برای درک این گزارش نیاز به تصورسازی خاصی نیست، کافی است از منزل خود خارج شوید و حین قدم زدن در خیابان های شهر به اسامی و تابلو واحدهای صنفی دقت کنید تا فاجعه فرهنگی که در زمان خواب مسئولین رخ داده برایمان خودنمایی کند. اینکه برخی واحدهاص صنفی با استفاده از اسامی نامتعارف، از انگلیسی و و ترکی تا یونانی و فرانسوی به هر نحوی به دنبال جلب مشتری هستند
اما خودنمایی اسامی بیگانه این سوال را در ذهن ایجاد می کند که واحدهای صنفی چگونه موفق به اخذ مجوز نام نامتعارف برای مغازه خود شدند و متولی امر در خصوص رسیدگی به این فاجعه فرهنگی برعهده چه نهادها و مسئول نظارت بر نامگذاری کیست؟
و این درحالیست که قانونی در سال 75 توسط مجلس به تصویب رسید که کسی نمی تواند از حروف لاتین بر روی محصولات ایرانی یا از اسامی بیگانه و غیر ایرانی برای ثبت شرکت و کارخانجات استفاده کند
مروری بر قانون، نظارت برنامگذاری اماکن
ماده سوم آییننامه نامگذاری شهرها، خیابانها، اماکن و موسسات عمومی مصوب جلسه مورخ 75/9/6 شورای عالی انقلاب فرهنگی که شورای فرهنگ عمومی را «مرجع نظارت» تعیین کرده این گروهها را مسئول نظارت برنامگذاری اماکن برشمرده است: گروه نظارت برنامگذاری اماکن در مرکز و همچنین در استانها، معاونت عمرانی وزارت کشور، دو نفر از اعضای شورای فرهنگ عمومی صاحب نظر در حوزه دینی و فرهن گی، یک نفر از اساتید برجسته تاریخ و تمدن، دو نفر از اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سازمان میراث فرهنگی.
بر طبق ماده ششم این آییننامه به فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دانشگاههای کشور، انجمنهای علمی، ادبی، هنری و سایر دستگاههای مسئول در کشور میتوانند نامها و عناوین پیشنهادی خود را که با آییننامه نامگذاری همگون و همسو است از طریق گروه مرکزی نظارت بر نامگذاری اماکن به شورای فرهنگ عمومی اعلام کنند تا در نامگذاریها استفاده شود.
آییننامه، فروشگاهها، شرکتها
و مراکز کار
بر طبق ماده دهم این آییننامه، فروشگاهها، شرکتها و مراکز کار و پیشه باید از گذاشتن اسامی خارجی جدا خودداری کنند، نامها باید فقط به زبان فارسی باشد مگر در مواردی که به تشخیص شورای فرهنگ عمومی این اسامی به منظور ایجاد پیوندهای فرهنگی، علمی و سیاسی انتخاب شده باشد.
نامه های متعدد به تمامی ادارات زدیم اما …
محمد محمدی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل با بیان اینکه قبل از تایید پروانه کسب باید برای مراحل اخذ مجوز نام مغازه به ارشاد مراجعه کنند گفت: نامه های متعددی به اداره اصناف، بازرگانی، صنعت و معدن در خصوص اجرای درست قوانین در سالیان اخیر ارسال شد اما هنوز اندر خم یک کوچه هستیم و از ساده ترین امور ضربه می خوریم.
محمد محمدی خاطرنشان کرد: بر طبق قانون کسبه موظف هستند که از اسامی مورد تایید فرهنگ و ارشاد استفاده کنند و بررسی مجاز و غیرمجاز بودن نام درخواستی متقاضی از طریق سامانه و استعلامات در سریع ترین زمان ممکن انجام می شود
تنها یک اتحادیه استعلام می گیرد
وی ادامه داد: تنها اتحادیه عکاسان قبل از تایید پروانه کسب از اداره فرهنگ و ارشاد استعلام نام واحد کسبی را جویا می شود و هیچ اتحادیه دیگری در این خصوص اقدامی نکرده است
وی با اشاره به اینکه برخی مغازه داران بدون توجه به استعلام ارشاد و مخالفت این اداره با اسم واحد صنفی، اقدام به نصب تابلو می کنند گفت: بعد از تذکر و نامه ارشاد کسبه باید نسبت به امحای نام نامتعارف اقدام کنند
اسامی انگلیسی باشگاه های بدنسازی
محمدی ادامه داد: نامه های متعددی به اداره تربیت بدنی مبنی بر اسامی نامتعارف باشگاه های ورزشی و بالاخص بدنسازی ارسال شد اما شاهد افزایش این اسامی در سطح شهر هستیم
هایپر مارکت، کافی نت و … ممنوع است
وی با اشاره به نامه های متعدد ارسال شده به اماکن و اداره بازرگانی در خصوص جولان اسامی نامتعارف در سطح شهر خواستار نظارت و برخورد آنها با متخلفان شد و گفت: استفاده از اسامی هایپرمارکت، کافی نت، الیزابت، نایلی، ویستا و … در سطح شهر ممنوع است اما امروز هر فروشگاهی افتتاح می شود قبل از نام مغازه، شاهد نوشته شدن هایپر مارکت با فونتی بزرگتر و استفاده از اسامی خارجی هستیم
ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل گفت: در گذشته بسیار پیش آمده که به دلیل عدم همکاری ادارات مختلف با ارشاد مجبور به درخواست نیرو از نیروی انتظامی شدیم تا کاستی های این بخش را خودمان به دوش بکشیم.
اتاق اصناف استعلام بگیرد
محمدی ادامه داد: اگر اتاق اصناف و اتحادیه های زیرمجموعه قبل از تاییدیه پروانه کسب، نام واحد صنفی را از ارشاد استعلام می گرفت وضعیت بصری سطح شهر اینگونه نبود
ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل تاکید می کند: چرا باید مردم در قبال عدم هماهنگی و عدم رعایت قانون توسط روسا ادارات و اتحادیه و سیستم اداری اذیت و به سخره آیند!
اجازه تبلیغات محیطی را نمی دهیم
وی خاطرنشان کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اجازه تبلیغات محیطی به واحد های صنفی با نام نامتعارف و غیرمجاز را نخواهد داد و تا اصلاح نام مغازه رویکرد ارشاد به آن واحد صنفی تغییری نخواهد کرد.محمدی تاکید کرد: با مراجعه به دفاتر کانون های تبلیغاتی خواهید دید که واحدهای بسیاری در سطح شهر به دلیل نام های غیرمجاز اجازه تبلیغات محیطی را ندارند
تابلو قبل از چاپ باید تایید شود
وی با اعتقاد بر اینکه اصناف باید اتحاده های خودرا مجاب به استعلام نام از ارشاد کند اظهار داشت: مراحل تایید نام واحد صنفی تنها به اسم خلاصه نمی شود و شکل و عکس های روی تابلو قبل از نصب باید مورد تایید ارشاد قرار گیرد
محمدی گفت: یک مزون عروس که نام مغازه اش یونانی بود نزدیک به سه سال در آمل فعالیت داشت اما نامش غیرمجاز موجب شد تا 4 سال اجازه تبلیغات محیطی را نداشته باشد
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: تنها برندهای بین الملی می توانند از تبلیغات 50 درصد فارسی و 50 درصد انگلیسی در تابلوهای خود استفاده کنند در صورتی که در آمل اکثریت مغازه ها برای زیبایی نام مغازه خود را انگلیسی می نویسند.
فرهنگ و ارشاد تذکر دهد
رییس اتاق اصناف شهرستان آمل با بیان اینکه قانون گذار این بخش را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محول کرده است، گفت: بخش تبلیغات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است که در صورت مشاهده نام های نامتعارف در ابتدای امر تذکر و در صورت اعمال نکردن این تذکرات نسبت به امحا تابلو اقدام نماید
نقشش موثر شورای فرهنگی
غلامرضا حمیدی ادامه داد: متاسفانه مراحل اخذ پروانه کسب به این صورت شده که متقاضی تابلو و نام مغازه خود را انتخاب و آن را نصب می کند و سپس اقدام به اخذ پروانه کسب می کند
وی با بیان اینکه در صورت اعتراض اتاق اصناف به مراحل فوق می گویند که 5 میلیون برای تابلو هزینه کرده ایم و برایمان مقدور نیست که نام را عوض کنیم
حمیدی ادامه داد: به روسا اتحادیه های صنفی در خصوص استعلام نام از ارشاد نامه های متعددی ارسال کردیم تا تخلفی صورت نگیرد که برخی در این امر کوتاهی کردند
تابلوهای غیرمجاز
رییس اتاق اصناف شهرستان آمل افزود: برخی کسبه اسم خلیج را به عنوان نام مغازه استفاده می کنند اما در عین حال شمایل تابلو مغازه چیز دیگری است و چون مخالف مسائل ملی و کشوری است باید برخورد شود
نام های انگلیسی غیرقانونی است
وی افزود: نوشتن اسامی به لاتین و انتخاب اسامی انگلیسی همانند الیزیابت، سون، دی تو دی، ویستا ممنوع است
حمیدی تاکید کرد: نام برخی واحدهای صنفی در آمل با شرکت هایی که تبلیغات آنها در ماهواره و شبکه های بیگانه پخش می شود مشابهت دارد که نیاز است در این بخش اقدامات جدی صورت گیرد
شورای مشورت ایجاد شود
رییس اتاق اصناف شهرستان آمل افزود: با تشکیل شورای مشورتی که در راس آن امام جمعه و فرماندار باشد می توان شبهات و مشکلات این بخش بررسی و حل و فصل شود.
وی ادامه داد: اسامی نامتعارف مغازهه ها روز به بروز در حال افزایش است و این موضوع از دید مسئولین پنهان ماند اما خبرنگار بر اساس رسالت خود به دنبال حل مشکلات و یافتن راه حل است و انتخاب و انتشار این سوژه تلنگری به حوزه ارشاد اصناف و اتاق اصناف است
این مسئول خاطرنشان کرد: در قانون به صراحت اعلام شده که افراد و شرکت های سازنده تابلوهای تبلیغاتی باید از طریق اتحادیه خود استعلامات لازم را در خصوص مجاز بودن نام و مراحل انجام دهند اما مدیران تذکرات را جدی نمی گیرند.
قبول دارم نظارتمان ضعیف است
رییس اتاق اصناف شهرستان آمل تاکید کرد: با توجه به وضعیت فعلی باید گفت که در حوزه نامگذاری واحدهای صنفی، اتحادیه های ما عملکرد و نظارت ضعیفی دارند و این موضوع در دستور کار هییت رییسه اتاق اصناف قرار خواهد گرفت
وی گفت: ارشاد با چاپ کتابچه ای تحت عنوان نام های اصیل ایرانی اسلامی و بالاخص مازنی در انتخاب نام های زیبا به همشهریان به کمک آنها بیایددر انتها آنچه اهمیت دارد این است که در موقعیت فعلی می توان گفت که فضای بصری آمل در محاصره زبان و فرهنگ بيگانه قرار گرفته و برای خارج شدن از این وضعیت نیاز به همت تمامی دستگاه های ذی ربط می باشد و صبح امل امیدوار است که این موضوع در دستور کار شورای فرهنگ هم قرار گیرد تا دیگر شاهد اسامی نامتعارف در سطح شهر
نباشیم.