کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی:کشت دوم متوقف شود


کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی اظهار کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی که همه شهروندان و کشاورزان این موضوع را به خاطر شدت گرما درک کردند مصرف بیش از اندازه آب های زیر زمینی به یک چالش جدی تبدیل خواهد شد.
سینا ربیعی گفت: با توجه به این که ایران یک کشور خشک و نیمه خشک در آسیا مطرح است مدیریت مصرف آب در ایران باید با حساسیت و دقت بیشتری انجام شود.
وی با اشاره به این که کمبود آب برای مصارف مختلف شهری، کشاورزی و صنعتی در اثر افت سطح آب در آبخوان‌ها، افزایش هزینه‌های تأمین آب، پایین آمدن کیفیت آب برای مقاصد مختلف را در پی خواهد داشت، اظهار کرد: پیشروی آب‌شور در آب زیرزمینی در آبخوان‌های ساحلی و یا در آبخوان‌های مجاور گنبدهای نمکی و فرونشست زمین مشکلات اساسی و از عواقب برداشت غیراصولی منابع آب زیرزمینی و عدم مدیریت صحیح است.
این کارشناس کشاورزی ادامه داد: در سالهای اخیر به علت افزایش حجم گازهای گلخانه‌ای، میانگین دمای جهانی رو به افزایش بوده و این امر منجر به تغییرات وسیعی در شرایط اقلیمی و منابع آب سطح زمین شده است.
ربیعی با بیان اینکه الگوی کشت نامناسب و کشت چندباره می تواند آسیب های جبران ناپذیری به مواد عالی خاک بزند، اظهار کرد: صدور مجوزهای پی در پی حفر چاه در زمین های کشاورزی تهدید جدی برای محیط زیست و زمینه پیشروی آب های شور به سفره های زیر زمینی را فراهم می کند.
وی با اشاره به این که همزمان با کشت دوم برنج شاهد طغیان موج سوم و چهارم کرم های ساقه خوار هستیم، بیان داشت: کشاورز به ناچار برای مبارزه با این آفت ها به ناچار به سموم قوی تر و سمپاشی چند باره روی خواهد آورد.

کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی افزود: اگر ایران مشکلی برای تامین آب و انرژی جهت کشت دوم برنج نداشت هم این رویه باید متوقف و کشت دوم برنج از دستور کار خارج می شد.
به گزارش پایگاه خبری صبح آمل نیوز و به نقل از ایرنا، ربیعی تصریح کرد: با توجه به قیمت بسیار مناسبی که سبزی و صیفی در سال جاری پیدا کرد کشت پائیزه سبزی جات به جای کشت دوم برنج به مراتب صرفه اقتصادی بیشتری برای کشاورز خواهد داشت.

1403/04/27

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود