پنج‌شنبه 20 مرداد 1401
آخرین خبرها
خانه » اخبار آمل » فرار دانشگاه علوم پزشکی، محیط زیست و شهرداری از زیر بار مسئولیت/زیر ساخت هایی که هنوز مهیا نیست

فرار دانشگاه علوم پزشکی، محیط زیست و شهرداری از زیر بار مسئولیت/زیر ساخت هایی که هنوز مهیا نیست

مازندران-اگر سری به مراکز دفن پسماند در شهرهای مازندران بزنید، می بینید زباله های عفونی در کنار زباله های عادی، همنشینی خطرناکی به راه انداخته و نهادهای متولی تنها نظاره گرند و برخوردی با متخلفان ندارند.
پسماند یکی از مهمترین چالش های دو دهه اخیر مازندران بوده و هرروز بر تهدیدات زیست محیطی اش اضافه می شود.
نبود اراده قوی از سوی دولت ها موجب شده مدیریت پسماند در مازندران به سرانجام نرسد و زباله ها عاقبت بخیر نشوند.
دپوی زباله در حاشیه دریای خزر و جنگل های هیرکانی قصه هولناکی بوده که هر رهگذری را متحیر می کند اما دلخراش اینکه مسولین امر هنوز خودشان را به خواب زده اند.
این روزها که مدیریت پسماند با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند، زباله های عفونی نیز قوز بالای قوز شده و سلامت جامعه را در معرض تهدید و خطر قرار داده است.
چنانچه آژیر زباله های عفونی در مازندران به صدا درآمده و متاسفانه هیچ یک از دستگاه های متولی زیر بار این مسئولیت نرفته و نمی روند! و توپ را در زمین دیگری می اندازند.
سالهاست مراکز کلینیکی، آزمایشگاه ها و مطب ها زباله هایشان را همانند من و شما، جلوی درب محل کارشان قرار می دهند تا با زباله های عادی به مراکز دفن برود و ترسی از آلوده شدن مردم و محیط زیست ندارند.
اگر سری به مراکز دفن پسماند در شهرهای مازندران بزنید، می بینید زباله های عفونی در کنار زباله های عادی، همنشینی خطرناکی به راه انداخته و نهادهای متولی تنها نظاره گرند و برخوردی با متخلفان ندارند.
طی سلسله گزارش هایی که در رابطه با مدیریت زباله های عفونی قلمی کردیم، متاسفانه دانشگاه علوم پزشکی، محیط زیست و شهرداری ها هر کدام ساز خودشان را زده و دیگری را مسئول دانستند و شانه خالی کردند.
مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران گفت محیط زیست دبیر کارگروه پسماند بوده و معاونت عمرانی استانداری رئیس کارگروه است و ما نیز به نیابت از معاونت عمرانی، مساله پسماندهای عفونی را پیگیری می کنیم.
سید محمد محمدی تاکامی با بیان اینکه طبق آیین نامه اجرایی پسماند، مدیریت پسماندهای بهداشتی با وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی است، می افزاید: متاسفانه ناتوانی در اجرای این کار وجود داشت و به خاطر دغدغه مان وارد ماجرا شده تا این معضل برای همیشه حل شود.
وی با اعلام اینکه در رابطه با بی خطرسازی زباله های عفونی چند تکنولوژی پیشنهاد شده است که یکی از روش های مناسب را انتخاب کرده ایم، اضافه می کند: بی خطرسازی در شهرهای قائم شهر و آمل درحال انجام بوده و در بهشهر نیز تجهیزات خریداری شد و درحال جانمایی هستند تا آنها را نصب کنند.
مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران با اشاره به اینکه در ساری قرارداد این کار منعقد شد، یادآور می شود: برای سایر شهرها در حال پیگیری هستیم تا زمین مناسب برای بی خطرسازی زباله های عفونی درنظر گرفته شود.
محمدی با اشاره به اینکه پسماند های خاص از جمله پسماندهای کشاورزی، عفونی و ویژه هرکدام متولی خودشان را دارند، می گوید: وظیفه شهرداری ها ساماندهی زباله های عفونی نیست اما با ترغیب و تشویق تلاش کردیم از این ظرفیت استفاده کنیم.
وی با اعلام اینکه در بی خطرسازی زباله های عفونی، طبق ۹ زون پسماند استان عمل خواهد شد، می افزاید: بعنوان نمونه سرمایه گذار بی خطرسازی در قائم شهر میزان زباله های عفونی را مقرون به صرفه نمی داند و در تلاش هستیم تا زباله های شهرهای همجوار نیز به این شرکت تحویل شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز با اشاره به اینکه بی خطرسازی زباله های عفونی در تمام بیمارستان های استان صورت می گیرد، می گوید: زباله های غیر بیمارستانی در مطب ها، کلینیک ها و آزمایشگاه ها تولید می شود.
دکتر محسن اعرابی با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۷ قانون پسماند، تولیدکننده زباله عفونی موظف است به نحو استاندارد نسبت به بی خطرسازی اینگونه زباله ها اقدام کند، می افزاید: کارگروه پسماند استان مصوبه ای را تصویب کرد که در ۹ نقطه که پسماند عادی ساماندهی می شود، ۲۰۰ تا ۵۰۰ مترمربع زمین در اختیار شهرداری ها قرار گیرد تا آنها با بکارگیری بخش خصوصی نسبت به بی خطرسازی زباله های عفونی اقدام کنند.
وی با اعلام اینکه مدیریت پسماند بعهده استانداری است، یادآور می شود: در شهرهای بهشهر و قائم شهر زمین های موردنظر به شهرداری ها تحویل و آنان نیز نسبت به انعقاد قرارداد با شرکت های مذکور برای بی خطرسازی اقدام کردند.
وی با بیان اینکه در شهرهای ساری، آمل، تنکابن و بابل زمین موردنظر در اختیار شهرداری ها قرار نگرفت، تصریح می کند: اداره کل امور شهری و شوراهای استانداری تسهیل کننده این موضوع بوده و باید مقدمات انجام این کار را فراهم کند.
اعرابی با اشاره به اینکه بخش خصوصی آمادگی ساماندهی زباله های عفونی استان را داشته و درحال دریافت مجوز از محیط زیست است، خاطرنشان می کند: افق بی خطرسازی زباله های عفونی روشن بوده و با همکاری همه بخش های مرتبط این مساله محقق خواهد شد.
وی با اعام اینکه ۵۵ درصد زباله ها عفونی مراکز کلینیکی و مطب ها به روش درست جمع آوری و بی خطرسازی می شود، می گوید: عدم بی خطرسازی مابقی زباله های عفونی ناشی از نبود زیرساخت هاست و باید این ظرفیت برای بی خطرسازی ایجاد شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران یادآور می شود: در سال گذشته ۶۰ مطب و درمانگاه که با مراکز بی خطرسازی زباله های عفونی قرارداد نداشتند و نکات بهداشتی را رعایت نمی کردند، به مراجع قضایی معرفی شدند.
اعرابی با بیان اینکه پسماند معضلی جدی در مازندران است، تاکید می کند: باید به این مساله نگاه ملی داشت و اعتبارات ملی برای مازندران درنظر گرفت تا فرآیند پسماند بصورت کلی در استان ساماندهی شود.
وی با اعلام اینکه چرخه معیوب پسماند در استان باید بازنگری شود، از عقب ماندگی در حوزه پسماند گفت و گفت: این واقعیت را باید بپذیریم که حوزه پسماند همانند مساله دفع بهداشتی فاضلاب و تامین آب آشامیدنی از یک عقب ماندگی برخوردار است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه سازمان نظام پزشکی تسهیل کننده بین تولیدکنندگان زباله های عفونی و شرکت های بی خطرساز است، اضافه می کند: سازمان نظام پزشکی می تواند با آموزش اعضا و ایجاد بسترهای لازم در حل این معضل تلاش و با استفاده از ابزارهای قانونی، مطب ها و کلینیک های متخلف را تعطیل کند. 29تیرماه 1398

>>>ثبت در29 تیر 1398
انتشار توسط روزنامه اقتصاد پویا

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*