Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/sobheamo/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 36

صبح آمل در گفتگو با فردوس قربانی، عضو شورای شهر آمل: در مقابل ناحقی تمام قد می ایستم

سه سال پیش در بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر عکس مهندسی جوان با کلاه و لباس کار و شعار«یک حماسه، یک شور و یک انتخاب» توجه همه را به خود جلب کرد، بانویی جوان و بی شیله پیله که کمتر کسی او را می شناخت و شاید با خودش فکر می کرد بی خود وقتش را گرفته مگر می شود انتخاب شود آنهم میان اینهمه آدمهای سرشناس و کارکرده؟ اما این فقط یک ظن و گمانی بیش نبود زمانیکه به باور اشتباه خیلی ها با رایی بسیار بالا به عنوان نفر دوم، مهر بطلان بر روی حرف همه زود باوران زد و اثبات کرد که می شود حتی اگر تیر و طایفه ای هم نداشته باشی، می شود اگر باورت قوی و سیمت به بالایی وصل باشد. آری اینها نه تعریف بلکه حقیقت زندگی زن عضو شورای اسلامی شهر آمل است که خیلی راحت و خودمانی تمام زندگی شخصی و کاری اش را روی میز مصاحبه قرار می دهد. این صداقت در کار و احساس مسئولیت فردوس قربانی مرا بر آن داشت تا طی یک گپ و گفتگوی ساده و دور از هیاهو در دفتر نشریه صبح، بایدها و نبایدهای بسیاری را از جانب ایشان در اختیار همراهان همیشگی قرار دهم که نگاه مهربان و سرشار از لطف خوانندگان عزیز را به مطاالعه این مصاحبه دعوت می کنم.

فردوس قربانی هستم. سال 1359 در خانواده ای متوسط به دنیا آمدم، پنج سال ابتدایی را در دبستان شهید هادیزاده درس خواندم و راهنمایی را در مدرسه داعی الاسلام و دهخدا ادامه دادم. دبیرستان را در مدرسه قنوت و دارالفنون به پایان رساندم و دیپلمم را گرفتم و در دانشگده فنی مهندسی نوشیروانی بابل «دانشگاه مازندران» در رشته عمران قبول و مشغول به تحصیل شدم و چهار سال دانشگاه را نیز با موفقیت پشت سر گذراندم و در حال حاضر نیز دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آیت ا… املی می باشم.
کودکی
از بچگی دختری شاد و اجتماعی بودم و دوست داشتم همیشه دورم شلوغ باشد و سعی می کردم دوستان زیادی داشته باشم. برای رفاقتم ارزش زیادی قائل می شدم و حتی در شرایط سخت هر کاری از دستم بر می آمد برای دوستانم انجام می دادم.
کار جمعی و ارتباط با دیگران را دوست داشتم
با ورود به دانشگاه و در ترم دو با اینکه دانشجوی جدیدالورود بودم در انتخابات شورای صنفی دانشگاه شرکت کردم و رای آوردم و مشغول به فعالیت شدم. سال 1382 بعد از فارغ التحصیلی یکی از شرکت های شهرک صنعتی به نام شرکت زرین سوله در صدد جذب یک مهندس خانم بود که تحصیلکرده دانشگاه سراسری باشد که من این شرایط را داشتم. در مصاحبه شرکت کردم و پس از قبولی همانجا مشغول به کار شدم. دیری نگذشت که خیلی زود به جایگاه های بالاتر در شرکت دست پیدا کردم و ابتدا به عنوان یک پرسنل نقشه کش و پس از چندی جانشین مدیر تولید و معاون دفتر فنی و سپس به واحد بازرگانی رفتم و بعد به عنوان رییس واحد ابنیه و طرح و توسعه و در حال حاضر هم مشاور شرکت در قسمت طرح و توسعه مشغول به کار هستم و از سال 92 هم عضو شورا شدم.
تصمیم به شرکت در انتخابات شورا گرفتم
انگیزه ام برای حضور و ورود به صحن شورا این بود که توانمندی و قابلیت خانم ها را به اثبات برسانم و بگویم نه تنها ما چیزی از آقایان کم نداریم بلکه در خیلی از موارد جلوتر نیز هستیم. چرا که خانم ها در کارهای محوله نکته سنج و مسئولیت پذیری شان زیاد است و سعی می کنند کار محوله را به بهترین وجه انجام دهند و نکته بسیار مهم اینکه تخلف و خطا در خانمها بسیار کم می باشد و از آنجائی که کارهای جمعی را خیلی دوست داشتم در انتخابات شورا شرکت کردم.
از سال 1386 که پروانه مهندسی اشتغالم را گرفتم سعی کردم بیشتر با مردم باشم و تا جایی که امکان داشت به همشهریان خودم با توجه به رشته تحصیلی ام خدمت کنم و در واقع زکات درس خواندنم را می خواستم با خدمت رسانی بپردازم که از این طریق شناخت مردم نسبت به من زیاد شد و سال 92 برای بار دوم در انتخابات شرکت کردم و ایمان داشتم با توجه به تخصصم می توانم برای شهرم مفید باشم و به نظر خودم توانستم به آنچه که در ذهنم بود جامه عمل بپوشانم.
دوره سوم شورا رایم به حد نصاب نرسید
در سومین دوره شورای اسلامی شهر و زمانی که 25 سالم بود در انتخابات شرکت کردم ولی چون سابقه و رزومه ای نداشتم و کسی هم مرا نمی شناخت و با حدود نزدیک به 4000 رای نتوانستم وارد شورا شوم.
صداقتم باعث شد تا به خودم نمره نسبتا قابل قبولی بدهم
هر کسی در زندگی خود خصیصه های شاخصی دارد و با داشتن آنها و به کارگیری شان در راه درست می تواند آنگونه که رضایت خدا در آن باشد خدمت رسانی کند و همیشه اینطور نیست که مردم تو را قضاوت کنند بلکه شخص هم باید تکانی به خودش بدهد. خدا را شکر بهترین ویژگی که در من وجود دارد ذات خوب است که هیچ وقت بد کسی را نخواستم، شاید حسادتهایی«حسادت های مثبت مثل رسیدن به مراحل عالی علمی نسبت به دوستان» در من بود که باعث رشدم شد و از دیگر ویژگی های اخلاقی که بسیار به من در مراحل مختلف زندگی کمک کرد صداقت و شجاعت بود چرا که هر کاری اگر با صداقت توام نباشد می تواند به هر چیزی آلوده شود.
نگاه بیشتر اعضا نسبت به من مثبت است
جزو معدود اعضایی هستم که همیشه در جلسات شورا شرکت و در تصمیم گیری ها از بعد فنی به موضوع نگاه می کنم که در این خصوص نگاه دوستان شورایی نسبت به من مثبت است که این یک موفقیت بزرگ می باشد و موافقت و مخالفتم در بعضی از مسائل هرگز قصد و غرض شخصی وجود ندارد.
حضورم در شورا انگیزه برای بانوان
طی نشست های فراوان با تعداد زیادی از بانوان در عرصه های مختلف شهری و حتی مشاغل خانگی می گفتم که این نیست که یکی بیاید و دست آدم را بگیرد و سر کار ببرد بلکه خود شخص باید در هر جایی که هست برای خود کارآفرینی نماید و با استفاده از ظرفیت های موجود پیرامون خود اشتغالزایی کند. متاسفانه چیزی که در بین جوانان خصوصا در چند سال اخیر بسیار باب شده این است که همه به فکر مشاغل اداری می باشند که اشتباه می باشد.خانم ها باید به این باور برسند که نه تنها هیچ چیزی از مردها کم ندارند بلکه در بعضی از امور برتر می باشند.ما انتخاب شده مردم هستیم و نماینده آنها در شهرداری و شورا که باید به این حسن انتخاب احترام بگذاریم و با انجام صحیح کارها ثابت کنیم که مسولیت پذیریم.
شعار انتخاباتی سال 92
زمانی که در ستاد انتخاباتی ام فعالیت تبلیغاتی را شروع کردم تنها به یک چیز فکر می کردم و آن اینکه بتوانم خدمتگزار خوب و صادقی در شورا باشم به همین خاطر شعار انتخاباتی ام «یک حماسه، یک شور و یک انتخاب» نام گرفت و علت انتخابش هم به واسطه نامگذاری آن سال از سوی مقام معظم رهبری به حماسه سیاسی و اقتصادی بود.
مردم انتخاب خوبی کردند
همه گزینه های سال 1392 تایید صلاحیت شده بودند و من هم از این گروه جدا نبودم چرا که نسبت به مردم در انجام مسئولیتم در شورا و هر جای دیگری کوتاهی نکردم و خوشحالم که تا این لحظه شرمنده مردم نشدم.
عضو هیچ حزبی نیستم
کارهای اجتماعی و با مردم بودن را خیلی دوست دارم ولی عضو فراکسیون سیاسی نیستم و وابستگی حزبی به هیچ نهاد یا گروهی هم ندارم البته نه اینکه بد باشد من دنبالش نرفتم.
بزرگترین مشکل شهر آمل بیکاری می باشد
بزرگترین مشکل امروز جامعه ما نه تنها شهری بلکه در بعد وسیع ترش کشوری معضل اقتصادی و بیکاری می باشد خصوصا در شهرستان آمل این موضوع با توجه به جوانان تحصیلکرده فاارغ التحصیل از دانشگاه های معتبر برجسته تر می باشد و متاسفانه نمی توانیم از وجودشان استفاده کنیم.
مشکل بعدی در خصوص زباله می باشد که انشاءا… با تفاهم نامه همکاری که با شرکت جی سی سی ژاپن در حال انعقادیم، آمل به عنوان هفت شهر نخست می باشد که دستگاه زباله سوز در آن احداث می شود.
شعار مقام معظم رهبری حجت را بر همگان تمام کرد
اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل به عنوان شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است و در واقع حجت را بر همگان تمام کرد را باید نصب العین کارهای خود قرار دهیم که با آن خیلی از مشکلات حل می شود اگر مسئولین صرف یک شعار به آن نگاه نکنند.
واکنش خانواده و بستگان زمان ثبت نام در شورا حمایتی بود
سال 1385 که انتخاب نشدم دیگر دوست نداشتم شرکت کنم و شعارم این بود هر جای دیگری هم می توانم مفید واقع شوم اگر حس نوعدوستی در وجود آدمی باشد می تواند به خوبی از پس کارهای اجتماعی بر بیاید. بنابراین به اصرار همسرم سال 1392 ثبت نام کردم و در حال حاضر هم به پشتیبانی و حمایت های بی دریغ ایشان در تمام زمینه ها مشغول به فعالیت می باشم. خانواده ام نیز چون کوه پشت سرم ایستادند و همراه و همپای من هستند و نمی گذارند حتی لحظه ای احساس خستگی یا تنهایی کنم.
در دور بعدی انتخابات شورا حتما شرکت می کنم
انتخاب فرد اصلح حق مردم خوب شهر ماست و آنها هستند که مشخص می کنند چه کسی لایق صحن شورا و خدمتگزاری به شهروندان می باشد اما اینجانب با توجه به تجربه دور قبل و هم به لحاظ عملکردم حتما برای دور بعد شرکت می کنم.
دور چهارم شورای اسلامی شهر، ترکیبی از جوانان و پیشکسوتهای عزیز و با تجربه است که دارای تخصص و خدا را شکر اکیب اکتیوی هستند. یک بار دیگر هم خودم و اقبال کاری ام را محک می زنم که قضاوت با خود مردم است.
بابت پنجاه ساعت حق الجلسه می گیرم
دو میلیون و چهار صد و سی هزار تومان، حق الجلسه ای است که به اندازه پنجاه ساعت کار به ما تعلق می گیرد.
مهم ترین مصوبه ای که با حضور شما
تصویب شد
از جمله مصوبه ای که با حضورم به تصویب رسید بابت مزایا و پاداش کارگران شرکتی و پیمانکاری بود چرا که در این خصوص نه تنها من بلکه همه دوستان شورایی تاکید داشتند و با تعامل صورت گرفته با دستگاه های ذیربط، از آنجائیکه قشر زحمتکشی هستند باید حق شان پرداخت شود.
رای منفی من بر مصوبات بیشتر بود
نقش بازدارنده من در شورا بر مصوباتی که نباید انجام می شد بیشتر بود و در این راه شاید تهدید هم شدم ولی برایم مهم نبود و آن چارچوب اخلاقی و تعهدی که به کارم داشتم بیشتر ارزش داشت. من آمدم بایستم نه اینکه برای هر چیزی دستم را به علامت تایید بلند کنم. جایی که ببینم بیت المال در حال تضیع است سکوت را جایز نمی دانم و در مقابل ناحقی تمام قد می ایستم.
معضل بزرگ شورا
یکی از معضلات بزرگ شورا رابطه و ضابطه بین اعضا و مردمی است که به کاندیداهای مورد نظرشان رای دادند و در بعضی وقتها قدرت تصمیم گیری شان در مقابل آنها بخاطر مسائلی ضعیف می شود و تعدادی برای انتخابات بعدی و ورود به صحن شورا قطعا نیاز به حمایت اکثریت مردمی دارند و برای همین نمی خواهند این نقطه اتکا را از دست بدهند بنابر این خیلی راحت چشم شان را روی حقیقت می بندند. متاسفانه بزرگترین معضل شورا این است که چشم خود را روی حقیقت جامعه بسته و به همه چیز حتی آبدارچی، به چشم رای نگاه می کند.در کارزار انتخاباتی شوراهای اسلامی شهرها، متاسفانه بعضا لابی گری، زبان بازی، ارتباطات طایفه ای و فامیلی و مانند آن نقش پر رنگی را ایفا می کند که این نقش در شهرهای کوچک در مقایسه با کلان شهرها ملموس تر است که چه بسا در این بین جوانان تحصیل کرده دارای تخصص در رشته های گره گشا در امور شهری به لحاظ نداشتن آن ارتباطات از گردونه رقابت ها باز می مانند.
کمیسیون بهداشت
یکی از وظایف کمیسیون بهداشت نظارت بر کارهای ادارات در خصوص امحاء زباله های عفونی، فاضلاب های شهری، نظارت بر عملکرد کشتارگاه صنعتی و … می باشد.
در خصوص بازار روز مرکزی
حکایت بازار روز مرکزی نقل دیروز و امروز نیست بلکه مشکلی است که در طی سالها سایه بر سر شهر افکنده و هنوز با توجه به پیگیری های فراوان نا تمام مانده و همین موضوع سبب شده تا شاکیان اصلی آن بیشتر کسبه هایی باشند که از درآمد کم و وجود دستفروشها در سطح شهر شاکی اند. ولی با جلسات متعدد و پیگیری های فراوانی که صورت گرفته قرار بر این شد تا با تامین پارکینگ در باغ نیکزاد برای دستفروشها و مردمی که برای خرید می آیند دوباره این بازار روز احیاء شود.
بزرگترین مشکل شورا
در حال حاضر بزرگترین مشکل شورا این است که بیشتر می خواهد در همه عرصه ها حکومت کند تا نظارت آنهم بخاطر گرفتن رای بیشتر در صورتی که وظیفه شورا نظارت بر پروژه ها و طرح های ارائه شده از سوی شهرداری به عنوان مدیر اجرایی می باشد و بودجه شهرداری را هم اعضای شورا مدیریت نمی کنند چون هیچکس نمی خواهد جایگاهش را خراب یا به نوعی از دست بدهد. از طرفی بعضی ادارات هم می خواهند با جیب شهرداری و شورا هزینه های خودشان را در برپایی مراسمات و برنامه ها کمتر کنند که این درست نیست.
منبع درآمد شهرداری  فروش تراکم پروانه های ساختمانی است
بودجه شهرداری 127 میلیارد می باشد که به انضمام سازمانهای ذیربط به 184 میلیارد می رسد و به این صورت است که ابتدای سال بودجه را می نویسند که امسال در دفترچه بودجه شهرداری خیلی از پروژه ها را تعریف کردیم ولی اینکه بتوانیم به چند درصد عمل کنیم خدا می داند. چرا که اوضاع اقتصادی مردم اصلا خوب نیست و سرمایه گذاران برای گرفتن پروانه مراجعه نمی کنند و شهرداری هم چون منبع درآمدش فروش تراکم پروانه های ساختمانی است و از آن طرف هزینه های جاری شهرداری هم بخاطر داشتن پرسنل زیاد، سوخت ماشینها، آب، برق و گاز بسیار بالاست.
عملکرد شهردار آمل، عالی است
مهندس احمد امیر سلیمانی از جمله مدیران خوشنامی است که سلامت اداری و شفافیت مالی مجموعه بزرگ شهرداری آمل را به خوبی حفظ و بی ادعا حرکتی رو به جلو دارد و از ابتدای خدمتش نه تنها خوب ظاهر شد بلکه در دور چهارم نیز با توجه به نقدینگی کم، پروژه عظیم بلوار ولایت را که یکی از مهم ترین پروژه های عمرانی شهری بود را چنان مدیریت کند که در زمره بهترین عملکرد وی قرار گیرد. همچنین نگاه به آمل و توجه به ارائه خدمات در مناطق مختلف نشان می دهد که شهردار با جدیت و اهتمام ویژه ای سعی در رفع محرومیت زدایی و نگاهی عدالت محور به تمام مناطق شهری داشته باشد و این مهم به دست نمی آید مگر اینکه از جنس مردم و برای مردم باشی.
میانه با فضای مجازی
اصلا در فضای مجازی نیستم و میانه خوبی با آن ندارم ولی بخش های خبری و اطلاع رسانی در این فضا را دوست دارم.
برنامه های قوی تری برای انتخابات شورا در سال 96  دارم
قطعا برای تداوم خدمتگزاری، این بار با برنامه های محکم و قوی تر شروع خواهم کرد ولی در حال حاضر سعی می کنم در مجامع عمومی شرکت و عملکردهایی که داشتم را برای مردم تشریح کنم.
عواملی که عضو شورای شهر را در بین مردم مطرح می کند
صداقت و عملکرد صادقانه فرد خود گواه روشنی برای تثبیت و محبوب شدنش در بین مردم است ولی متاسفانه در این بین دوستانی کم مهری می کنند و با لابی بازی و دست های پنهان به اصطلاح کار ارباب رجوع را راه می اندازند ولی خدا را شکر من تا به حال به کسی باج ندادم.
شش نفری به دور بعدی راه پیدا می کنند
راهیابی اعضا به دور بعد منوط به این است که چه کسانی برای انتخابات بعدی ثبت نام می کنند و از چه اقبال عمومی برخوردارند ولی به نظر من حداقل شش نفر فعلی حتما منتخب شورای پنجم هستند.
ائتلاف در آمل جواب نمی دهد
تاریخ انتخابات در شهرستان آمل، نشان داد با توجه به طایفه ای و کوچک بودن این شهر، نشان داد که ائتلاف جواب نمی دهد ولی می توانند از یکدیگر حمایت کنند.
داغ ترین حواشی شورا
بحث شش و هفت بود که ناخودآگاه شکل گرفت و در پی آن گروه اقلیت برای یک هفته در هیچ جلسه و برنامه ای حاضر نمی شدند که به نظر من در شان اعضا نبود.
شورایی ها نباید تصمیمات خودسرانه بگیرند
اعضای شورا باید توجه داشته باشند که فرد معمولی نیستند بلکه خیلی از آدمهای فهیمی که به آنها رای دادند پشت سرشان هستند بنابراین نباید تصمیمات بچگانه ای بگیرند.
پروژه هایی که همچنان نیمه تمام مانده است
پروژه بلوار شهید قاسمی از هفت سال گذشته تا کنون نیمه کاره باقی مانده چرا که تمام هم و غم شهرداری و شورا روی بلوار ولایت بوده که آن را بازگشایی کنند. همچنین تعریض خیابان امام رضا(ع) که طی چند دهه همچنان نیمه تمام و اهالی آن نیز بسیار مظلوم واقع شده اند و هیچ کاری برای ان انجام نشده است و به قول مردم به خاطر یک پل اینهمه اختلاف در ارائه خدمات و تملک مستملکات چه پاسخی دارد.
حرفهای شورا از طریق اعضا به بیرون درز می کند
افرادی داخل شورا خبرهای مهم و مُهرِمان شده را در اختیار بعضی از رسانه ها و خبرنگاران قرار می دهند از جمله پی نویس مصوبات را که متاسفانه این بر خلاف منشور اخلاقی است و در واقع لابی گری هایی هست که حتی با دادن تذکر هم درست نمی شود.
انتقاد پذیرم
اصولا من شخص انتقاد پذیری هستم و دوست دارم مردم و رسانه ها بیایند کارهای ما را نقد کنند، البته انتقادهای سازنده نه خصمانه که باعث تخریب فرد شود و حیثیت و آبروی او را به ناحق ببرد. یک صحبت با دوستان خبرنگار دارم و آن اینکه قلم حرمت دارد و باید از آن در راستای اعتلای شهر و آبادانی آن استفاده کرد. یک سری از رسانه های ما متاسفانه برای رسیدن به خواسته های خود و بالا بردن تعداد بازدیدکنندگان شان با تخریب مسئولین کاسبی راه انداختند.
سخنی با مردم
امیدوارم مردم به مانند سنوات گذشته با عقل سلیم و اراده قوی و تفکر و مطالعه منتخب واقعی خود را با گزینه هایی چون اخلاق مداری، صادق بودن، اسلامی بودن، متعهد بودن و به معنی واقعی انسان بودن برای یک دوره انتخاب کنند که لیاقت آن صندلی ها را داشته باشند.

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :

گفتگوی اختصاصی صبح آمل با خانم مهندس سمانه هندویی معاونت مالی و اداری شرکت های گروه هندویی و عضو هیئت امنای شهرک شهدای تشبندان محمودآباد: واقعیت این است که در دنیای امروز ‌ صدای مردان چنان بلند شده است که گاهی، شاید برای ایجاد تعادل، باید از مردها خواست تا کمی سکوت کنند تا صدای زنان موفق دنیا بهتر شنیده شود