دوشنبه 4 مهر 1401
آخرین خبرها
خانه » اخبار آمل » واكسن نيست ، مراكز يا تعطيل هستند يا شلوغ ، فقط منتظر باشيد

واكسن نيست ، مراكز يا تعطيل هستند يا شلوغ ، فقط منتظر باشيد


پزشک خانواده پایگاه شهری و محقق طب ایرانی آملی با رد شایعات در خصوص بی اطلاعی پزشکان خانواده در نوبت دهی واکسن کرونا به تجمعات مردمی در مراکز تزریق واکسن آمل اشاره کرد و گفت: مشکلی که چند روز هست و پایگاهها و مطب های خصوصی با آن درگیرند، نبود واکسن کافی، سردرگمی بیماران، تجمع در برخی از مراکز و خلوت بودن برخی مراکز دیگر و اجتماعات وحشتناک مراکز تجمیعی می باشد.

صبح آمل از دوگانگی پاسخهای رییس شبکه بهداشت و درمان و پزشکان خانواده آملی در خصوص واکسن کرونا گزارش می دهد؛
پزشک خانواده پایگاه شهری و محقق طب ایرانی آملی با رد شایعات در خصوص بی اطلاعی پزشکان خانواده در نوبت دهی واکسن کرونا به تجمعات مردمی در مراکز تزریق واکسن آمل اشاره کرد و گفت: مشکلی که چند روز هست و پایگاهها و مطب های خصوصی با آن درگیرند، نبود واکسن کافی، سردرگمی بیماران، تجمع در برخی از مراکز و خلوت بودن برخی مراکز دیگر و اجتماعات وحشتناک مراکز تجمیعی می باشد
این روزها عدم اطلاع‌رسانی صحیح درباره واکسیناسیون و سیاست‌های توزیع واکسن در شهر آمل، مراجعین خصوصا سالمندان را که روزها انتظار کشیدند تا پیامک تزریق نوبت واکسن را دریافت کنند به زحمت انداخته است و همین «نبود» واکسن برای تزریق، مراکز واکسیناسیون را به تعطیلی کشاند و آنان که موعد تزریق دوز دوم واکسنشان فرا رسیده بود، نمی‌دانند چه باید کنند.
در حالی که بر اساس اطلاعات اعلام شده از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، برنامه واکسیناسیون کرونا در کشور علیه این بیماری حداقل از ۲۱ بهمن ۹۹ آغاز شده بود و تعدادی زیادی از کادر درمان در اواخر سال گذشته و اوایل سال جدید واکسینه شدند و بعد از آنها نوبت به افراد بالای ۸۰ سال رسید و واکسیناسیون این افراد از اردیبهشت ۱۴۰۰ آغاز گردید و به مدت یک‌سال هم ادامه داشت، این برنامه با اولویت گروه‌های درمانی آغاز شد و به مرور زمان به بخش بزرگی از جمعیت کشور نیز انتقال یافت. بررسی‌ها نشان می‌داد، برای دستیابی به اهداف نهایی و مهار کرونا، بایستی حداقل ۷۰ درصد جامعه واکسینه می شدند که این موضوع به معنای تحت پوشش قرارگرفتن ۶۰ میلیون ایرانی بود. از روز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، سامانه تحت عنوان سامانه ثبت نام واکسن کرونا توسط ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت راه اندازی شد تا به کمک آن، واکسیناسیون کرونا بطور جامع در کشور انجام شود و نکته مهم اینکه ثبت نام در این سامانه کاملا رایگان بود و پرداخت هرگونه وجهی در هنگام ثبت نام واکسن کرونا، توصیه نمی‌شد. چنانچه سامانه ثبت نام واکسن کرونا یک سامانه جامع بوده و همه مردم کشور با در دست داشتن اطلاعات هویتی خود در این سامانه ثبت نام کرده بودند و پس از جمع آوری اطلاعات افراد، زمان بندی واکسیناسیون کرونا به اطلاع گروههای هدف رسید که این موضوع بر اساس اولویت بندی‌های وزارت بهداشت تعیین شد.
اما پس از اعلام آغاز واکسیناسیون افراد ۸۰ سال، تعداد زیادی از افراد با مراجعه به مراکز بهداشت سبب ازدحام و شلوغی بیشتر این مراکز شدند که علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این خصوص گفت: تاکید می‌کنیم که هیچ گونه مراجعه حضوری به مراکز بهداشتی و درمانی کشور برای ثبت نام در فاز دوم واکسیناسیون کرونا وجود ندارد و در اکثر شهرها و روستاهای ایران، پرونده الکترونیک این افراد در اختیار حوزه بهداشت قرار دارد و بنابراین از طریق تلفن و از مرکز بهداشت با آ‌نها تماس گرفته شده و در روز و ساعت مشخص برای تزریق واکسن کرونا دعوت می‌شوند. در این میان بعد از وقفه‌ای در روند واکسیناسیون گروه‌های هدف، وزارت بهداشت اعلام کرد با ورود محموله‌های جدید واکسن، کار تزریق برای افراد منتظر واکسن آغاز شده و افرادی که دوز اول را زده‌اند، برای تزریق دوز دوم واکسن فراخوان می‌شوند و شاید همین وقفه و تأخیر در برنامه واکسیناسیون گروه‌های هدف، باعث شد به یکباره شاهد شلوغی و ازدحام جمعیت در مراکز واکسیناسیون در آمل باشیم.
به گزارش خبرنگار صبح آمل، رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان آمل در گفتگوی اختصاصی با وی گفت؛ این وضعیت در مراکز تجمیع واکسیناسیون به مراتب بیشتر دیده می شود و صف‌های طولانی برای تزریق واکسن، تا حدود زیادی مشکل ساز شد و گرمای هوا برای سالمندان و افراد دارای بیماری های زمینه ای بعضاً آنها را گرفتار گرمازدگی و ضعف جسمانی کرد که مهم‌ترین نگرانی شان، تمام شدن واکسن بود و اینکه شاید دوباره نتوانند دوز دوم را بزنند بنابراین بدون اینکه منتظر پیامک یا تماس باشند، به مراکز واکسیناسیون آمده اند در حالی که شبکه بهداشت و درمان شهرستان آمل، با صدور اطلاعیه‌ هایی از شهروندان درخواست کرد تا بدون دریافت پیامک برای تزریق واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنند و زمان مراجعه برای تزریق دوز دوم واکسن کووید ۱۹ حتما از طریق پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت به نشانی اینترنت www.behdasht.gov.irو همچنین پیامک، اطلاع رسانی می‌شود.
دکتر احمدعلی رمضانی گفت: در اطلاعیه ها تاکید شد افرادی که اولین واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده‌اند تا قبل از دریافت پیامک و یا اطلاعیه رسمی وزارت بهداشت از مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی خودداری نمایند.
وی به برگه های تزریق واکسن اشاره کرد و گفت: این برگه ها که پس از انجام واکسن مرحله اول در اختیار مراجعین قرار می گیرد صرفا جهت اطلاع فرد از کمترین زمان ممکن برای واکسیناسیون (حداقل 28 روز بعد) می باشد و زیر این تاریخ نمی تواند واکسن بزند و تأخیر چند روزه حتی تا چند هفته و برای برخی از واکسن‌ها تا چند ماه، تأثیر منفی در اثربخشی و ایمنی‌زایی واکسن نخواهد داشت.
در همین حال دکتر رمضانی در واکنش به شلوغی صف‌های واکسن در آمل، گفته است که بحث واکسیناسیون خیلی مهم است و باید مراکز تجمیعی را برای تزریق واکسن جامعه هدف با همان مقدار واکسنی که توزیع می‌شود سریع بازگشایی و شروع کنیم تا معطلی پیش نیاید که خوشبختانه در این خصوص خیلی از نهادهای شهرستان آمل چون مصلی با 15 لاین، امامزاده ابراهیم، سپاه با ده لاین، و تکیه اسک و حسینیه رضوانیه و … برای افزایش مراکز تزریق تجمیعی واکسیناسیون اعلام آمادگی کردند و مطمئنا تا هفته بعد خبرهای خوبی برای واکسیناسیون در راه است اما اگر مردم رعایت نکنند حتی با وجود مراکز بیشتر باز مدیریتش سخت خواهد بود.
وی افزود: برای تزریق واکسناسیون به خصوص مرحله دوم مراکز تجمعی، براساس موجودی واکسن در شهرستان مشخص شده و پزشکان خانواده نیز با توجه به این مهم به افراد اطلاع رسانی می کنند و حال اینکه بعضی از پزشکان خانواده نیز با نبود واکسن مواجه می شوند که این ضعف سیستم است و طی مکاتبه با استان در حال اصلاح آن می باشیم تا برای هر پزشک خانواده سهمیه ای مشخص تعیین و مطابق آن بتواند جمعیت خود را نوبت دهد.
رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان آمل اظهار امیدواری کرد: در حال رایزنی با پزشکان خانواده هستیم که نه تنها به جمعیت تحت پوشش خودشان اطلاع رسانی و نوبت دهی کنند بلکه در مطب شخصی خودشان نیز واکسن را تزریق نمایند.
دکتر رمضانی خاطرنشان کرد: در صورت عدم دریافت پیامک برای تزریق واکسن کرونا افراد به پزشک خانواده خود مراجعه یا تماس بگیرند و در غیر این صورت به واحد بیماریهای شبکه بهداشت و درمان شهرستان مراجعه کنند.
پزشک خانواده و نقش آن در کنترل همه گیری گرونا و شتاب در واکسیناسیون
به گفته رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان آمل، طرح پزشک خانواده، مزایای فراوانی برای مردم از جمله حفظ سلامت و جلوگیری از هدر رفت وقت و سرمایه دارد و اجرای این طرح در شناسایی بیماران مبتلا به کرونا نقش اساسی داشت و در شتاب بخشی به اجرای واکسیناسیون نیز موثر بوده است.
دکتر رمضانی در ادامه گفت: همه افراد واجد شرایط از طریق پیامک توسط پزشکان خانواده برای دریافت واکسن کرونا نوبت دهی می شوند اما متاسفانه مردم بدون دریافت پیامک و اطلاع رسانی فقط به دلیل ترس از تاریخ زمان واکسن به مراکز تزریق واکسن مراجعه و موجب تجمع و ازدحام جمعیت می شوند.
وی افزود: در تزریق مرحله اول واکسن کرونا مشکلی با مردم نداشتیم و این در حالی بود که بر اساس تاریخ زمانبندی شده این کار صورت می گرفت و در مرحله دوم اما چون از زمان تاریخ اعلام شده گذشته و از طرفی هم به دلیل وجود شایعاتی در فضای مجازی و عمومی مبنی بر نبود واکسن مردم را به مراکز تزریق واکسیناسیون کشانده و بر دغدغه های آنان افزوده است و بدون رعایت نوبت دهی موجب ازدحام بیش از حد و ایجاد مشکلات برای شهروندان شد.
رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان آمل به نقش رسانه ها در انتشار اخبار کرونایی و صحت و سقم آن گفت: تزریق واکسن در مراکز اعلام شده از ساعت هشت صبح تا 6 غروب ادامه دارد و طبیعی است در این میان در ساعتی خاص تراکمی هست که شاید بیش از ظرفیت اعلام شده باشد و موضوع مهم‌تر آن که وضعیت واکسیناسیون توأمان با آغاز فصل گرما، دچار اختلال شده و بسیاری از دوستان رسانه و شهروندان در شبکه‌های اجتماعی هم در همان ساعت تصاویری را گرفته و با انتشار ویدئوهایی از صف‌های طویل بلاتکلیف واکسیناسیون نسبت به این مسئله ابراز نارضایتی کرده‌اند که موجب تنش فراوان گردید که در پاسخ باید بگویم عامل این تجمع عدم رعایت همشهریان است که بدون پیامک مراجعه می کنند و اگر مردم رعایت کنند هیچ تجمعی به وجود نمی آید.
دکتر رمضانی تاکید کرد: مطابق با قوانین پزشکان خانواده قبل از ارسال پیامک به افراد باید با آنها تماس بگیرند تا در صورت آمادگی نوبت دهی صورت گیرد و اگر این کار انجام نمی گیرد سهل انگاری پزشک خانواده است که باید اصلاح شود.
پزشک خانواده می تواند عامل شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا باشد
پزشک خانواده پایگاه شهری و محقق طب ایرانی آملی گفت: از زمان شیوع کرونا بیشتر سرپرستان خانواده از طریق تلفن و گاها فضای مجازی از طریق ۲ کانال ارتباطی تلگرام و واتساپ با بهیار، ماما و پزشک خانواده ارتباط برقرار است و همه مسایل و مقولات علمی، بهداشتی ویروس کرونا در این فضا اطلاع رسانی می شود.
دکتر علی اصغر عباس زاده با بیان اینکه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از جمعیت شهری را تحت پوشش دارم،: اظهار داشت: وضعیت تمامی این افراد به لحاظ سلامت و بهداشت در قالب پرونده الکترونیکی تشکیل و در اختیارم است و در چند ماهه اخیر به واسطه کرونا ارتباط تنگاتنگی نیز بوجود آمده است.
وی با اشاره به اینکه همه اخبار مرتبط با کرونا مورد تایید وزارت بهداشت از طرف پزشکان خانواده به خانواده های تحت پوشش اطلاع رسانی می شود، گفت: به همین دلیل شایعات و اخبار نادرست در بین شهروندان مازندران به مراتب نفوذ کمتری دارد.
این پزشک خانواده آملی خاطرنشان کرد: مهم ترین عامل برای مقابله با ویروس کرونا اطمینان بخشی و اعتماد بین شهروندان می باشد که مراجعه کنندگان به ویژه افرادی که دارای بیماری زمینه ای بودند با رعایت مقوله بهداشتی بدون مراجعه حضوری فقط با اطمینان بخشی و رعایت مسایل بهداشتی در امان ماندند.
پزشک و محقق طب ایرانی آملی با رد شایعات در خصوص بی اطلاعی پزشکان خانواده در نوبت دهی واکسن کرونا به تجمعات مردمی در مراکز تزریق واکسن اشاره کرد و گفت: مشکلی که چند روز هست و پایگاهها و مطب های خصوصی با آن درگیرند، نبود واکسن کافی، سردرگمی بیماران، تجمع در برخی از مراکز و خلوت بودن برخی مراکز دیگر و اجتماعات وحشتناک مراکز تجمیعی می باشد و مردم بشدت عصبانی که گاها یکماه از مهلت واکسن دز دوم اونها گذشته و توهین ها و گاها فحاشی به پرسنل دست اندرکار واکسن از نتایج آن می باشد که علت اصلی نبود واکسن و دلیل دیگر وبت دهی سامانه ای الکترونیکی و بدون امکان تقسیم منطقی سهمیه هر مرکز یا پایگاه پزشک خانواده و مشکلات دیگر می باشد.
دکتر عباس زاده تصریح کرد: موضوع مهم بسته بودن سامانه پیامکی پزشک خانواده برای واکسیناسیون می باشد و دسترسی به آن مقدور نیست و این هم به دلیل نبود واکسن است و آن سهمیه ای که باید به ما بدهند که متاسفانه مشخص نیست و هم مردم و هم شبکه بهداشت هر دو درست می گویند و در صورت سهمیه بندی عادلانه می شود مدیریت کرد.
وی با بیان اینکه عدم اطلاع رسانی مهم ترین عامل در ایجاد تجمعات مردمی است؛ خاطرنشان کرد: اگر واکسن به طور منظم و هر روز حتی به تعداد کم توزیع شود ما دیگر شاهد چنین مشکلاتی نخواهیم بود تا اینکه در یک روز حجم زیادی توزیع شود و هفته ها بدون واکسن باشیم که این مهم باعث سلب اعتماد و نارضایتی مردم می شود و ما هم نمی توانیم پاسخگوی بیماران باشیم.
دکتر عباس زاده در پایان بیان داشت: تا وقتی واکسن به اندازه کافی دردسترس نباشد این داستان (مقصر پزشک و یا بیمار و شبکه بهداشت )ادامه خواهد داشت و امیدوارم که مردم عزیزمان ،کادر درمان را، بخوبی در این شرایط درک و همکاری کنند تا واکسن، از هر نوعی که وزارتخانه بهداشت و درمان وارد و مورد قبول واقع شده تزریق کنند تا از این بحران گذر کنیم.
مسئول مرکز بهداشتی درمانی روستای تجن جار نیز در ادامه اظهار داشت: در مراکز روستایی واکسن ابتدا بر اساس اولویت سنی و بیماران خاص مثل سرطان، ms، بیماران پیوندی و دیالیزی می باشد و الان هم نوبت اول در سنین بالای ۴۰ سال در مراکز روستایی انجام می گیرد.
دکتر طالبی افزود: نوبت دوم هم بر اساس اولویت سنی و اولویت های تاریخ تزریق نوبت اول واکسن انجام میگیرد و در مراکز روستایی واکسن ها در خانه های بهداشت تزریق می گردد و اطلاع رسانی بصورت تلفنی در صورت رسیدن موعد واکسن فرد از طریق بهورزان خانه بهداشت انجام می گیرد که در این مرکز روزانه بطور متوسط ۳۰۰ واکسن تزریق می شود.
پزشك مركز فاطمه زهرا گفت: همزمان با شیوع ویروس کرونا ارتباط بین پزشکان و افراد تحت پوشش ۲چندان شده است و شهروندان هر گونه مشکل پزشکی را به صورت تلفنی با پزشکان خانواده خود در میان می گذارند و این خود سبب قطع زنجیره کرونا می شود.
خانم دکتر عمادی با بیان اینکه مشكل اصلى واكسن نبود بعضى واكسن ها مثل آسترازانكا و بركت مى باشد؛ گفت: مشكل اصلى نبود واكسن است و بقول معروف
خانه از پاى بست ويران است خواجه در بند نقش ايوان است
وی در خصوص تجمع مردم در مراكز واكسن تصریح کرد: عدم اطلاع‌رسانی صحیح درباره واکسیناسیون و سیاست‌های توزیع واکسن در شهرها موجب ازدحام مردم در مراکز تجمیع واکسن کرونا می باشد و با برنامه ریزی اساسی اگر طبق اولويت انجام شود شاهد این نابسامانی ها نخواهیم بود.
دکتر عمادی به نقش پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: پزشک خانواده می تواند عامل شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا باشد و بر اساس ابلاغیه وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی کاملا در جریان چگونگی انجام مشاوره و آموزش پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا قرار دارد و مهم تر از همه از وضعیت سلامتی افراد تحت پوشش خودش هم آگاهی دارد و پرونده سلامت هر شهروندی نیز در اختیار پزشک خانواده اش است.
وی افزود: وقتی فرصت گرفتن مشورت از پزشکان خانواده شهری و حتی روستایی برای تقریبا تمامی شهروندان مازندران وجود دارد، شهروندان باید حداکثر استفاده را از آن ببرند.
مسئول مرکز سلامت روستایی شادمحل و نماینده پزشکان خانواده روستایی آمل گفت: در مراکز خانه های بهداشت روستایی چون واکسیناسیون در سطح تمام روستاها توسط خانه های بهداشت در حال انجام است بهورزان مستقر در خانه ها با دعوت تلفنی جمعیت هدف را واکسینه می کنند که به نظرم این کار بهتر جواب می دهد.
دکتر محسن محمدی تصریح کرد: در خصوص نوبت دهی از طریق سامانه به علت ارجاع نامناسب باعث سردرگمی مردم خواهد شد و در مناطق روستایی به علت کثرت خانه ها این روش مناسب نیست.
قربانی اطلاع نداشتن پزشکان خانواده درباره تزریق واکسن را به شدت رد کرد و گفت: اینکه پزشکان خانواده هیچ آگاهی از نوبت دهی واکسن کرونا ندارند صحت ندارد و موضوع مشخص شده است و متقاضییان واکسن با مراجعه به پزشک خانواده و ثبت نام به وسیله ایشان در سامانه پیامکی وزارت بهداشت برای دریافت واکسن و زمان و مکان آن از طریق واحد سلامت برای آنها پیامک ارسال می گردد.
وی در خصوص ازدحام جمعیت در مراکز تجمیعی واکسیناسیون خاطرنشان کرد: ازدحام جمعیت در مراکز تجمیعی واکسیناسیون مبتلا به سراسر ایران است و فقط مختص شهرستان آمل و مازندران نمی باشد و مشکللات شهری باید ابتدا از طریق مسئول سلامت همان شهرستان “شبکه بهداشت و درمان” مورد نظر حل و فصل شود و در صورت نیازبه صورت استانی پیگیری می شود.
قربانی تجمع مردم در مراکز تجمعی واکسیناسیون را عدم اطلاع و توجه مردم به اطلاعیه های مکرر دانشگاه علوم پزشکی مازندران و شبکه بهداشت و درمان دانست و گفت: افراد بدون مراجعه به پزشک خانواده و دریافت پیامک دعوت به مراکز مراجعه و موجب تجمع های چند صد نفره می شوند که موجبات ناراحتی خودشان و دیگران را موجب می شود.
11شهریور1400

>>>ثبت در11 شهریور 1400
انتشار توسط روزنامه اقتصاد پویا

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*