سازمان های مردم نهاد ،به سازمانی گفته می شود که به طور مستقیم بخشی از ساختار دولت به شمار نمی آید،اما نقش بسیار مهمی به عنوان واسطه بین فرد فرد مردم وقوای حاکم وحتی خود جامعه ایفا می کند.
درجامعه براساس فعالیت های اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی گاهی موضوعاتی رخ می دهد،که نیازمند ابزاری است تا شکاف ها را با تدبیر و رویکرد سازنده ومثبت به عنوان حلقه واسط بین دولت (نظام حکومتی)و مردم پرکند و موجب افزایش رضایت مندی در قشرهای مورد هدف شود.
سازمان های مردم نهاد یا به عبارتی سازمان توسعه خصوصی، که براساس مصوبه هیات وزیران فعالیت می کنند،با ارائه خدمات ،حمایت از سیاست ها تلاش برای مقابله با چالش ها می توانند درجامعه ایفای نقش کنند.
توسعه محوری،خدمات گرا بودن،مطالبه گری و….ازرسالت های این سازمان هاست،و مسائل اجتماعی ،زیست محیطی و …..بویژه گردشگری ازجمله فعالیت های این نهاد های اجتماعی است.
این سازمان ها،دارای ظرفیت لازم در جهت توانمند سازی مردم برای مشارکت در امور مختلف جامعه با هدف افزایش سرمایه های اجتماعی ،کمک به سیاست های دولت در راستای کوچک سازی از طریق برون سپاری امور تصدی گری، مقابله با آسیب ها وکارآمد سازی نظام اقتصادی و…. رادارند، لذا حمایت وتقویت آن ها از سوی دولت هاضرورتی اجتناب ناپذیرمی باشد.
توصیف ارائه شده از سازمان های مردم نهاد بالاخص ،برای ورود به نقش وتاثیرگذاری آنها درحوزه رویدادهای گردشگری است.
دربهمن ماه سالجاری، محل دائمی نمایشگاه بین المللی،میزبان برگزاری
هجدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران خواهدبود، واشخاص حقیقی وحقوقی دررسته های مختلف گردشگری اعم از اقامتی،پذیرایی،دفاترمسافرتی وجهانگردی،بومگردی ونیز صنایع وابسته به این صنعت فراگیر وپربازده ظرفیت ها وتوانمندی های خود رابا ترکیبی ازهنرو طراحی درایجاد غرفه های زیبا وجذاب ،جهت جذب مخاطبان ازبین بازدید کنندگان ،به عنوان مصرف کنندگان بالقوه با تولید محتوا با استفاده ازفناوری نوین واحتمالاهوش مصنوعی درمعرض دید آن ها قرار می دهند.
نمایشگاه ها در هر حوزه تولیدی و خدماتی بویژه در صنعت خدماتی گردشگری از ابزارها وعوامل مهم در حوزه بازاریابی و تبلیغات می باشند
با توجه به اینکه مردم بازدید از نمایشگاه را با هدف دیدن توانمندی های بخش های دولتی وخصوصی ونیز برنامه هایی که برای توسعه ارائه خدمات و زیرساخت ها و سرمایه گذاری در بخش های مختلف ویا در دست اجرا ویا برای آینده برنامه ریزی نموده اند،انجام می دهند،لذا برای برآورده کردن این انتظارات از سوی مشارکت کنندگان در نمایشگاه ،باید با برنامه های دقیق و هدفمند واستفاده از فناوری های نوین صورت گیرد،تا بتوانند سطح انتظارات متخصصین ومخاطبین را برآورده نمایند.
سمن ها ی گردشگری که به عنوان نهادهای غیرانتفاعی ومستقل در راستای اهدافی مشخص وعام المنفعه فعالیت می کنند،می توانند به عنوان یکی از ارکان اصلی بخش گردشگری در نمایشگاه مذکوربا حمایت های وزارت میراث فرهنگی،گردشگری وصنایع دستی تا ثیر بسزایی با توجه به اهداف نمایشگاه ورسالت شان که به صورت داوطلبانه انجام می شود،داشته باشند.
در واقع حضور این تشکل های مردمی در کنار تشکل های حرفه ای وصنفی گردشگری که توسعه گردشگری با رویکرد پایدارمحور ونیز تامین وحفظ منافع ذینفعان وفعالان این عرصه مردم پایه با نگاه عدالت محوری را پیگیری ودنبال می کنند،می تواند درسال اول برگزاری نمایشگاه در دوره وزارت دکترصالحی امیری ومعاونت گردشگری دکتر محسنی بندپی ،هم به عنوان ابتکار خلاقانه در هجدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری وهم در گشایش فصلی نو در نزدیک نمودن تشکل ها در تحقق اهداف مشترک،ولی با دارابودن مجوز فعالیت ازسه وزارتخانه کشور،گردشگری وکار ،می تواند عامل مهم درزمینه همفکری وایجاد وحدت رویه در امورمبتلابه را ایجاد نماید.