دکتر حسین سالاری دبیر جلسات، عضو هیئت امناء و بازرس مجمع خیرین شهرستان آمل:بهترین لحظات زندگیم زمانی است که کار خیری انجام می‌دهم


دبیر جلسات، عضو هیئت امناء و بازرس مجمع خیرین شهرستان آمل اما هیچ‌یک از این القاب و عناوین به چشمش نمی آید و دل‌خوشی او لبخند رضایت مددجویانی است که بهترین لحظات را برایش تداعی نموده و موجبات آرامش و تسکین را فراهم می آورند. او دل به مهر علی دارد و مطلع سخنانش را این گونه آغاز می کند که “هیچ کس را از دنیایش بهره ای نیست مگر چیزی که برای آخرتش انفاق کند” و بیان می دارد؛ بی شک عمل نیکوی انفاق و احسان موهبتی است بس بزرگ که خداوند متعال نصیب هر کسی نخواهد کرد و آنان که با روح منیع و مناعت طبع، با قلبی مملو از محبت و یدان گشاده و بخشنده، همنوعان خویش را چون خویش دوست می دارند و طعم خوش زندگی را برای دیگران خواستارند و شادی را میهمان خوان نیازمندان می کنند به یقین در پیشگاه حضرت حق به گواهی آیات و روایات گرامی اند و در خور پاداشی عظیم.
اینها گزیده ای از گفت گوی صبح آمل با دکتر حسین سالاری است که در ادامه آن را می خوانید:
برای خوانندگان ضمن معرفی بفرمائید با چه هدفی وارد مجمع خیرین آمل شدید؟
حسین سالاری هستم با مسئولیت دبیر جلسات، عضو هیئت امناء و بازرس مجمع خیرین شهرستان آمل که با تاسی از تعالیم دین مبین اسلام و رهنمودهای اهل بیت عصمت و طهارت و نیز به حکم فطرت و وظیفه انسانی از بدو تاسیس مجمع که به ابتکار زیبا و همت والای بزرگان نیک اندیش و فرهیختگان نیک کردار شهرمان در سال 1385 شکل گرفت، به عنوان هیات موسس در مراحل تدوین اساسنامه، شکل گیری حقوقی و تشکیل قانونی، افتخار مشارکت و حضور در مجمع خیرین داشته و خداوند متعال را شاکرم که این روزی پربرکت و توفیق خدمت به مستمندان و محرومان را نصیب این حقیر نموده است و رجاء واثق دارم که مجمع بسان گذشته با بهره گیری از همراهی یاران دیرین و حمایت حامیان زرین و همت و هدایت هیات امناء، بیش از پیش نسبت به تحقق اهداف والای مجمع و اجرای شایسته ماموریت آن گام بردارد.
چه راههایی موجب جذب خیرین می شود؟
لازم است به جامعه کمک کنیم تا احساسات خود را به نیکی درک کرده و آن را لمس کنند چون مطالعات نشان داده است که مردم و افراد مختلف عکس العمل خوبی نسبت به اجبار مستقیم و تبلیغات تحمیلی برای کمک به خیریه ها ندارند و جذب و تشویق مردم به مشارکت در امور خیریه، مستلزم به کارگیری روش های متفاوتی چون سعی در انتقال و درک و پذیرش مشکلات و موانع و نارسایی ها و برانگیختن احساسات و ادراکات انسانی افراد است. تهیه مستندهایی در شرایط واقعی برای معضلاتی مانند فقر یا کمبود امکانات آموزشی، ورزشی و… می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. جذب و تشویق افراد به مشارکت در امور خیریه، گره زدن بخشش به یک هدف برای فرد بخشنده و اجتماع است. در این زمینه، گره زدن هر فرد کمک کننده به یک عنوان با اهدای یک منصب به او در سازمان های خیریه می تواند بسیار انگیزه بخش باشد.
همین طور نشان دادن تاثیرات قبلی کمک های افراد به سازمان ها و خیریه ها و مشاهده عینی فعالیت ها و اقدامات تحکیم بخش و انگیزه بخش و تجدید کننده مساعدت ها خواهد بود. همچنین اعطای عناوین مختلف به این افراد بر اساس میزان فعالیت خود در سازمان های مختلف خیریه می تواند تاثیرگذار باشد و مردم زمانی که بخشندگی را یک صفت و عضوی از وجود خود بدانند، کمک های بیشتری انجام خواهند داد.
یکی دیگر از روش های موثر در جذب و تشویق مردم به مشارکت در امور خیریه این است که قبل از کمک های آنها، به صورت صمیمانه و ترجیحا تک به تک و رو در رو از آنها تشکر کنیم. خیریه ها همچنین باید سعی کنند که در تبلیغات و یا مراسمات خود استفاده از لفظ هایی که کار خیر را اجباری نشان می دهد، پرهیز کنند. در عوض می توانند برای تاثیرگذاری بیشتر، کمک و انجام امور خیریه را کاملا اختیاری دانسته و حتی به داوطلب ها گفته شود که هر زمان که تمایل داشتند می توانند این کار را متوقف کنند. این مورد نیز به صورت علمی و تجربی به عنوان یک راه مناسب برای جذب و تشویق مردم به مشارکت در امور خیریه شناخته شده است.
چه کنیم تا در تداوم کار خیر موفقیت های بیشتری کسب کنیم؟
اساسا از آن جا که انجام کار خیر برای رضای الهی است، صرفا خدا را بزرگ دانستن و قطع امید از غیر خدا داشتن، سپردن تدبیر امور فقط به دست اوست و بزرگی خالق نزد انسان باعث می شود تا مخلوق کوچک به نظر آید. آنچه در دست مردم است قابل امید بستن نیست و اگر این قطع امید، بطور کامل صورت پذیرد و به خدا واگذا ر شود خداوند هم همه کارها را اصلاح می کند و رمز موفقیت در مقابل وسوسه های شیطانی آن است که تعریف و نکوهش مردم برای ما یکسان باشد.
به نظرشما همایش و گلریزان چگونه باید برگزار شوند و تاثیر این گلریزان را در جذب خیرین تا ‏چه اندازه موثر می دانید ؟
معرفی چهره های ماندگار، نام آوران و خیرین برتر در مراسم گلریزان، گلچینی از ستارگان آسمان نیکوکاری و خیراندیشی می باشد و مناسب است بتوانیم در مراسمی دیگر چهره های منور و خدمات ارزشمند و همت بلند و سخاوت مندانه سایر خیرمندان را به عنوان یک الگوی خدمت به جامعه معرفی نمائیم. امید است با گسترش فعالیت های جامعه خیرین و نیکوکاران، نیازمندان و محرومان با آرامش به بندگی خدا بپردازند تا در این مهد تشیع (آمل) و شهری که دل سپردگان ولایتِ اهل البیت علیهم السلام شهروندان آن هستند از امکانات مطلوب بهره مند گردند.
نقش فعالیت‌های خیرخواهانه را در تولید اشتغال چه می‌دانید؟
در شرایط امروزِ ایران که بیکاری به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است و حتی ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است، اشتغال یک امر بسیار مهم و دارای اولویت است که اگر با نیت الهی و انسانی انجام شود، قطعاً مصداق فعالیت خیر است اما هنگامی‌ که از ورود خیریه‌ها و خیرین در کارآفرینی صحبت می‌کنیم؛ باید چند تفاوت را مدنظر داشته باشیم و آن اینکه خیریه و خیر در مقامی که قرار گرفته است، اهدافی دارد که اهداف آ‌نها هرچه باشد، به ‌نوعی به حل یا کاهش معضلات و آسیب‌های جامعه و یا رشد بخش‌هایی از جامعه که مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند، منجر خواهد شد.
خوشبختی را در چه می دانید؟
به نظر من خوشبختی را باید در کمک به دیگران، نیازمندان، بیماران و همنوعان جستجو کنیم و قطعا استفاده از تجارت ارزشمند دوستان در راه خدمت رسانی به بیماران محروم و دردمند و نیازمند آسیب پذیر با داشتن ارتباطات منظم و هدفمند، کاروان خیرخواهی کامل تر شده و قادر خواهیم بود استوارتر و بهتر در جهت پیشگیری و درمان و بهبود وضعیت سلامت که مرضی خداوند متعال خواهد بود قدم برداریم تا که از مهر خداوند به نیازمندان سهمی داشته باشیم.
نیکوکاری و امور خیریه چه تأثیری در زندگی شما داشته است؟
نیکوکاری و امور خیریه برای زندگی انسان مملو از خیر و برکت است و لذت آن قابل وصف نیست یعنی بهترین لحظات زندگیم لحظاتی است که یک کار خیر کوچکی انجام می‌دهم.

1403/04/20

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود