کاهش ۵۰ درصدی دبی آب رودخانه هراز

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران:
کاهش ۵۰ درصدی دبی آب رودخانه هراز
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران به کاهش ۵۰ درصدی روان آب رودخانه ” هراز” به عنوان مهم ترین رودخانه استان که متوسط سالانه یک میلیارد متر مکعب روان آب را در خود عبور می دهد، اشاره کرد و گفت: دبی آب این رودخانه طی روزهای فروردین ماه امسال در حالی به ۱۳متر مکعب بر ثانبه رسیده است که این آمار درمدت مشابه سال گذشته ۲۵ متر مکعب بر ثانبه بوده است.
مرتضی نبی‌زاده با بیان اینکه با توجه به آمار محسوس کاهش بارندگی، سخت ترین سال را به لحاظ خشکسالی در پیش‌ رو داریم، افزود: میزان بارش نسبت به سال قبل‌ ۴۰ درصد کاهش داشته است.
به گزارش صبح آمل نیوز و به نقل از آفتاب، وی مجموع میزان بارندگی مازندران طی سال گذشته را ۲۳۴ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: این میزان در مقایسه با درازمدت حدود ۲۷ درصد کاهش بارندگی در استان نشان می دهد.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان این که مسوولان کشور و دولت باید برای توسعه زیر ساخت های استان مازندران که استانی با محوریت کشاورزی به خصوص تامین کننده ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور است باید برنامه ای جدی برای تامین آب مورد نیاز و مطمئن در شرایط بحرانی و خشکسالی داشته باشند، تصریح کرد: اگرچه اهمیت ساخت سد هراز با حجم بالای آبدهی این رودخانه از گذشته مورد توجه قرار گرفت، اما این که پس از گذشت سه دهه کمتر از ۴۲درصد پیشرفت فیزیکی داشتهب اشد، برای کشاورزان اصلا پذیرفتنی نیست.

نبی‌زاده به اجرای حدود ۶۰ کیلومتر لایروبی رودخانه های مهم کشاورزی در منطقه حوزه آبریز هراز طی سال گذشته اشاره کرد و گفت : تمامی کارکنان شرکت به همراه کارشناسان جهاد کشاورزی برای گذر از کم آبی و تنش خشکسالی پای کار هستند.
وی دلیل اصلی کندی عملیات ساخت سد هراز را فقط کمبود اعتبار دانست و گفت: در حالی که ساخت این سد با پیش بینی کمتر از یکهزار میلیارد تومان اعتبار شروع شد که این رقم پس از هزینه هنگفت که اکنون به ۴۲درصد پیشرفت فیزیکی رسید، برای تکمیل آن به حدود سه هزار میلیارد تومان اعتبار جدید نیاز دارد.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به اینکه ساخت سد هراز در کنار جاده مهم اساسی به همین نام شرایط را به مراتب سخت تر کرده است، توضیح داد: یکی از دلایل کندی سرعت ساخت سد کمبود اعتبار جایگزین کردن ۱۱ کیلومتر جاده جدید و ساخت یک پل برای دسترسی به جاده چلاو است.
نبی زاده بیان داشت: با توجه به اهمیت موضوع کشاورزی و تامین آب شرب شهرستان های مرکزی مازندران از محل آب ذخیره شده این سد، دولت سیزدهم به این موضوع توجه ویژه ای کرده است و امیدواریم با تامین اعتبار تا پایایان سال آینده شرایط سد را به مرحله ای برسانیم تا آبگیری موقت آن عملیاتی شود.

1402/1/25

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود