Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با ساکنان بلوار مطهری در خصوص نقض قانون و عدم پیگیری مشکلات از سوی مسئولین : با ترس و لرز کاسبی می کنیم

امروزه یکی از مشکلات اصلی شهرهای کشور و از جمله شهر آمل، تجاوز عرصه های عمومی بر عرصه های خصوصی در محیط فضای شهرها می باشد چنانچه امروز شهر آمل نیز متاسفانه از این معضل استثناء نبوده و با وجود داشتن فرهنگ غنی از حاشیه های زندگی شهری رنج می برد. یکی از این مشکلات و عوارض سنگین زندگی امروزی که هر روز نیز بیشتر می شود و باعث ایجاد مشکلات جبران ناپذیری می گردد معضل سد معبر در خیابان و پیاده روها می باشد که همچنان توسط کارشناسان و مسئولین محترم در دست بررسی است و اگر سری به بازار و سطح شهر زده باشید حتما به کرار دیده اید برای عبور در مسیر پیاده رو به دلیل وجود موانع(سد معبر) باید به ناچار مدتی را صبر کرده یا اینکه مسیر را به سمت خیابان تغییر دهید که با این کار مشکلاتی را هم برای خود و هم برای وسایل نقلیه  به وجود می آورید. طبیعی است این عمل احتمال حادثه را بالا برده و ترافیک را هم به همراه دارد. علت چیست؟ آیا قانون اجرا نمی شود یا شهروندان به قانون احترام نمی گذارند؟ بر این اساس و برای به دست آوردن اطلاعات جامع جهت این گزارش قوانین سد معبر کشور را مرور می کردم که در آن آمده معبر در لغت به معنی محل عبور است و به محلی اطلاق می شود که از آن برای عبور و مرور استفاده می شود و مطابق قانون در اثر تفکیک اراضی که در موضوع ماده 101 قانون شهرداری ها آمده است ایجاد می شود. مانند اشغال معابر عمومی از سوی دست فروشان، نصب دکه های غیر مجاز، تخلیه نخاله های ساختمانی و ریختن مصالح ساختمانی اعم از آجر، سیمان، شن و ماسه در معابر عمومی(البته این امر اگر برای مدت مشخص و با کسب مجوز از شهرداری باشد و نکات ایمنی رعایت شود سد معبر محسوب نمی شود) توقف خودرو در مکانهای غیر مجاز، حضور وسایل نقلیه برای فروش کالا در معابر و اشغال پیاده روها و میادین میوه فروشان و مهم تر از همه اشغال معابر از سوی صاحبان مغازه که عملا اقدام به اشغال خیابان هم می کنند به طوری که در بلوار مطهری به صورت یک فرهنگ در آمده است.
به هر صورت اشغال و مسدود کردن معابر و آنچه به عنوان سد معبر مطرح می شود به لحاظ قانونی عملی مجرمانه و مرتکب این عمل مستوجب مجازات است زیرا معابر عمو می متعلق به عموم شهروندان است و کسی حق ندارد تحت هر شرایطی معابر را به نفع شخصی خود در آورد و آن را مسدود کند و این مشکلی است که سالها در شهرمان وجود دارد و هنوز معلوم نیست چه کسی وظیفه جلوگیری از این نقض قانونها را بر عهده دارد.
تبصره 6 ماده: معابر و شوارع عمومی که در اثر تفکیک اراضی احداث می شود متعلق به شهرداری است و شهرداری در قبال آن به هیچ عنوان و جهی به صاحب آن پرداخت نخواهد کرد. قانون شهرداری ها موظف است از معابر به عنوان ملک عمومی حفاظت کرده و آن را برای استفاده عموم آماده نگه داشته و از تجاوز به میدان ها، پارک ها و باغ های عمومی که حق طبیعی هر شهروندی می باشد جلوگیری نماید.
وظیفه برخورد با کدام نهاد است
طبق ماده 55 قانون شهرداری ها ایجاد خیابان ها، کوچه ها و میدانها و … و همچنین گسترش و توسعه معابر از وظایف شهرداری هاست و مطابق تبصره 1 بند 2 همین ماده جلوگیری از ایجاد سد معبر توسط بازاریان و … هم بر عهده شهرداری گذاشته شده است زیرا بند 20 ماده 55 اصلاحی قانون شهرداری ها سد معابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیر مجاز از آنها، میدانها، پارک ها و باغ های عمومی را برای کسب و سکونت ممنوع کرده است.
هیچ واحد صنفی مجوز اشغال معابر عمومی را ندارد
بر اساس تعاریف و موارد قانونی ذکر شده شهرداری ها موظفند از معابر به عنوان یک ملک عمومی حفاظت کنند و همواره ان را برای استفاده عموم آماده نگه دارند و از تجاوز اشخاص به آنها جلوگیری کنند. این موضوع در حالی است که اسیتفاده از این مکانها حق طبیعی مردم به شمار می رود و هیچ کس چه حقوقی و چه حقیقی نمی تواند مانع این استفاده مشروع مردم از این مکانها شود. لازم به ذکر است طبق قوانین شهرداری ها به هیچ واحد صنفی مجوز اشتغال سطوح معابر داده نشده است و بر این اساس هیچ یک از کسبه ها و واحدهای صنفی اجازه ندارند از پیاده رو برای گذاشتن میز و صندلی و کالا استفاده کنند در حالی که ما بارها و بارها شاهد بوده و هستیم که کالای فروش در پیاده روها که هیچ در خیابان ها گذاشته می شود و این در حالی است که می گوییم پیاده روها از معابر عمومی هستند و معابر عمومی بر اساس قانون واگذاری به اشخاص نیستند و سد معبر تخلفی است که در قانون پیش بینی شده و برای متخلفان آن مجازات سنگین در نظر گرفته شده است.
تهیه گزارش و اطلاع از چند و چون این معضل به ظاهر خاموش به انتهای بلوار مطهری که جزء یکی از مناطق شلوغ، پر رفت و آمد شهر آمل در کهنه خط آمل به بابل می باشد؛ رفتم، باور کردنی نبود که اوضاع به این وخامت باشد نیازی به گشتن و پیدا کردن سوژه برای گزارش نبود چرا که در تمام سطح پیاده روها، خروج مغازه داران از محدوده محل کسب شان خودروها به خصوص وانت بارها به وضوح دیده می شد. از میان پیاده روهای عریض ولی پر از سد معبر عبور می کردم که یکی از کسبه ها به سراغم امد و گفت؛ تو را خدا حقیقت را بنویس و نگذار حق ما بیش از این ضایع شود. ایستگاه ماشین های خطی چهار روستای پاشاکلا، فیروزکلا، مهدیخیل و میله در انتهای بلوار مطهری جنب پل هوایی قرار دارد که موجبات نارضایتی و سلب آرامش و آسایش ساکنین و رهگذران را به وجود آورده است که از دوره کریمی ریاست سازمان تاکسیرانی تا به امروز شکایات متعددی را چه به صورت نامه نگاری و چه حضوری به مسئولان ذیربط اعلام کردیم که متاسفانه نه تنها بی تاثیر بود بلکه تبعات نافرجامی را هم به همراه داشت که در طی این سالها چون استخوانی بر گلو شده است.
این شهروند آملی با ابراز تاسف از برخورد طلبکارانه مسئولین دست اندرکار اظهار داشت: هیچکس به داد ما نمی رسد و سد معبر به عنوان یک مشکل لاینحل همچنان به قوت خود باقی است.
از کاسبی افتادیم
وی با بیان اینکه راننده ها برای خود حکومت می کنند، افزود: برای گذشتن از خط قرمزها و اعمال قدرت و خودنمایی نیاز به پشتوانه و حمایت از سوی بالادستی هاست که خوشبختانه رانندگان این مسیر از این قاعده بهره مندند و برای رسیدن به این منظور از هیچ کاری هم دریغ نمی کنند تا آنجا که با سد معبر و ایجاد ترافیک سنگین در بیشتر ساعات روز مانع از کسب و کار ما شدند و کاسبی را از رونق انداختند.
کل پیاده رو را تصرف کردند
در حال جمع آوری مشاهدات برای گزارش بودم که متوجه عابری شدم که جهت عبور از پیاده رو با مشکل روبرو و مجبور به تغییر مسیر شد، به طرفش رفتم و بدون اینکه سوالی بپرسم خودش از این وضع گلایه کرد و گفت؛ عدم رسیدگی به تخلفات بی توجهی و نادیده گرفتن حقوق شهروندی باعث به وجود آمدن مشکلات فراوان برای زندگی روزمره مردم شد. حریم پیاده روها تقریبا پنج تا هفت متر می باشد که توسط بعضی از مغازه داران به تصرف در آمده و حتی عابرین پیاده و مشتریها برای رفت و آمد با مشکلات عدیده ای روبرو می شوند و هیچ راه در رویی ندارند و رانندگان خطی هم در ادامه این خیابان که در مسیر خیابان اصلی و تردد عابرین قرار دارد ماشین های خود را پارک و باعث افزایش ترافیک سنگین می شوند.
وی خاطرنشان کرد؛ ترافیک ساکن خودروها به خاطر عدم رعایت پارک صحیح خودروها و در برخی مواقع عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در خیابان ها و پارک ها و از همه بدتر حضور وانت بارها و ماشین های خطی عبور و مرور را برای مردم و عابران پیاده دشوار کرده و این امر باعث ایجاد مشکلات فراوان برای شهروندان و در برخی مواقع بروز حوادث جبران ناپذیر نیز شده است.
مسولینی که به فکر نیستند سر موعد عوارض را از ما می گیرند
شهروند ناراضی دیگری به جمع ما پیوست و گفت: وقتی به ادارات ذیربط برای شکایت مراجعه می کنیم با قیافه حق به جانب چنانکه ارث پدرشان را از ما طلب داشته باشند به ما نگاه می کنند و می گویند مشکل شما ربطی به دستگاه ما ندارد ولی سر بزنگاه و در تاریخ مقرر برگه های عوارضی را برای ما ارسال می کنند و آنجاست که ما تازه می فهمیم جزو شهروند آملی هستیم.
خدمات دهی صفر است
در انتهای بلوار مطهری«شادمحل» ارائه خدمات نامطلوب و یا در حد کم صورت می گیرد و این در صورتی است که عوامل دارایی به موقع مالیات خود را دریافت ولی انتظارات به جای مردم را برآورده نمی کنند.
کسانی که سد معبر می کنند افرادی خودخواهند
یکی از مغازه داران ادامه داد؛ کسانی که سد معبر می کنند افرادی خودخواه و قانون گریز هستند که هنوز آمادگی لازم برای زندگی شهرنشینی را ندارند و نکته مهم اینکه در شهر ما چون اصول معماری و شهرسازی به طور دقیق و کامل رعایت نشده بسیاری از پیاده روهای در نظر گرفته شده نیز توسط مغازه داران به اشغال در آمده به گونه ای که گاهی رهگذران برای ادامه مسیر در یک پیاده رو مجبورند وارد فضای عبور خودروها شوند که کاری خطرناک است.
باز مهر و مدرسه
یکی از ساکنین منطقه با بیان اینکه با بازگشایی مدارس، مشکلات ما زیادتر شده؛ خاطرنشان کرد: دانش آموزان عزیز به همراه مادران یا پدران شان برای رد شدن از عرض خیابان باید لا به لای ماشین ها عبور کنند که در اینجا موتورسواران نیز به میان می آیند و به مشکلات دامن می زنند.
ترافیک های سنگین
هنگام ظهر و غروب همزمان با تعطیلی مدارس و مغازه ها، چنان ترافیک سنگینی به وجود می آید که اعصاب و روان مردم به هم می ریزد و نظارتی هم بر رانندگان حاضر در این بلوار نمی شود.
زبان دشنام تیز است
کسبه دیگری از آن سوی بلوار نفس زنان آمد و گفت: کجای دنیا دیدید که مردی جلوی نوامیس خود زبان به فحش و ناسزا باز کند و حرفهای رکیک بر زبان بیاورد و در مقابل نگاه بهت زده و سراسر تعجب ناظرین طلبکار هم شود.
مردم توپ فوتبال نیستند
با مراجعه به ادارات هر کدام ما را به سمتی شوت می کنند و برایشان این وسط وقت مردم و ارباب رجوع هم مهم نیست و جالب اینجاست که وقتی به پیشنهاد رییس تاکسیرانی به پلیس راهور به عنوان شورای ترافیک مراجعه می کنیم می گوید پدر و متولی راننده های تاکسی رییس این سازمان می باشد و این داستان همچنان در راهروهای ادارات ادامه دارد.
خبری از کاسبی نیست
مغازه دار شاکی دیگری می گوید، این ماه 530 هزار تومان پول برق دادم ولی با این شرایطی که راننده ها با ترافیک و حضور سراسر مزاحم شان برای ما به وجود آوردند خبری از کاسبی نیست. امسال من و دو داداشم عوارض مغازه مان را که یک میلیون و دویست هزار تومان بود به شهردار ی مرکزی پرداخت کردیم و برای سه دهنه مغازه یک میلیون و هشتاد هزار تومان مالیات هم دادیم ولی هیچ خدمات دهی صورت نمی گیرد.
وی اظهار داشت: شهرداری و یا تاکسیرانی با توجه به حق عضویتی که از رانندگان تاکسی خطی می گیرند باید زمینی را فراهم و به عنوان مکان در اختیار آنها قرار دهند.
این کسبه بلوار مطهری گفت: چهار سال پیش که ایستگاه تاکسی خطی ها اینجا نبود حداقل بالای 90% مشتری هایم رهگذری بوده که ماشینش را در قسمتی پارک و از ما خرید می کردند و نزدیک هفتصد هزار تومان فروش داشتم ولی با استقرار این ایستگاه درآمدمان به حداقل و از سه درصد به یک درصد رسیده است که به دلیل نبود پارک خودروها مشتری های مان را از دست دادیم.
با ترس و لرز کاسبی می کنیم
یکی دیگر از اهالی شادمحل با حضور در جمع ما گفت: با توجه به تورم و هزینه های سنگین فیش های آب، برق و از طرفی آزار و اذیت رانندگان خطی با ترس و لرز کاسبی می کنیم و هیچ امیدی به آینده شغلی مان نداریم.
بلوار مطهری و 80 ماشین خطی
در این ایستگاه که مسافران چهار روستا توسط رانندگان زحمتکش جابجا می شوند 80 تاکسی خطی مشغول به فعالیت می باشند ولی تجمع 20 نفره رانندگان در جلوی مغازه ها لاجرم هم مانع کسب و کار و هم رفت و آمد عابرین و مشتریان عزیز می شوند.
گذشته از این انتهای بلوار مطهری ده خانوار زندگی می کنند که بعضی از رانندگان با تجمع در آنجا و طی درگیری با خودشان بر سر گرفتن مسافر، حرف هایی رد و بدل می کنند که نه تنها در شانیت یک انسان نیست بلکه امنیت ساکنین و رهگذران خصوصا خانم ها را نیز به خطر می اندازند و در این بین هیچ مراعاتی هم نمی کنند.
انتظار ما از مسئولان
با توجه به مشکلات موجود و مزاحمت هایی که رانندگان برای کسبه ها و خانواده های ساکنه این منطقه به وجود می آورند ما از مسئولان ذیربط خواهشمندیم زمینی یا مکانی را در اختیار آنها قرار دهند تا مسافران خود را در همان ایستگاه سواره و پیاده کنند چرا که مسافران سرگردان هم تا زمان تکمیل ظرفیت و حرکت مجبورند جلوی مغازه ها بایستند که با این وضع نمی شود کاسبی کرد.
قول رییس تاکسیرانی وقت که عملی نشد
به دستور یکی از کارمندان وقت شهرداری رانندگان چهار روستای نامبرده برای اسکان موقت یک هفته ای به این مکان فعلی نقل مکان کردند و قرار بر این شد که در ازای تهیه زمین رانندگان به آنجا بروند که تا امروز همینجا ماندگار شدند
اسفند سال 91 رییس وقت سازمان تاکسیرانی نیز قول مساعد برای پیگیری کار را به ما داد که با روی کار آمدن چند رییس هیچ اتفاق تازه ای نیفتاد.
افزایش کرایه ها و بالا گرفتن درگیری
درگیری ها درست زمانی بالا می گیرد که کرایه ها افزایش پیدا می کند و راننده و مسافر بر سر آن با هم گلاویز می شوند یا بر سر سوار کردن یک مسافر که این وسط حریم ها از بین رفته و فقط فحش و ناسزاست که زبان به زبان می گردد بدون اینکه لحظه ای با خودشان فکر کنند که اطراف شان خانم ها و کودکانی هستند که دارند این مناظر را نگاه می کنند و این نمایش مسخره هفته ای چهار دفعه اتفاق می افتد.
هیچ ارگانی نظارت نمی کند
بارها برای پیگیری مشکلات و حضور یک مامور به شهرداری مراجعه کردم که به بچه های تاکسیرانی اعلام کردند که جهت بازدید به بلوار مطهری بیایند که نه تنها هیچ کاری نمی کنند بلکه به قدر یک لحظه گذری توقف می کنند و می روند در صورتی که موظفند بمانند و جلوی رانندگانی را که در چند لاین ماشین های شان را پارک می کنند بگیرند و به امور سر و سامان دهند.
مامورین سد معبر رفاقتی کار می کنند
از طریق یکی از دوستان زمانیکه مامورین سد معبر به این بلوار آمدند تحت تاثیر زیر میزی های رنگارنگ و وسوسه کننده رانندگان یا مغازه داران قرار گرفته و قضییه با چند کیلو میوه و … فیصله و همه چیز به خوشی تمام شد دریغ از اینکه اصل موضوع سر جای خودش قرار دارد و در واقع این مامورین عزیز برای رفع مشکل خودشان نه ما آمدند..
گوشه شهر جزو خدمات حوزه ما نیست
در جواب ما می گویند این قسمت از بلوار مطهری جزو محدوده خدمت رسانی ما نمی باشد ولی موقع بده بستانهای مالی و … ما شهروند آملی محسوب می شویم.
یکسال پیش وضعیت بهتر بود
سال گذشته مامورین سد معبر به بلوار مطهری می آمدند و با متخلفین برخورد کرده وسایل شان را داخل ماشین ریخته با خودشان به شهرداری می بردند که مجددا آن کسبه ها و رانندگان وسایل شان را پس می گرفتند ولی در طی این یکسال ما شاهد بد رفتاری ها و زیر پا گذاشتن قانون از طرفین دعوا هستیم و تمامی مشکلات ما از جنب مسجد علی ابن ابی طالب تا پل هوایی می باشد.
ده مغازه دار عمده ترین مشکل را دارند
در مسیر بلوار مطهری حدودا ده مغازه وجود دارد که تجاری مسکونی است و بالای هر کدام خانوار زندگی می کنند. خیابان اصلی تا 66 متر جزو محدوده شهر حساب می شود و در این میان هستند ساکنینی که در سند خانه شان، اتاق خواب جزو شهر و حال و پذیرایی جزو روستا به حساب می آید و چون این منطقه کنار خیابان است جزو محدوده شهر است.
شهرداری می گوید مکان نداریم
بارها برای رفع مشکل به شهرداری و تاکسیرانی مراجعه کردیم که در جواب گفتند ما مکان نداریم که این مشکل آنهاست چرا که دارند از ما عوارض و مالیات می گیرند و از طرفی زمین بعد از پل هوایی فراوان است و چند صد متر داخل فرعی هزار سنگر به سمت هراز زمین خالی زیاد است که با یک شن ریزی معمولی می شود یک ترمینال آنجا زد و با رایزنی مسئولان و رانندگان همه رانندگان خطی روستاهایی که در اینجا ایستگاه دارند در یک جا مستقر شوند.
عمده مشکلات ما تردد مردم و نبود جای پارک و ترافیک تاکسی های خطی می باشد. دویست متر آنطرف تر مدرسه پسرانه ایثار(ششم بهمن) و دخترانه امام محمد باقر(ع) وجود دارد که نیمی از دانش آموزان آن مجبورند از این مسیر عبور کنند تا به مدرسه برسند.
سد معبر رانندگان و پیاده روهایی که به اشغال مغازه داران در آمده است
از مسئولین خواهشمندیم اینقدر کاغذ بازی نکنند از بس که به سازمان تاکسیرانی مراجعه کردم ارباب رجوع فکر می کنند من هم کارمند این اداره هستم.
راننده ها با کنایه می گویند اینهمه رفتین چیکار کردین
رانندگان پل هوایی هر وقت که ما را می بینند می گویند این همه رفتید و آمدید چیکار کردید نتیجه ای هم داشت و جالب تر اینکه می گویند بروید هر کاری از دست تان بر می آید انجام دهید و وقتی از رانندگان می خواهیم کمی انصاف داشته باشند می گویند تاکسیرانی به ما گفته اینجوری حالا اینقد لطفی هم که داریم در حق تان می کنیم از محبت ماست.
بار مغازه ام را هشت متر آنطرف تر خالی می کنم
به خاطر اشغال فضا به دست رانندگان تاکسی خطی بیشتر اوقات مجبورم باری که برای مغازه ام می آید را چند متر آنطرف تر خالی کنم وقتی به راننده می گوییم حرکت کنید می گوید بنزین لیتری اینقد نمی صرفد یکی نیست به آنها بگوید پس چطور شما تو این موقعیت بفکر کاسبی تان هستید ولی ما با اینهمه تورم و افزایش اجاره ها نباید به فکر خودمان باشیم.
ما پول می دهیم و مشکل مان را حل می کنیم
راننده ها انگار تسلط خاصی بر روی مسئولین دارند چرا که بارها همین رانندگان به ما می گویند اگر شما بی نتیجه به تاکسیرانی می روید و مدعی می شوید ما با پول دادن مشکل مان را حل می کنیم.

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه , بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود