گفت گوی صبح آمل با مدیر پژوهش سرای دانش آموزی شهیدان محمدزاده و مدیر آموزش و پرورش شهرستان آمل؛
آموزشگاه عالی نژاد، امکانات آزمایشگاهی و کامپیوتری ندارد/ عیب و نقص در آموزش و پرورش عیب و نقص در همه دستگاه هاست/ به دلیل کمبود دانش آموز، بعضی از مدارس در شرف تعطیل شدن است
معتقدیم دانشآموزان امروز دانشمندان آینده هستند که میبایست موقعیتهای یادگیری متنوعی را برای آنها فراهم کرد تا با حرکت در مسیر درست، یافتههای خود را به علم تبدیل کنند اما واقعیت هایی هست که متاسفانه چشمان همه ما را نسبت به آینده فرزندان این سرزمین بسته است، پژوهش سراهایی که با استانداردها فاصله دارند و بیشتر از نظر تجهیزات و لوازم و تهیه مواد اولیه در مضیقه اند که چون طبق اساسنامه، بودجه ای ثابت به آنها اختصاص نمی یابد، مدیران این مجموعه ها مجبورند روی کمک های مردمی حساب کنند که پژوهش سرای عالی نژاد نیز از نظر تجهیزات آزمایشگاهی حتی از مدارس نیز عقب تر است به طوری که گاه مجبور می شوند از طریق دبیرستان مجاور و یا دیگر مدارس اقدام به تامین لوازم کنند و این نیاز به تصمیم عاجل از سوی دست اندرکاران و حمایت خیرین عزیز می باشد و با توجه به اینکه هر استعداد برای بروز و ظهور نیازمند بسترسازی و محیا نمودن شرایط مناسبت است، این دغدغه و اهتمام کمتر در بین مسئولین و والدین محترم مشاهده می شود و جزء الویت های ضروری نیست. با این استدلال، اگر دانه استعداد در زمین خودش کاشته و مورد حمایت قرار بگیرد قطعاً به درخت تنومندی تبدیل می شود که ثمرات آن به کشور، جامعه و خانواده بر می گردد لذا در سال جاری برای کیفی سازی تعلیم و تربیت تقویت پژوهش سراها و توسعه و تجهیز آزمایشگاه های مدارس در اولویت قرار دارد. لذا با توجه به این مهم صبح آمل برای بررسی مشکلات مطرح شده گفت گویی اختصاصی را با اکرم خواجه پور مدیر پژوهشسرای دانش آموزی خیریه مهندس عالی نژاد و مدیر آموزش و پرورش آمل انجام داد که ماحصل آن را در زیر مطالعه نمائید؛
پژوهش سراهای دانش آموزی مکانی علمی و پژوهشی است که نقش مهمی در ترویج فعالیتهای پژوهشی، کارآفرینی و تقویت روحیه پژوهشگری دانشآموزان بر عهده دارند و تحقق روحیه پژوهشگری در سنین کودکی و نوجوانی در دانشآموزان در دنیای امروز ضروری است در نتیجه باید تلاش شود با استفاده از ابزارهای مختلف، تفکر و روحیه پژوهشگری را در دانشآموزان تقویت کرده تا بدین ترتیب، مطالبه مقام معظم رهبری در خصوص تربیت پژوهشگر و دانشمند نیز انجام شود و این مهم، نتیجه تلاش جوانان امروز و نوجوانان دیروز است. دانشآموزان امروز دانشمندان آینده هستند که میبایست موقعیتهای یادگیری متنوعی را برای آنها فراهم کرد تا با حرکت در مسیر درست، یافتههای خود را به علم تبدیل کنند اما واقعیت هایی که متاسفانه چشمان همه ما نسبت به آینده فرزندان این سرزمین بسته شده است. همه می دانیم که هر استعداد برای بروز و ظهور نیازمند بسترسازی و محیا نمودن شرایط مناسبت است که به هیچ عنوان در بین مسئولین و والدین محترم این دغدغه مشاهده نمی شود و جزء الویت های ضروری نیست. استعداد همانند دانه ای است که اگر در زمین خودش کاشته و مورد حمایت قرار بگیرید قطعاً به درخت تنومندی تبدیل شده که ثمرات آن به کشور، جامعه و خانواده بر می گردد لذا برای کیفی سازی تعلیم و تربیت تقویت پژوهش سراها بعنوان مکمل مدرسه نیز جزو اولویت هاست.
خودتان را معرفی نمائید؟
اکرم خواجه پور هستم دکترای مدیریت برنامه ریزی ورزشی فارغ التحصیل دانشگاه مازندران،حدود 14 سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش دارم و محقق، نویسنده کتاب می باشم و پژوهش و تحقیق جزو علاقه مندی ام می باشد. چند سالی در خدمت واحد پژوهش اداره بودم و سپس کارشناس پژوهش سرا و در ادامه دو سالی بعنوان رابط مدارس نهضت نصیب ( مدارس لازم التوجه و کم برخوردار) فعالیت نموده و سپس تیرماه 1402 بعنوان مدیر خدمت می کنم.
به جز آمل در کدام شهرها فعالیت داشتید؟
قبل از ورود به پژوهش سرا به عنوان رابط نهضت نصیب فعالیت می کردم. ” باتوجه به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص عدالت آموزشی و تربیتی، مبنی بر اینکه همه مدارس و دانش آموزان باید از یک سطح آموزشی و تربیتی برخوردار باشند، این طرح در مدارس کشوری پیاده شد. در این راستا فعالیت های خوبی پیگیری شد و استان مازندران و شهرستان آمل هم از این طرح بهره مند شدند.
اگر بخواهید پژوهش سراهای دانش آموزی را تعریف کنید؟
پژوهش سراهای دانش آموزی، مراکزی علمی پژوهشی هستند که زیر نظر آموزش و پرورش و به منظور شناسایی و فراهم آوردن زمینه رشد و هدایت استعدادها و پرورش خلاقیت های فردی و گروهی دانش آموزان و گسترش فرهنگ مطالعه، تحقیق و پژوهش در بین آنان، تاسیس شده است و معتقدم دانشآموز باید مهارت پژوهشگری را بیاموزد.
از چه سالی و با چه اهدافی این مرکز شروع به کار کرده است؟
فعالیت پژوهش سرای دانش آموزی شامل هر سه مقطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و دوم و فنی می باشد، تقریبا 65 هزار دانش آموز را در شهرستان آمل زیر مجموعه خودش دارد و با توجه به اساسنامه ای که برای آن تعریف شد محیطی علمی و پژوهشی است که در این محیط در ابتدا می بایست شناسایی، جذب، هدایت و حمایت دانش آموزی انجام شود. پژوهش سرا مرکز علمی است که این حمایت های پژوهشی، ایده های خام دانش آوزی باید پرورش داده شود و استعداد بچه ها به مراکز خاص مثل مراکز رشد هدایت شود و این جزو وظایف و اهداف اصلی آن می باشد. پژوهش سرای آمل از سال 1386 شروع به فعالیت کرد. با توجه به اینکه مرکز تحقیقات و آموزش عالی نژاد توسط خیرین بزرگوار جناب آقای بهروز عالی نژاد و همسر فرهیخته شان سرکار خانم طاهره نیکخواه مشائی و سازمان نوسازی کشور احداث شده و شروع به فعالیت نموده و با این نگاه که ساختمان ذکر شده به مرکز پژوهشی تبدیل شود، لذا با نیت خیر این عزیزان و با توجه به مشکلات پژوهش سرای دانش آموزی شهیدان محمدزاده، دوره های آموزشی پژوهش سرا به این ساختمان انتقال یافت.
دلیل انتقال ساختمان به مکان فعلی چه بود؟
پژوهش سرای دانش آموزی شهیدان محمدزاده واقع در امین 14 و جنب سالن خانزاد می باشد ولی چون دوره های آموزشی پژوهش سرا در ساعات عصر می باشد و رفت و آمد برای دانش آموزان در این ساعات کمی دشوار بود لذا یکسری از دوره های آموزشی در مرکز تحقیقاتی و آموزشی بهروزعالی نژاد انجام می شود. دوره های آموزشی چون رباتیک، برنامه نویسی پایتون، اسکرچ، نجوم، زیست فناوری و سلول بنیادی و پزشکی بازساختی برگزار می شود.
استقبال دانش آموزان از پژوهشسرا را چطور ارزیابی می کنید؟
با توجه به اینکه پژوهش سراها مکمل مدرسه می باشند می تواند در زمینه های مختلف فیزیک، شیمی، نجوم، زیست شناسی با توجه به تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی متخصص در این حوزه فعالیت خوبی ارائه دهند. بسیاری از دانش آموزان و اولیا با رسالت و اهداف پژوهش سراها آشنایی چندانی ندارند و این عدم آشنایی منجر به پایین آمدن کیفیت فعالیت پژوهش سرا می شود. از طرفی دغدغه کنکور از عوامل عدم استقبال دانش آموزان (مخصوصا دوره دوم متوسطه) از پژوهش سراها است. علی ایحال با همکاری و همت همکاران پژوهش سرا، معلمان، مدیران و دانش آموزان اقدامات خوبی در چند سال اخیر انجام گرفته است و انتظار می رود استقبال دانش آموزان بیشتر شود. امید است پژوهش سرا به عنوان یکی از مهمترین مراکز اثربخش در نظام آموزشی و تحقیقاتی جایگاه خاص خود را بدست آورد
اهم فعالیت های مرکز چه بود؟
مهم ترین فعالیت هایی که تا بحال صورت گرفته، هماهنگی و حس همکاری و تعامل بیشتر با واحد های مختلف در هر سه مقطع تحصیلی، انعقاد تفاهم نامه با انستیتو پاستور، سازمان فنی و حرفه ای، مراکز رشد و دانشگاه ها، همچنین تربیت مدرس و منتور، توانمندسازی همکاران، برگزاری دوره های آموزشی برای دانش آموزان می باشد. استعدادیابی، شناخت و هدایت دانش آموزان از مقطع ابتدایی بصورت طرح هایی چون طرح جابر، بوم و… که ایده های دانش آموزی به ثبت یا حتی تولید خواهد رسید. همچنین پیگیری طرح شهید آشتیانی، جشنواره نوجوان و جوان خوارزمی جزو فعالیت های پژوهش سرا می باشد.
فرایند کشف استعدادها به چه صورت است؟
استعدادهای دانش آموزی می توند از طریق معلم، خانواده، مدیر مدرسه و حتی گروه آموزشی سه مقطع با معرفی به مراکز پژوهشی و متخصصان هدایت شود.
عضویت در پژوهشسرای دانشآموزی چه اهمیتی دارد؟
درب پژوهشسراها به روی دانشآموزان باز است و حضور و وجود دانش آموزان در این مراکز علمی، حس جستجوگری را در دانش آموز تقویت می نماید. پژوهشسراها در گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش، رشد و توسعه علمی پژوهشی دانشآموزان و ایجاد دسترسی آنها به یافتههای جدید علمی پژوهشی تاثیرگذار می باشند. دانش آموزان محقق و کاوشکر با ورود به این مکان ها یقینا آینده موفق تری خواهند داشت. لذا همه دانشآموزان خلاق، مستعد و علاقمند در تمامی پایههای تحصیلی میتوانند به عضویت پژوهش سراهای دانش آموزی درآیند.
مهم ترین مشکل مرکز تحقیقاتی و آموزشی عالی نژاد را نام ببرید؟
متاسفانه با توجه به ظرفیت شهری و تعداد دانش آموزان و وجود فضای به این خوبی، با عدم وجود تجهیزات، امکانات آزمایشگاهی، کامپیوتری روبرو هستیم. لذا برای رفع این معضل، نیاز مبرم به توجه و حضور خیرین بزرگوار هست که در جای جای کشور به نام می باشند و می طلبد با دستان پر سخاوت خودشان قدمی برای شهر و بچه های این آب و خاک بردارند.
آیا پژوهشسراها تنها یک محیط یادگیری هستند؟
پژوهشسراها تنها به عنوان یک محیط یادگیری برای انجام پژوهش نیست، بلکه فرصتی برای دانش آموزان فراهم می آورند تا ایدههای خود را با هدایت متخصصین به ثبت و تبدیل به محصول رسانند.
حمایت هم صورت می گیرد؟
می بایست از طرح های دانش آموزان حمایت مالی صورت گیرد. همچنین بستری فراهم شود تا ارتباط دانش آموزان با دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی برقرار شود این در حالی است که فرصتی نیز برای استعدادیابی، پرورش، هدایت، حمایت ایده های دانش آموزان به وجود آید لذا باید فعالیت پژوهشسراها به سمت افزایش بهره وری و هدایت به سمت مراکز رشد و نوآوری و خانههای خلاق سوق داده شود.
شرایط تأسیس و نحوه اداره چگونه می باشد؟
پژوهش سراهای دانش آموزی به صورت دولتی و غیردولتی تأسیس می شوند و به فعالیت های علمی پژوهشی می پردازند. مراکز دولتی نیز بر اساس شاخص ها و استانداردهای ابلاغی شورای سیاستگذاری، به پیشنهاد اداره آموزش و پرورش شهرستان، منطقه و ناحیه، تأیید شورای آموزش و پرورش استان و با مجوز معاونت آموزش متوسطه، تأسیس و راه اندازی می شوند. تأسیس و راه اندازی مراکز غیردولتی هم بر اساس شاخص ها و استانداردهای ابلاغی شورای سیاستگذاری و در چارچوب قانون تأسیس و اداره مدارس، مراکز آموزشی و مراکز پرورشی غیردولتی، برابر شیوه نامه ای خواهد بود که توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و ابلاغ می شود. اعضای هیئت امنا پژوهش سرای عالی نژاد متشکل از بزرگان شهری، شورای شهر، فرماندار، روسای دانشگاه ها و رئیس آموزش و پرورش به عنوان رئیس هیئت امنا می باشند.
نقش آموزش و پرورش در راستای این فعالیت های علمی و پژوهشی و کشف استعدادهای دانش آموزان و بروز و ظهور آن چه می باشد؟
دانش آموز با ورود به پژوهش سرا در ابتدا به عنوان یک عضو عادی تعریف می شود اما بعد از طی کردن دوره های آموزشی و کارگاه ها عضو فعال نامیده می شود و با ارائه اثر و طرح ها و شرکت در جشنواره ها به عنوان دانش آموز پژوهشگر تعریف می شود.
طرح شهید کاظمی آشتیانی ویژه کدام مقطع تحصیلی است؟
جشنواره علمی، پژوهشی پژوهش سراهای دانش آموزی (طرح شهید کاظمی آشتیانی) به عنوان بزرگترین رویداد علمی پژوهشی دانش آموزی ویژه دانش آموزان مقطع دوره دوم ابتدایی و مقاطع اول و دوم متوسطه و فنی و کاردانش برگزار می شود که شامل دوازده محور در رشتههای ادبیات و علوم انسانی، انرژیهای نوین، آزمایشگاه علوم تجربی، رباتیک و هوش مصنوعی، زیست فناوری، سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی، کدنویسی، گیاهان دارویی و طب سنتی، فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته، نانوفناوری، انرژی هسته ای و نجوم بوده و در هر محور گرایشهای متنوعی از جمله تولید محتوا، انجمن علمی پژوهشی، مقاله علمی پژوهشی، کارآفرینی، جام علمی و … وجود دارد.
چگونه می شود تفکر پژوهشی را در بچه های خودمان تقویت بکنیم؟
همه کودکان مستعد و باهوش هستند اما قرار دادن فرزندانمان در شرایط مناسب آموزشی می تواند آنها را تبدیل به دانشمندانی کرد که سهم زیادی در فرایند پیشرفت و توسعه علمی در میادین منطقه ای، ملی و بین المللی ایفا کنند. بنابراین با ایجاد فضای پژوهشی برای دانش آموزان در آینده می توان شاهد روحیه پژوهشگری و تفکر خلاقانه باشیم.
خانواده چه نقشی در کشف استعداد فرزندان خود دارند؟
بیشتر خانوادهها وقتی حرف از استعداد و مهارت میشود، به این فکر میکنند که استعداد و مهارت تنها به صرف آوردن نمرههای عالی در درسهای مختلف مثل ریاضی و علوم است، در صورتی که اصلا اینطور نیست و اگر میخواهند کودکی تحویل جامعه دهند که در آینده به فرد موفقی تبدیل شود، بهتر است بدانند که تنها باید استعداد و مهارت او را کشف و بستری را برایش فراهم کنند تا بتواند، استعداد و مهارت را پرورش دهد. در حقیقت والدین باید هوش کودک خود را در زمینههای مختلف مورد ارزیابی قرار دهند تا در نهایت مشخص شود که استعداد کودک در چه حوزهای بیشتر است و طبق این استعداد برای آینده فرزند خود بهتر برنامهریزی کنند، نه طبق آمال و آرزوهای خود. لذا به حرکات و رفتار کودک خود دقت کنند و اجازه دهند کودک شان علاقه واقعی خود را نشان دهد.
هزینه های دوره های آموزشی چقدر می باشد؟
هزینه هایی که در دوره های آموزشی پژوهش سرای دانش آموزی گرفته می شود بسیار پایین و صرفا برای برگزاری دوره ها می باشد لذا برای دانش آموز با نیازهای خاص کاملا رایگان است و برای مدارس حاشیه شهر و لازم التوجه فقط حق الزحمه مدرس دریافت می شود و فعلا هزینه پژوهش سرا با توجه به دوره های عمومی 500 و تخصصی 800 هزار تومان می باشد که طی 10 جلسه برگزار می شود و با توجه به صلاحدید هزینه ها تغییر خواهد کرد. این بستری مناسب برای آموزش، همه ی دانش آموزان است.
در پایان چه صحبتی دارید؟
عملکرد پژوهش سراها می تواند تاثیر مثبتی بر حس کاوشگری دانش آموزان داشته باشد و محیطی امن برای پردازش اطلاعات آنها باشد و این میسر نخواهد شد مگر با ایجاد بستری مناسب با تجهیزات علمی، عملی و آزمایشگاهی با در نظر گرفتن امکانات مدارس خاص در حوزه های مختلف آموزشی و پژوهشی، بستری مناسب برای دانش آموزان کم برخوردار مهیا کند تا آنها هم به موازات دانش آموزان برخوردار
23:13
در این حوزه فعالیت داشته باشد. لذا در همین راستا امیدوارم خیرین عزیز، مسئولین در دولت مردمی و مجلس انقلابی برای تقویت نیروی انسانی و تجهیز این مراکز همکاری و حمایت، لازم را داشته باشند.
رئیس آموزش و پرورش شهرستان آمل نیز در ادامه گفت: یکی از ضروریات رسیدن به سند تحول بنیادین، داشتن یک پژوهش سرای دانش آموزی قوی است که قبلا پژوهش سرا در گوشه ای از شهر بود که متاسفانه به خاطر عدم دسترسی دانش آموزان و اولیا به این فضا، بعضا بعضی از خانواده ها بچه های خود را نمی فرستادند تا اینکه در همان ماه های اول، ساختمانی تحت عنوان ساختمان آموزشی و پژوهشی به نام خیر بزرگوار عالی نژاد در حال شکل گیری و ساخت بود. با توجه به اینکه جابجایی پژوهش سرا نیاز به مجوز داشت درخواست را به این مرکز آموزشی دادیم و گرچه الان کلاس ها در این مرکز در حال برگزاری است، مدیریت در همان ساختمان قدیم می باشد و شاهد اقبال و استقبال خانواده ها نسبت به پژوهش سرا و موضوعات پیرامون آن مطرح است که الحمدالله با تغییر مدیریت پژوهش سرا شاهد یک بازخورد بسیار مثبت و فعالیت خاص هستیم بنابراین کسی نمی تواند اهمیت پژوهش سرای دانش آموزی را در رسیدن به اهداف غایی نظام تعلیم و تربیت منکر شود.
لزوم تاسیس پژوهش سرا چه می باشد؟
پژوهشسرای دانشآموزی، مرکزی است که به منظور گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در بین دانشآموزان و هدایت استعدادها و رشد خلاقیتهای آنان با فراهم کردن امکانات و تجهیزات لازم تأسیس میشود. لذا دانش آموزان از سنین ابتدایی تا متوسطه که عضو پژوهش سرا شدند غالبا در درس خود موفق تر هستند و معتقدم این مراکز به دانش آموزان اعتماد به نفس می دهد و به نوعی استعدادیابی است و الحمدالله این استقبال از سوی خانواده ها خوب و مورد پذیرش است و انشالله کمک شود تا انتقال پژوهش سرا از آن ساختمان قدیمی اش که کمتر مورد توجه خانواده ها بود به این ساختمان آقای عالی نژاد تسریع پیدا کند.
یکی از مشکلات در این پژوهش سرای دانش آموزی عدم تجهیز آزمایشگاه می باشد که معضل بزرگی است؟
یک پژوهش سرای استاندارد از نظر فیزیکی باید مکانی دارای کتابخانه، آزمایشگاه، کارگاه رایانه و … باشد که برخی از پژوهش سراهای کشور از این امکانات برخوردارند و برخی دیگر نه. در واقع پژوهش سراهایی که با استانداردها فاصله دارند بیشتر از نظر تجهیزات و لوازم و تهیه مواد اولیه در مضیقه اند و چون طبق اساسنامه، بودجه ای ثابت به آنها اختصاص نمی یابد، مدیران این مجموعه ها مجبورند روی کمک های مردمی حساب کنند. پژوهش سرای عالی نژاد نیز از نظر امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی حتی از مدارس نیز عقب تر است به طوری که گاه مجبور می شوند تجهیزات مدارس اطراف را قرض بگیرند. لذا راه های مختلفی را در جلسات مطرح کردیم که مراجعه به مدارس یکی از موارد می باشد تا وسایل اضافه به پژوهش سرا منتقل شود. نکته مهم تر اینکه پژوهش سرا در کنار یکی از دبیرستانهای مطرح و برتر شهر قرار دارد که دارای آزمایشگاه غنی است بنابراین از ظرفیت آن نیز استفاده می کنیم و قرار است به زودی جلسه ای با مدیریت و معاونت آموزشی و مدیر پژوهش سرا برگزار و نسبت به این مهم تصمیم گیری شود.
آیا پژوهش سراها ملزم به داشتن هیئت امنا هستند؟
به منظور مدیریت بهینه پژوهش سرا و استفاده از امکانات و ظرفیت ها، هیأت امنای پژوهش سرا در سطح شهرستان، منطقه تشکیل می شود. ترکیب به این صورت می باشد: رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه(رئیس)، معاون آموزش متوسط منطقه (نایب رئیس)، مدیر پژوهش سرا(دبیر)، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی منطقه، شهردار شهرستان، نماینده تام الاختیار فرماندار یا بخشدار، سه نفر استاد دانشگاه یا صاحب نظر پژوهشی در زمینه های علوم انسانی، فنی و حرفه ای و علوم پایه، رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستان، یک نفر از اولیای دانش آموزان عضو پژوهش سرا، یک نفر معلم راهنمای پژوهنده به انتخاب شورای معاونان اداره آموزش و پرورش شهرستان که قانون این اجازه را به ما داد و در حال حاضر پژوهش سرا به صورت هیئت امنایی اداره می شود.
وضعیت آمل از لحاظ آموزش و پرورش ؟
قضاوت با خود مردم. واقعیت این است از لحاظ آموزشی، پرورشی و فیزیکی و فضای آموزشی و هم به لحاظ منابع انسانی، برگزاری جشن تکلیف 2000 دانش آموز دختر آملی، برتری در جشنواره نوجوانان خوارزمی مقطع متوسطه اول مازندران و کشور، کسب عنوان شورای برتر و نمونه آموزش و پرورش استان مازندران، کسب مدال برنز در رشته ریاضی در کشور ژاپن پوریا رحمانی، رتبه یازدهم کشوری کیمیا غدیر و کسب رتبه سوم کنکور در رشته انسانی آقای یوسفی از جمله عملکرد مجموعه آموزش و پرورش شهرستان آمل می باشد.
چه توصیه ای به خانواده ها می کنید؟
اما توصیه ما این است خانواده ها در نظر داشته باشند دیگر کنکور فقط تست زدن و آزمون نیست بلکه پایه دهم و یازدهم و دوازدهم نهایی شد و در خرداد 1403 آزمون
23:13
نهایی داریم و در کنکور نیز معدل دیپلم 50 درصد محاسبه می شود و سال 1404 60 درصد آزمون نهایی محاسبه می شود و در واقع مرجع کتاب و کلاس و معلم است و باید به آن توجه شود.
&&&سیاست آموزش و پرورش چیست؟
سیاست های آموزش و پرورش در راستای تحقق بخشیدن سند تحول بنیادین است و اگر یک بعدی در این اداره کار شود و فقط بعد آموزش در نظر گرفته شود آن سند محقق نخواهد شد.
اقدامات پرورشی صورت گرفته را نام ببرید؟
در بحث پرورشی دانش آموزان آملی، رتبه های خوبی را در سطح استان و کشور کسب کردند و در مسابقه “دادرس” در سطح کشور رتبه دوم را از آن خود نمودند که افتخار بزرگی است. بخش فضای آموزشی و تربیتی طی دو سال گذشته اتفاقات بزرگی رخ داده که شاید در ده سال گذشته به این صورت نبوده است مثل پروژه ابن سینا که بیش از 17 سال در گوشه ای مسکوت و اسکلت آن هم در حال استهلاک بود و همزمان با حضور معاون وزیر با اعتبار 15 میلیارد تومان افتتاح شد چرا که سیاست این دولت اتمام پروژه های نیمه تمام بود و پروژه صفایی هم که بیش از 17 سال نیمه تمام و حتی اسکلت فلزی آن هم توسط سارقین به سرقت رفته بود با تلاش همکاران و با اعتباری بالغ بر 17 میلیارد تومان افتتاح گردید. اجرای طرح شهید سلیمانی”احداث زمین ورزشی چمن در مدارس” برنامه جدیدی بود که در این دوره اتفاق افتاد و اولین زمین ورزشی چمن در سالن شهید حسن نژاد، احداث زمین چمن بیش از 1000 متری در یکی از مدارس دولتی آمل براساس فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر رسیدگی و توجه به مدارس دولتی نمونه این اقدامات می باشد.
به عنوان یک منتقد منصف، عملکرد مدیریتی خود را چگونه نقد می کنید ؟
تمام کارها و اقدامات انسانها قابل نقد است، اما در بعضی انتصابات تمام تلاشمان این بود که بهترین ها را انتخاب کنیم که شاید این انتخاب از لحاظ خود ما باشد و از دید دیگران خوب نباشد. البته به مدیران در ستاد، معاونین، کارشناسان مسئول نمره کمتر از 15 نمی دهم در حالی که شاید دیگران به شخص من ابراهیم زاده نمره کم تری بدهند.
کمبود نیروی انسانی را چطور جبران می کنید؟
با توجه به کمبود نیروی انسانی هیچ مدرسه شهر آمل بدون معلم نمانده است که این تدبیرمی طلبد در حالی که امسال قریب به 600 نفر بازنشسته داشتیم اما ورودی ما کمتر از 200 نفر بود که جا دارد از تمام معلمان بازنشسته که علیرغم دریافت حق الزحمه ای دست ما را گرفتند تشکر کنم.
معتقدید عیب و نقص در آموزش و پرورش عیب و نقص در همه دستگاه هاست؟
بحث تعلیم و تربیت و فرهنگ مسأله ای پیچیده است به همین دلیل نباید آموزش و پرورش را وارد مناقشات بی اساس کرد و از کاهی کوهی نسازیم و از کوهی کاهی. مرز بین نقد و تخریب را بدانیم و جایگاه خطیر آموزش و پرورش را بشناسیم. اگر هم سئوالی و نقدی داریم اولین جایی که بایستی در آن به پاسخ رسید و رفع ابهام کرد خود آموزش و پرورش است. اگر یکی از ادارات در انجام وظیفه خود موفق نباشد یک بخش از کشور زمین گذاشته می شود ولی با اختلال در آموزش و پرورش کار همه دستگاه ها معطل می ماند و معتقدم عیب و نقص در آموزش و پرورش عیب و نقص در همه دستگاه هاست لذا نقد منصفانه نه نقد مقرضانه را جانانه می پذیرم و معتقدم که موجب پیشرفت می شود.
نظام آموزشی جدید با چه تعریفی ادامه فعالیت خواهد داد؟
برای رسیدن به قله موفقیت آموزشی و تربیتی، نظام آموزشی ما باید منطبق بر سند تحول بنیادین باشد و با توجه به اینکه این سند قریب به 12 سال ابلاغ شد اما متاسفانه در دولت گذشته نه تنها اجرایی نشد بلکه سند 2030 را در تقابل با آن قرار دادند و اقدامات فعلی آموزش و پرورش در جبران عقب ماندگی هاست.
جایگاه مدارس غیردولتی در پوشش تحصیلی دانشآموزان چگونه بوده است؟
در حال حاضر بالای 20 درصد از جمعیت 70 هزار نفری دانش آموزان شهرستان آمل در مدارس غیر انتفاعی تحصیل می کنند که تعداد قابل توجه ای است و به نوعی مدارس غیر دولتی برای آموزش و پرورش از چند باب مناسب است اما باید یک تجدید نظری نسبت به این مجموعه شود.
آیا در آمل با کمبود فضای آموزشی مواجهیم؟
در روستاها مشکلی نداریم اما متاسفانه در شهر بخشی از مدارس ابتدایی و متوسطه اول در حد انفجار است و به دلیل کمبود دانش آموز بعضی از مدارس در شرف تعطیل شدن هستند.
برای سال تحصیلی 403 ـ 402 مدرسه جدیدی دایر می کنید؟
دو پروژه نیمه کاره در حال ساخت داریم که انشالله یکی از آنها در مهرماه افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.
به نظر شما مهمترین چالش و یا نیازهای آموزش و پرورش در شرایط کنونی چیست؟
داشتن نیروی انسانی ماهر در آموزش و پرورش بسیار حیاتی است در حالی که ما با کمبود این نیرو مواجهیم و باتوجه به جذب تعداد زیادی از معلمان باز خلاها پر نمی شود لذا تامین نیروی انسانی یک نیاز ضروری است و توانمندسازی آنها بایستی سرلوحه کار قرار بگیرد. بحث فضاهای آموزشی و نداشتن بعضی از امکانات
23:13
آموزشی و تجهیزات نیز معضل دیگری است که وجود دارد و برای رسیدن به سند تحول، مدرسه و نیروی انسانی را می خواهیم که در تراز سند تحول باشد.
نقش آموزش و پرورش را در پیشرفت جامعه چگونه ارزیابی می کنید؟
بی شک آموزش و پرورش یکی از بزرگترین و مهم ترین نهادهای فرهنگی و تأثیرگذار کشور است و این دستگاه را می توان پایه همه تحولات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به شمار آورد و اگر در مسیر درست قرار بگیرد آسیب های اجتماهی کاهش خواهد یافت و دانش آموزان به عنوان قشر فرهیخته و از طرفی در معرض آسیب از خطر دور خواهند .
مشورت در سبک مدیریتی شما چه جایگاهی دارد؟
مشورت موضوعی بسیار مهم و اثرگذار برای یک مدیر است. در همین راستا شورایی به نام “شورای توسعه و نظارت بر آموزش و پرورش” از بین نخبگان، صاحب نظران، مدیران و معاونین آموزش و پرورش و پیش کسوتان عزیز تشکیل شده و خوشبختانه با تلاش همکاران این شورا به عنوان شورای نمونه و برتر استان مازندران انتخاب و انشالله طرح ها در آموزش و پرورش عملیاتی می شود.
امسال اوضاع مالی و اعتباری آموزش و پرورش آمل چگونه بود؟
درآمد حاصله از اجاره 50 باب مغازه آموزش و پرورش ابتدا به خزانه اداره کل انتقال سپس بخشی از آن به اداره ما بر می گردد و این عین قانون است لذا املاک بلااستفاده برای رفع مشکل آموزش و پرورش مولدسازی یا تجاری سازی می شود و بی انصافی است اگر کسی بدون مطالعه و آگاهی بخواهد آموزش و پرورش را قضاوت کند و با توجه به تنگناها و کمبود نیروی انسانی، بودجه و فضای آموزشی این گونه درخشیدن دوستان ما جای تقدیر و قدردانی دارد.
چه تعداد دانش آموز در آمل دارید؟ وضعیت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان چگونه است؟
حدود 70 هزار دانش آموز در شهرستان آمل در حال تحصیل هستند که از این تعداد تقریبا 50 درصد در مقطع ابتدایی و مابقی در متوسطه اول، دوم و فنی حرفه ای درس می خوانند. حدود 4 هزار معلم شاغل داریم که با احتساب دبیران مدارس غیر دولتی بیش از شش هزار نفر می شوند و در مجموع معلمان، تقریبا دوازده هزار نفر (بازنشسته و شاغل جمعیت شهرستان آمل) را شامل می شود.
آیا رفتار دانش آموزان امروز با دانش آموزان قدیم تغییری داشته است؟
رفتار دانش آموزان شاید خیلی تغییرنکرده چون ویژگی های کودکان در دوره های مدرسه در همه ادوار یکی بوده است. فرقی نمی کنه همه دانش آموزان دوست دارند جنب و جوش بیشتری داشته باشند و در سن کودکی دوست دارند یادبگیرند و تجربه کنند به همین خاطر فکر نمی کنم که فرقی بین دانش آموزان امروز و دیروز باشد. فقط نکته ای که وجود دارد این است که نسل امروز پرسشگر هستند که ضمن درک و احترام متقابل بایستی به سوالات آنها پاسخ صحیح داد.
چرا در جامعه امروزی این مقوله کمرنگ است؟
نکته قابل توجه اینجاست که در تربیت دانش آموزان فقط آموزش و پرورش دخیل نیست و سیستم آموزشی ما هم درگیر کتاب و اعداد و ارقام و فرمول است و در بحث مقوله فرهنگی بیش از 32 دستگاه دیگر هم موظفند کار فرهنگی کنند.
چند دستگاه متولی این کار هستند؟
نمیدانم، با اینکه اعتبار فرهنگی را می گیرند کار فرهنگی انجام نمی دهند و از من ابراهیم زاده با اینکه اعتبار فرهنگی ندارم اما به اندازه آن 32 دستگاه انتظار دارند و همه تیرها به سمت آموزش و پرورش نشانه گرفته شده که این بی انصافی است. مگر من مسئول حفظ خیابان و پارکها و کوچه ها هستم یا شما مسئول!؟و با توجه به مطالبه اما همچنان این موضوع ابتر مانده است.
فکر نمی کنید خود آموزش و پرورش و مسئولان در راس خیلی زود بستر را برای ورود دانش آموزان به فضای مجازی باز کردند؟
نه آموزش و پرورش در این موضوع مقصر نیست چرا که تا قبل از کرونا توصیه می کردیم دانش آموز حق استفاده از موبایل را ندارد اما با مواجه شدن دنیا با ویروس منحوس کرونا و نیاز تحصیلی از راه دور، به دنبال خیر برای تهیه موبایل بودیم و چاره ای هم نداشتیم و فرهنگ سازی استفاده از موبایل باید در گذشته شکل می گرفت.
به نظر جنابعالی که یک مدیر اداره هستید، آیا جایگاه و شان یک معلم در جامعه کنونی رعایت میگردد ؟
شاید الان به ظاهر متصور شود که شان معلم در جامعه آنگونه که باید حفظ نمی شود اما مطمئن ترین قشر در جامعه که همه به او احترام می گذارند معلم است و علیرغم همه مشکلات اقتصادی و … از لحاظ شان اجتماعی جایگاه ویژه ای بین خانواده ها و جامعه دارد و خدا را شاکرم که بیش از 30 سال عمر خدمت معلمین عزیز هستم و به این مهم نیز افتخار می کنم.
چقدر تلاش کرده اید که در اداره شایسته سالاری برقرار باشد ؟
تمام تلاش مان بر این است که از بهترین ها استفاده و دوستان توانمند را وارد بدنه آموزش و پرورش کنیم هر چند شاید برخی جابجایی ها موجب دلخوری دوستان و همکاران شده باشد اما به انصاف رفتار کردم و اگر بدانم شخصی با توانایی بیشتر می تواند مجموعه را بگرداند بودن ابراهیم زاده حتی برای یک دقیقه خیانت است.
مهم
23:13
ترین کارها و طرح های خلاقانه خود را بیان میکنید ؟
در سالروز شهادت استاد مطهری و گرامیداشت روز معلم برنامه شاخصی را برگزار کردیم که در سطح کشور بی نظیر بود و طی آن به همراه دبیران از بازنشستگان عزیز سی سال پیش هم بدون هیچ نگاه سیاسی و سلیقه ای تجلیل کردیم و به زعم من در این مقوله چپ و راست و اصولگرا یا اصلاح طلب معنایی ندارد.
شما برای رشد و توسعه رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش چه کردهاید؟
سیاست بر این است که بایستی در یک چشم اندازی، بالای 50 درصد دانش آموزان به هنرستانها بروند چنانچه سال گذشته ما این مهم را عملی کردیم اما متاسفانه فضای هنرستانها کم است و با این وجود خانواده ها استقبال کردند و دانش آموزان مستعد حتی تیزهوش با انتقالی وارد هنرستان شدند و این جزو منویات مقام معظم رهبری است لذا هنرستانها را ضمیمه دبیرستان کردیم و از آنجائیکه آمل شهری صنعتی است و قریب به 50 درصد صنایع استان مازندران در این شهر مستقر می باشد پس نیازمند نیروی کار است بنابراین طی ارتباطی بین شهرک صنعتی و آموزش و پرورش احداث هنرستان همجوار در دستور کار و در حال اجراست.
در پایان چه سخنی با مخاطبان صبح آمل دارید؟
بایستی یادآور شوم که ارزیابی از کار آموزش و پرورش بایستی با در نظر گرفتن منابع و موانع از یک سو و امکانات و مقدورات از سوی دیگر و در ظرف زمانی خاص خود باشد. رسالت همه ما بسیار خطیرست و هیچ موقع نباید از لحاظ توسعه یافتگی قانع باشیم و خودمان را متوقف کنیم چراکه باب علم و فرهنگ هیچ حد و مرزی ندارد و همه باید در این ابعاد مشارکت جدی، مشفقانه، همراه با انتقاد سازنده که منجر به رشد و شکوفایی عرصه تعلیم و تربیت گردد داشته باشیم. اگر آموزش و پرورش را در رأس و به عنوان مسأله اول می شناسیم و برای آن جایگاه ویژه قائلیم، اظهارنظرها و نقدهایمان در بسیاری از موارد کارشناسانه و عالمانه باشد.
1402/12/9