Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36
8 آذر 1401 2:05 ق.ظ

صبح امل گزارش می دهد: رویای ثروت با بازاریابی شبکه ای؛ واقعیت یا سراب؟

این مطلب را به اشتراک به گذارید


Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

“من بخاطر خودت میگم، من تا 2 سال دیگه بنز سوارم! ” جمله ای که این روزها از زبان دوستان و اشنا می شنویم، پیر و جوان هم نمی شناسد، با این نگاه که بعد از دو سال به پورسانت بیست میلیونی می رسند به این حوزه وارد می شوند و به قدری توسعه یافته که اگر یکی از دوستان قدیمیتان بعد از چند سال با شما تماس گرفت و به گرمی با شما صحبت کرد، به راحتی می توان حدس زد که هدفی از این ارتباط دارد و می خواهد شما را زیر مجموعه خود کند. البته این را هم باید ذکر کرد که وقتی با چند نفر از آنها هم صحبت می شوید به راحتی می توان متوجه شد که  این صحبت ها، حرف هایی نیست که از تجربه و مطالعات شخصی اش به دست آمده باشد و فقط مثل یک ضبط صوت حرف های که دیگران به آنها آموخته اند را تکرار می کند
نزد مردم رفتیم و نظر آنها را در این خصوص جویا شدیم، یک شهروند آملی در این خصوص گفت: در این شبکه ها گفته می شود که بر اساس تلاش شما از 2 تا 5 سال می توانید به پورسانت صد و بیست میلیونی برسید، حال جالب است بدانید که قدمت بعضی از این شبکه ها به 5 سال هم نمی رسد پس چطور از 5 سال آینده می گویند!؟
وی با اشاره به اینکه نحوه ی کار این شرکت ها در کشور هایی مثل آمریکا خوب و مفید است و رابرت کیوساکی در کتاب دانشکده کسب و کار،  یکی از راه های پول دار شدن را ساخت شبکه معرفی کرده است گفت: در آمریکا قانون به این صورت می باشد که این شرکت ها با حذف واسطه های فروش کالا را با قیمتی پایین تر به دست خریدار می رسانند اما در ایران بر عکس این موضوع اتفاق می افتد.
این شهروند آملی افزود: در این نوع تجارت شما از اعتبار شخصی خودتان خرج می کنید تا محصولی را به مشتری بفروشید،مشتریانی که اغلب آشنایان شما هستند و وقتی مشتری ها ببیند قیمت های شما از قیمت های بازار بالا تر است اعتمادشان را به شما از دست می دهند
و این اعتبار شخصی شماست که زیر سوال میرود و نه شرکتی که از آن خرید می کنید.
وی گفت: کاش جوانان شهرم به جای وقت گذاشتن در کاری که آینده ای ندارد و روی حرف ستونی بنا کرده در حرفه دیگری وارد می شدند تا با کسب تخصص به درآمدی بر اساس واقعیت های جامعه برسند و در فکر و خیال سیر نکنند.
البته برخی ازشنیده ها حاکی از ان است که در بعضی از مراکز بازاریابی شبکه ای به دلیل نداشتن ساعت کار معین تا پاسی از شب گاها شاهد مشکلات اخلاقی و ناهنجاری های اجتماعی می باشیم که جا دارد مسئولان امنیت اخلاقی نظارت بیشتری در این خصوص داشته باشند.
یک کارشناسی اقتصادی در ادامه در گفت و گو با خبرنگار صبح امل در این خصوص گفت: با در نظر گرفتن مسئله تصاعد و رشد نمایی تعداد زیرشاخه های هر نفر می توان به سرعت تعداد زیادی مشتری و در واقع تعداد زیادی فروشنده جذب کرد اما در جهان واقعی این امر ممکن است؟ اگر تعداد زیرشاخه های هر نفر را ۴ نفر در نظر بگیریم و نفر اول ده لایه زیرشاخه داشته باشد رقم باور نکردنی یک میلیون و  نفر می رسیم. آیا یک شرکت بازاریابی با حوزه محدود کاری و محصولات تخصصی می تواند یک میلیون بازاریاب داشته باشد؟
وی افزود: مسئله ای که در این مورد شرکت با آن روبه رو میشود مسئله اشباع بازار است. پس از مدتی بازاریاب های جدید که قصد دارند زیرشاخه بگیرند با افرادی روبه رو می شوند که یا قبلا عضو شده اند یا قبلا به آنها پیشنهاد داده شده و مورد توجه آنها قرار نگرفته. در این زمان جذب عضو جدید و فروشنده اضافی برای اعضای جدید ممکن نیست و مجموعه با اشباع و رکود مواجه می شود.
سوتیتر   البته برخی ازشنیده ها حاکی از ان است که در بعضی از مراکز بازاریابی شبکه ای به دلیل نداشتن ساعت کار معین تا پاسی از شب گاها شاهد مشکلات اخلاقی و ناهنجاری های اجتماعی می باشیم که جا دارد مسئولان امنیت اخلاقی نظارت بیشتری در این خصوص داشته باشند.
این مدرس دانشگاه گفت: در اکثر شرکت های بازاریابی برای اینکه افراد به عضویت ترغیب شوند به آنها گفته می شود که برای فروش محصول مشکلی نخواهند داشت و اکثر مردم راغب به خرید محصول شما هستند. این جمله در ظاهر مشکلی ندارد اما وقتی در نظر بگیرید با افزایش شمار فروشندگان، عرضه کنندگان زیادی قصد عرضه محصول را دارند دیگر کشش بازار به پایان می رسد و رغبتی برای خرید این محصولات وجود نخواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: قانون پایه ای عرضه و تقاضا در اقتصاد بیان می کند که با افزایش عرضه تقاضا کاهش می یابد، حال در این مدل با افزایش تعداد فروشندگان عرضه محصول زیادی می شود اما به این نکته اساسی در بازار توجه نشده است که هیچ محصولی نمی تواند تمام سهم بازار را به دست آورد. یک محصول هر چقدر هم که با کیفیت، پیشرفته و خلاقانه باشد باز هم سهم محدودی از بازار را می تواند دردست بگیرد. با در نظر گرفتن این نکته ساده و  توجه به اصل عرضه و تقاضا واضح است که بازار پس از مدتی به تعداد فراوان فروشندگان پاسخ مثبت نمی دهد و سرانجام جلوی رشد نمایی این هرم را می گیرد. اما وقتی رشد هرم متوقف شود چه اتفاقی رخ می دهد؟
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: وقتی هرم به حداکثر رشد خود برسد و تعداد بازاریاب ها از حد کشش بازار عبور کند تعداد زیادی بازاریاب تازه کار که قصد کسب درآمد دارند نمی توانند فروش خوبی داشته باشند، اما سرشاخه ها که از سهم فروش تعداد افراد زیادی از زیرشاخه های خود بهره می برند آسیبی نمی بینند. بدین ترتیب پس از مدتی سود زیادی عاید عامه فروشندگان نمی شود اما سرشاخه ها که تعداد آنها زیاد نیست سودهای کلانی می برند.
وی ادامه داد: معرف های بازاریابی شبکه ای برای جذب افراد جدید به عنوان فروشنده علاوه بر استفاده از تکنیک های کلامی و انگیزشی با وعده درآمدهای بالا به جذب فروشنده اقدام می کنند. آنها با مثال زدن درآمد های چشمگیر سرشاخه ها و بازاریاب های موفق سعی در جذب شما خواهند داشت اما آیا همه بازاریاب های شبکه ای به درآمدهای میلیونی دست می یابند؟
این اقتصاددان با اشاره به آمار جهانی که از سایت Wikipedia  و Economist  نقل شده اند
گفت: تنها ۱۰ درصد فروشندگان شرکت Amway’s (از قدیمی ترین و بزرگترین شرکت های مبتنی بر بازاریابی شبکه ای در آمریکا و جهان) در انگلستان موفق شده اند درآمدی کسب کنند و از ۳۳۰۰۰ فروشنده مورد بررسی از شرکت Amway’s تنها ۹۰ نفر موفق به کسب درآمد در حد متوسط جامعه شده بودند؛ که نشان دهنده 7/99 درصد عدم موفقیت است
آمارهای بالا گرچه حکم به عدم موفقیت قطعی همه بازاریاب ها نمی دهند اما نشان می دهند که نمی توان برای همه بازاریاب های شرکت درآمدهای هنگفت ماهیانه را متصور بود. در شرکت های بازاریابی گرچه سران شبکه و اعضای با سابقه که تعداد زیادی زیر مجموعه دارند درآمدهای عالی دارند اما درآمدهای فوق العاده با کار راحت برای همه اعضا به ویژه اعضایی که دیر به شبکه پیوسته اند، چندان منطقی به نظر نمی رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت ها

آخرین اخبار

پذیرش آگهی

اخبار آمل

گوناگون