چگونگی ایجاد جریان پایدار سفر در مقاصد گردشگری

گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین صنایع اقتصادی جهان ، تاثیر قابل توجهی بر توسعه اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی کشورها دارد . با این حال رشد سریع و مدیریت نادرست می تواند ، موجب تخریب منابع طبیعی ، میراث فرهنگی و نابرابری های اجتماعی شود . به همین دلیل ایجاد امکانات پایدار سفر در مقاصد گردشگری اهمیت ویژه ای پیدا کرده است . این فرآیند به معنای برنامه ریزی و مدیریت به گونه ای است که منافع اقتصادی ، زیست محیطی و اجتماعی در تعادل قرار گیرد و منابع برای نسل های آینده حفظ شود . ایجاد جریان پایدار سفر در مقاصد گردشگری به معنی مدیریت و توسعه گردشگری به گونه ای است که تاثیرات مثبت اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی را تقویت کرده و اثرات منفی را به حداقل برساند . برای دستیابی به این هدف ، راهکارهای موثری وجود دارد ، که نیاز به هماهنگی میان تمام ذی نفعان از جمله دولت ، جوامع محلی ، بخش خصوصی و گردشگران است . تنها با ایجاد تعادل میان حفاظت از منابع و بهره براری از آن ها می توان از مزایای پایدار گردشگری بهره مند شد . بنابراین برای ایجاد جریان پایدار گردشگری ، برنامه ریزی جامع و استراتژیک امری ضروری است . تحلیل ظرفیت مقصد با شناسایی تعداد گردشگرانی که یک مقصد بدون آسیب به منابع طبیعی و فرهنگی می تواند پذیرا باشد و تنوع بخشی با کاهش تمرکز گردشگران برمناطق پر تراکم و توسعه مقاصد کمتر شناخته شده برای توزیع مناسب گردشگران از جمله برنامه ها در این حوزه خواهد بود . محیط زیست و میراث فرهنگی یکی از اصلی ترین سرمایه های گردشگری است ، که با وضع و اجرای قوانین حفاظتی از تخریب آنها می توان جلوگیری کرد ، ضمن اینکه آموزش عمومی و ارتقای آگاهی مردم و گردشگران درباره اهمیت حفاظت از محیط وفرهنگ و نیز استفاده از فناوری های نوین و بکار گیری سیستم های هوشمند برای کنترل تاثیرات زیست محیطی گردشگری بسیار موثر خواهد بود . راه دیگر در این موضع کاهش اثرات منفی زیست محیطی و استفاده از منابع انرژی پاک ، راه اندازی سیستم های جمع آوری و بازیافت زباله ، و محافظت از زیستگاه ها و جلوگیری از تخریب محیط های طبیعی حساس در قالب مدیریت تاثیرات زیست محیطی می تواند ، انجام شود . تک محصولی بودن برای هر جامعه ای ، امکان درصد آسیب پذیری را افزایش می دهد ، در گردشگری نیز وابستگی بیش از حد به یک نوع گردشگری می تواند ، درصد آسیب زایی را بالا ببرد . لذا ایجاد فرصت های جدید با توسعه گردشگری سلامت ، اکوتوریسم ، گردشگری کشاورزی و … می تواند میزان آسیب زایی را حذف و یا کم رنگ نماید . همچنین تبلیغ جاذبه ها و ظرفیت های خاص هر منطقه برای جذب گردشگران با تنوع ذائقه و علایق در جهت ارتقاء برند مقصد و بهره گیری از محصولات و خدمات منحصر بفرد محلی در جهت ایجاد افزایش ارزش افزوده ، نقش اساسی در موفقیت گردشگری پایدار ایفا می کند . گردشگری صنعت خدماتی و انسان محور است ، بنابراین منابع انسانی متخصص ، با تربیت راهنمایان گردشگری آگاه به مسائل زیست محیطی و فرهنگی ، آموزش کارکنان بخش های مختلف برای ارائه خدمات با کیفیت و نیز حمایت از تحقیقات و مطالعات در حوزه گردشگری پایدار و انتشار نتایج آن ها ضرورتی اجتناب ناپذیر در گردشگری پایدار می باشد . بازاریابی و تبلیغات از اصول اساسی و پایه ای در حوزه گردشگری است ، بنابراین تبلیغات صحیح می تواند ، تاثیر بسزایی در جذب گردشگران مسول داشته باشد . لذا بازاریابی پایدار ، با تمرکز بر گردشگرانی که به مسائل زیست محیطی اهمیت می دهند و آموزش به گردشگران برای احترام به فرهنگ و محیط مقصد برای ترویج گردشگری مسولانه و بهره گیری از رسانه های اجتماعی برای معرفی مقاصد پایدار برای دست یابی به اهداف توسعه پایدار در گردشگری بسیار موثر است . به طور قطع هر امری در اجرا برای موفقیت نیازمند به پایش و ارزیابی مستمر خواهد داشت ، با اهمیت و حساسیتی که در پایداری گردشگری وجود دارد ، نظارت و ارزیابی مداوم ، با تحلیلی نتایج اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی گردشگری و در صورت امکان ، بازنگری در سیاست ها براساس نتایج پایش و نیز تعامل با دولت ، جامعه محلی و بخش خصوصی و سازمانهای مردم نهاد ( سمن ها ) برای بهبود فرآیندها به عنوان ذینفعان این حوزه خواهد بود . در خاتمه با تاکید بر اینکه گردشگری به عنوان یکی از صنایع پیشرو و پویای جهان ، نقش مهمی در توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جوامع ایفا می کند . اما آنچه که موفقیت و پایداری این صنعت را تضمین می کند ، همکاری و مشارکت فعال جوامع محلی است . جوامع محلی به عنوان دارندگان اصلی منابع طبیعی ، فرهنگی و انسانی ، نقشی کلیدی در توسعه مقاصد گردشگری داشته و تاثیر مستقیمی بر تجربه گردشگران و پایداری صنعت گردشگری دارند . از آنجائیکه جوامع محلی به عنوان رکن اصلی توسعه گردشگری ، نقش اساسی در موفقیت و پایداری این صنعت دارند ، در صورتی که در فرآیند گردشگری مشارکت داشته باشند ، می توان شاهد رشد پایدار ، تبادل فرهنگی و بهبود شرایط اقتصادی بود . اما در صورت عدم پذیرش گردشگران می تواند پیامد های منفی جدی برای مقاصد گردشگری و جامعه به همراه داشته باشد .

بدلیل اهمیت و نقش جوامع محلی در موفقیت و یا عدم موفقیت مقاصد گردشگری و همچنانکه در فوق به تاثیر مستقیمی که بر تجربه گردشگران و پایداری صنعت گردشگری دارند ، در اینجا با توجه به ضرورت طرح موضوع با جزئیات بیشتر به برخی آنها پرداخته می شود .
جوامع محلی به طور مستقیم با محیط زیست و فرهنگ بومی در ارتباط هستند ، اگر این افراد در حفظ منابع همکاری میکنند ، مقاصد گردشگری می توانند در بلند مدت پایداری خود را حفظ کنند . در غیر اینصورت تخریب منابع طبیعی ، میراث فرهنگی و معنوی مقصد که اغلب از عوامل اصلی جذب گردشگران هستند ، دچار فرسایش یا نابودی می شوند .
لذا با مشارکت جوامع محلی در برنامه های حفاظتی ، مقاصد می توانند جاذبه های خود را برای نسل امروز مورد بهره برداری درست و برای نسل های آینده حفظ کنند . همچنین جوامع محلی می توانند با ارائه داستان ها ، تاریخچه و دانش بومی ، تجربه گردشگران را به عنوان محصول نهایی حاصل از سفر غنی تر نمایند .
همچنین جوامع محلی خدمات اقامتی مانند اقامتگاههای بومگردی ، راهنمای تور و بلدهای محلی غذا های بومی و صنایع دستی را ارائه می دهند ، که کیفیت این خدمات تاثیر مستقیمی بر تجربه گردشگران خواهد داشت ، بنابراین آموزش و توانمندسازی آنها برای ارائه خدمات بهتر موجب افزایش رضایت مندی در گردشگران می شود .
از منظر تعاملات فرهنگی هم ، جوامع محلی را میتوان تسهیل گران این حوزه قلمداد کرد . چرا که ، گردشگری ابزاری برای تبادل فرهنگی بین گردشگران و جوامع محلی است ، و این تعامل می تواند به درک بهتر فرهنگ ها منجر شده و تجارب ارزشمندی را برای هر دو طرف ایجاد نماید .
مشارکت جوامع محلی ، همچنین در سیاست گذاری ها و مدیریت گردشگری حائز اهمیت است ، مشارکت آنها باعث می شود که احساس مسولیت بیشتری در حفاظت از منابع و در نحوه رفتار و همکاری با گردشگران داشته و از بروز تعارضات و مخالفت ها جلوگیری می شود .
در زمینه ، توزیع منافع اقتصادی به نفع جوامع محلی نیز باید اشاره کرد جوامع محلی که از گردشگری منابع مالی کسب کنند و حضور گردشگران موجب رونق کسب و کار اشتغال زایی و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت آنها منجر شود ، بیشتر به توسعه پایدار گردشگری علاقمند خواهند شد .
به طور قطع ، رفتار مثبت یا منفی جوامع محلی با گردشگران ، تاثیر مستقیمی بر تجربه و تصمیم آن ها برای بازگشت و دیدار مجدد از مقصد خواهد داشت . بنابراین استقبال گرم و دوستانه باعث ایجاد تجربه ای مثبت و خاطره انگیز و به یاد ماندنی شده و همچنین رفتار مناسب جوامع محلی موجب می شود که گردشگران احساس امنیت و راحتی کنند که این به عنوان یکی از شاخصه های اصلی در توسعه گردشگری پایدار می باشد .
از آنچه توصیف آن ها در بخش ها و زمینه های متعدد و مختلف بدان ها پرداخته شد ، در نتیجه گیری ، باید به این نکات اشاره کرد که ایجاد امکانات پایدار سفر در مقاصد گردشگری نیازمند تعامل و هماهنگی میان تمامی بخش های جامعه است . حفاظت از منابع طبیعی و فرهنگی ، آموزش نیروی انسانی ، بهره گیری از فناوری و مشارکت جوامع محلی ، از مهمترین راهکارها برای رسیدن به این هدف هستند .
با اجرای این راهکارها می توان به توسعه ای پایدار در صنعت گردشگری دست یافت که ضمن حفظ منابع برای آیندگان ، به افزایش رضایت گردشگران و منافع اقتصادی برای جوامع محلی منجر شود .

دکتر مهران حسنی
دبیر و نائب رئیس انجمن گردشگری پایدار سبز مازندران
عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران
پژوهشگر حوزه گردشگری

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود