معلمان مدارس بخش لاریجان با شرایط حقوق و مزایای برابر در سخت ترین شرایط آب و هوایی در منطقه غیر برخوردار و پذیرش مصائب سفر و دوری ازخانواده پس از گذراندن دوران تعهد و امتیاز بالا مشغول تدریس و آموزش به دانش آموزان این بخش کمتر توسعه یافته می باشند و هیچ تفاوت حقوق بین آنها و دیگر فرهنگیان نمی باشد که در این خصوص قانون نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.
رییس آموزش و پرورش لاریجان گفت: آموزش و پرورش با در اختیار داشتن نیروی انسانی کارآمد،نقش کلیدی در توسعه کشور دارد.
ولی محمد فضلی با بیان اینکه سرمایه های عمده هر کشور نیروی انسانی آن است؛ اظهار داشت: آموزش و پرورش تخصصی ترین دستگاه و نهادی است که به تعلیم و تربیت سرمایه های انسانی کشورمی پردازد.
وی دستگاه تعلیم و تربیت راگسترده و خطیر بر شمرد و گفت: خوشبختانه با حمایت و پشتیبانی مسئولین استانی و شهرستانی به ویژه مدیرکل ، نماینده شهرستان و خیرین، کارهای بسیار خوبی درخصوص بهسازی، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی صورت گرفت.
این مقام مسئول، خاطرنشان کرد: لاریجان به دلیل شرایط اقلیمی کم نظیر و همچنین پراکندگی روستاها در یک پهنه وسیع جغرافیایی و متعاقب آن فقدان خدمات رفاهی نسبی، نبود تنوع شغلی و درآمد مکفی خانوادهها، متاسفانه از جمعیت دانش آموزی مناسب برخوردار نیست و تاسف بیشتراینکه هرسال این جمعیت، روند نزولی قابل ملاحظه ای دارد به گونه ای که برای سال تحصیلی جدید حدود700 دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی ثبت نام نمودند که بیش از 300 نفر به مقطع ابتدایی تعلق دارند.
رئیس آموزش و پرورش لاریجان، تصریح کرد: از آنجائیکه امکان تمرکز دانش آموزان حتی با پرداخت هزینه های کلان در لاریجان وجود ندارد، در اداره مدارس ابتدایی چاره ای جزتشکیل کلاسهای چندپایه نیست یعنی یک معلم باعنوان مدیرآموزگار، تدریس پایه های مختلف (اول تاششم) راعهده دار باشد و همین امر در صورت نبود کلاسهای تقویتی و فوق برنامه ممکن است لطمه ای جبران ناپذیر به کیفیت آموزشی وارد نماید. فضلی با بیان اینکه مشکل چند پایه بودن دانش آموزان در مقطع ابتدایی به آموزش و پرورش بر نمی گردد؛ تصریح کرد: این نقصان بیشتر به اتخاذ و اجرای تصمیمات کلان نادرست خارج از سازمان مربوط است که برای اصلاح آن باید مواضع حمایتی قوای کشور از روستاها به عنوان پشتوانه اصلی تولید، اقتصاد و کارآفرینی با شتاب لازم صورت پذیرد.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش لاریجان در راستای سیاست دولت تدبیر و امید و وزارت آموزش و پرورش حتی برای آموزش یک دانش آموز در روستای دور دست برنامه دارد و شرایط تحصیل را با پرداخت هزینه ایاب و ذهاب و انتقال روزانه دانش آموز به نزدیکترین مدرسه یا از طریق بسته حمایتی فراهم می کند.
رییس آموزش و پرورش لاریجان آمل، خاطرنشان کرد: فضای آموزشی درلاریجان برای هزاران دانش آموز در قریب به 60 روستا فراهم است امابه دلیل فقدان دانش آموز فقط 30 مدرسه فعال داریم و مابقی مدارس غیر فعال است.
فضلی، با بیان اینکه امکانات لازم برای نگهداری و تحصیل پسران و دختران در مقطع اول و دوم متوسطه در مدارس شبانه روزی مهیا است؛ گفت: مدرسه پسرانه مرحوم حیدری بایجان و مدرسه دخترانه مرحوم تقوی دینان به صورت شبانه روزی و 3 مدرسه روزانه در مقطع متوسطه اول و مدارس شبانه روزی پسرانه علامه حسن زاده وانا، دخترانه شهید باهنر و آیت ا… یوسفیان و مدرسه روزانه شهید مطهری رینه در مقطع دوم متوسطه در شاخه های نظری و کاردانش حدود 400 دانش آموز را تحت پوشش دارند.
وی بیان داشت: مدارس شبانه روزی لاریجان به لحاظ فضا، امکانات و تجهیزات شرایط مطلوبی دارند و ضمن آمادگی کامل برای پذیرش دانش آموزان بیشتر حتی به جرات می توان گفت این فضاها در مقایسه با برخی ازهتلهای بخش موقعیت بهتری دارند.
رییس آموزش و پرورش لاریجان آمل، با بیان اینکه در خصوص پرداخت ایاب و ذهاب دانش آموزان و هزینه های بالای آن، آموزش و پرورش و اولیاء همکاری می کنند؛ اظهار داشت: سرجمع هزینه های ایاب و ذهاب دانش آموزی ماهانه ده میلیون تومان است که قرارداد مربوط بارانندگان متعهد، مجرب و آشنای با راههای روستایی بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم و به اداره کل استان جهت تامین و تخصیص اعتبار تقدیم شد.
فضلی امکانات موتوری اداره را فرسوده اعلام و برای تجدید ناوگان توجه مسئولین راخواستار شدند.
وی تاکید کرد: تمام هم و غم ما این است که بهترین شرایط را با توجه به همه کمبودهایی که هست مهیا کنیم و مشکلات را با کمک مسئولین و مشارکت خیرین رفع کنیم.
رییس آموزش و پرورش لاریجان آمل، گفت: ضعف و مشکلات همه جا هست ولی هدف ماکاهش آنها با شناسایی و استفاده از ظرفیت ها جهت ایجاد بهترین شرایط تحصیلی برای فراگیران است.
فضلی اظهار داشت: سال گذشته به دلیل حذف سهمیه مدارس روستایی در پذیرش مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان رتبه ای نداشتیم و توقع ما این است تنها انگیزه تحصیل در مدارس روستایی به جایش برگردد.
وی افزود: معلمان مدارس بخش لاریجان با شرایط حقوق و مزایای برابر در سخت ترین شرایط آب و هوایی در منطقه غیر برخوردار و پذیرش مصائب سفر و دوری ازخانواده پس از گذراندن دوران تعهد و امتیاز بالا مشغول تدریس و آموزش به دانش آموزان این بخش کمتر توسعه یافته می باشند و هیچ تفاوت حقوق بین آنها و دیگر فرهنگیان نمی باشد که در این خصوص قانون نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.
رییس آموزش و پرورش لاریجان آمل، خاطرنشان کرد: در مقطع ابتدایی 36 آموزگار و در مقاطع متوسطه اول و دوم 50 دبیر به تدریس مشغولند و20 نفر از همکاران ما نیز به عنوان مدیر، معاون، سرپرست مدارس شبانه روزی، مربی پرورشی و مشاور در مدارس حضوردارند.
فضلی بیان داشت: شش مرکز پیش دبستانی مردمی در کنارمدارس ابتدایی، تقریبا50 نوآموز را تحت پوشش دارند و نظارت بر این مراکز را به جد دنبال می کنیم.
وی با بیان این مطلب که دانش آموز افاغنه در مدارس لاریجان نداریم؛ ادامه داد: بخاطر موانع قانونی ما قادر به پذیرش اتباع افغانی نیستیم که درصورت ارائه مجوز لازم از اداره کل اتباع بیگانه استانداری مازندران این کار انجام می شود.
رییس آموزش و پرورش لاریجان آمل، گفت: از مجموع 40 دانش آموز فارغ التحصیل مداکز پیش دانشگاهی از دبیرستانهای شبانه روزی شهید باهنر، علامه حسن زاده 35 نفر به دانشگاههای سراسری روزانه، شبانه، پیام نور و تربیت معلم راه پیداکردند که کسب رتبه 600 در رشته علوم انسانی حائزاهمیت است.
فضلی با بیان اینکه در تهیه سوخت و پرداخت هزینه سنگین آن در مضیغه هستیم اما اجازه نمی دهیم دانش آموزان حتی برای چند ساعت در سرما به سر ببرند.
وی بیان داشت: در طول سال تحصیلی به 300 هزار لیتر سوخت برای تامین گرمای کلاسهای درس نیازمندیم که برای تهیه آن اعتباری بالغ بر یکصد میلیون تومان نیازاست و در این خصوص به کمک اداره کل و خیرین نیازمندیم.
رییس آموزش و پرورش لاریجان آمل، به بازدید سرزده وزیر آموزش و پرورش از واحدهای آموزشی این بخش اشاره کرد و گفت: در این بازدید از مسائل آموزش و پرورش منطقه لاریجان خصوصا ایجاد راههای درآمدی برای منابع مالی مورد نیاز با وزیر صحبت شد و ایشان از نزدیک در جریان مشکلات موجود قرار گرفتند.
فضلی خبرداد: در سال اقتصاد مقاومتی، به دنبال طرح های اقتصادی با بکارگیری ظرفیت ها و پتانسیل موجود در آموزش و پرورش هستیم تا بتوانیم بخشی از هزینه های جاری راتامین کنیم.
وی درهمین راستا به تجهیز خانه معلم و سوئیت هایی برای اسکان فرهنگیان اشاره کرد و گفت: شش دستگاه سوئیت با کمک مدیرکل محترم ساخته شده و اقدامات اولیه برای تجهیز شروع شد.
رییس آموزش و پرورش لاریجان آمل، با بیان اینکه لاریجان یک موزه طبیعی است؛ خاطرنشان کرد: تغییر کاربری فضاهای آموزشی بلا استفاده از مهمترین طرحهای خوداتکایی برای دستیابی به منابع درآمدی اشاره شده است.
فضلی درخصوص همکاران اداری اداره آموزش و پرورش گفت: متاسفانه هیچ عامل انگیزشی بابت جلب رضایت و نگهداشت کادر اداری در قبال کار بیشترشان نیست که می طلبد مسئولین سیاست هایی را اتخاذ کنند که این شرایط عوض شود.
وی به مشکلات برای حضور دانش آموزان در کلاس های تقویتی، اشاره کرد و گفت: نبود منابع مالی لازم برای تشکیل و برگزاری کلاس های کنکور وتقویتی به دلیل بضاعت کم مالی خانواده ها و عدم استقبال موسسات خصوصی خارج از سازمان به دلیل تراکم پایین فراگیران و عدم توجیه اقتصادی، می طلبد دستگاهها و نهادهای غیر دولتی در این راستا ورود و تدابیری بیندیشند تا بتوانیم کانون های آموزشی را در بخش لاریجان برای تقویت بنیه علمی دانش آموزان تاسیس کنیم.
وی در پایان افزود: تقویت برنامه های ترییتی و پرورشی، برگزاری منسجم جلسات اولیاء و مربیان با حضور صاحبنظران و متخصصان، برگزاری کلاسهای تقویتی و فوق برنامه و کلاس های گفتمان دینی، برگزاری کلاس های غنی سازی اوقات فراغت برای ایجاد انگیزه و تقویت باورهای دینی و مذهبی، تجلیل و تکریم دانش آموزان معلمان و مدیران نخبه در سطح منطقه، تقویت روحیه ایثارگری و توسعه تفکر راهبردی و آینده نگر در دانش آموزان، ارتقاء جایگاه اموزش و پرورش به عنوان محور توسعه و تحول در منطقه، تقویت روحیه امید و اصل اعتدال گرایی در دانش آموزان و معلمان، افزایش مشارکت مردم در همه ابعاد اموزشی، تربیتی، کارهای عمرانی و فنی به منظور رشد و تعالی آموزش و پرورش فرزندان و اعتلای شان و منزلت فرهنگیان و اهتمام جدی برای توسعه مستمر شایستگی های آنان از جمله اموراتی است که امیدواریم با اجرای آنها به ما در حصول اهداف ودستیابی به سند تحول بنیادین
کمک نماید.