مدیران سازمان مردم نهاد دیده بان آمارد در گفت گوی اختصاصی با صبح آمل


گفتگو شاه کلید حل مشکلات اجتماعی است/ توجه عموم مردم و سازمانها باید به سیره عملی مولا امیرالمؤمنین علی (ع باشد/ برای رسیدن به یک نیاز فرعی نباید به طبیعت و محیط زیست لطمه وارد گردد/ آمل با داشتن بیش از ۴۰ درصد از معادن شن و ماسه استان اما با برداشت غیراصولی از معادن، بیشترین سهم در تخریب طبیعت زیبا را به خود اختصاص داده است/ متاسفانه با غفلت دستگاه های نظارتی متولی و چشم پوشی نمایندگان مجلس، شاهد فاجعه‌ جبران ناپذیر زیست محیطی در بخش معادن خواهیم بود/ برای مهار سرطان در آمل و مازندران، نیازمند پیاده سازی مدیریت جامع پسماند هستیم
در میان روزهای سال قرعه به نام جمعه شانزدهم 1402 افتاد تا شرف همزمانی با غدیر 1444 هجری قمری را داشته باشد. جمعه ای که در تاریخ به عنوان بزرگترین جشن عید غدیر تاریخ ماندگار شد. امروز هیچ کس خانه نشین نبود. همه به خیابان ها آمدند تا به خیل بیعت کنندگان با علی بن ابی طالب در طول تاریخ بپیوندند. در همه شهرهای کوچک و بزرگ ایران، راهپیمایی برقرار بود و شرکت کنندگان از انواع پذیرایی ها از نوشیدنی و خوردنی گرفته تا برنامه های شاد و جذاب فرهنگی بهره‌مند شدند و در میان شادی‌پیمایی ها و اجتماعات خیابانی که در همه شهرهای کشور برگزار شد، رویدادهای منحصر به فردی بودند که همین تفاوت و تنوع، جذاب تر شان کرد. سازمان مردم نهاد دیده بان آمارد نیز در همایش بزرگ غدیر در روزهای ۱۵ و ۱۶ تیرماه ۱۴۰۲ با هدف افزایش آگاهی عمومی و برقراری ارتباط بین تشکل های مردم نهاد اقدام به برپایی جشن علوی با نگاه به رفع مشکلات اجتماعی در قالب چهار کارگروه: محیط زیست و منابع طبیعی، بهداشت و سلامت، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، اقتصادی، زیرساخت، عمرانی نموده است که با پذیرایی تغذیه سالم همراه بود.
به اعتقاد این گروه، پرداختن به مشکلات شهری و اصلاح امور مردم و بازکردن گره کور بحران های جامعه، بزرگترین عبادت است چنانچه مولا امیرالمؤمنین علی ع در عمر مبارکشان در هیچ شرایطی از انجام وظیفه نسبت به اصلاح جامعه، باز نمی ماندند. از وقتی که اولین مرد ایمان آورنده به آخرین پیام رسان الهی شد تا زمانی که بخاطر نامهربانی های مردم روزگار در گوشه تنهایی سکوت اختیار کردند، علی( ع) در همه حال الگوی بشریت بود (و) اتصال نبوت به امامت بود تا ) آنجائیکه خدا خلقت را با نام علی به کمال رساند.


اما حالا چند روز بعد از این مراسم سراغ مهندس محمد نسب عمران، فعال اجتماعی رفته‌ایم تا از منظر اجتماعات شهری و سیاسی نگاه دیگری به این موضوع داشته باشیم. وی نسبت به انتخاب مسیر این جشن، نحوه برگزاری و حضور مردم، نگاه متفاوتی دارد و از سویی معتقد است: «دولت باید ( با مشارکت دادن مردم در امور جامعه، نقش حمایتی خود را در امور مختلف از جمله فرهنگی و اجتماعی، ایفا نماید و به نوعی با واگذاری امور فرهنگی، مردم را در کنار خود برای پیشبرد اهداف والا داشته باشد). (همبستگی بین دولت و مردم با نگاه آزاد اندیشانه به خواست و اراده مردم، موجب ارتقاء فرهنگی خواهد شد و نتیجه آن پذیرش منطقی اقشار مختلف جامعه، خصوصا جوانان، با دیدگاه های بلند و فرهنگی غنی شیعه براساس مبانی دین مبین اسلام خواهد بود). این مدعا با فرمایش امام علی علیه السلام صحه گذاری می شود که می فرماید: از حقوق واجب خداوند بر بندگان، یاری کردن یکدیگر برای بر پایی حق در میان خود می باشد.
نکته مهمی که، وجود آن در جامعه ما محسوس نمی باشد و هر چه می کشیم از همین سستی و انفعال در جهت ستاندن حق و عدم مطالبه گری است. مطالبه ‌گری که بر پایه‌ای از مفاهیم عمیق دینی استوار است و در آن علاوه بر شناخت و بیان مشکل، به ارائه راه ‌حل و راهکار و تلاش برای رفع مشکل نیز پرداخته می ‌شود. با این حال، خط ‌مشی مطالبه‌ گری در کشور هنوز به صورت مشخص وجود ندارد. ضمن آنکه تحقق مطالبه‌ گری نیازمند در نظر گرفتن بایسته‌ هایی فردی، روشی، فرآیندی و دانشی است. از طرفی دیگر، برای جریان ‌سازی آن در سطح جامعه نیز باید راهکاری ارائه گردد. اما نقد و انتقادگری یکی از مفاهیمی است که به مطالبه و مطالبه ‌گری بسیار نزدیک است. لیکن در عین نزدیکی، در مواقعی از هم فاصله می ‌گیرند و دور می ‌شوند.
بسیاری از افراد نیز معتقدند وظیفه نقد و نقاد تنها بیان مشکل است و نباید از منتقد انتظار ارائه راه‌ حل و راهکار را داشت. اما مطالبه ‌گری چنین نیست و این مهم‌ ترین تفاوت انتقاد با مطالبه ‌گری جهادی است. مطالبه‌ گری مراحلی دارد که یکی از مراحل ابتدایی آن شناخت معضلات و مشکلات و بیان آن با شیوه اصولی، علمی و صحیح است (و پس از صحت سنجی باید) مجدانه، مودبانه، معقولانه، مسئولانه، پرتلاش و مجاهدانه در مسیر حل مشکلات، با دستانی پر از پیشنهادهای سالم و متقن، گام ‌های استوار برداشت. انتظاری که از ناقدین نیست و شاید نباید هم داشت. (البته در شرایط کنونی جامعه و با عنایت به نو بودن مقوله مطالبه گری در فضای اجتماعیِ باز، آموزش شیوه های مطالبه گری و ظرفیت سازی اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است که نباید از آن غافل ماند و دیده بان آمارد بر این اصول استوار و برای احقاق حقوق مردم با شیوه و اسلوب صحیح قدم برمی دارد). مطالبه ‌گری فرآیندی است درون‌ گفتمانی از سوی آحاد امت که با رویکردی وظیفه ‌محور، برای مقابله با خطاها یا بازتولید شرایط بهتر، احقاق حقوق قانونی و شرعی و پیگیری مستمر و پایدار آنها، از طریق نظارت بر فعالیت‌ های مسئولین و نهادها صورت می‌ گیرد. در این میان موضوع فواید و برکات مطالبه گری نیز مطرح است به این صورت که فواید و تاثیرات مطالبه‌گری را می ‌توان به سه سطح فرد، جامعه و نظام تقسیم ‌بندی نمود. همچنین همراهی ملت و کسب اعتماد اجتماعی برای تعاون با قوای حاکمه نظام، جلوگیری از تزلزل پایه‌ های توجیه ‌پذیری و معقول بودن نظام و مشروعیت ‌بخشی به آن از جمله مهم ‌ترین فواید و برکات مطالبه ‌گری برای نظام اسلامی است. پس باید برای کوچکترین مطالبات دوندگی فراوان داشته باشیم، راه حل، رها کردن نیست باید با شرایط کنار آمد و به پیگیری ادامه داد و از خود گذشت و به دیگران رسید. لذا اقشار مختلف جامعه عموما و طبقه روشنفکران خصوصا باید مطالبه گر باشند و حتی در برابر کوچکترین لغزش ها که شاید کم ارزش بنظر برسند، عکس العمل نشان داده و بی تفاوت نباشند، چرا که تمامی مشکلات از سطوح پایین شروع و به کل جامعه تسری پیدا می نماید و اصلاح جامعه در ان سطح امکان پذیر نخواهد بود که حکم نوش دارو بعد از مرگ سهراب را خواهد داشت.


مشکلات واقع شده در حوزه مطالبه گری که ابتدا در نحوه بیان و شیوه مطالبه گری و سپس در پذیرش افراد و مدیران نهفته است، ریشه در آموزش و تربیت دارد که به آموزش و پرورش و محتوی آموزشی و عدم توجه به مهارت محوری و روش های تعاملی برمی گردد. خلاء ناشی از این نقص آموزشی در دوران تحصیلات دانشگاهی و در فضای باز جامعه، نمود پیدا کرده و عدم وجود ارتباطات موثر، موجب بروز چالش های اساسی در جامعه می گردد که با ارتقاء این مهم در تربیت نسل های آینده و توجه به افزایش مشارکت دانش آموزان و آموزش های لازم در ارتباط موثر شاهد جریان درست مطالبه گری در آینده خواهیم بود. ولیکن امروز با تکیه بر اهمیت موضوع و با تلاش مضاعف، سعی بر جبران نقایص با پیروی از جوامع پیشرو در این حوزه، فضای تعاملی مناسبی را ایجاد خواهیم کرد.
بی شک قلم زدن در وادی امامت و ولایت امام علی(ع) و ایجاد پیوند عمیق میان آیات و احادیث کاری بس خطیر است و جسارتی بزرگ می طلبد و نه‌تنها پس‌ از عقد ولایت، میان‌ زمامدار و مردم، حقوق‌ متقابل‌ پیدا می‌شود. بلکه‌ قبل‌ از عقد ولایت‌ نیز، افرادی‌ هستند که‌ شایستة‌ ولایتند و بر مردم‌ است‌ که‌ شایستگی‌ آنها را احراز کنند و آنها را بر کرسی‌ های خدمت بنشانند که اینها صبح آمل را بر آن داشت تا گفت گویی صمیمانه با مهندس عمران و همکاران خوبشان ترتیب دهد.
مدیر سازمان مردم نهاد دیده بان آمارد با اشاره به حضور این تشکل در جشن غدیر گفت: سازمان مردم نهاد دیده بان آمارد در چنین روز با عظمتی، سعی داشت تا در حد و اندازه این روز تاریخ ساز عالم، به معرفی وجوه مختلف و رسالت غدیر با نگاه به گستره وسیع و جامع شخصیت اعجوبه خلقت بپردازد که در این مسیر با پرداختن و توجه به مشکلات و بحران های جامعه در همایش عظیم عید غدیر آمل در روزهای ۱۵ و ۱۶ تیرماه ۱۴۰۲ انجام وظیفه نمود.
حبیب محمد نسب عمران مطالبه گری را یکی از اهداف مهم این انجمن نام برد و اظهار داشت: این انجمن متشکل از نیروهای دغدغه مند با هدف افزایش آگاهی عمومی، ارتقاء مشارکت مردمی، مطالبه گری و احقاق حقوق مردم، پیاده سازی نظارت مردمی و نظام پاسخگویی و یاری گری مسئولین شهری در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ وارد عرصه اجتماعی شد. وی افزود: اعتقاد به کار سازمانی با نگاه کارشناسی، گروه را با یک ساختار تشکیلاتی مواجه نمود که برای پوشش دادن تمامی وجوه اجتماعی با کارا بودن روابط، در چهار کارگروه اصلی – محیط زیست و منابع طبیعی – بهداشت و سلامت – فرهنگی، اجتماعی، ورزشی – اقتصادی، زیربنایی و عمرانی شکل گرفت که در مراحل بعدی برای هر یک از این کارگروه ها بسته به فعال شدنشان، کمیته ای تخصصی ایجاد گردید.
مدیر سازمان مردم نهاد دیده بان آمارد بیان داشت: گروه برای پرداختن به موضوعات مختلف در فضای مجازی و حقیقی با دو اصل(موضوع محور و گفتگو محور) کارها را تعریف و با اعضاء و شورای مرکزی تبادل‌نظر و اقدام لازم را صورت می دهد که از جمله می توان به بحران زیست محیطی پسماند شهر آمل، تخریب طبیعت با عدم اجرا و نظارت معدنکاری مسئولانه، پرداختن به سرطان بلای خانمان سوز شهر آمل و مازندران، اصلاح سبک زندگی در حوزه سلامت، توجه به کشاورزی عاری از سم و کود با نگاه و توجه به سلامت تغذیه، حفاظت از محیط زیست، آب و احیای خاک اشاره نمود که در این بین به پویش # نهبهزباله_سوز که منجر به تشکیل میز پسماند در فرمانداری آمل در سال ۱۴۰۰ گردید را یادآور گردید.
محمدنسب عمران گفتگو را شاه کلید حل مشکلات اجتماعی دانست و عنوان کرد: برای رسیدن به بهترین شیوه های علمی و استفاده از تجربه افراد و خصوصا حل مشکلات اجتماعی و فرهنگیِ امروزِ جامعه، گفتگو را راهکار کلیدی می دانیم و به آن اعتقاد داریم و ایمان داریم که با کنار گذاشتن شیوه های تقابلی، گفتگو منجر به تعامل های زیبا و راهگشای گره های اجتماعی و فرهنگی خواهد شد.
وی هدف از طراحی غرفه را بحث و تبادل نظر در حوزه های مختلف عنوان کرد و افزود: این شیوه را مبنای فعالیت در فضای مجازی با محدود کردن ارسال پست های فورواردی نموده و با برگزاری گفتگوهای عمومی با تعیین موضوع، سعی در تمرکز مباحث گروه داشته و با دعوت از کارشناسان متخصص در حوزه های مختلف به بحث و تبادل نظر در حوزه های مختلف در گفتگوهای تخصصی در طول مدت فعالیت گروه پرداخته و این نگاه را در فضای حقیقی نیز دنبال کردیم که طراحی غرفه غدیر ۱۴۰۲ آمل نیز بر همین اساس شکل گرفت.
مدیر سازمان مردم نهاد دیده بان آمارد، رفع مشکلات مردم به عنوان یکی از وجوه اجتماعی را مهم دانست و گفت: عظمت غدیر و انتصاب مولی امیرالمؤمنین علی ع بعنوان امام و راهبر بشریت و امانت دار رسالت انبیاء توسط خداوند، براساس توجه و نگاه بسیط آن حضرت به مردم و جامعه بوده که شیوه برخورد و عملکرد مولا در مواجهه با مردم و موضوعات اجتماعی در فرمایشات بجا مانده در نهج البلاغه گویای عمق این نگاه می باشد.
محمدنسب با تاکید بر عمل به توصیه های امام علی(ع) خاطرنشان کرد: گفتار، رفتار و سیره امیرالمؤمنین با مردم و خصوصا با مخالفین، الگوی رفتاری امروز ما می تواند باشد که با عمل به توصیه های آن حضرت، چراغ راه مسیر پرابهام جوامع بشری امروزی خواهد بود، لذا دیده بان آمارد با این زاویه به غدیر نگاه ویژه داشته و با حضور در همایش عظیم غدیر ۱۴۰۲ شهرستان آمل سعی داشته گوشه ای از توجه آن حضرت را به وجوه مختلف اجتماعی که رفع مشکلات مردم در کنار اطعام دهی و یتیم نوازی بوده، نشان دهد.
وی با بیان اینکه باید پیام رسان غدیر بود؛ گفتند: برهمین اساس و با این تفکر، طراحی غرفه باچیدمان منظم و زیبایی صورت گرفته تا هدف برگزارکنندگان را برای رساندن پیام رسای غدیر در سیمای ظاهری آن نشان داده و با حضور مخاطب، بتوان محیطی دلنشین برای گفتگو در شرایطی که حجم تردد و صوت را در برداشت، فراهم نماید که علیرغم جاذبه های فضای عمومی همایش در سایر غرفه ها، مورد توجه عده زیادی خصوصا جوانان و خانواده ها قرار گرفته و پای صحبت کارشناسان حاضر در میزهای گفتگو نشسته و به تبادل‌نظر پرداختند.
مدیر سازمان مردم نهاد دیده بان آمارد در بخش دیگری از سخنانش به همکاری فی مابین پژوهشکده شمال انیستیتو پاستور ایران و همچنین مرکز رشد و نوآوری آمل به نمایندگی از پارک فناوری مازندران، اشاره کرد و افزود: میز ثبت ایده و اختراع برای راهنمایی و آشنایی جوانان و مردم اختصاص یافت که علاوه بر ارائه این خدمت بخاطر شیوه تعاملی و همکاری یک تشکل مردمی با سازمان های دولتی حائز اهمیت بوده که در راستای اهداف گروه می باشد و بعنوان یک مدل باید در تمام سطوح رواج پیدا نماید تا با الگوهای اینچنینی افزایش مشارکت مردم را با دستگاه ها و سازمان های تابعه دولت برای ارتقاء بهره وری شاهد باشیم.
محمدنسب عمران گفت: با بررسی اجمالی آیتم هایی که در همایش غدیر سال ۱۴۰۲ توسط سازمان مردم نهاد دیده بان آمارد بصورت متفاوت در جشن ولایت ارائه گردید به این مهم خواهیم رسید که توجه عموم مردم، تشکلها، سازمانها و آحاد جامعه باید به سیره عملی امیرالمؤمنین علی ع بعنوان یک انسان کامل و شاخص، معطوف داشت تا با الگوسازی درست موجب تحول در رفتار و گفتار مردم جامعه، برای ورود به تمدن سازی ایرانی اسلامی در عصر ظهور گردیم.
مدیر سازمان مردم نهاد دیده بان آمارد، تصریح کرد: کارشناسان کارگروه ها با تهیه محتوی تخصصی هر حوزه نسبت به تولید پوستر با موضوعات انتخاب شده پرداخته و بنرهایی با پیام های گویا برای رساندن نظرات کارشناسی تهیه و در غرفه و در منظر عموم قرار داده و برای درک بیشتر مباحث مطروحه در میزهای گفتگو، محتوی مرتبط تهیه نمودند.
محمدنسب عمران میز معدنکاری مسئولانه؛ را یکی از میزهای تخصصی حاضر در غرفه نام برد و گفت: برکسی پوشیده نیست که با رشد جمعیت و توسعه شهرها، نیاز شهروندان به ساخت بناها و تاسیسات ضرورتی است که موجب ترقی و پیشرفت جوامع می گردد اما برای رسیدن به یک نیاز فرعی نباید به طبیعت و محیط زیست بعنوان عامل اصلی تداوم حیات زمین و انسان لطمه وارد گردد. آمل با داشتن بیش از ۴۰ درصد از معادن شن و ماسه استان و با برداشت و استحصال غیراصولی از معادن، بیشترین سهم در تخریب طبیعت زیبای این دیار سرسبز را به خود اختصاص داده است که متاسفانه با غفلت دستگاه های نظارتی متولی و چشم پوشی نمایندگان مجلس، شاهد فاجعه‌ جبران ناپذیر زیست محیطی ای خواهیم بود که طی قرن ها ترمیم نخواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: در میز معدنکاری مسئولانه در واقع به معدن کاران، مردم، مسئولین شهری و خصوصا دستگاه های متولی، روش های اصولی معدنکاری، که دنیا به آن پایبند است را یادآور شدیم.
مدیر سازمان مردم نهاد آمارد دیده بان برداشت پلکانی، ثبیت ترانشه با درختکاری، احیای حوضچه آرامش برای برگشت خاک به طبیعت و جلوگیری از صدمه به آبزیان، رعایت فاصله ۱۵۰ متری تجهیزات استحصال از بستر رودخانه، نصب پوشش مناسب، جهت کنترل گرد و غبار و جلوگیری از آلودگی ناشی از آن که مضر برای انسان و گیاه را، مسائل بسیار مهمی عنوان کرد. محمدنسب عمران خاطرنشان کرد: بغیر از برداشت به روش پلکانی که در محل معدن قابل رعایت می باشد، سایر آیتم های معدنکاری را می توان با تمرکز همه معدن داران در یک مکان جهت استحصال شن و ماسه تحت عنوان شهر معدنی، محدود و کنترل نمود که علاوه بر افزایش بهره وری موجب جلوگیری از صدمات ناشی از عملکرد فعلی معادن به شهر می گردد.
وی در پایان گفت: معدنکاری مسئولانه خواسته دیده بان آمارد به نمایندگی از مردم شریف آمل است که باید مورد توجه مدیران شهری و استانی قرار گیرد.
فعال حوزه سلامت و محیط زیست با اعتراض به عملکرد ناصحیح مدیریت پسماند که به نوعی سلامت مردم را باشیوع سرطان به مخاطره انداختند، خاطرنشان کرد: وجود کوه عمارت در ۲۵ کیلومتری آمل بعنوان مرکز جمع آوری زباله بصورت کاملا غیراصولی، منشاء انواع سرطان های لاعلاج گردیده که کارشناسان این گروه با مردم عزیز در خصوص چگونگی برخورد با زباله و مطالبه از مدیریت پسماند شهر و شهردار به گفتگو نشستند و برای آگاه نمودن خود و فرزندان، مخاطرات وجود مواد عالی و تر در زباله، بدون تمهیدات ساده در مبداء را گوشزد شدند.
دکتر بهزاد جوادیان شعار نه به پلاستیک را از جمله اقدامات فرهنگی موثر عنوان کرد و گفت: برای فرهنگسازی و ترویج مصرف کمتر پلاستیک، خواهران این سازمان مردمی اقدام به دوخت کیسه های پارچه ای با درج شعار نه به پلاستیک اقدام نمودند که اشتیاق همشهریان برای دریافت آن، نشان از آماده بودن بستر فرهنگی و پذیرش مردم می باشد.
وی بیان داشت: تشکیل میز مردمی پسماند در مدیریت پسماند شهرداری آمل بعنوان خاستگاه اصلی این میز، باحضور تشکل‌های مردم نهاد و کارشناسان محلی، از خواسته های به حق بوده که در جلسه پرسش و پاسخ آنلاین شهردار و رئیس شورای شهر آمل در گروه ارتباطات مردمی- شورای شهرستان توسط نماینده دیده بان آمارد مطرح و تلویحا مورد نظر شهردار و آقای محمدی قرار گرفت.
فعال حوزه سلامت و محیط زیست با تاکید بر حل مشکل زباله بدون حضور مدیران غیر استانی خاطرنشان کرد: دیده بان آمارد با بررسی دقیق در این چندسال، اطمینان دارد با تجمیع کارشناسان و شرکت های حاضر در شهرستان آمل که توانمندی بی مثالی را دارا هستند، با تشکیل کنسرسیومی با لحاظ نمودن شرایط حقوقی و فنی، بحران پسماند آمل بدون حضور هیچ شرکت غیربومی و مدیران غیر استانی مرتفع خواهد شد.
درادامه کارشناس تغذیه و رژیم درمانی سازمان مردم نهاد دیده بان آمارد، بیان داشتند با ورود تکنولوژی و صنعتی شدن جهان و همچنین استقرار بشر در عصر ارتباطات، شیوه زندگی تحت تاثیر این تحول قرار گرفته که مغایر با ساختار فیزیولوژیکی بدن و روان انسان می باشد.
علی حاجی زاده توجه ویژه و عملی خانواده ها را دراین حوزه، اولویت اول دانسته و گفت: نتیجه بی توجهی به نیازهای طبیعی بدن نظیر خواب و تغذیه صحیح و سالم، بشر را در دهه های اخیر دچار چالش های سلامت نموده است که برای آگاهی بخشی در این موضوع مهم، با مردم حاضر در همایش غدیر به گفتگو نشسته که بازتاب های خوبی نیز داشته است.
وی تاکید کرد: برای انتقال نگرانی خود در عدم توجه به ساعت خواب شب، یادآوری به خانواده ها و تذکر به برگزارکنندگان همایش، با نصب بنر با همین مضمون، غرفه دیده بان آمارد راس ساعت ۲۲ ( دو ساعت زودتر ازپایان رسمی برنامه جشن) در این دو شب تعطیل گردید.
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی سازمان مردم نهاد دیده بان آمارد، با تاکید بر اهمیت فرهنگ سازی در زندگی خاطرنشان کرد: سبک زندگی در یک برنامه بلندمدت به دنبال فرهنگ سازی در اصلاح سبک زندگی اعم از تغذیه، ورزش، خواب و حوزه بهداشت و سلامت می باشد تا به وظیفه خود در ارتقاء سطح زندگی جامعه بعنوان یک شهروند عمل نماید.
مسئول کمیته اقتصاد سرکولار(چرخشی)، گفت: در اقتصاد چرخشی که موافق با محیط زیست است، مواد زائد و بلا استفاده به حداقل می رسد، به عبارتی این نگاه اقتصادی بر پایداری محیط زیست و منابع طبیعی استوار بوده و با افزایش بهره وری همراه می باشد برهمین اساس دیده بان آمارد برای آشنایی مردم شهر و خصوصا روستاها با این روش و بکارگیری پروزه های تعریف شده و با استفاده از قوای کارشناسی خود وارد عرصه یاری گری حوزه کشاورزی شده است.
دکتر مهدی ذره، تولید ناخالص ملی بعنوان شاخص توسعه هر کشور را حائز اهمیت دانست و گفت: مازندران با شرایط ویژه بعنوان قطب کشاورزی و دامپروری خصوصا تولید محصول استراتژیک برنج باید مورد توجه قرار گیرد. وی بیان داشت: کمبود آب که براساس عدم مدیریت صحیح منابع، روش های نادرست کاشت و عدم بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا و عامل خشکسالی جهانی این خطه سرسبز را مثل دیگر نقاط کشور دچار چالش نموده است، مورد توجه می باشد.
وی تاکید کرد: بکارگیری بیش از اندازه سم و کود و عدم جذب کامل آنها توسط گیاه و زمین، علاوه بر ناسالم نمودن محصولات غذایی، تباه نمودن خاک، موجب تصعید گازهای گلخانه ای در جو زمین می گردد که با عنایت به بی توجهی مسئولین کشور و نحوه برخورد دنیا با این موضوع، تحریم زیست محیطی را در آینده نزدیک برای ایران در بر خوهد داشت‌. لذا براین اساس دیده بان آمارد با ورود به این مقوله در چند پروژه کشاورزی و زیست محیطی با مجموعه های همطراز درحال همکاری است تا قدمی کوچک اما موثر در این خصوص بردارد که در این خصوص در مزرعه برادران بهروزی در نظام آباد آمل در دوسال پیاپی در حال اجرای کاشت، داشت و برداشت برنج به روش SRI می باشیم که بر اساس استاندارد برنج SRP پیاده سازی می گردد.
مسئول کمیته تخصصی اقتصاد سرکولار سازمان مردم نهاد دیده بان آمارد، استانداردسازی تولید برنج و اجرای روش SRI را بسیار مهم و ضروری دانست و گفت: در این روش بیش از ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی شده و محصول تا بیش از ۴۰ درصد افزایش کمی پیدا می نماید، همچنین عدم استفاده از سم و کود شیمیایی علاوه بر تامین سلامت با محصول سالم، از خروج گازهای گلخانه ای جلوگیری کرده و با استفاده از کود دامی و کمپوست، علاوه بر احیای خاک، موجب رونق دامداری نیز می گردد.
ذره افزود: این طرح برای ترویج در بین کشاورزان و فرهنگسازی با نمونه عینی، از طریق دیده بان آمارد بعنوان همکار این طرح دنبال می گردد، فلذا برای پشتیبانی از این طرح مفید که قابلیت ملی شدن را دارد، حضور رسانه ها و دغدغه مندان شهر برای همکاری و همراهی، مورد انتطار می باشد.
وی، در پایان روش تولید توام آبزیان و صیفی جات با روش آکواپونیک را موفق دانست و عنوان کرد: سیستم مدار بسته با ویژگی های زیست محیطی و جلوگیری از تصعید گازهای گلخانه ای، در مصرف آب به بیش از ۹۰ درصد صرفه جویی نموده و با حذف سم و کود، افزایش محصول از ۱۲ تا ۳۰ برابر بر روی زمین را به دنبال خواهد داشت که دیده بان آمارد در این غرفه به دنبال معرفی و مشاوره به علاقمندان و مردم عزیز از طریق کارشناسان خود را داشت که از هیچ تلاشی در این خصوص فروگذار نخواهد کرد.
مسئول کارگروه فرهنگی، اجتماعی، ورزشی سازمان نیز با بیان این مطلب که تمدن هر کشور ریشه در خاک و سرزمین آن دارد، ایران را با قدمت چندهزارساله دارای تمدنی ریشه دار دانسته که در هر حوزه ای جای پای تمدن ایرانی اسلامی از اعصار گذشته در جهان هویدا می باشد.
تقی زاده تصریح کرد: شاهکارهای مدیریت منابع آب در قناتها و سردابه ها و مخازن ذخیره آب تا ساختمان‌های عظیم و تاسیسات، پیشرفت های پزشکی و علمی همه ریشه در این تمدن عظیم ایرانی اسلامی دارد که قابل تغییر نیست.
وی موضوعات مهمی چون محیط زیست، شهر و حقوق شهروندی، ارتباط اجتماعی سالم، سلامت اشخاص و توجه به حیوانات همیشه جزء شاخص های مورد عنایت این تمدن بزرگ بوده است.
مسئول کارگروه فرهنگی، اجتماعی، ورزشی سازمان، فرهنگ را محصول تمدن دانست و افزود: تمدن محصولی را در خود می پروراند که فرهنگ نام دارد و فرهنگ ایرانی اسلامی که منشعب از تمدن دیرینه میهن عزیزمان ایران است به مثابه شاخ و برگ آن است که در گذر زمان و در آماج هجوم دشمنان در مقاطعی دچار چالش و آسیب می گردد که درچندقرن اخیر این فرهنگ دستخوش تغییراتی بوده است.
تقی زاده با تاکید بر اهمیت فرهنگ، آن را بر همه شئونات زندگی مقدم دانست وگفت: دیده بان آمارد با عنایت به اینکه فرهنگ را برهمه شئون زندگی مقدم می داند، با نگاه دقیق کارشناسانه به معضلات و مشکلات جامعه که توسط کارشناسان ذی ربط تشریح گردید به دنبال نوسازی و بهسازی فرهنگی برای ارتقاء جامعه و بهبود سبک زندگی ایرانی اسلامی می باشد تا یکبار دیگر شاهد اثرگذاری این تمدن دیرینه بر گستره زمین باشیم.

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود