سرپرست معاونت میراث فرهنگی مازندران:گورستان تاریخی و قلعه ساسانی پیشینه تاریخی ۱۳۰۰ ساله “سنگنو” مازندران است


سرپرست معاونت میراث فرهنگی مازندران با اشاره به اینکه “سنگنو” در نزدیکی انگیل و کجور قرار گرفته است، گفت: این روستا دو آثار فرهنگی از جمله گورستان تاریخی از صدر اسلام و یک قلعه ساسانی دارد.
محسن باستانی با اظهار اینکه ″سنگنو” روستایی ییلاقی در استان مازندران است که سالانه میزبان گردشگران زیادی است، گفت: خانه‌های کاهگلی و سنگچین قدیمی و همچنین دو منطقه و چشمه “لردن” و ” لارآو” زیبایی این روستای ییلاقی را بیشتر کرده است.
وی افزود: روستای سنگنو تا شهر رویان حدود ۵۵ کیلومتر فاصله دارد و در شهرستان نور، بخش مرکزی و دهستان میان بند استان مازندران واقع است.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی مازندران با اشاره به اینکه “سنگنو” در نزدیکی انگیل و کجور قرار گرفته است، یادآور شد: این روستا دو آثار فرهنگی از جمله گورستان تاریخی از صدر اسلام و یک قلعه ساسانی دارد.
ا باستانی دامه داد: گورستان در مسیرجاده قرار گرفته و برش خورده است که چندین گور مشخص بوده و قلعه‌ای بر بلندایی مشرف به روستا دیده می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در گذشته‌های دور وجود یک چشمه به نام “گبرچال” در این روستا باعث شد که آب آن به سمت داخل این روستا که هفت حوضچه داشت، هدایت شود و به دلیل اینکه در گذشته حوضچه “نو” نام داشت، این روستا را به عنوان “سنگ نو” یا همان (سنگنو) نام گذاری کردند.

به گزارش پایگاه خبری صبح آمل نیوز و به نقل از ایسنا؛ باستانی با بیان اینکه قدمت روستای سنگنو به ۱۳۰۰ سال می‌رسد، افزود: در گذشته مردم این روستا به کشت گندم،‌ جو، کشاورزی و دامداری مشغول بودند و در حال حاضر هم به این فعالیت‌ها ادامه می‌دهند.
سنگنو، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است که این روستا در دهستان میان‌بند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۴ نفر بوده‌ است.

1402/9/19

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود