مدیر اجرایی سد مخزنی هراز در حاشيه بازديد خبرنگاران از مراحل ساخت جاده جایگزین سد هراز آمل گفت: با اختصاص 800 میلیارد تومان اعتبار از محل بودجه ملی براي شتاب بخشيدن به مراحل ساخت بزرگترين سد مخزني مازندران، بخش زیادی از تعهدات پیش بینی شده از جمله عملیات حدود 11کیلومتر جاده جایگزین و بدنه سد انجام خواهد شد.
به گزارش خبرنگار صبح آمل، حسن احمدپور اظهار داشت: دو دستگاه تونل و دو دستگاه پل بزرگ در مسیر حدود 11کیلومتر جاده جایگزین سد هراز در حال ساخت است و جاده فعلی که تردد خودروها در حال انجام است، در قالب دریاچه سد تخریب نخواهد شد که بعدها به عنوان تونل سرریز سد مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا کنون عملیات ساخت در بیش از 45درصد کل این مسیر انجام شده و پیش بینی می شود؛ بیش از 4کیلومتر از جاده جایگزین و پلها تا پایان امسال افتتاح و بهره برداری شود.
وی پیشرفت فیزیکی سد مخزنی هراز را حدود 40درصد اعلام کرد و گفت: در ساخت اين سد توليد برق نيز پيش بيني شده که با بهره برداري از سد حدود 100هزار هكتار زمين كشاورزي اراضی منطقه مرکزی مازندران شامل پنج شهرستان نور، آمل، محمودآبادفریدونکنار بابلسر و بابل از آب لازم بهره مند که بعد از ساخت سد لار نزیک 40 درصد آب رودخانه را برای شرب تهران اختصاص دادند بنابراین دشت در فصل کشاورزی با کمبود آب مواجه شد و برای جبران این کمبود ساخت سد هراز شروع شد تا در فصل غیر کشاورزی آب هدر رفت به دریا را جمع و در فصل کشاورزی استفاده کنند. همچنین برای تامین اب شرب 50 ساله شهرهای آمل، محموداباد، نور و 450 روستای منطقه نیز در این سد ظرفیت سازی شده است.
مدیر اجرایی سد مخزنی هراز مشکل تاخیر و اختصاص اعتبار را از مشکلات اصلی در روند اجرای ساخت سد هراز عنوان و خاطرنشان کرد: این سد از نوع خاکی با هسته رسی می باشد و آب بندی هسته با رس است و فراز بند و نشیب بند دارد که کلنگ آن از سال 89 زده شد و قرار بود پنج ساله ساخته شود و با تداوم روند اختصاص اعتبار 100میلیاردتومانی سال گذشته برای سال های آینده، پیش بینی می شود تا سه آینده سد هراز به همراه شبکه های زیربنایی آن به بهره برداری برسد.
احمدپور خاطرنشان کرد: سد هراز با ارتفاع150 متر و طول تاج 377 متر و عرض سد در پی 750 متر ظرفیت تنظیم نهایی حدود 650میلیون مترمکعب آب در پشت سد، در فاصله حدود 24كيلومتري شهرآمل در جاده هراز روي روخانه پر آب هراز در حال ساخت است و در حال حاضر بخاطر کنترل سیلاب ممکن است دو یا سه متر ارتفاع آن را افزایش دهیم.
وی با رد راکد بودن روند ساخت سد هراز آمل گفت: از دو سال گذشته مراحل فنی سد که 25متر پایین تر از بستر رودخانه بوده، در حال انجام و تاکنون حدود 23متر از پی خاکریزی شده استو داریم بالا می آوردیم و کارهای سخت و طاقت فرسا و سنگی و صخره تراشی انجام شد و کار روی غلتک افتاده است.
احمدپور گفت: تقریبا نزدیک به 1000 میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه های سد مخزنی هراز، نیروگاه برق، جاده اصلی و جاده چلاو نیاز است که تا کنون 170 میلیارد تومان آن تامین اعتبار شد. 10آذر98#صبح_آمل