رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان آمل:وجود بیش از 300 اثر ثبتی و حفاظتی در شهرستان آمل

سابقه حضور انسان در شهر آمل به 32 هزار سال پیش بر می گردد/ در حفظ آثار تاریخی میراث فرهنگی به تنهایی کارساز نمی باشد
رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان آمل، در نشست هم اندیشی پاک سبک”مستند آثار تاریخی آمل” که در تالار اهورا برگزار شد ضمن تقدیر از گروه معماری الون اظهار داشت: جای امیدواری است که گروه معماری الون نسبت به مسائل تاریخی شهر آمل دغدغه دارد و در حوزه بناهای تاریخی دلسوزانه ورود پیدا می کند.
مهدی بهمنی تاکید کرد: ما به نشست های هم اندیشی نیازمندیم و باید این مهم را غنیمت بشماریم.
به گزارش پایگاه خبری صبح آمل نیوز، وی افزود: طی دو سال اخیر موفق شدیم سه فصل از پژوهش و کاوش را در حوزه تاریخی داشته باشیم که یافته ها در این زمینه بسیار خوشایند و اقدامی مثبت در شناسایی فرهنگ ما می باشد.
رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان آمل، به سابقه این شهر اشاره کرد و گفت: سابقه حضور انسان در شهر آمل به 32 هزار سال پیش بر می گردد و بحث شهرنشینی یا تمدن ما هم به پنج یا هفت هزار سال پیش بر می گردد.
بهمنی همچنین خاطرنشان کرد: قریب به سه هزار سال است که نام آمل به همین سبک باقی مانده که خود گواهی بر سابقه زیاد این شهر می باشد.
وی با تاکید بر اینکه در حفظ آثار تاریخی نیاز به کمک همه دستگاههاست؛ یادآور شد: برای رسیدگی به آثار تاریخی تنها میراث فرهنگی یا دستگاهی با شرح وظایف مشخص نمی تواند کارساز باشد و بعضی از دستگاهها خصوصا شهرداری ها می توانند در نگهداری و حفظ آثار تاریخی موثر باشند.
رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان آمل، گفت: در شهرستان آمل بیش از 300 اثر ثبتی و حفاظتی داریم که برای حفظ و نگهداری آن نیاز به بودجه هنگفتی می باشد.
بهمنی به بودجه تعیین شده اشاره کرد و گفت: سال گذشته در کمیته شهرستان یک میلیارد و هفتصد میلیون تصویب شد اما بیشتر از 800 میلیون تومان تخصیص پیدا نکرد که این عدد برای حفظ بناهای تاریخی بسیار ناچیز می باشد.
وی با اشاره به اینکه بناهای تاریخی هویت ملی ما می باشد؛ افزود: هزینه ساخت یک بنا کمتر از نگهداری آن است و باتوجه به بودجه ناچیزی که از سوی دولت برای این بناها در نظر گرفته می شود انصافا تلاش می شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان آمل، یادآور شد: یکی از نقاط قوت حوزه گردشگری بناها و آثار تاریخی می باشد لذا هرچه در این حوزه توانمندتر باشیم می توانیم گردشگری قوی تری داشته باشیم.
بهمنی در ادامه بیان داشت: با وجود جنگل و دریا بسیاری از آثار تاریخی ما به حاشیه رفته است و با توجه به نداشتن زیرساخت های لازم به شکل درست مدیریت نمی شود.
وی به ورود مسافران به آمل و عدم درآمدزایی از سوی آنان برای شهر اشاره کرد و گفت: ورود خیل عظیم مسافران به آمل و سکونت شان در ویلاهای شخصی غیر مجاز نه تنها هیچ درآمد پایداری برای شهر ندارد بلکه دستاوردی جز انبوهی از زباله ندارد و این مهم باید مورد بررسی قرار بگیرد.
این مسئول بیان داشت حدود 91 هکتار بافت مصوب داخل شهرستان آمل داریم و در تمامی استعلام هایی که شهرداری برای صدور مجوز پروانه ساخت از میراث فرهنگی استعلام می گیرد به صراحت ذکر شده که استفاده از نمای کامپوزیت، نمای شیشه ای و سنگ ممنوع می باشد.
بهمنی در پایان گفت: مشکلات در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی بسیار است و امیدواریم برگزاری نشست های هم اندیشی این چنینی توسط بخش خصوصی بتواند کمک حال باشد.

1403/06/27

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود