مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارشهر ساحلی سرخرود در گفت گو با صبح آمل


سرخرود تنها شهر بلندمرتبه سازی استان است/ با خرید دستگاه سیم تریلر و تجهیزات، زباله مستقیم از محل جمع آوری و حتی دپوی موقت هم در شهرداری سرخرود نداریم/ شهر سرخرود در شش ماه آینده کوچه ای خاکی نخواهد داشت/ با توجه به آمار بالای پروژه های زیاد ساخت و ساز، بیکاری در شهر سرخرود معنایی ندارد و کسی نمی تواند بگوید که من در این شهر بیکار هستم/ با خرید600 میلیون تومان تجهیزات امسال اصلا غریق منجر به فوت نداشتیم و با کاهش 90 درصدی غریق نیز روبرو بودیم/ به جرات می توانم بگویم که سرخرود بدون افراد متکدی است


گفتگوی بیش از 50 دقیقه ای در دفتر شهردار سرخرود انجام شد و در حرفهایش ارادت و شیفتگی خاصی نسبت به مردمی موج می زد و آنها را مستحق داشتن شهری زیبا با ارائه بهترین خدمات می دانست. کبود فیروزجائی خود را بیگانه با فضای سرخرود نمی داند و از حضور خود در دو دوره شهرداری این مهم را یکی از انگیزه های اصلی برای پاسخ مثبت به دعوت شورای اسلامی شهر برای قبول مجدد پست شهرداری می داند.
وی ضمن تشکر و قدردانی از شهروندان فهیم و خونگرم سرخرود از حمایت های همه جانبه مجموعه خدوم شورای اسلامی شهر و همکاران عزیز خویش در شهرداری سرخرود نیز که حقیقتا نیروهایی با پتانسیل بالا و نیز همراه با همراهی کامل اراده خود را در رفع مشکلات شهروندان نشان دادند قدرشناسی کرد. خط قرمزش مردم هستند و با اشاره به جایگاه شهرداری و مراودات روزانه تاکیدا روزهای سه شنبه هر هفته را به ملاقات عمومی به مردم اختصاص داد اما نه به این معنی که در روزهای دیگر درب اتاقش بر روی مراجعین بسته باشد که از همکاران اداری خویش خواست با نهایت گشاده رویی و برخورد خوب پاسخگوی آنها باشند تا کسی با ناراحتی از شهرداری خارج نشود.


اندیشه هایش حاصل حساب و کتاب دیروز و امروز نیست و افکارش حاصل سالها مدیریت در جایگاههای مختلف است و مهم ترین راز رازهایش را در این می داند که به نیروهای فعال، متعهد، کاربلد و خلاق به چشم یک سرمایه نگاه می کند و معتقد است کارمندی که شرافت کاری بالا دارد، به کار و هدف خود متعهد و پایبند است و برای آن ارزش قائل است و به پیشرفت خود و مجموعه اش می اندیشد و هر روز یک نکته جدید می آموزد، در حقیقت یک سرمایه گرانبهاست که یک مدیر باید به آن توجه کامل و کافی داشته باشد و در حفظ نیروهایی که این امتیازات را دارند تلاش کند چرا که حفظ این نیروها یعنی کمک به حفظ بقا و پیشرفت مجموعه و سرعت بخشیدن به رشد و توسعه آن سازمان.
جرات و جسارت یکی از ویژگی ها و صفات بارزوی می باشد و به شدت معتقد است یک مدیر محافظه کار هرگز نمی تواند مجموعه ای پویا و پرتحرک داشته باشد و اصولا چنین مدیری با یک کارشناس معمولی هیچ تفاوتی نخواهد داشت چنانچه در تمامی جوامع بشری از بدو خلقت تاکنون افرادی ظهور کرده اند که قدرت تصمیم گیری و شعور انتخاب آنها در حل مشکلات و ابداع فرایندهای چشمگیر از آنها افراد برتری ساخته است و اینگونه شاخصه ها رابطه خوبی با سوء استفاده، رانت خواری، تلف کردن منابع طبیعی جامعه، فرصت طلبی و … ندارند و چون نقاشان به نام، نویسندگان بزرگ، شاعران خوش ذوق به سود خود فکر نمی کنند بلکه به اثر ماندگاری که از خود به یادگار می گذارند دلخوش هستند لاجرم از اینگونه افراد دزد و مفسد اقتصادی بیرون نمی آید و آنهایی که انتظار دارند از اینان سوء استفاده ای را ببرند که از دیگران برده اند سخت در اشتباهند و به طور یقین تیرشان به سنگ خواهد خورد که این ویژگی های بارز مدیریتی مهندس محسن کبود فیروزجائی شهردار دلسوز و پرتلاش شهر ساحلی سرخرود مجموعه رسانه ای صبح آمل را بر آن داشت تا طی گفتگویی اختصاصی در فضایی صمیمی و دور از قوانین اداری بخشی از آن را در اختیار خوانندگان عزیز خود قرار دهیم؛
اهداف و رویکردهای ما در شهرداری، توجه ویژه به مردم، حفظ کرامت شهروندان و عدالت‌محوری است؛ به طوری که همه محلات شهر و همه مردم را یکسان نگاه کنیم و خدمات و منابع میان مردم و محلات به صورت عادلانه توزیع شود و در این زمینه تبعیضی وجود نداشته باشد
صبح آمل؛ اگر بخواهید شهرداری را تعریف کنید چه جایگاهی است؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ شهرداری در واقع، سازمانی محلی است که مطابق با اصل عدم تمرکز اداری و به منظور اداره امور محلی از قبیل عمران و آبادی در محدوده شهرها، بهداشت و رفاه ساکنان هر شهر، تاسیس می‌شود. به عبارت دیگر، شهرداری را باید حکومت یا دولت محلی نامید که نه تمام وظایف حاکمیتی بلکه برخی از آنها را عهده‌دار می‌شود که بر اساس همان اصل تمرکززدایی اداری استوار است. در ایران، اداره شهر بر دو رکن اصلی شورا و شهرداری استوار است که شورا با رای مستقیم مردم و شهردار با رای اکثریت مطلق اعضای شورای شهر، انتخاب می‌شود لذا اداره امور شهر بر عهده سازمان شهرداری است که شهردار در راس آن قرار دارد. در واقع، شهردار مطابق با قوانین موضوعه و نیز مصوبات شورای شهر، وظیفه اداره امور شهر را بر عهده دارد.
صبح آمل؛ انتصاب فردی مناسب به عنوان شهردار چه اهمیتی دارد؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ انتخاب شهردار برای یک شهر اهمیت زیادی دارد؛ شهرها امروزه مشکلات و معضلات بسیار گسترده و عمیقی دارند و با مسائل مختلف اجتماعی، کالبدی، زیست محیطی، تأمین خدمات و تأمین آسایش و آرامش مردم روبرو هستند. هرچقدر که شهر بزرگ‌تر باشد، مسائل آن نیز گسترده‌تر و عمیق‌تر است و مدیریت چنین شهری نیز دشوارتر خواهد بود. بنابراین ابعاد مدیریتی یک شهر بسیار پیچیده است و نمی‌توان با سعی و خطا یک شهر را اداره کرد.
صبح آمل؛ اختیارات شهردار تا چه اندازه می‌تواند عملکرد او را تحت تأثیر قرار دهد؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ شهردار قدرتمندترین فرد اجرایی شهر است و اقدامات او ابعاد مختلف کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی شهر را تحت تأثیر قرار می‌دهد که باید در چهارچوب‌های قانون، برنامه‌های مصوب شورای شهر و طرح‌های توسعه شهری اعم از طرح جامع و تفصیلی و دیگر طرح‌ها عمل کند و اختیارات مطلق ندارد. از طرفی علیرغم اینکه محدودیت‌ها ساختارها و چهارچوب‌های مشخصی پیش روی شهردار قرار می‌دهد، چنانچه شخص شهردار و تیم اجرایی وی یک سری ویژگی‌ها و خصوصیات داشته باشند، می‌توانند در قالب همین طرح‌ها و مصوبات، شهر را در مسیر توسعه قرار دهند و آسایش و رفاه شهروندان را رقم بزنند.
صبح آمل؛ مهمترین ویژگی یک شهردار خوب چیست؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ شخصی که برای این سمت انتخاب می‌شود، باید فردی علمی بوده و پشت او به یک تیم متخصص و پژوهشگر گرم باشد تا مسائل شهر را به صورت علمی حل کنند اما چنانچه شهردار و تیم وی دیدگاه درستی نسبت به شهر و مسائل آن نداشته باشند، به طور مثال دفن پسماند در محلی انجام بگیرد که تحقیقات درستی بر روی آن انجام نشده است یا از گونه‌هایی در فضای سبز شهری استفاده شود که در این شرایط خشکسالی نیاز زیادی به آب دارند و بازدهی بیولوژیکی خوبی نیز ندارند، در این صورت منابع شهری هدر می‌رود. ترافیک سنگین در شهرها، آلودگی هوا و آلودگی صوتی، کمبود خدمات و رفت و آمدهای بیهوده مردم به نقاط مختلف شهر، همه این مسائل می‌تواند نتیجه اقدامات غیر اصولی شهردار یک شهر باشد، شهرداری که با مسائل به صورت علمی برخورد نمی‌کند و شهر را دچار مشکل و حتی بحران می‌کند؛ نظام حکمرانی ملی و محلی را در نظر مردم سخیف کرده و اعتماد شهروندان را به شدت کاهش می‌دهد. لذا شهردار باید فردی علمی، خلاق و نوآور باشد تا فعالیت‌ها و اقدامات خود را به صورت علمی و نه بر مبنای روش سعی و خطا انجام دهد و این مهم‌ترین ویژگی یک شهردار است. صبح آمل؛ شهردار علاوه بر تخصص چه وظایفی دارد؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ شهرداری یک نهاد اجرایی است که تعداد زیادی نهاد از جمله مدیریت شهرسازی، مدیریت خدمات شهری، مدیریت ترافیک، مدیریت فضای سبز و مدیریت طراحی شهری و سازمان‌های بسیار زیاد دیگری مثل سازمان تاکسیرانی، سازمان اتوبوسرانی، سازمان آرامستان‌ها و سازمان‌های دیگری زیر مجموعه آن هستند. مدیریت این نهادها و سازمان‌های شهری باید بر عهده فردی اجرایی باشد و داشتن تخصص و نوشتن مقاله، به تنهایی نمی‌تواند یک فرد را در سمت شهردار یک شهر موفق کند و باید یک مدیر شایسته بوده و در زمینه اجرایی عملکرد قوی داشته باشد. بنابراین شخصی باید به عنوان شهردار انتخاب شود که سابقه درخشانی از مدیریت محلی، استانی و ملی دارد و به عبارت بهتر دارای کارنامه است.
صبح آمل؛ وضعیت مالی شهرداری شهر سرخرود در چه حالی است؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ خدا را شکر در شهرداری سرخرود با توجه به همراهی و همدلی که بین پرسنل و مسئول واحدها، اعضای محترم شورای اسلامی و سرمایه گذاران وجود دارد همه چیزخوب است و تمام تلاش مان را به کار گرفتیم که بگوئیم داریم و نگاه ما هم در این زمینه نگاه الهی است که می فرمایند همیشه شاکر و سپاسگزار باشید لذا قدردان همه عزیزان خصوصا بخش خصوصی که همکاری بسیار تنگاتنگی هم دارند هستیم و ارتباطات اداری و کاری و رفاقت دلی نیز در این موضوع باعث شد که وضعیت مالی ما به سمت رو به رشد جلو برود.
صبح آمل؛ آیا شهرداری شما طلبکار مالی هم دارد؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ شهرداری همیشه طلبکار است و فرایند گردش مالی آن مثل بانک دائما در حال گردش بدهکار و بستانکار عمل می کند و این با توجه به پروژه های مختلف در ایام سال و سرمایه گذاری های جدید و حتی عوارضات دچار تغییرات بزرگی در روند مالی می شود که به نوعی لازم و ملزوم یکدیگر می شوند یعنی هم درآمد و هم هزینه داریم.
صبح آمل؛ آیا قصد دارید به سمت مردم سپاری و برون سپاری حرکت کنید؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ اعلام کردیم از همه فعالین حوزه فرهنگ و هنر شهر حمایت می‌کنیم. به‌این‌ترتیب که هم مانع فعالیت آنها نشویم و کمک‌های زیرساختی و مادی نیز در اختیارشان قرار دهیم. در این دوره بنا نداریم شهرداری به‌صورت مستقیم میدان‌دار فعالیت‌های فرهنگی باشد. البته در همین زمینه هم اگر مردم فعال شوند می‌توان اتفاقات بهتری را رقم زد. در مجموع معتقدم شهرداری باید به کارهایی بپردازد که در عهده و توان مردم نیست اما در بحث حوزه خدمات شرکتهایی که در مناقصه برنده شدند جمع آوری زباله، رفت و روب و دیگر مسائل را به صورت برون سپاری و شرکتی اتفاق می افتد همچنین در کار فضای سبز هم نگهداری، اجرا و آبیاری هم برون سپاری شده است و مهم تر کارهایی که به صورت پروژه ای هست مثل اجرای پروژه عمرانی که با انتخاب پیمانکاران به صورت برون سپاری انجام می شود همچنین یکسری از کارها هم در حوزه نرم افزاری، نوسازی، ممیزی ازجمله کارهایی است که به صورت قراردادی و مشارکت با حوزه دستگاههای مرتبط به صورت مشارکتی یا برون سپاری اتفاق می افتد و بقیه کارها که صرف اداری هست و دستورالعمل ها باید بر اساس سیکل اداری انجام بگیرد که اختصاصا در حوزه اداری شهرداری باید انجام بشود.
صبح آمل؛ چقدر تضمن می کنید سرخرود بعد از شما شهر بدهکار نباشد؟ مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ همینقدر قول می دهم بدهکار که خوب است سالیان سال هم هزینه بکند باز هم اندوخته و ذخیره در زمینه انباشت و ذخیره مالی را داشته باشد.
صبح آمل؛ آیا با آنچه پیش از آمدن شما به شهرداری فکرمی کردید تفاوت دارد؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ بله، شهر نمونه گردشگری سرخرود دارای پتانسیل های بالقوه بسیاری می باشد که با حضور این حقیر و حمایت اعضای محترم شورای اسلامی شهر این پتانسیل ها روز به روز به بالفعل تبدیل می گردند. وقتی به قول هایی که شروع فعالیتم در شهرداری به مردم عزیز و دوستداشتنی سرخرود و دوستان شورا داده بودم فکر می کنم جز زمین 30 هکتاری که با توجه به تمام تلاشی که کرده بودیم میسر نشد بقیه طرحها و برنامه های اعلام شده الحمدالله اجرائی و عملی شد حتی موضوعاتی هم که به دلیل عدم اشرافیت و آگاهی منفعل مانده بود بعد از پیگیری و بررسی فکر می کنم براساس آن چیزهایی که تصمیم گرفتیم فراتر از آن دارد اتفاق می افتد.
صبح آمل؛ چه مسائل و موضوعاتی در شهرداری وجود دارد که برای شما دور از انتظار بوده و قبلا به آنها فکر نکرده بودید؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ بحث ایجاد تفرجگاه و گردشگری و تفریحی، سواحل و ساحل(با توجه به کارکردهای ما در استان نسبت به ساحل توجه کمتری داشتیم)، کارهای زیربنائی مثل رودخانه هراز، ساماندهی رودخانه هراز، ایجاد دیوار حفاظتی، تبدیل رودخانه هراز و تهدید رودخانه هراز به یک فرصت گردشگری و اقتصادی از جمله موضوعاتی بود که بعدا الهاماتی به ما داده و ایجاد پارک ساحلی، از جمله اتفاقاتی است که دارد الان رقم می خورد لذا فکر می کنم در توسعه شهری بسیار می تواند اثرگذار باشد.
صبح آمل؛ اولویت کاری شما در دوره مدیریتی چه خواهد بود؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ در این دوره مدیریت شهری، امیدواریم با ریل‌گذاری‌های شورای شهر مبنی بر تغییرات در حوزه رویکردهای کلی شهرداری و خدمت‌رسانی به مردم بتوانیم سریع‌تر، بهتر و بی‌منت عمل کنیم؛ در این دوره با همراهی و هماهنگی اعضای شورای شهر چند رویکرد جهت اجرا در دستور کار قرار گرفته‌ و در این راستا اجرای برخی از برنامه‌ها شروع شده‌ و سایر برنامه‌ها هم در حال برگزاری است. اهداف و رویکردهای ما در شهرداری، توجه ویژه به مردم، حفظ کرامت شهروندان و عدالت‌محوری است؛ به طوری که همه محلات شهر و همه مردم را یکسان نگاه کنیم و خدمات و منابع میان مردم و محلات به صورت عادلانه توزیع شود و در این زمینه تبعیضی وجود نداشته باشد.کارها باید با شفافیت کامل، نظم، انضباط، قانون و دقت انجام شود و رعایت این موارد به زیرساخت‌های مناسب نیاز دارد؛ تلاش ما این بوده است که این زیرساخت‌ها را به اندازه زیادی تأمین‌ کنیم لذا ‌آماده سازی زیرساخت شهری، جمع آوری آبهای سطحی، ایمن نمودن رودخانه ها، سواحل، ایجاد طرحهای ترافیکی برای ایمن های رانندگی و تردد داخل شهری، بحث روشنائی، فضای سبز، پسماند و نظافت شهری و ایجاد مبلمان و منظر شهری خاص که مختص شهر سرخرود باشد.
صبح آمل؛ اگر مبلغ درشتی به شهرداری بدهند ضروری ترین و اورژانسی ترین طرح که به ذهن شما می رسد چیست؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ اگر این سوال را از یک شهردار شهر غیر ساحلی می پرسیدید در جواب می گوید ایجاد کمربندی، کنارگذر، حفظ ساماندهی ترافیکی و غیره اما خوشبختانه با توجه به وضعیت وضع موجود سرخرود و ایجاد خیابانهای خوب و عریض، ما سالیان سال در شهر سرخرود ترافیک نخواهیم داشت ولی این دلیل بر این نمی شود که در حوزه توسعه ترافیکی طرحی ارائه نشود با این حال به نظر من اولین و مهم ترین طرح، در زیر ساختهای دریا و رودخانه و سواحل جزء عمده کارهای خاص سرخرود می باشد و با توجه به اینکه این شهر 4 تا 5 کیلومتر ساحل دارد که هیچگونه تعرض و تملکی وجود ندارد. در بحث تملک دولتی با حضور و دستور صریح و تاکید ویژه آقای استاندار موانع برطرف و قسمتی از سواحل آزاد شد و انشاءالله به زودی پارک بزرگ 3 هکتاری ساحلی را احداث می کنیم. همینطور پارکینگ های اطراف و خیابانهای دسترسی را که اینها زیرساخت های شهری است و وقتی می گوئیم یک شهر گردشگری ساحلی باید امتیازات خاصی را داشته باشد و شرایط در آن فراهم باشد که هر مسافری با ورود به آن ماندگار شود. صبح آمل؛ یکی از حوزه‌های مغفول در مدیریت شهری، بحث فرهنگ شهر است که البته متولیان زیادی دارد؛ اما از نظر وظیفه‌ای هم که شهرداری بر عهده دارد، چقدر در این زمینه اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی کرده‌اید؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ معتقد هستیم که شهر به عنوان مجموعه‌ای که از انسان‌های زنده تشکیل شده‌ است و خودش نیز قطعاً یک مجموعه زنده است، مثل یک انسان علاوه بر غذای جسم به غذای روح هم نیاز دارد و توجه به این حوزه، یکی از استراتژی‌های ما است که تا حدی ورود پیدا کردیم. توجه به مسائل دینی و معنوی و اجتماعی در این دوره به شدت پررنگ‌تر و فعالیت‌های زیادی نیز برگزار شده است، همچنین برنامه‌های مفصلی برای آینده در حال برنامه‌ریزی است. استفاده از ظرفیت نخبگان فرهنگی، فکری و تشکیل اتاق‌های فکر هم از دیگر اهداف ما در رویکرد فرهنگی و اجتماعی است.
صبح آمل؛ چقدر تا حالا پیوست فرهنگی و اجتماعی را رعایت کرده اید؟ مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ تلاش کرده ام همیشه آن را به طور کامل رعایت کنم اما در مجموعه ای که در آن مدیریت می کنم شاید باقی افراد نسبی به این باور رسیده باشند زیرا در بخش هایی از پروژه که کار به دست عمرانی ها است به انرژی و زمان فراوانی نیاز است. عمرانی ها و افرادی که بخش ترافیکی را انجام می دهند تصورشان این است که ترافیک اصل تعادل را در یک شهر ایجاد می کند و همه این افراد هم جزو ذی نفعان هستند و هماهنگ کردن آنها با هم بسیار وقت گیر است.
صبح آمل؛ شهردار باید رونق اقتصادی ایجاد کند؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ بله صد درصد و همچنین باید از مردم مراقبت کند و اصلاً این ایده را نمی پسندم که کسی بگوید شهروند خودش مسئول چنین کاری است.
صبح آمل؛ در بسیاری از شهرهای دنیا خدماتی مانند نظافت و یا تمیز کردن ایستگاه های اتوبوس را به مردم ارائه نمی دهند و بیشتر مردم را مجاب می کنند به اینکه مراقبت کنند و قرار نیست شهرداری به طور مداوم برای این گونه موارد هزینه کند شما چقدر توانسته اید مردم را با شهرداری همراه کنید؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ ما در موقعیت طبیعی خوبی هستیم. من در شهر سرخرود وقتی می خواهم پروژه ای را انتخاب کنم حتماً به این موضوع فکر می کنم که پروژه کاربر باشد و از نیروی انسانی در آن استفاده شود و مجبور هستم این نکته را در نظر بگیرم که پروژه ای را انتخاب کنم که نیرو و کارگر ساده انسانی بیشتری در آن به کار گرفته شود که این افراد در چهار راه ها به دنبال کار نباشند. به هر حال حاکمیت چقدر به مردم خدمات می دهد و به وظایف خود عمل می کند. اگر امروز نهادی وظیفه خود را انجام نمی دهد و باعث نارضایتی مردم شده است مدیران باید هزینه کنند و مشکل را حل نمایند.
صبح آمل؛ نظرتان در خصوص منظر شهری چیست؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ بین روشنایی معابر و امنیت تردد شهروندان به خصوص در ساعات پایانی شب رابطه مستقیم وجود دارد و در راستای تحقق شعار شهر نشاط و زندگی، در حوزه زیباسازی شهری با توجه به اینکه هم تامین روشنایی شهری و هم زیباسازی شهری مدنظر بود چندین اقدام در زمینه تامین روشنایی و نورپردازی انجام شده است و تقویت روشنایی معابر اصلی و تامین روشنایی پیاده روها در دستور کار شهرداری قرار گرفت و تمامی معابر شهری با اشکال مختلف نورپردازی شدند. همچنین فضاهای سبز شهری نقش مهمی در زندگی شهروندان دارد و با توجه به این مهم موجب نشاط و شادابی و فراهم سازی بستر گذراندن بیشتر مسافران در شهر می شود که شامل فضای سبز خوب و شکوفا، نظافت، شست و شوی خیابان و میادین و جوی ها، جمع آوری زباله و نبودن زباله در شهر خود یک امتیازاتی را برای یک شهر به عنوان شهر خاص بودن ایجاد می کند بنابراین نتیجه می گیریم که در هر شرایطی به ایده های بالاتر از درآمدمان به بنیان و اساس زیرساخت شهری مراجعه می کنیم که آنجا را آماده کنیم.
صبح آمل؛ برای دیوار حفاظتی رودخانه ها تا به حال چه اقداماتی انجام دادید؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ در خصوص دیوار حفاظتی رودخانه ها با توجه به اینکه 5 متر رودخانه داریم حدود 800 متر مانده تا تمام رودخانه های داخل شهر ایمن شوند و با احداث دیوار حفاظتی در صورت مواجهه با سیلاب و طوفان و … کاملا ایمن سازی باشند که با وجود این زیر ساختها طرح به برنامه گردشگری می رود و اتفاقات زیباتر و بهتری برای آن رقم می خورد. نگاه ما این است شهر سرخرود نیاز به ایجاد زیرساختهای اساسی و ضروری دارد که اگر مهیا شود بقیه اتفاقات به صورت ریلی در مسیر توسعه قرار می گیرد.
صبح آمل؛ رابطه تان با اعضای شورای اسلامی شهر و نحوه تعامل میان جنابعالی و شورا چگونه است؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ مجموعه خدوم شورای اسلامی شهر سرخرود و همچنین همکاران خودم در شهرداری که حقیقتا نیروهایی با پتانسیل بالا و نیز همراه هستند و در این مدت باهمراهی کامل اراده خود را در رفع مشکلات شهر و شهروندان نشان دادند و خوشبختانه اینجانب نیز به تفکر شورایی کاملا واقف می باشم و خود را به عنوان عضو دهم شورا و برادر کوچکتر در کنار دیگر برادرانم دانسته و همواره سعی خود را جهت تحقق اهداف و آرمانهای شورای اسلامی شهر به کار می گیرم و با توجه به اینکه رسالت اصلی شورای اسلامی شهر پاسخگویی و جلب رضایت مردم، نظارت بر عملکرد شهرداری و مسائل شهری، به دور از سیاست زدگی است و شورای اسلامی منتخب مردم است و انتظارات نیز از این شورا بسیار بالاست لذا از تمامی شهروندان می خواهم تا با ارائه پیشنهادات سازنده خود در راستای هرچه بهتر شدن فعالیت های عمرانی و فرهنگی در راستای ایجاد شهری آباد و شاد با شهرداری همکاری کنند و مطمئن باشند که بنده برای تک تک نظرات و پیشنهادات آنها وقت خواهم گذاشت و بررسی خواهیم کرد تا بهترین ها را برای اعتلای شهر سرخرود عزیز به کار ببندیم.
صبح آمل؛ تعریف شهردار؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ شهردار مدیر اجرائی مصوبات شورا می باشد و اگر مصوبات نداشته باشم پروژه ای را نمی توانم اجرا کنم و از آن طرف هم اگر شورا مصوبه ای ندهد در شهر اتفاقی نمی افتد پس نمی توانیم به هیچ وجه بین شورا و شهردار تفاوت قائل شویم و مانع ایجاد کنیم و همه ما برای یک موضوع و آن هم خدمت رسانی به شهر است که باید روی آن اتفاق نظر داشته باشیم تا اتفاقات خوب بیفتد.
صبح آمل؛ شهرداری تا چه اندازه توانسته است انتظارات و برنامه های شورای اسلامی شهر را برآورده کند؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ اثبات این مهم با اعضای شورای اسلامی شهر می باشد که آیا این حقیر توانسته آرمانهای شهر سرخرود را تحقق نمایم یا خیر. صبح آمل؛ از روزهای ملاقات مردمی بگوئید که آیا مورد تاکید شما هست؟ محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ با اشاره به جایگاه شهرداری و مراودات روزانه مردم با این نهاد روزهای سه شنبه هر هفته را به ملاقات عمومی به مردم اختصاص داده ایم ( که این به این معنی نیست که در روزهای دیگر درب اتاق شهردار بر روی مردم بسته است ) و از همکاران محترم اداری هم خواسته ام که با نهایت گشاده رویی و برخورد خوب پاسخگوی مردم باشند، تا کسی با ناراحتی از شهرداری خارج نشود.
صبح آمل؛ قطعا شهروندان رکن اساسی توسعه هر شهر هستند در این مورد چه انتظاری دارید؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ خوشبختانه اینجانب در شهری افتخار خدمت را دارم که مردمی نیکوکار و خیراندیش درآن بیشمارند و همواره یکی از حامیان اصلی توسعه شهری به شما می آیند و انتظار حقیر از ایشان این است که همچون گذشته به رشد و توسعه شهر خود بیش از پیش کمک نمایند.
صبح آمل؛ وظیفه مهم شهردار چیست؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ شهردار در واقع پلی است بین سازمان اداری شهرداری و شورای شهر و وظیفه دارد که از یک سو اطلاعات لازم را درباره مسائل شهری در اختیار شورا بگذارد و از طرف دیگر دستورات و مصوبات شورا را برای اجرا به سازمان شهرداری ابلاغ کند. از سویی دیگر بایستی ساز و کار دقیق قانونی بر نصب و عزل شهردار و مخصوصاً بر نظارت شورای شهر بر شهرداری تعریف شود تا شهردار به مجری صرف و بی‌ اراده تصمیمات شورا مبدل نشود و از طرف دیگر وجهه مردمی شورا حفظ شود تا بتواند پاسخ گوی نیازهای مردم باشد و از مجرای قانون وظایف خود را انجام دهد.
صبح آمل؛ اعتبارات امسال شهرداری سرخرود چقدر بوده و تا به امروز چند درصد از آن محقق شد؟
محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ اعتبار سال 1402 شهرداری سرخرود برابر با 155 میلیارد تومان بود و الان بالغ بر 300 میلیارد تومان اعتبار درآمد داریم و براساس آنچه که فکر می کردیم مازاد 80 درصد آن محقق شد .
صبح آمل؛ به سمت شهرداری الکترونیک حرکت کردید؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ در حال حاضر یکی از معضلاتی که همه شهرداری‌ها با آن روبرو هستند، مراجعات زیاد مردم به آنهاست و یکی از راهکارها هم الکترونیکی کردن فرایندها است و از بدو ورود اینجانب مقدمات اتوماسیون شهرداری در دستور کار بوده و هم اکنون اقدامات قانونی مربوطه صورت پذیرفته و در حال پی ریزی برای ایجاد فیبر نوری هستیم تا سرخرود رابه عنوان شهر هوشمند پایلوت در استان معرفی کنیم لذا در این خصوص نشست های زیادی را با دست اندرکاران و گروههای مختلف در حوزه های هوشمند سازی برگزار کردیم و پیمانکاری را هم در حوزه ساماندهی دولت الکترونیک در شهرداری انتخاب کردیم همچنین مدیریت و تسهیل فرآیند اموراتی که مردم با شهرداری دارند از دیگر اهداف ما است؛ البته ادعا نمی‌کنیم که همه مسائل رفع شده و شرایط خیلی خوب است، ولی روند کار به نسبت ماه‌های گذشته بسیار تغییر کرده است و نگاه ما این است که شهرداری سرخرود بتواند در حوزه های هوشمندسازی و برقراری ارتباط با شهروندان عزیز به صورت غیر مستقیم و غیر حضوری طرحهایی را اجرا کند تا شاهد اتفاقات خوب در این شهر باشیم.
صبح آمل؛ برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز و بی رویه در شهر چه اقداماتی را انجام دادید؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ ساخت و ساز غیر مجاز و تغییر کاربری ساختمان ها شامل ساختمان هایی می شود که ساخت و ساز آن در محدوده شهر نباشد و پروانه شهرداری نداشته باشد که خوشبختانه شهر سرخرود در این زمینه جزو نادرترین شهرهایی است که سازندگان آن بدون پروانه و مجوز ساخت و ساز نکردند و این خیلی مهم است و دراین زمینه یکی از مشکلات ما بحث طبقات است و شاید برخی ها آن را به عنوان ساخت و ساز غیر مجاز بدانند درحالی که برای هشت طبقه براساس ضوابط طرح تفصیلی پروانه می دهیم و شاید روی این موضوع یکسری تخلفاتی انجام دهند اما خواستگاه و عرضه تقاضا شهروندان و سازندگان ما در اینجا رقم می خورد.
صبح آمل؛ در خصوص بلندمرتبه سازی سرخرود چگونه می باشد؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ در بحث بلند مرتبه سازی، شهر سرخرود پایلوت در استان مازندران معرفی شد و در شورای عالی معماری شهرسازی کشور مصوبه و ابلاغ آن را گرفتیم و درحال حاضر شهرداری سرخرود تنها شهر بلندمرتبه سازی استان است و این مهم یک امتیاز و نشان خاصی می باشد و از آنجائیکه شهر سرخرود دارای 570 هکتار می باشد که 70 هکتار از آن طالب بر انبوه سازی و ارتفاع سازی را دارد و به ما در کاهش بحث تغییر کاربری، تجاوز و هجوم به زمینهای کشاورزی کمک زیادی می کند و اعتقاد ما بر عمودسازی است لذا از دستگاههای ذی ربط انتظار داریم که با توجه به خواستگاه عرضه و تقاضا برای ساخت و ساز در این شهر بیشتر خدمات بدهند تا جلوی تخلفات حداقلی گرفته شود.
صبح آمل؛ برنامه شما برای جلوگیری و حل مفسده های مالی و دلالی و مشکلات مربوط به اخذ پروانه چه اقداماتی انجام شده است؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ در هیچ دستگاه دولتی جز روش اداری هیچ روش دیگری حاکم نیست و ما اینجا دلال را نمی شناسیم بلکه مالک و وکیل او را می شناسیم و به این دو گروه خدمات می دهیم حالا هر خدماتی که بر اساس ضوابط و آئین نامه و دفترچه ما باشد و جز این از حوزه خود ما قابلت پذیرش ندارد اما نباید غافل بود که معضل دلالی و غیره همه جا وجود دارد و مردم از این مشکلات و روند اداری ناراحت هستند؛ اولین قدم برای حل این معضل تقویت نظارت است، یعنی نظارت اولیه و جلوگیری از ساخت و سازهای خلاف؛ چرا که اگر ساخت و ساز خلاف حتی هسته اولیه‌اش شکل بگیرد، برخورد با آنها وارد پیچ و خم اداری و ماده ۱۰۰ و غیره می‌شود که مشکلات خودش را دارد؛ قانون هم آن‌قدر قوی نیست که شهرداری محکم و مستقیم بتواند برخورد کند، چون دچار چالش‌های دیگری می‌شود. از جمله اقدامات ما این بوده که تیم اجرایی خود را ۲ برابر کردیم تا ساخت و ساز خلاف از نقطه صفر شکل نگیرد و همانجا متوقف شود و تیم اجرایی ما شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند و حتی در شیفت شب هم فعالیت می‌کنند. البته با الکترونیکی شدن فرایندها، پرونده‌های قدیمی را وارد سیستم کردیم و خود این کار، فساد و دستکاری در پرونده‌های قدیمی را از بین می‌برد؛ همچنین در حال حاضر شفاف‌سازی در حال انجام است و اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری به شدت حساسیت دارند و ما هم پیگیری می‌کنیم که حتی اگر حکم صادر شود و ببینیم حکم صادره، بازدارندگی لازم را ندارد، خود شهرداری اعتراض می‌کند تا تجدیدنظر صورت گیرد. صبح آمل؛ با توجه به اینکه در شهر سرخرود نیروهای جوان انقلابی و باانگیزه وجود دارد برای برون‌سپاری برنامه‌های فرهنگی و تقویت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی چه اقدامی انجام شده است؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ در حوزه فرهنگ اجتماعی وارد شدیم و برای حمایت از گروه‌های مردمی بستر لازم را فراهم کردیم؛ در این راستا شهرداری برنامه‌هایی اجرا کرده است که با هماهنگی و مشارکت فعالان فرهنگی از جمله بسیج و هیأت‌های مذهبی بوده است.
صبح آمل؛ در حال حاضر در ارتباط با حوزه پسماند در چه مرحله ای قرار دارد و چشم انداز شما چیست؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ پسماند موضوعی نیست که هر شهرداری بخواهد به صورت جداگانه برای رفع آن برنامه ریزی کند بلکه این مهم یک مدیریت استانی و همت واحد می خواهد که بر اساس آن اتفاقی بیفتد مثل ساماندهی سواحل اما خدمت عزیزان مسئول عرض کردیم که براساس شرایط وضع موجود شهرها و پهنه بندی هایی که اتفاق می افتد تجمیع داشته باشیم و با کم کردن سایتها و بالا بردن ظرفیت سایتها باعث قوی شدن از نظر گردش مالی و تصمیم گیری های مناسب جهت کسب درآمد سایتها شویم. لذا سایتهای پسماند ما باید به سمت خودگردانی و درآمد پایدار بروند چرا که زباله همان طلای کثیف می باشد و بی توجهی به حوزه آن دفن ثرت می باشد و خوشبختانه از روزی که من به عنوان شهردار مشغول به کار شدم در حدود 15 هزار تن زباله حاصل ده سال پیش را ظرف شش ماه برداشت و از اینجا خارج کردیم و با حضور میدانی در سطح شهر سرخرود در می یابید که یک کیلو زباله را دفن و دپو نمی کنیم و با خرید دستگاه سیم تریلر و تجهیزات با سایتهای دیگر قرارداد بستیم و زباله را مستقیم از جائی که جمع آوری کردیم در سیم تریلر حمل و در نقطه مورد نظر جابجا می کنیم و حتی دپوی موقت هم در شهرداری سرخرود نداریم و اعتقادی هم به این موضوع نداریم.
صبح آمل؛ در بحث آسفالت ریزی خیابان چه اقداماتی انجام شده است؟ مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردار سرخرود؛ الحمدالله با ورود به شهرداری و با توجه به بررسی های بعمل آمده و آمار گرفته شده حدود 120 کوچه خاکی داشتیم و در سه فاز تعریف کردیم و امروز کار آن تمام شد و در حال بستن قرارداد چهارم هستیم و فکر می کنم شهر سرخرود در شش ماه آینده کوچه ای خاکی نخواهد داشت.
صبح آمل؛ شهرداری از بودجه های استانی و ملی چه سهمی می برد؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردار شهر سرخرود؛ هیچ. به نظر من جز 200 تن قیر دولتی و400 میلیون تومان با تخصیص 50 درصدی از 400 میلیون تومان یکسری اعتبارات کمیته برنامه ریزی (که سالیان سال مرسوم بوده) اعتبارات دیگری را به صورت دولتی نداشتیم.
صبح آمل؛ با توجه به اینکه سرخرود یک شهر توریستی است و در خصوص میزبانی شایسته از مسافرین تابستانی جه اقداماتی صورت گرفته است؟ مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردار سرخرود؛ در نوروز امسال با تلاش بی وقفه همکارانم در شهرداری، شهر را برای استقبال از بهار آماده کرده ایم و خود را متعهد و ملزم کردیم با بسیج تمامی امکانات و نیروها، به منظور ارائه خدمات مطلوب و بهینه و همچنین ایجاد محیطی شاد و در شأن همه شهروندان عزیز در قالب طرح استقبال از بهار، اقدام به اصلاح هندسی معابر و خیابانها، لکه گیری و آسفالت معابر، پاکسازی و تنظیف و شستشوی خیابانها و معابر، نخاله برداری، رنگ آمیزی جداول، نقاشی دیواره های سطح شهر، نصب المانها، نورپردازی میادین، کاشت گلهای فصلی در سطح شهر، ایجاد ایستگاه اطلاع رسانی میهمانان نوروزی، تهیه و توزیع نقشه گردشگری شهر بوشهر، راه اندازی و تجهیز پارک(خودچادری)،احداث سرویس های بهداشتی، تامین آب شرب مورد نیاز، ایجاد غرفه های نوروزی موقت و … نمودیم لذا اگر سری به سواحل شهر سرخرود بزنید در می یابید که زیبا ترین و پاک ترین، ساحل استان را داریم و این بر می گردد به جمع آوری زباله و فاضلاب در سواحل و پارکها از سوی واحد خدمات شهرداری که به صورت شبانه روزی در حال خدمات رسانی به مسافران و گردشگران است چرا که معتقدیم باید حرمت و کرامت مسافرین و گردشگران حفظ شود.
صبح آمل؛ مسافرین و گردشگران چگونه می توانند مشکلات یا پیشنهادات خودشان را مطرح کنند؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ سرخرودی ها مردمانی صبور ، آرام و مهمان نواز هستند که در غریب نوازی شهره اند، لذا شایسته است مهمانان و گردشگران نوروزی که به شهر ما وارد می شوند، در کمال آرامش و با توجه به امکانات و خدمات تدارک دیده شده و به منظور حفظ زیبایی ساحل و استفاده بهینه و حداکثری از این قابلیت برای عموم مردم، از برپایی چادر در ساحل و پارکها خودداری نمایند و در صورت مشاهده هر گونه مشکل و کاستی، نظرات و انتقادات یا پیشنهادات سازنده خود را از طریق سامانه 137شهرداری که 24 ساعته فعال می باشد مطرح و پیگیری نمایند که شعار ما ((هر شهروند، یک شهردار )) است.
صبح آمل؛ ساخت مجموعه ورزشی کنارگذر کمربندی سردار شهید سلیمانی در چه مرحله ای قرار دارد؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ زمین ورزشی اختصاصی برای شهرداری نداریم و فقط پارک ورزش و زمین فوتبال و چمن مصنوعی در حوزه شهرداری است و امسال تمام چمن مصنوعی را تعویض و به روز کردیم و شهروندان در حال استفاده از آن هستند. همچنین از طریق ماده 27 برای سالن منطقه وزرامحله که کلنگ آن دوازده سال پیش توسط اداره ورزش و جوانان زده شد اقدام کردیم و با هزینه کرد شش میلیارد تومان از طریق اعتبارات شهرداری انشاءالله تا ایام الله دهه فجر افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید. زمین پیست اسکیت در کنارگذر کمربندی متعلق به اداره ورزش است و در اختیار شهرداری نیست و ظاهرا با توجه به ماده 27 شخص یا گروهی در مزایده برنده شدند و اقدامات بهسازی و نوسازی آن در حال انجام است.
صبح آمل؛ در حوزه پروژه های مشارکتی به ویژه جذب گردشگر یا سرمایه گذار برنامه ای در نظر گرفته شده است؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ بله 5بسته سرمایه گذاری را آماده کردیم و طی چند دوره نشست با سرمایه گذاران به یکسری توافقاتی رسیدیم و انشاءالله تا دو ماه آینده اتفاقات خوبی در حوزه گردشگری خواهد افتاد اما این منوط به آماده کردن بستر است که در همین خصوص ساخت جاده سلامت و دیوار حفاظتی در رودخانه هراز تا دریا همچنین در پارک ساحلی فرصت سرمایه گذاری را مهیا کردیم و سرمایه گذاران نیز بسته ها را آوردند و برای ایجاد مشارکت و همکاری در سرمایه گذاری که برای عملیاتی شدن اول خودمان باید استارت را بزنیم و انگیزه ایجاد کنیم و طرح ارائه دهیم تا سرمایه گذاران با امید و دلخوشی پای کار بیایند. در این خصوص چهار پروژه هست که سرمایه گذاران درخواست دادند و به شورا هم فرستادیم و رایزنی های اولیه هم دارد انجام می شود که امیدوارم بتوانیم تا سه ماه آینده اتفاقات خوبی را در حوزه سرمایه گذاری رقم بزنیم.
صبح آمل؛ منابع تامین مالی شهرداری سرخرود از کجاست؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ منابع مالی همه شهرداری ها خصوصا شهرداری شهر ساحلی سرخرود از طریق مشارکت مردمی تامین می شود و در حال حاضر هم با تعریف زیر ساخت ها و سرمایه گذاری ها به سمت درآمد پایدار حرکت کردیم چرا که حوزه سواحل بزرگترین ظرفیت برای درآمد پایدار می باشد.
صبح آمل؛ در خصوص طرح همسان سازی نمای شهری چه اقداماتی انجام شد؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ از همان ابتدای سال 97 اقداماتی را شروع کردیم و در خیابان بهار و امام رضا(ع) به عنوان محلات قدیمی 80 درصد همسان سازی تابلوها را شروع کردیم همچنین پروژه بازار نیزدر حال انجام است و فکر می کنم تا دو مرحله بعد همسان سازی تابلوها در شهر سرخرود به اتمام برسد. صبح آمل؛ به طور عموم مدیران در کشور ما آرمان گرا هستند نه عمل گرا، درروزهای ابتدائی شهردار شدن نگاه واقع بینانه داشتید یا آرمان گرایانه؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ اگر بخواهم شعار بدهم که آرمان گرا هستم یا عمل گرا نمی شود و باید تک بعدی به این موضوع نگاه کرد که آن هم درست نیست لذا ابتدا باید مدیری به روز باشید و شرایط و وضع زمان و مکان خودتان را پیدا کنید تا بتوانید دغدغه های شهروندان و حتی نسل های آینده را درک کنید و همه این آیتم ها را یک مدیر باید داشته باشد تا مدیریت جامع در حوزه شهری او اتفاق بیفتد.پس باید امروز را هم دید و با علم برای پنج سال بعدی توسعه شهری برنامه هایی را طراحی کرد و با آرمان گرایی آینده را جلوتر از زمان ببیند مدیر باید به روز باشد و ظرفیت مدیریتی خودش را به نوعی همسان با حال و آینده جلو ببرد و فراتر از این موضوع جز وقت گذراندن و عقب ماندگی چیز دیگری ندارد.
صبح آمل؛ شما به دو نکته اشاره کردید؛ یکی درباره نشاط اجتماعی بود، معیار شما برای خوب بودن حال مردم چیست؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ از زمانی که این مسئولیت را پذیرفتم تصمیم گرفتم که نظرسنجی انجام دهم و رصد می کنم که مردم چه خواسته ای از ما دارند و واقعاً آنچه مردم می خواهند پیچیده نیست.
صبح آمل؛ مردم چه خواسته هایی دارند؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ شاید تعجب کنید که در حال حاضر وظایف اولیه شهرداری فراموش شده اند و تصور مدیریت شهری این است که باید حتماً کاری انجام دهند که همه را شگفت زده کند اما زمانی که خواسته های مردم را می بینید نظافت شهر برای آنها اولویت اول را دارد یا مثلاً وقتی بارندگی می شود آبگرفتگی معابر رخ ندهد. اینها واقعاً در حال خوش مردم اثرگذار است. اما ممکن است عده ای به این موضوع اعتقاد نداشته باشند.
صبح آمل؛ روزی که شهردار سرخرود شدید طبیعتاً با یک چشم اندازی به این عرصه ورود کردید و اولویت ها و برنامه ریزی هایی داشتید. آیا در این مدت زمان به آن برنامه ها رسیدید؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ روحیه شخصی من این است که همیشه در آینده زندگی می کنم. گاهی این موضوع پیش می آید که پروژه ای را به شورای شهر ارائه می دهم و شاید شورا با آن مخالفت کنند، من می پرسم چرا مخالفت کردید و چانه زنی می کنم. آنها می گویند هنوز اتفاقی نیفتاده است که بحث می کنی اما من می گویم در این پروژه زندگی کرده ام. در نهایت باید به این نکته اشاره کنم که آن تصوری که در روزهای ابتدایی حضورم به عنوان شهردار سرخرود در ذهنم بود با آنچه در حال حاضر رخ می دهد، خیلی بهتر است.
صبح آمل؛ نزدیک به سال از استقرار شما در شهرداری سرخرود می گذرد. کمی درباره آنچه در این مدت زمان گذشته بگویید. آیا سخت گذشت؟ مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ مثل هر کار دیگری در شروع سختی های خودش را داشت اما حضورم در شهرداری سرخرود بسیار جذاب است. صبح آمل؛ ممکن است توضیح دهید که از چه نظر جذاب بود، آیا مسائل مدیریتی یا موارد دیگری باعث شده این سمت برای شما جذاب باشد؟ محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ سرخرود شهر خاصی است نه از این جهت که من در آن فعالیت می کنم بلکه از جمله مناطق توریستی و گردشگری مناطق شمال ایران، بوده که دارای طبیعت زیبا و سرسبز و آب و هوای مطبوع می باشد و بزرگ ترین رود شمال که هراز است از میان این شهر عبور می کند. در این محیط کار کردن برای افرادی که به ریسک کردن و جنگندگی علاقه دارند جالب است و برای من مهم ترین تجربه در شهرداری این بوده است.
صبح آمل؛ با توجه به اعتقاد شما در ارتباط با توزیع عادلانه هزینه ها و اعتبارات برای تمام نقاط شهر و محلات آن، چه برنامه هایی را مدنظر قرار خواهید داد؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ شهرداری هر شهری بعنوان خط مقدم آبادانی یک شهر همیشه در مقابل دیدگان و قضاوت شهروندان بوده و کوچکترین حرکت و فعالیت این نهاد در کوتاه ترین زمان ممکن به چشم دیده می شود و بسیاری از شهروندان و فعالان فضای مجازی به این اقدامات واکنش نشان می دهند؛ تمام پروژه ها نیز براساس فازبندی تعریف شدند و در برنامه طرح تفصیلی به صورت عادلانه در تمام نقاط سطح شهر اجرائی می شوند و اعتقاد بنده بر این است تمام پروژه ها در سطح کم یا زیاد باید به صورت متوازن در محدوده شهر توزیع شود در غیر این صورت یک اتفاق بدی رقم خواهد خورد به این صورت که در یک نقطه باعث ایجاد توسعه و در جائی دیگر فاصله طبقاتی ایجاد می شود که بعدا پاسخگوئی به این موضوع برای یک مسئول سخت خواهد بود. پس نسبت به ظرفیت، رشد و داشته های آن منطقه برهمان اساس تزریق انجام می شود. لذا با استفاده از مشاورین باتجربه براساس میزان ظرفیت خدمات ارائه می کنیم و این خدمات می تواند در آینده باعث توسعه متوازن شهری شود.
صبح آمل؛ برنامه ها و پیش بینی های شما در ارتباط با ارتقاء سطح فرهنگ عمومی و شهروندی چیست؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ خوشبختانه شهرداری ها و مدیریت شهری یک مدیریت جامع است و لازمه کار به این صورت می باشد که برای هر اقدامی خروجی آن رضایتمندی و شادابی مردم در آن لحاظ شده باشد و از همه مهم تر سنخیت فرهنگی با اعتقادات و باورهای آنها داشته باشد و خدای ناکرده عامل آسیب فرهنگی نشود پس در کنار هر اقدامی یک پیوست اجتماعی و فرهنگی تعریف می کنیم که این مهم در ایجاد یک پروژه به ما کمک می کند بنابراین در درجه اول در حوزه مدیریت شهری شهردار یا مدیری موفق است که با فرهنگ و سنت و زندگی آن منطقه اشرافیت و آشنایی کامل داشته باشد.
صبح آمل؛ افزایش بودجه فرهنگی شهرداری چه تاثیری خواهد داشت؟ مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ واقعیت این است در این شهر و استان متولی فرهنگی زیاد داریم، شاید شهرداری در داخل آنها خیلی به چشم نیاید اما اگر در مناسبت‌های ملی و مذهبی خدمات شهرداری سرخرود را از دل شهر بیرون بکشید چیز دیگری نمی‌بینید. یعنی الان در امور فرهنگی شهر ما میدان‌دار هستیم. به دلیل اینکه احساس می‌کنیم عقب‌افتادگی‌هایی را در سطح فرهنگ داشتیم و داریم و توجه به این امر را رسالت خودمان دانستیم .
صبح آمل؛ یکی از مسائل مهم شمال معضل تکدی گری است آیا شما در شهر سرخرود با این مشکل روبرو هستید؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ با توجه به فعالیتم در بیشتر شهرها به جرات می توانم بگویم که سرخرود بدون افراد متکدی است.
صبح آمل؛ در خصوص اشتغال در این شهر توریستی توضیح دهید؟ محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ بیکاری در شهر سرخرود معنایی ندارد و کسی نمی تواند بگوید که من در این شهر بیکار هستم چرا که به تعداد پروژه ها و کارهایی که در این شهر اجرائی می شود به هیچ وجه ما در خانواده ای نباید بیکار داشته باشیم چنانچه در یک ساخت و ساز حداقل بالای 300 نفر به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مشغول به کار می شوند حال با توجه به تعداد زیاد پروژه ها و با احتساب آنها این تعداد از 2 هزار نفر نیز عبور میکند که رقم بالائی است. یعنی با ایجاد این فرصت، اشتغال را ایجاد می کنیم که به همراه آن سرمایه هم تزریق می شود پس مجموعه رینک این بسته یک نشاط و شادابی و آورد و گردش مالی برای شهر همراه دارد.
صبح آمل؛ در خصوص سالم سازی طرح دریا امسال چه طرح هایی ایجاد شد؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ امسال با همراهی اعضای محترم شورا طی نشست های متعدد با فرماندار جهادی و رایزنی در خصوص تجهیز نجات غریق به امکانات کار اقدامات خوبی انجام شد و با اعتبار600 میلیون تومان تجهیزات خریداری گردید و جایگاه استقرار نجات غریق مشخص شد تا حس دلگرمی و انگیزه بیشتر برای ادامه کار در آنها تقویت شود و مسافران نیز با احساس امنیت و خاطرجمی در بدو ورود به یک ساحل ایمن لذت ببرند لذا با جرات می گویم که امسال ما اصلا غریق منجر به فوت نداشتیم و با کاهش 90 درصدی غریق نیز روبرو بودیم.
صبح آمل؛ وضعیت پرداخت حقوق و مزایای کارکنان شهرداری سرخرود چطور است؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ خوشبختانه پایان هر ماه حقوق و مزایای کارکنان شهرداری پرداخت می شود و تا به امروز هم یک روز تاخیر نداشتیم. صبح آمل؛ مهمترین مشغله و دغدغه شورای شهر در امر تامین آب شرب و ساماندهی زباله سایت ساحلی سرخ رود است توضیح دهید؟
محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ با وجود ادغام دو نهاد آب و فاضلاب روستایی و شهری و فرسودگی لوله اتصالات شهری و کنار گذاشتن ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی و انتقال خط آب شرب دابوی شمالی، شهرداری پرداخت ۶۰ میلیارد تومان هزینه لوله گذاری و آب رسانی را متقبل شده تا مشکل کمبود آب شرب شهری را حل کند.
صبح آمل؛ در حوزه پروژه‌های مشارکتی به‌ویژه مواردی که مرتبط با حوزه جذب گردشگر و توریست باشد برنامه‌ای در نظر گرفته شده است؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ بخشی از این اقدامات بر عهده شهرداری است تا زیرساخت‌هایی که شهر برای جذب گردشگر نیاز دارد را فراهم کند. این موارد می‌تواند از تامین سرویس بهداشتی گرفته تا بافت‌های تاریخی که موردعلاقه گردشگر باشد را در بر بگیرد؛ اما زیرساخت‌ها و اقدامات دیگری وجود دارد که اراده‌ای فراتر از شهرداری نیاز دارد.
صبح آمل؛ چه حرفی با شهروندان عزیز سرخرودی دارید؟
مهندس محسن کبود فیروزجایی شهردارسرخرود؛ ضمن تشکر از حمایت همه جانبه مجموعه خدوم شورای اسلامی شهر سرخرود و همچنین همکاران خودم در شهرداری که حقیقتا نیروهایی با پتانسیل بالا و نیز همراه هستند و در این مدت باهمراهی کامل اراده خود را در رفع مشکلات شهر و شهروندان نشان دادند، از تمامی شهروندان هم می خواهم تا با ارائه پیشنهادات سازنده خود در راستای هرچه بهتر شدن فعالیت های عمرانی و فرهنگی در راستای ایجاد شهری آباد و شاد با شهرداری همکاری کنند و مطمئن باشند که بنده برای تک تک نظرات و پیشنهادات ایشان وقت خواهم گذاشت و بررسی خواهیم کرد تا بهترین ها را برای اعتلای سرخرود عزیز به کار ببندیم.

1402/6/9

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود