Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آمل: امکانات روستاهای لاریجان پاسخگوی نیاز گردشگران نیست

همیشه مقصد سفر نیست که اهمیت دارد، گاهی مسیر و جاذبه های آن نیز مهم تر از مقصد است و این زیبایی ها آنقدر هست که آدمی ناخودآگاه دلش می خواهد جاده کش پیدا کند و تا بی نهایت از میان آنها عبور کند مثل جاده هراز که کوتاه‌ترین مسیر بین تهران و آمل است و از حد فاصل دو شهر بومهن و رودهن از جاده فیروزکوه منشعب و پس از عبور از بالادست دره مشاء، آبعلی، گردنه امامزاده هاشم، پلور، آب‌اسک، رینه و لاریجان به شهر آمل در استان مازندران می‌رسد. امامزاده هاشم در مرتفع‌ترین نقطه جاده هراز و در دره‌ای به همین نام قرار دارد که همه گردشگران را متوقف می‌کند تا زیارتی کنند. چندین چشمه آب‌گرم، آبشارهای شاهاندشت و قلعه‌دختر، دشت شقایق و سد لار هم از جاذبه‌های مهم این مسیر به شمار می‌آیند. نکته مهم اینکه شهرستان آمل با زیبایی وصف ناپذیر در مرکز استان مازندران در دامنه جنگلی و زیبای البرز و کوه دماوند با وجود بیشترین جاذبه‌های گردشگری مازندران و امکانات پذیرایی و تفریحی است که لقب نگین جهانی در قلب شمال کشور را به خود اختصاص داده است و به عنوان یکی از تاریخی ترین شهرها و شهر قدیم آمل و جاذبه های زیبا و سرسبزی با وجود جاده پر تردد کشور یعنی جاده هراز توریست های زیادی از سراسر ایران وجهان به این شهر زیبا سفر کرده و یا از آن گذر می کنند.
اماکن و مراکز تفریحی، گردشگری آمل شامل پل دوازده پله، آرامگاه مشهد میر بزرگ«مرعشی» مسجد جامع، امامزاده عبدا…، امامزاده ابراهیم، چشمه آبگرم آب اسک و آبشارها و … می باشد که کانون توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. بر این اساس و با توجه به وجود تالارها و رستوران های فراوان در مسیر این جاده پر تردد گفتگویی اختصاصی و ویژه را با محمدرضا شیدفر مدیر با تجربه و کارکشته اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آمل با سابغه و سبغه فرهنگی بیشماری که در سطح کلان مدیریتی تا به امروز داشته انجام دادیم که توجه شما خوانندگان و همراهان همیشگی را به مطالعه آن جلب می کنم:
مجموعه فعالیتهای فرد یا افرادی که به مکانی غیر از مکان عادی زندگی خود مسافرت و حداقل یک شب و حداکثر یک سال در آنجا اقامت می‌کنند و هدف از مسافرت آنان نیز گذراندن اوقات فراغت است. البته اهدافی نظیر اشتغال و کسب درآمد شامل آن نمی‌شود» براین اساس کسانی که شامل این تعریف می‌شوند نیز گردشگر نامیده می‌شوند.
این مطلب را محمدرضا شیدفر رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آمل عنوان و یکی از دلایل مهم افزایش اقامت را برگزاری طرح تورهای رایگان و آمل گردی اعلام کرد و گفت: انجمن صنفی آژانس های جهانگردی و هواپیمایی در چند سال اخیر تاسیس شده است و در اجرای تورهای ارزان قیمت آمل گردی یک روزه و نیم روزه در مناطق عملکرد مناسبی داشته است که این امر باعث افزایش اقامت در آمل شده اما برای رسیدن به اهداف و نقاط مطلوب باید فعالیت بیشتری انجام گیرد.
وی افزود: گردشگری یک پدیده فرابخشی است و در حوزه های راه، بهداشت، مخابرات، امنیت، برق، گاز، آب و … کارهای خوبی شده اما باید بیشتر کار شود تا آمل را بهتر و آنگونه که هست به گردشگران و توریست ها بشناسانیم.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آمل اظهار داشت: آبگرم لاریجان، مهم ترین روستای گردشگری کشور است که دارای 8 هتل می باشد و قابلیت پذیرش 400 گردشگر را دارد و این در کشور در نوع خود بی نظیر است ولی کافی نیست چرا که سالانه یک میلیون نفر به این روستای گردشگری می آیند.
شیدفر با اشاره به روستاهای هدف گردشگری در آمل؛ بیان داشت: چهار روستای شهرستان آمل«هندوکلا، امامزاده عبدا…، آبگرم و آب اسک» در کمیته راهبردی سال 84 در وزارت کشور به عنوان روستاهای هدف گردشگری انتخاب شدند که روستای آب اسک نزدیک به 20 واحد پذیرایی دارد که این در مقایسه با سایر روستاهای ایران آمار بسیار خوبی است و باید در نظر داشت که کمیت و کیفیت واحدهای پذیرایی آمل در کشور بی نظیر است.
وی با بیان اینکه ظرفیت زائرسراهای شهر زیارتی امامزاده عبدا…(ع) پاسخگوی نیاز مسافران نیست؛ افزود: سالانه حدود دو و نیم میلیون نفر مسافر وارد امامزاده عبدا… شهرستان آمل می شوند و ظرفیت زائر سراها مهمانسراهای این شهر مهم زیارتی 300 نفر می باشد که پاسخگوی نیاز مسافران نیست اما امیدواریم با همت مسئولان اقدامات موثرتری در خصوص توسعه و جذب توریست انجام بگیرد.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آمل، خاطرنشان کرد:  باید باورها را در خصوص جمعیت روستای آبگرم تغییر داد و با دید یک میلون نفر به آن نگاه کرد و امکانات را با این جمعیت متمرکز کرد چرا که بودجه های ما استانی است و بودجه مازادی برای جمعیت مهمان اختصاص داده نمی شود.
شیدفر با بیان اینکه بهترین واحدهای پذیرایی در آمل وجود دارد؛ گفت: ساخت هتل‌های چند ستاره و مراکز اقامتی با کیفیت، در کنار احداث رستوران‌های متنوع، مراکز خرید لوکس و جاذب گردشگر و بهبود وضع سیستم حمل و نقل می‌تواند روی گردشگر تاثیرگذار باشد که در این خصوص بهترین واحدهای پذیرایی ایران در آمل وجود دارد که با توجه به معماری، تجهیزات و نحوه ارائه خدمات که شاخص درجه بندی می باشد، میانگین شرایط پذیرایی شان خوب است و برخی از آنها از سازمان جهانی بهداشت نیز تقدیر نامه گرفتند.
وی تصریح کرد: هتل شهر بالاترین ضریب اشغال در مازندران را دارد و این در حالی است که میانگین ضریب اشغال هتل های مازندران زیر 30 درصد است ولی هتل شهر بالای 85 درصد است که این مهم نشان دهنده استقبال گردشگران بوده و یک هتل جدید نیز با کیفیت بی نظیر در آمل در شرف افتتاح می باشد.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آمل، ادامه داد: 8 هتل در آبگرم لاریجان و 2 مهمانپذیر و 2 هتل در شهر آمل داریم که مشغول ارائه خدمات به مسافران و گردشگران می باشند.
شیدفر با بیان این مطلب که در جهت جذب گردشگر باید به زیر ساخت ها، رو ساخت ها و جذب سرمایه دار کار کرد؛ خاطرنشان کرد: سه درصد کل سرمایه گذاری کشور در حوزه گردشگری شامل هتل ها، مهمانپذیرها، آژانس های هواپیمایی توریستی و واحدهای پذیرایی در آمل انجام شده که در کشور بی نظیر می باشد.وی افزود: با توجه به حجم بسیار بالای گردشگر ورودی به شهرستان آمل باید در ارتقاء و افزایش خدمات و امکانات موجود تلاش بسیار زیادی انجام شود.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آمل، گفت: اعتباری بالغ بر 9 میلیارد ریال از سوی سازمان برنامه و بودجه مازندران و فرمانداری ویژه شهرستان آمل ازمحل تملک دارایی های استان در سال 95 به اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان آمل اختصاص یافت که قابل توجه است.
شیدفر بیان داشت: تاکنون 6 مجتمع رفاهی عبادی و بهداشتی در سطح شهرستان و بیشتر در محور هراز توسط این اداره  احداث شده که با توجه به حجم بالای گردشگران باید افزایش یابد اما همین تعداد در دیگر نقاط کشور کمتر وجود دارد.
وی به عدم هماهنگی دستگاهها در تعویق اجرای پروژه ها خبر داد و گفت: بعضی از موانع قانونی و عدم هماهنگی بین دستگاه ها موجب به تعویق افتادن یا تعطیلی پروژه های ساخت مجتمع های رفاهی بین راهی توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی شده است که از مسئولین ذیربط درخواست همکاری در این زمینه را داریم.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آمل، با تاکید بر اینکه رستورانهای بین راهی موظف به ارائه خدمات به مسافرانی می باشند که برای خواندن نماز و استفاده از سرویس بهداشتی به آنجا مراجعه می کنند؛ خاطرنشان کرد: استفاده از سرویس بهداشتی فقط به شرط خوردن غذا در این رستوران‌ها ست و اگر هنوز وقت صرف غذا نباشد و گردشگری زودتر از زمان تعیین شده به استفاده از دستشویی نیاز داشته باشد، با ممانعت صاحب واحد پذیرایی مواجه می شود که در این صورت با کسانی که از این قانون سرپیچی کنند برخورد قانونی می شود
شیدفر تصریح کرد: ماهی یکبار تمام رستورانها، تالارها، هتل ها و مهمانپذیرهای سطح شهرستان آمل مورد نظارت و بازرسی قرار می گیرند و از نظر رعایت بهداشت و ارزیابی کیفیت و کمیت غذاها و نرخ ها کنترل می شوند.
وی افزود: وظیفه همه دولتها در دنیا آموزش بهره برداران تاسیسات گردشگری و اعطای وام های کم بهره به متقاضان می باشد تا در راستای آن کیفیت و بهره وری لازم را دریافت و به مسافرین ارائه دهند.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آمل، ادامه داد: با توجه به آمار و ارقام تعداد واحدهای پذیرایی بین راهی از سال 75 از 90 به 106 افزایش یافته و اکثرا هم متعلق به چند دهه قبل می باشند که نیاز به بهسازی دارند.
شیدفر با بیان این مطلب که کمبود سرویس بهداشتی بین راهی ماهیت صنعت گردشگری را به مخاطره می اندازد؛ گفت: واقعیت این است که کمبود سرویس های بهداشتی بین راهی چند سالی است ماهیت صنعت گردشگری کشورمان را در مقابل گردشگران خارجی به خطر انداخته و این طور که پیداست هیچ کس به اندازه فعالان گردشگری که در آوردن تورهای گردشگران خارجی دستی بر آتش دارند، اهمیت این مشکل را احساس نکردند. در این خصوص اقداماتی در این سال ها به صورت جسته و گریخته از سوی سازمان گردشگری برای احداث سرویس های بهداشتی بین راهی انجام گرفته ولی نیمه کاره به حال خود رها شده است.
وی با بیان اینکه 30 واحد پذیرایی غیر مجاز داریم؛ خاطرنشان کرد: در شهرستان آمل از پلیس راه قدیم تا رزکه نزدیک به 30 واحد پذیرایی غیر مجاز داریم که بدون هیچگونه نظارتی از سوی دستگاههای ذیربط مشغول فعالیت می باشند که متاسفانه باعث نارضایتی جدی گردشگران شدند و عموم این پذیرایی ها نیز در وضعیت نامناسبی قرار دارند.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آمل، اظهار داشت: اکثر واحدهای پذیرایی غیر مجاز دارای فضاهای غیر فرهنگی و در خور شان میهمانان نمی باشد که می طلبد مسئولین نگاه خاص به این امر که صنعت گردشگری را دچار مخاطره می کند داشته باشند.
شیدفر گفت:20 % از کل واحدهای دارای مجوز و پروانه از این اداره از درجه پایین تری برخوردار و توان مالی کمی هم برای بازسازی و بهسازی فضای خود بهره مندند.
وی با تاسف از اینکه بسیاری از صنوف بدون کنترل مشغول ساخت و سازهای غیر مجاز هستند؛ خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از قهوه خانه ها، چلوکبابی و بعضا تالارهای غیر مجاز در حریم کشاورزی و راه قرار دارند که مالکین و بهره بردارن آنها با نادیده گرفتن قوانین کشور و بدون رعایت حداقل ضوابط دستگاهها، ضوابط بهداشتی و تجهیزات معماری، عموما دچار مشکل هستند و بنا به دلایل نامعلوم با آنها برخورد هم نمی شود و تعداد بسیار زیادی از صنوف مختلف هم بدون کنترل دیگر دستگاهها نسبت به ساخت و ساز در حریم ها و حاشیه راهها، ورودی های شهر آمل در حال فعالیت می باشند و علاوه بر همه ناهنجاریها به زیبایی و حریم منظری شهر و شهرستان آمل صدمات جدی وارد کردند.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آمل، بیان داشت: در واحدهای پذیرایی در خصوص معماری، تجهیزات و نحوه ارائه خدمات«رفتارها» ما در قبال مسافران مسئولیم و نرخ ها باید در نقطه دید مشتری ها نصب و دارای پروانه کسب باشند و منو هم با نرخ تطبیق داشته باشد، کیفییت و کمیت غذا خوب باشد.
شیدفر تصریح کرد: به منظور افزایش مهارت‌ها و ارتقای کیفی خدمات ارائه شده به مردم و مسافران، دوره‌های آموزش گردشگری ویژه کارکنان تالار و رستوران‌ها اعم از آشپزها، سرآشپزها، گارسن ها و سرگارسن ها و مدیران در یکی از موسسات آموزشی به نام پیشگامان آوا پارسه که جزو چهار دانشکده مطرح ایران می باشد برگزار که در این دوره‌های آموزشی مباحثی چون تشریفات، نحوه پاداش‌دهی به کارکنان، منابع انسانی و روابط بین کارکنان، اصول پذیرایی و میزبانی و نحوه سرو غذا و نوشیدنی آموزش داده می شود.
وی در خصوص جمع آوری قلیانها در اماکن عمومی، در ادامه صحبت‌هایش ضمن تاکید بر لزوم ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی ادامه گفت: ما باید در زمینه ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی فرهنگسازی اساسی داشته باشیم نه اینکه به طور مقطعی عرضه آن را ممنوع کنیم و بعد هم به دولت فشار آورده شود و ارائه آن از سر گرفته شود. کودکان باید از سنین کودکی نه گفتن به دخانیات را بیاموزند و هر ضد ارزشی را به راحتی نپذیرند.
شید فر در خصوص پاسخگویی به شکایات مشتری ها، گفت: مشتری ها می توانند در صورت بروز هرگونه شکایت یا انتقادات در خصوص کمیت و کیفیت غذا، تطابق نرخ غذا با منو، و برخورد مدیریت و کادر خدماتی تالارها و واحدهای پذیرایی با شماره تلفن اتحادیه جامعه واحدهای پذیرایی بین راهی آمل و هراز 44250104-011 و میراث فرهنگی و گردشگری 44225295-011 و 33356324 اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران تماس حاصل و مراتب را اعلام نمایند.

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه , بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود