وقتی قرار بر این گزارش شد، آشنا و دوست هر کس نظری می داد و از اتفاقی میگفت که در این پمپ بنزین ها برایش افتاده وكمتر مالك خودرويي پيدا مي شود كه تجربه ناخوشايندي و يا گلايه اي از پمپ بنزينها نداشته باشد، یکی از کیفیت بد بنزین می گفت و دیگری از بد رفتاری پرسنل و به قدری نظرهای مختلفی سمت گزارش آمد که علاقه مارا برای تهیه این گزارش بیشتر کرد.
مشاهدات خبرنگار صبح آمل از وضعیت عرضه بنزین در جایگاههای سوخت و گزارشهای مردمی نشان میدهد که نارضایتی از عملکرد نیروهای شاغل در جایگاهها کم و بیش وجود دارد.
در حین بازدید بعضی از این جایگاه های سوخت رسانی، تخلفات کمو بیش به چشم می خورد، یکی از همشهریان به خبرنگار ما گفت: در ساعات پررفت و آمد ترافیک نوبت این پمپ بنزین ها به کف خیابان کشیده می شود که باعث رنجش خاطر راننده ها و گاها با مجادله همراه خواهد بود.
الف. ش ادامه داد: امروزه جایگاه داران به دنبال الزامات درجه بندی برای جایگاه خود هستند تا بر روی کاغذ رتبه خود را ارتقا دهند در صورتی که در واقعیت اینگونه نیست و تنها کسب درآمد برایشان اهمیت دارد.
وی افزود: سرویس بهداشتی غیر قابل استفاده و بعضا خراب یکی دیگر از مشکلات عدیده بعضی از پمپ بنزین هاست.
وی خاطرنشان کرد: دکه های تعطیل پمپ باد خاموش و بی استفاده، تعویض روغن های تعطیل از شاخصه های بارز این جایگاه ها می باشند.
“ک.م” دیگر شهروند آملی گفت: قبل از اعلام تعرفه بنزین با نرخ ازاد، هر مسئول نازل به ده ها کارت بنزین سهمیه ای مجهز و فروش آن به نرخ آزاد اقدام می کردند.
وی افزود: پرسنل بعضی از این جایگاه ها شاید فراموش می کنند که همیشه حق با مشتری است و عموما بد رفتار هستند و با محیط کاری خود آشنا نیستند و گاها امکان دارد آنها را صدا بزنید و رویشان را برگردانند.
کیوانی، يكي ديگر از شهروندان نيز به نحوه دريافت مبالغ توسط كاركنان جايگاهها اشاره مي كند و مي گويد: از زماني كه من به ياد دارم، هنگام پرداخت پول بنزين مبلغ بيشتري از آنچه كه دستگاه نشان داده، از من گرفته شده است
البته این موضوع تنها در خصوص این شهروند نیست و مورد دیگری به خبرنگار ما گفت: اگر هزینه بنزین شما 17200 شود از شما 17500 یا برای شما 18000 تومان بنزین زده می شود و خواسته مشتری گاها برای پرسنل مهم نیست و اغلب كاركنان جايگاهها به بهانه نداشتن پول خرد از دادن بقيه پول امتناع مي كنند و هميشه پرداخت از طرف ما بيشتر از مقدار بنزين دريافتي است.
وی یکی دیگر از مشکلات این پمپ بنزین ها را مساحت کم جایگاه ها دانست که به طبع آن حامل های حمل سوخت به سختی می توانند وارد آنجا شوند و افزود: همشهریان باید دقایقی را تحمل کرده تا جایگاه نیمه خالی شود و وسایل نقلیه در حال عبور همکاری کنند تا خودرو حامل سوخت خود را به مخزن جایگاه برسند و تخلیه سوخت کند.
وی ادامه داد: تغذیه مخازن سوخت اکثرا ترافیک را به قبل از میدان قائم می رساند که مشکلات عدیده ای را برای همشهریان ایجاد می کند.
این شهروند آملی تاکید کرد: با وجود تمامی این مشکلات بعضی از این جایگاه ها سوخت CNG ارائه می دهند که خود یک دردسر بزرگ دیگر محسوب می شود.
در ادامه، يكي از شهروندان مي گويد: 15 سال است كه از خودرو استفاده مي كنم و طي اين مدت با تخلفهاي متعددي هنگام مراجعه به پمپ بنزين مواجه شدم و در هر برهه از زمان كه مسؤولان در خصوص عرضه بنزين تصمیمی میگیرند، تخلفات نيز شكل جديدي به خود مي گيرند و اين موضوع سالهاست كه به عنوان یکی از دغدعه های روزانه مردم مطرح است.
وی ادامه داد: يكي از تخلفاتي كه اغلب مالكان خودرو با آن مواجهند، موضوع كم فروشي بنزين است، به طوريكه بارها اتفاق افتاده با مراجعه به جايگاههاي مختلف در سطح شهر هر نوبت با زدن مقدار بنزين ثابت، آمپر خودرو مقدار متفاوتي را نشان مي دهد.
دیگر شهروند آملی با بیان اینکه ارائه هر خدمتی باید با در نظر گرفتن تمامی جوانب باشد، گفت: استفاده از خیابان به عنوان صف نوبت، معضل خروج پس از سوخت گیری، ترافیک همیشگی در ورودی آفتاب 50 و بوجودآوردن شکل نازیبا برای شهر می باشد.
البته مشکلی که بسیار شنیده شده، کیفیت بد بنزین برخی جایگاه هاست که “م.ش” شهروند آملی در این خصوص گفت: بنزین بی کیفیت یکی دیگر از مشکلات جایگاه های آمل است که به شهادت بسیاری از خودروداران سطح شهر جرم بالای مخازن که تاثیرش در کارکرد ماشین کاملا مشهود است.
وی افزود: تفاوت بنزین سوپر این جایگاه ها با جایگاه های اطراف شهر و شهرهای دیگر هم نشان از بی کیفیتی این سوخت در بعضی جایگاه ها دارد.
اتفاق دیگر که شنیدن آن باعث تامل و تعجب ما شد این بود که پس از سوخت گیری اعلام شد که دستگاه کارت خوان جایگاه کار نمی کند و باید هزینه بنزین به صورت نقد پرداخت شود که طبق گفته این شهروند، دیده شد که شخص قبل با کارت هزینه را پرداخت کرد و تنها از وی قصد پرداخت به صورت نقدی را داشتند که وقتی شخص اعلام کرد که پول به صورت نقد همراه ندارد، ماشین را به گوشه ای از پمپ بنزین هدایت و سوییچ از شخص گرفته شد تا مشتری به دنبال دستگاه عابری برود و پول نقد بیاورد تا بتواند از جایگاه خارج شود که این اتفاق جای تاسف و باعث تعجب همگان شد.
وی ادامه داد: تبليغات زيادي براي پرداخت الكترونيكي هزينه هاي جاري شهروندان از جمله هنگام سوخت گيري از سوي بانكها و ديگر مراجع در رسانه ها صورت مي گيرد، اما عملاً اغلب جايگاهها از ارايه اين گونه خدمات ناتوان هستندو آنها ترجیح می دهند پول نقد دریافت کنند و به بهانه های مختلف از ارائه خدمات اجتناب می کنند.
“ه.ع” بانوی آملی با بیان اینکه پرسنل جایگاه ها ادب را رعایت نمی کنند، گفت: شاید برای بانوان کمی سخت باشد که بنزین و سخت گیری کنند و وقتی شما به آنجا می روید آنها رویشان را بر می گردانند و حتما باید انعامی پرداخت شود تا کار شما پیش رود در غیر این صورت به گونه ای با شما رفتار می کنند که ” انگار ارث پدرشان را دزدیه ایم”!