ترسیم در صورتیکه آنها باید بیایند عیب کار را پیدا کنند نه اینکه بخواهند با ده لیتر آب 200 کیلو ماهی تولید کنند که منجر به آلودگی محیط شود.
قانونا نباید آب بها بگیرند
ما بخش کشاورزی هستیم و نباید آب بها بگیرند ولی اداره آبیاری شهرستان آمل خیلی اذیت می کند. امسال یک میلیارد ریال معادل یکصد میلیون تومان برای یکسال از ما گرفتند و دو سال پیش پانصد میلیون دریافت کردند و این اخذ وجه ها قانون خاصی ندارد و اگر پرداخت نکنیم اذیت می کنند و آب را قطع می کنند.
آب چشمه
بخاطر صخره ای و کوهستانی بودن منطقه و بالا بودن هزینه ها امکان استفاده از آب چشمه وجود ندارد و مجوز هم برای این کار نمی دهند. یک نمونه شرکت آب معدنی پلور و … که هر کدام بالغ بر سه تا چهار میلیارد تومان هزینه کردند و پس از حفاری و لوله گذاری و دفن، یک لوله ده آب آوردند.
نظارت کارشناسی شده نیست
نظارت بر روی کار ما انجام می شود اما نه به آن صورت که مشکل حل شود بلکه منتظر حادثه یا مشکلی هستند تا بوسیله آن یقه ما را بگیرند.
اینجا ما 500 لیتر آب چشمه داریم که مسئولین می گویند آلوده است ما نمی دانیم این آلودگی از کجا می آید که می آیند عنوان می کنند با کدام کارشناس و به کجا مراجعه کنیم.
نسخه پزشک معدوم سازی اولین و آخرین راه
هفته ای یک یا دو روز پزشک از سوی اداره دامپزشکی شهرستان آمل، به اینجا می آید و با توجه به دریافت حق و حقوق، عملکردش ولی صفر می باشد و ما با ایشان مشکل داریم. پزشک باید مستمر باشد که قبل از بیماری پیشگیری انجام بگیرد نه اینکه معدوم سازی اولین و آخرین پیشنهاد باشد. در پلور آزمایشی که ما گرفتیم منفی بود و آقایان اعلام کردند مثبت است که وقتی مدارک را خواستیم به ما نشان ندادند و یکسری از ماهی هایی که درگیر بیماری بودند را از بین بردیم و فردا با مامور آمدند و بالای یک تن ماهی قزل آلا را معدوم نمودند.
تسهیلات بانکی با کارمزد بالا سنگی دیگر برای تولیدگران
بانک ها برای پرورش دهندگان ماهی تسهیلات با کارمزد بالا در نظر گرفتند که آنها را با مشکلات زیادی مواجه کرده است و به همین علت دریافت تسهیلات با سود بالا برای تولید کننده و پرورش دهندگان ماهی مقرون به صرفه نیست. ما هم از این قوانین دست و پا گیر بانکی بی نصیب نبودیم و از ابتدا شروع به کار تا به امروز در دو مزرعه وام یک میلیارد ریالی و هشتصد میلیون ریالی با بهره بالا گرفتیم و ترکش های آن به ما هم اصابت کرد.
ماهی یخ زده نخرید
یکی از نشانه های مهم تشخیص ماهی سالم و زنده این است هنگام خرید باید دقت لازم را داشته که به هیچ وجه ماهی یخ زده خریداری ننمایند و با فشار کمی بروی کمر ماهی و برگشت گوشت ماهی به حالت اولیه از تازه بودن آن اطمینان حاصل کنند. از طرفی رنگ آبشش ماهی همواره باید قرمز باشد و اگر پس از باز کردن شکم ماهی، استخوان کمر ماهی بدون فشار از گوشت جدا گردید، باید از مصرف ماهی خودداری کرد زیرا نشان از فاسد شدن ماهی دارد.
تنها داشتن علم کافی نیست
همیشه که نباید شغل دولتی را مدنظر قرار دهیم بلکه باید بر داشته ها و توانمندی های خود تکیه کنیم تا موفقیت حاصل شود و علاقمندان جهت ورود به این کار می بایست ضمن کسب حداقل یکسال تجربه در کنار یک تولید کننده، مستقیماً وارد این عرصه نشوند زیرا عدم تجربه و مهارت ممکن است ریسک بالایی را برای آنان به همراه داشته باشد و تنها داشتن علم در این زمینه کفایت نخواهد کرد. ماهی ها در خروجی آب استخر جمع نشوند و جنب و جوش و حرکت داشته باشند و نشانه های ماهی سالم هم ابشش های آن است که قرمز و تازه باشد. رنگ و پوست ماهی قارچی و زخمی نباشد.
مشتری های خارجی
از آنجائیکه لاریجان بخاطر قله دماوند و چشمه های آب گرم یک منطقه توریستی است و گردشگران بسیاری برای تماشا و استفاده از این مواهب الهی به این منطقه می آیند، حین تفریح از بازارچه های عرضه ماهی خرید می کنند و حتی در چند مورد توریست های ژاپنی ماهی را انتخاب و پس از فیله کردن به صورت تازه خوردند و در مقابل نگاه کنجکاوانه ما گفتند که اصلش باید به این صورت خورده شود.
رقابت باید سالم باشد
در این 30 سالی که در کار پرورش و توزیع ماهی هستم به کسی به چشم رقیب نگاه نکردم و هدفم پرورش ماهی سالم و عرضه آن به بازار برای استفاده عموم مردم می باشد.
حق با مشتری است
یکی از ارکان مهم در کار ما ارائه غذای سالم به مردم می باشد چون کار ما یک روز دو روز نیست و شعار ما سلامت کار و رضایت مشتری است و زمانی که نیاز باشد خودم در فروش و ارائه خدمات مثل کارگر کار می کنم و این را کسریت نمی دانم چون تا مشتری هست ما هم هستیم.
نمک ماده ای ضدعفونی طبیعی
تصفیه آب به علت هزینه های سنگین و تحریم امکانپذیر نمی باشد و جوابگو نیست و تا حد ممکن از مواد شیمیایی و آنتی بیوتیک ها استفاده نمی کنیم و از مواد ضد عفونی کننده طبیعی مانند نمک ها کمک می گیریم زیرا مواد شیمیایی هم به بافت ماهی آسیب می رساند و هم برای سلامت بدن و جامعه مضر می باشد. همچنین برای ضد عفونی کردن آب از سولفات مس و فرمالین و داروهای جدید با نظر پزشک استفاده می کنیم.
باید رضایت پرورش دهندگان را جلب کرد
قیمت ماهی بر خلاف قیمت گوشت مرغ و قرمز تغییری نداشته و این در صورتی است که هزینه کارگر، حمل و نقل، خرید بچه ماهی و … به عهده ما می باشد که سودی را به همراه ندارد و از آنجایی که پرورش دهندگان ماهی نقش مهمی در سبد مصرفی خانوار دارند باید رضایت مندی آنها هم مورد توجه باشد نه اینکه با ضرر و زیان و رغبت نداشتن به تولید همراه باشد از طرفی باید بازار گوشت ماهی با یک تفکر و چشم اندازی مواجه شود که سود تولید کننده را هم به همراه داشته باشد.
بیمه کارگران
آینده و امنیت شغلی کارگران مهم تر از هر چیزی است و در این خصوص بیش از 50 نفر از کارگران را بیمه کردم.
دست از تلاش بر نمی دارم
دیگران کاشتند و ما خوردیم و ما می کاریم تا دیگران بخورند و همین مهم است و خدا را شاکرم که 50 سال کار مفیدم در شرایط سخت کوه و صخره بوده است و با ناملایمات زیادی مواجه شدم ولی با قدرت و صبوری و توکل بر خدا ادامه دادم و امروز عزیزانی در این بخش نان می خورند چرا که امیرالمومنین علی(ع) می فرماید ایمان که از در بیرون برود فقر از آن در می آید پس تا آخرین لحظه عمرم ادامه می دهم و دست از تلاش بر نمی دارم.
اقتصاد مقاومتی
من یک بسیجی ام و به بسیجی بودنم افتخار می کنم که دیروز به فرموده امام خمینی (ر.ه) در جبهه های حق علیه باطل جنگیدم و امروز به ندای امام خامنه ای در سال اقتصاد مقاومتی لبیک گفتم و در سنگر جهاد اشتغالزایی جوانان عزیز را مشغول به کار کردیم بنابراین مسئولین هم باید فرمایشات رهبر فرزانه را نصب العین خود قرار دهند و سنگ اندازی نکنند.
پس از 30 سال می گویند پرورش دهنده نیستم
بیشتر استخرهای پرورش ماهی غیر قانونی و بدون مجوز احداث شدند و من که تمام مراحل قانونی را طی کردم و دارای نقشه هوایی هستم از دید مسئولین ذیربط خاطی شدم و هر روز ما را تهدید می کنند. از آن طرف اقای یک می گوید تولید را رونق بدهید و از ما وام نخواهید و بسازید به شما مجوز می دهیم اما مسئولی دیگر حکم تخریب را صادر می کنند. اگر راست می گویند بیایند ساختار تولید را اصلاح و تکنولوژی را وارد کنند چرا می خواهند همه را تخریب و مردم را اذیت کنند.
بیایند جایگاه ما را نگاه کنند 30 سال است که دارم این کار را می کنم و می گویند پرورش دهنده نیستم.
فرزندان و ادامه شغل
این کار را به تنهایی آغاز کردم اما خانواده نیز در این کار همکاری می کنند یکی از پسرانم فارغ التحصیل مدیریت بازار و فوق لیسانس اقتصاد است که پیش ما کار می کند و برادرزاده و عروسم نیز در این بخش مشغول به فعالیت هستند.
تحقق شعار رهبری در اجرای اقتصاد مقاومتی
در صورت مساعدت مسئولین قادر به افزایش تولید و جذب و بکارگیری افراد بیشتری در این زمینه خواهم بود و از مسئولین انتظار دارم تا با اهتمام ویژه از طرح های اقتصاد مقاومتی خصوصا تولیدکنندگان حمایت کنند تا شاهد تحقق شعار مدنظر رهبر معظم انقلاب که همان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» است، باشیم.

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه , بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود