رییس آموزش و پرورش لاریجان از تحصیل 600 دانشآموز در لاریجان خبر داد و گفت: این دانشآموزان در مقاطع مختلف از پیش دبستانی تا مقطع پیش دانشگاهی مشغول به تحصیل می باشند که شامل 300 نفر در 20 مدرسه ابتدایی و 300 نفر در 7 مدرسه متوسطه اول و دوم می شود که در مجموع 4 مدرسه با عنایت به شرایط منطقه به صورت شبانه روزی اداره می شوند.
فضلی با بیان اینکه هدفمان داشتن آموزش و پرورش برای همه سنین می باشد؛ اظهار داشت: تقریبا 17 نفر در سنین 10 تا 49 سال سن توسط واحد سواد آموزی اداره که اغلب هم غیر بومی هستند شناسایی شدند که فرایند با سواد کردنشان پس از ثبت نام و هماهنگیهای لازم با مدیران مدارس و یا نزدیکترین فرد باسواد به آنها بعمل خواهد آمد در ضمن مجوز مدرسه بزرگسالان را برای خواهران و برادران برای ادامه تحصیل علاقمندانی که در گذشته به هر دلیل نتوانستند تحصیلات تکمیلی داشته باشند از استان اخذ کردیم و بدین منظور مدرسه دخترانه باهنر و پسرانه علامه حسن زاده آماده ثبت نام علاقه مندان هستند.
وی خاطرنشان کرد: 146 معلم در مقاطع مختلف آموزش و پرورش مشغول به کار هستتند و قریب به اتفاق شان هم از آمل می آیند و با توجه به شرایط بسیار سخت و مخاطرات محور هراز نیاز به حمایت مدیر کل آموزش و پرورش هستیم تا همه هزینه ها را همکاران ما پرداخت نکنند.
فضلی فاصله زیاد مدارس با اداره، پراکندگی روستاها، طولانی بودن راهها و تحمیل هزینههای ایاب و ذهاب ناشی از آن را از دیگر مشکلات موجود دانست.
رییس آموزش و پرورش لاریجان در خصوص ایاب و ذهاب دانش آموزان بخش لاریجان؛ افزود: برای ایاب و ذهاب دانش آموزان تمام تلاش مان بر این بود با افرادی عقد قرارداد شود که علاوه بر داشتن شرایط قانونی مورد تایید مسئولین محلی باشند و مبلغی هم که ماهیانه باید پرداخت شود 10 میلیون تومان است ضمن اینکه دو دستگاه مینی بوس آموزش و پرورش هم در مسیر اصلی هراز بابت جابجایی دانش آموزان کار می کنند.
رییس آموزش و پرورش لاریجان، گفت: ثبت نام به موقع، آماده سازی و شاداب سازی فضاهای آموزشی، تأمین نیروی انسانی ماهر، برگزاری دوره های توانمندسازی معلمان به ویژه برای کتاب های تازه تألیف، برگزاری دوره های توانمندسازی اولیا، هدایت تحصیلی منطقی، پوشش تحصیلی فراگیر و برقراری عدالت آموزشی، انتصاب مدیران کارآمد و با تجربه از اولویت ها در پروژه مهر امسال بود.
فضلی با بیان اینکه کمبود جمعیت در کیفیت آموزشی هم تاثیر می گذارد؛ اظهار داشت: نبود جمعیت و دانش آموز بزرگترین مشکل ما می باشد چرا که با وجود دانش آموز هم می توانیم مدارس مان را حفظ کنیم و هم از کلاس های بیشتری بهره مند شویم.وی افزود: تنها راه حل برای توسعه روستاها ماندگاری جمعیت مولد است که قطئا مستلزم وضع قوانین و سیاستهای دو فوریتی با رویکرد رفع موانع اشتغال و فرهنگ سازی در جهت استقبال خانواده ها به فرزند آوری بیشتر است.
رییس آموزش و پرورش لاریجان اظهار داشت: کاهش جمعیت در روستاهای بخش، آموزش و پرورش لاریجان را هم با مشکلاتی مواجه ساخت که برای برون رفت از آن راهکاری جز ساماندهی مدارس با کلاس چندپایه نیست و ممکن است همین روند در صورت غفلت و عدم برنامه ریزی درست به افت کیفیت آموزشی منجر شود.
فضلی بیان داشت: هم اکنون دو مدرسه ابتدایی با دو دانش آموز داریم که در نظر داریم در طول سال تحصیلی شرایط تجمیع در مدارس همجوار را برای سال آینده فراهم نماییم.
وی افزود: با هدف کیفیت بخشی به فعالیتها، استفاده مناسب از نیروی انسانی، امکانات و فضای آموزشی مدارس کم جمعیت و پراکنده تجمیع می شوند.
رییس آموزش و پرورش لاریجان با اشاره به شرایط سخت زندگی معلمان ساکن در روستاهای دورافتاده، خاطرنشان کرد: باید امتیازات ویژهای برای این معلمان در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه دانشآموزان روستایی باید مورد توجه مسئولان قرار گیرند؛ گفت: اداره مدارس در مناطق محروم به ویژه مدارس شبانه روزی مستلزم نگاه ویژه دولت است.
رییس آموزش و پرورش لاریجان کاهش آمار دانشآموزان در مدارس روستایی، نگهداری مدارس بلا استفاده در روستاهای فاقد دانش آموز و همچنین مشکلات فرهنگی حاکم بر روستاها بر اثر جایگزینی جمعیت را از دیگر مشکلات مدارس روستایی برشمرد.
فضلی افزود: در سال تحصیلی جدید با تلاش و پیگیری های به عمل آمده بخاری نفتی مدارس جمع آوری و تمام مدارس ما به سیستم شوفاژ و هواگرم تجهیز شدند.
وی تصریح کرد: تامین سوخت مدارس و پرداخت هزینه های آن با افزایش قیمت حامل های انرژی و اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها با مشکل اساسی مواجه شد که همچنان مشکلات به قوت خود باقی است و تامین اعتبارات لازم همیشه از دغدغه های مدیرانمان بوده و هست و متأسفانه تاکنون هیچ سیاست حمایتی هم وضع نشد.
رییس آموزش و پرورش لاریجان، خاطرنشان کرد: مشارکت امروز به عنوان یک اصل در آموزش و پرورش مطرح است و اگر ما نتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و با خیرین ارجمند ارتباط منطقی نگیریم مطمئنا از ادامه راه باز خواهیم ماند.
فضلی اظهار داشت: رسیدن به وضع مطلوب در مدارس با همت و همکاری همه عوامل و ظرفیتها امکان پذیر است و برای ارتقای سطح خدمات نیازمند استفاده از تجربیات دیگران هستیم.
وی با اشاره به اینکه شاخصهای آموزش و پروش باید متناسب با موقعیت و شرایط هر استان تعریف شود، افزود: تامین و حفظ نیروی انسانی اولویت حوزه آموزش و پرورش لاریجان می باشد که نیازمند برنامهریزی دقیق است.
رییس آموزش و پرورش لاریجان، توجه و ارزیابی برنامه های مدیران مدارس را اولویت اساسی دستگاه تعلیم و تربیت ذکر کرد و گفت: برنامه ای از نظر ما اهمیت دارد که منجر به خلاقیت، پرسشگری، ترویج کار گروهی و باعث رشد مهارتهای اجتماعی و ارتباطی و در نهایت تقویت تفکر کار آفرینی در دانش آموزان گردد.
فضلی اظهار داشت: کمبود اعتبارات جهت اجرای طرح های آموزش و پرورش در مدارس روستایی از مهمترین مشکلات است.
وی افزود: یکی از مهم ترین اهداف آموزش و پرورش لاریجان اجرای متوازن سند تحول بنیادین است که در این خصوص اقداماتی شروع و سیاست راهبردی هم تنظیم شد.
رییس آموزش و پرورش لاریجان بیان داشت: شرایط جامعه به گونه ای است که ما باید ورود پیدا کنیم و آنچه را که به عنوان اهداف در سند تحول بنیادین و چشم انداز نظام جمهوری اسلامی برای نظام تعلیم و تربیت تعریف شد انشاءا… محقق کنیم.
فضلی زیرساخت توسعه و آموزش در جامعه را امنیت عنوان کرد و گفت: بدون برخورداری از امنیت نمیتوان به توسعه مطلوب دست یافت.
وی خاطرنشان کرد: برای اینکه شرایط لازم جهت آموزش ایجاد شود ما نیازمند امنیت هستیم و بدون امنیت حتی برنامههای آموزشی و تربیتی نیز به فرجام مطلوب نمیرسد.
فضلی ادامه داد: تمام تلاش ما بر این است که دانش آموز بازمانده از تحصیل نداشته باشیم بر این اساس با حضور در دورترین نقطه ها با استفاده از تجربیات مسئولین محلی و معتمدین منطقه راهکارههای مناسب را تدوین و به کار بگیریم.
وی خاطرنشان کرد: ما به لحاظ قانونی نمی توانیم از دانش آموزان افاغنه ثبت نام کنیم چون ورود، حضور و اسکان آنها در استان مازندران ممنوعیت قانونی دارد اما دانش آموزان ایرانی فاقد شناسنامه که بومی منطقه هم نیستند را بر اساس بخشنامه به فرمانداری شهرستان جهت اخذ نامه معرفی می نماییم.
