حسن میرزائی نماینده اتحادیه آهن فروشان آمل و عضو هیئت امناء مجمع خیرین شهرستان آمل:کار خیر لذت، آرامش و خواب راحت دارد و باید چشید


آدمی می اندیشد که در این دنیای پر از نامهربانی هنوز هم مردمانی هستند که تنها و تنها برای دل خودشان و آنچه که دِین خودشان نسبت به خدای خویش می دانند چنین از جان و مال خویش چشم بپوشند و رسیدن به نقطه ای که اینان ایستاده اند امروز بغیر از ایثار روحی بزرگ و بخشایشگر می خواهد. آنجا که در حساب و کتاب خودشان دقیق هستند و به قول گفتنی مو را از ماست می کشند اما در کار خیر همه توان خود را برای رفع مشکل نیازمندی به کار می گیرند و حتی چند برابر نیز از مال خویش روی هم می گذارند. آنقدر سخاوتمند هست که عمل خیرش نه در مجمع خیرین که در خارج از آن نیز شامل حال نیازمندان می شود و تا امروز هیچکس از در خانه یا کارگاهش دست خالی بیرون نرفته و به گزاف نگفتم اگر بگویم پهلوانی است در مقام خودش که سالها باید تمرین کرد تا بتوان مثل او دست بیچارگان را گرفت.
وی حسن میرزائی است که در سن 35 سالگی به عنوان نماینده صنف آهن فروشان انتخاب و در بیشتر خیریه دعوت می شد و همزمان با کلنگ زنی ساختمان شیمی درمانی توسط مجمع خیرین از سوی هیئت امناء دعوت به همکاری به خانه عشق شد و سالهاست که مهرش ماندگار شد و اما تا امروز نخواست که نامش بر روی زبانها باشد و همین خصلت مردانگی باعث شد تا صبح آمل در گفتگویی اختصاصی با وی گوشه ای از حرفهای دلش را به رشته تحریر در آورد.
خودتان را معرفی نمائید؟
حسن میرزائی هستم متولد 1336 شهرستان آمل که به عنوان عضو هیئت امناء در مجمع خیرین این شهر در خدمت همشهریان عزیز که به نوعی نیازمند نگاه ویژه ای هستند می باشم. حضور ما در کنار مردان نیک اندیش مجمع خیرین در ابتدا با شرکت در جلسات و مراسم گلریزان بوده اما با لطف الهی از حدود ده سال پیش و همزمان با کلنگ زنی ساختمان مرکز شیمی درمانی به صورت مستمر و همیشگی بوده است.
در چه بخش هایی فعالیت می کنید؟
مجمع خیرین دارای اساسنامه بسیار کاملی است که در بخش های درمان، آموزش، ازدواج، ورزش، اهدای سبد غذایی، آزادی زندانیان، حضور در تمام بیمارستانهای آمل، کمک به زلزله و سیل در سراسر کشور و در کرونا، خرید دستگاه سنگ شکن، کلنگ زنی سرای کرامت، مسک فجر و … فعالیت چشمگیری داشته که از عنایت خداوند رحمان و رحیم و نگاه خوب دوستان در مجمع خیرین شهرستان آمل بنده نیز توفیق حضور پیدا کردم.
بهترین روز زندگی شما چه روزی است؟
روزی شاد هستم که آدم‌ها شاد باشند و کسی نیازمند نباشد و هر شبی که بخوابم و بفهمم مردم در خانه‌هایشان بی‌نیاز بودند، شاد می‌شوم و در مورد کارهای خود ذوق ندارم و هرچه بوده، خدا خودش داده است.
چه لذتی در کار خیر هست؟
انسان تا چیزی را لمس نکند، درک نخواهد کرد به عنوان مثال وقتی من کار با دستگاهی را بلد نباشم، نمی‌دانم که چه حُسنی دارد و چه کاری می‌کند. کار خیر هم همین طور است. کار خیر لذت، آرامش و خواب راحت دارد و باید چشید.
انگیزه شما از پذیرش و قبول مسئولیت امور خیریه چه بوده و چرا به این امور علاقمند هستید؟
چون مجمع خیرین با هدف ارائه خدمات خداپسندانه و تاکید و توصیه مقام معظم رهبری در سطح کشور تاسیس شده است ودر عرصه های سلامت و بهداشت ، درمان پزشکی و با اتکا به مشارکتهای مردمی شکل گرفته است
به نظر شما یک خیّر سلامت چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟
وقتی به کسی کلمه خیّر اطلاق می شود یعنی اینکه خداوند این توفیق و سعادت یک انسان خوب نصیب وی کرده است ، یعنی از نظر تقوی ، ایمان ،انفاق ، ایثار و بخشندگی به درجه ای رسیده است که این همت را پیدا کرده است که بخشی از مال و ثروت خود وقف کار خیر نماید.و این ها از خصوصیات خیر می باشد.
آنچه در بحث امور خیریه های درمانی درای اهمیت و جایگاه والایی است به نظر شما چیست؟
مهمترین بخش هر عملی نیت انجام آن است، باستناد «نیتُ المؤمن خیرٌ من عملهِ» که هم به عمل هویت می بخشد و هم هدف را به درستی تبیین می کند تا راه به بیراهه منتهی نشود. اگر چرایی کار خیر پاسخ کاملی را دریافت نماید بی تردید به ثمر می نشیند. خدا و خواست او، اولین و آخرین دلیل عمل هر موحد است که هم هدف را نشان می دهد، هم راه را می نمایاند و هم هدایتگر است.
از مهم ترین زمینه هایی که در حال حاضر خیرین در آن عرصه مشغول به خدمت رسانی هستند را نام ببرید؟
بحمدالله مردم خیراندیش اصفهان با انگیزه معنوی و برخاسته از اعتقادات الهی از پیش قراولان کارهای خیر در همه ابعاد هستند و با بهره مندی از آداب و سنن نبوی و علوی که در این شهر ریشه دارد در همه زمینه های کارهای خیر نقش بسیار ارزشمندی را جهت فراهم نمودن امکانات در حوزه های مختلف خصوصاً در حوزه سلامت و ساخت مراکز بهداشتی درمانی بیمارستانی تامین تجهیزات مورد نیاز مراکز و خیریه های خدماتی در حوزه تامین هزینه درمان و دارو برای بیماران از جمله فعالیت های خیرین می باشد.
این همه کار خیر کرده اید آیا تا به حال هیچ وقت در زندگیتان این حس را کرده اید که کار خیرتان به شما باز می گردد و جایی حس کرده اید که اثر آن کار خیر است که می بینید؟
نمیدانم، شاید اگر نمی کردم هم باز خدا همین میزان لطف را به من داشت. چون من کاری که در برابر محبت ها و نعمت های خدا کرده ام اینقدر ناچیز است که نمی توانم به حساب آن بگذارم که چون کاری کرده ام نتیجه اش این بوده است. این ۱۰۰ در صد لطف خدا بوده است. خیلی ها هستند که کاری نمی کنند ولی باز هم لطف خدا شامل حالشان می شود و یا برعکس کسانی هم که خیلی کار می کنند موثمر ثمر هستند، فریادرس هستند ولی جوابی نمی گیرند. حساب، کتاب خدا را نمی توان زیر سوال برد. نمی توان با اعمالت با خدا معامله کنی.
آیا برای کار خیر فرصت هست یا در هر سنی می شود؟
نه وقت نیست به قول آن جمله معروف ناگهان زود دیر می شود یعنی کسی نمی تواند حتی به اندازه یک دقیقه به شما تضمین بدهد. معلوم نیست هر کسی تا چه اندازه زنده است تا بخواهد صبر کند وقتی سن و سالی از او گذشت تازه سراغ کار خیر بیاید. علاوه بر این همین عمرهای معمولی ما هم کوتاه است و از همه مهم تر اینکه وقتی که شما توانایی کار خیر دارید نباید فرصت را از دست بدهید چون همان طور که معلوم نیست برای چند سال آینده عمری داشته باشید مشخص نیست بتوانی برای کمک کردن با پولی برای خرج کردن داشته باشید.
به نظر شما رمز ماندگاری یک کار خیر چیست؟
اول نیت خیر است که آن کار برای خدا باشد و این که جامعه اسلامی از آن بهره مند شود. کاری که بر این محورهای صحیح استوار شود، ماندگار است. اگر نگاه کنید به روند فعالیت خیریه هایی که خدمات شان روز به روز گسترش می یابد می بینیم که چون نیت شان برای خدا بوده، با قوت به فعالیت هایشان ادامه داده اند و این دلیلی ندارد جز نیت خالصی که در جهت انجام این امور خیر داشته اند.
کلام آخر
به امید روزی که در آمل و ایران هیچ نیازمندی نداشته باشیم.

1403/04/20

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود