پنج‌شنبه 14 مهر 1401
آخرین خبرها
خانه » این هفته در صبح آمل » آیا تا به حال مدیران در تاکسی های بدون کولر آمل این مشکل را تجربه کرده اند؟ ترافیک میدان هفده شهریور بلای جان این روزهای مردم آمل

آیا تا به حال مدیران در تاکسی های بدون کولر آمل این مشکل را تجربه کرده اند؟ ترافیک میدان هفده شهریور بلای جان این روزهای مردم آمل

در گرمای تابستانی این روزهای خرداد کافی است تا از میدان هفده شهریور، سوار بر تاکسی هایی که به هیچ وجه کولر روشن نمی کنند به مقصد دم پل یا خیابان طالب آملی عازم شوید تا یکی از بزرگترین مشکلات این روزهای مردم آمل را تجربه کنید، اینکه باید در پشت ترافیک غیرقابل تحمل فلکه گرما، بوق تاکسی و ماشین های نقلیه شخصی را تحمل کنید. یکی از همشهریان در این خصوص به خبرنگار صبح آمل گفت: من از سه راه نور سوار تاکسی به مقصد بیمارستان امام رضا شدم و که این مسافت کوتاه حدود چهل و پنج دقیقه که معادل آمل تا ساری است طول کشید که جای تعجب دارد!دیگر شهروند آملی در این خصوص اظهار داشت: وقتی شما در مسیر فلکه تا دم پل هستید، ماشین هایی که از بنیاد شهید خارج می شود و خودروهایی قصد پارک کردن در پارکینگ های آن بخش را دارند مشکلات عدیده ای را برای پیاده رو ها و ماشین های در حال تردد ایجاد می کنند.صحبت های رد و بدل شده مابین خبرنگار صبح آمل و همشهریان موجب شد تا با مراجعه نزد دکتر محمودپاتی، عضو شورای شهر شهرستان امل چاره کار را جویا شویم.

ساختار شعاعی خیابان های آمل
معابری از قدیم در امل شکل گرفته اند که مرکزیت آنها در مرکز شهر می باشد که این موجب ترافیک می شود که با احداث کمربندهای میانی می توان این مشکل را حل کرد، به طور مثال اگر قصد رفتن به خیابان امام رضا را دارید می توانید بلوار طبرسی را جایگزین میدان هفده شهریور کنید و اگر قصد رفتن به بلوار بسیج را دارید می توانید از بلوار طبری عبور کنید که از این طریق فشار از بخش مرکزی شهر گرفته می شود.
پیاده راه کردن میدان هفده شهریور
در متدهای روز دنیا در بخش شهرسازی، با توجه به اینکه بیشترین میزان تردد مربوط به پیاده رو ها می باشد، تمرکز اصلی در بخش مرکزی شهرها، به تردد پیاده تعلق گرفته وتا آنجا که ممکن است از تردد وسایل نقلیه شخصی جلوگیری می شود و مسیرهایی نیز برای حمل و نقل عمومی تعریف می شود، نمونه ای از این امر در میدان مرکزی شهر رشت در عرض چند ماه پیاده سازی شد. وقتی تردد در مرکز شهر به پیاده تعلق گیرد، فضا برای عابران پیاده ایمن تر می شود و الودگی صوتی نیز کاهش و می توان با زیباسازی منطقه و بالا بردن امکانات رفاهی فضای جذابی را برای همشهریان ایجاد کرد.
غربی و شرقی شهرداری
نمونه کوچیک این مدل را می توان در کوچه های شرقی و غربی شهرداری مشاهده کرد که با جلوگیری از تردد ماشین، مردم به راحتی از آن محیط استفاده می کنند که این امر تاثیر خود را از بعد اقتصادی روی کسب و کار و مغازه داران هم گذاشته و کسب و کارشان بهتر شده و باید همین مدل در بخش مرکزی آمل پیاده شود که با این اتفاق دیگر ترافیک وجود نخواهد داشت.
فرهنگ ترافیکی
کسی که در بخش مرکزی شهر کار دارد، می تواند ماشین خود را در حومه میدان هفده شهریور ودر پارکینگ پارک کند و در نهایت می تواند از فلکه تا دم پل را در ده دقیقه و بدون استرس طی کند
احیای بازار
با اعمال این محدودیت ها منطقه تبدیل به فضایی مطلوب تر خواهد شد و از لحاظ اقتصادی هم به دلیل افزایش پیاده رونده، احیای بازار را در پی خواهد داشت
مطالعات ابتدایی در حال انجام است
مطالعات ابتدایی در خصوص امکان سنجی طرح ذکر شده در میدان مرکزی شهر در حال بررسی است تا در صورت مثبت بودن نتایج طرح در مرحله اجرا قرار گیرد
دو پل قدیمی آمل
در صورت خروجی مثبت طرح پیاده سازی میدان هفده شهریور، به دنبال این خواهیم بود که دو پل قدیمی امل را هم پیاده رو کنیم اما برای اجرای یک طرح باید ابعاد فنی، شهرسازی، اجتماعی مورد بررسی قرار بگیرد.
همراهی و همت می خواهد نه حرف
تمامی طرح های ذکر شده در صورت همدلی اعضای شورای شهر، شهردار و فرماندار در بازه زمانی کمتر از یک سال می تواند به مرحله اجرا برسد تا دیگر مسئله ای به نام ترافیک وجود نداشته باشد.
ترددهای بین ناحیه ای
مردم می توانند از مسیرهای جایگزین برای ترددهای بین ناحیه ای استفاده کنند که می توان به ضلع شمالی شهر بلوار طبرسی، ضلع جنوبی بلوار امیر طبری و بلوار ولایت شمالی نام برد، همچنین بلوار ولایت جنوبی نیز در دست اقدام است، میدان دیگری در میدن قائم تا بلوار بسیج احداث خواهد شد که تمام این امور در جهت کاهش ترافیک شهر بوده تا فشار از بخش مرکزی شهر گرفته شود.
فرهنگ سازی
باید فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی در بین مردم اصلاح شود تا دیگر برای هر امری مردم از ماشین خود استفاده نکنند که این امر باید از مدارس و در کلاس های درس شروع شود.
برنامه ای نداشتند
در گذشته هیچ برنامه ای برای حل مشکل ترفیک میدان هفده شهریور وجود نداشت!
رو گذر و زیر گذر
مطالعات طرح زیرگذر برای تقاطع بلوار ولایت در خیابان شیخ فضل الله نوری به پایان رسیده و جزییات آن برای اجرا شدن در اختیار شهرداری قرار گرفته که با این تقاطع غیر هم سطح بلوار ولایت شمالی به ولایت جنوبی متصل می شود.
مرکز شهر نیاز به روگذر و زیرگذر ندارد
زیرگذر و روگذر در مناطقی اجرا می شود که سرعت بر دسترسی مردم ارجعیت دارد و با احداث زیرگذر و روگذر در میدان هفده شهریور، اگرچه حجم ترافیک کم خواهد شد اما رفت و آمد مردم نیز کاهش نیز می یابدو مقیاس انسانی آن از بین می رود که این موضوع در اقتصاد بخش تاثیر منفی خواهد داشت.تقاطع غیر هم سطح باید در مناطقی انجام شود که سرعت بر دسترسی ارجعیت دارد که با تبدیل میدان مرکزی شهر به پیاده رو، برخلاف ذهنیت چند ساله، با هزینه کمتر این مشکل حل می شود
اصلاح طرح هندسی
طرح اصلاح هندسی بعضی نقاط شهر در حال انجام است که می توان به تقاطع سه راه نور اشاره کرد که کارهای ابتدایی ان انجام شد ومابقی کاربزودی انجام می شود
پارکینگ عامل ترافیک
پارکینگ های در مسیر میدان هفده شهریور تا دم پل به صورت مقطعی است و با اجرای طرح ها و اعمال طرح محدودیت ترافیکی آنها نیز باید به مکان دیگری باید منتقل شوند البته قابل به ذکر است که صاحبان آن زمین ها به دلیل اینکه برنامه ای برای ساخت ساختمان ندارند به صورت مقطعی آنجا را تبدیل به پارکینگ
کردند
بهبود فرهنگ ترافیکی ارجعیت دارد به هزینه های گزاف
خیابان ها هر ساله بیشتر و عریض تر و اتومبیل های نقلیه هم هر ساله در حال افزایش یافتن می باشند که در این بین حلقه گمشده ای به نام فرهنگ ترافیک وجود دارد که بر هزینه های میلیاردی ارجعیت دارد و تمامی راه حل های ذکر شده قطعی نیست تا زمانی که امور فرهنگینیز در اولویت قرار بگیرد.

>>>ثبت در23 خرداد 1395
انتشار توسط روزنامه اقتصاد پویا

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*