رونق اقتصادی جوامع محلی از دیگر مزیت های اجرای این تورها خواهد بود چرا که با افزایش تقاضا برای محصولات صنایع دستی فرصت های شغلی بیشتری برای هنرمندان محلی و سایر افراد در زنجیره تامین که شامل تولید کنندگان ، تامین کنندگان مواد اولیه ، واسطه ها ، توزیع کنندگان و فروشندگان ، مشتریان و مصرف کنندگان ، نهادهای حمایتی و تسهیلگران متخصصان بازاریابی و صادرات ، موسسات مالی و سرمایه گذاری هستند ، ایجاد کرد . و همچنین تعامل گردشگران با جوامع محلی و هزینه کرد آن ها در خرید صنایع دستی ، غذا و اقامت اقتصاد محلی را تقویت می کند . در نتیجه این اقدامات اجرای تورهای بازدید از کارگاه های صنایع دستی فرصتی طلایی برای ترکیب گردشگری فرهنگی با تجربه محوری خواهد بود ، که شرکت های سیاحتی و راهنمایان گردشگری می توانند با برنامه ریزی و اجرای هدفمند این تورها نه تنها سوداوری بیشتری برای خود به همراه داشته باشند بلکه به رونق اقتصادی و فرهنگی جوامع محلی نیز کمک می کنند . البته برای اینکه اجرای این تورها اثر بخش و با نظم و ترتیب صورت گیرد لازم است شرکت های سیاحتی برنامه ریزی هدفمندی داشته و باید مسیرهایی را طراحی کنند که شامل بازدید از کارگاه های صنایع دستی در کنار جاذبه های طبیعی و فرهنگی منطقه باشند . همچنین گردشگران از یادگیری و مشارکت در فرآیند تولید صنایع دستی لذت بوده و بخشی از برنامه را به آموزش های عملی اختصاص دهند . تعامل و همکاری بین شرکت های سیاحتی وتولید کنندگان محلی ، باید در حدی صورت گیرد که بازدید ها به صورت هماهنگ و حرفه ای انجام شود . این ارتباط می تواند شامل تعیین زمان بازدید ، تنظیم ظرفیت کارگاه ها و حتی ارائه محصولات ویژه به گردشگران باشد . بازاریابی و تبلیغات هدفمند و ارائه خدمات با کیفیت بالا از دیگر مواردیست که شرکت های سیاحتی برای اجرای موفق این تورها در برنامه ریزی باید لحاظ نمایند . بنابراین شرکت ها با استفاده از شبکه های اجتماعی ، تبلیغات دیجیتال و مشارکت در نمایشگاه های گردشگری و صنایع دستی می توانند تورهای بازدید از کاررگاه ها صنایع دستی را به گردشگران داخلی و خارجی ارائه نمایند . همچنانکه در بالا اشاره شد ارائه خدمات رفاهی مانند حمل و نقل مناسب ، وعده های غذایی محلی و اقامتگاه ها در اولویت بومگردی می تواند تجربه لذت بخش تر برای گردشگران ایجاد کند . در اجرای این تورها راهنمایان گردشگری نیز به عنوان پل ارتباطی میان گردشگران و تولید کنندگان صنایع دستی نقشی کلیدی در ارتقائ کیفیت این تورها ایفا می کنند . راهنمایان با توضیح درباره تاریخچه و اهمیت صنایع دستی هر منطقه آگاهی گردشگران را افزایش داده و ارتباط عاطفی با محصولات ایجاد نموده و گردشگران را به خرید محصولات صنایع دستی به عنوان ره آورد و سوغات سفر تشویق کنند و تاثیر خرید بر حمایت از جامعه محلی را توضیح دهند . مدیریت تجربه گردشگران باید توسط راهنمایان از لحظه ورود به کارگاه ها تعامل با هنرمندان از سوی گردشگران باید به گونه ای انجام شود تا با مدیریت صحیح تجربه ای جذاب و دلپذیر برای گردشگران فراهم گردد . استان مازندران با دارا بودن قریب به ۲۰۰ واحد شرکت سیاحتی و جهانگردی و تعداد ۳۵۰ راهنمایان گردشگری ، بیش از ۳۲۰۰ کارگاه صنایع دستی با تعداد قریب به ۱۳ هزار نفر هنرمندان صنایع دستی ظرفیت بالایی در اجرای این مدل گردشگری در جهت رونق و توسعه کسب و کار در دو حوزه کاملا مرتبط و دارای پیوند عمیق و ناگسستنی یعنی گردشگری وصنایع دستی می باشد . در خاتمه ، سرمایه گذاری در زیرساخت ها برای بهبود کارگاه ها توسط بخش خصوصی با حمایت های دولتی ، برگزاری دوره های آموزشی با ارائه آموزش های بازاریابی و گردشگری به تولید کنندگان و راهنمایان محلی و راه اندازی پلتفرم هایی برای هماهنگی میان شرکت های سیاحتی و تولیدکنندگان و تعامل و همکاری تشکل های حرفه ای و صنعتی در دو صنعت مورد نظر در استان مازندران به عنوان راه کارهای اجرایی و عملیاتی در موضوع یادداشت ارائه می شود .
دکتر مهران حسنی
دبیر و نائب رئیس انجمن گردشگری پایدار سبز مازندران
عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران
پژوهشگر حوزه گردشگری