پنج‌شنبه 14 مهر 1401
آخرین خبرها
خانه » اخبار آمل » صبح آمل گزارش می دهد: گلایه مردم آمل از وجود متکدیان در سطح شهر

صبح آمل گزارش می دهد: گلایه مردم آمل از وجود متکدیان در سطح شهر

شاید شما هم بارها شاهد مراجعه افرادی به درب منزل یا محل کار یا در خیابان جلوی ماشین ها بوده اید که ادعا می کنند نیازمند کمک هستند. پدیده ای که امروزه همه ما شاهد آن هستیم که متاسفانه روز به روز در حال افزایش است. به نظر شما باید به این گونه افراد کمک کرد؟ فقیر فردی است که واقعا از نظر مالی در مضیغه است ولی حاضر نیست که دستش را دراز کند ولی متکدی به فردی حرفه ای گفته می شود که به این شغل اشتغال دارد به طوری که در بسیاری از این افراد شاهد آن هستیم که به دلیل آلودگی به انواع مسائل، آفت اجتماع محسوب می شوند که حتی حاضر نیستند به مراکز حمایتی شهرستانها هم مراجعه کنند.
صبح آمل در پی گزارش این مسئله و یافتن پاسخ به این سوال که آیا باید به متکدیان کمک کرد یا نه گزارش می دهد:
تکدی گری چیست؟ تکدی را می توان تحت عنوان (دست درازی کردن) برای کسب درآمد تلقی کرد. تکدی گری را می توان نوعی انحراف اجتماعی به حساب آورد و یا به منزله نمونه ای از مرحله شغلی نزد متکدیان حرفه ای، آبرومندانه و غیر آبرومندانه در مشاغل انحرافی تلقی کرد.
تکدی گری عوارض و مخاطرات زیادی را در پی داشته که بخشی از مطالعات مقطعی و رو بنایی روی این پدیده، درباره مسائلی نظیر درآمد، مسکن، فقرمادی، فقر فرهنگی، ناکامی اقتصادی، نابسامانی اجتماعی و سرانجام دستگیری و بازپروری سخن می گوید.
از سال 1276 هجری قمری طرح هایی تحت عنوان اختصاص صدقه ها و نذورات به متکدیان مطرح بوده است تا به امروز و حضور چندین ارگان و سازمان مرتبط با تکدی که سعی داشته اند مسئله فقر و سایر مشکلات ناشی از آن را حل کنند اما کما فی سابق و علاوه بر شیوه های قدیم با شیوه های جدید تکدی گری روبرو هستیم.
متکدیانی حرفه ای که در قالب مافیا و باندی گسترده در شهرهای بزرگ کشور در ساعات و اماکن مشخص فعال بوده و یا به شیوه های هوشمندانه تری جهت گریز از قانون به دستفروشی تغییر ماهیت می دهند و با فروش گل، فال، تمیز کردن شیشه خودروها در بسیاری از موارد شهروندان را با وجود عدم نیاز مجبور به خرید کالای گران خود می کنند.
با همه سال ها تجربه، منع قانونی، منع شرعی از وجود متکدیان و تکدی گری اما همچنان با این مسئله و گسترده تر از سال های قبل در سطح شهرها به خصوص شهرهای شمالی کشور روبرو هستیم. در واقع رویکرد مقابله با این آسیب نیازمند اهتمام ویژه و همکاری نهادهای مسئول با رویکردهایی نوین در برابر برخورد با متکدیان است و از سویی دیگر نیازمند فرهنگ سازی بین مردم تا بیشتر با انجام اقدامات حمایتی، مشاوره ای و اعطای فرصت و اعطای فرصت های بیشتر به متکدیان برای بازگشت سالم به جامعه می باشد.
یکی از بزرگترین مشکلات شهر ما مهاجرت بی رویه این افراد از طبقات اجتماعی مختلف است به طوری که روز به روز با اضافه تر شدن جمعیتشان، جمعیت شهر ما را بیشتر کرده اند.
اصلیت این قوم نامعلوم است. متكديان و گدايان شامل دو طيف عمده هستند يك گروهي از آنان، متكديان بومي بوده و گروه دوم متكديان خارجي نظيركشورهاي افغانستان، پاكستان، بنگلادش و… مي باشند. در واقع متكديان با گدايي كردن نه تنها به كار توليدي نمي پردازند و يا خدمتي ارائه نمي دهند، بلكه علاوه بر مصرف گرايي در بسياري از موارد در مسير هاي انحرافي غير قانوني حاوي دهها پيامد منفي اجتماعي و فرهنگي و بهداشتي براي كشور فعاليت مي كنند. بیشتر متکدیان آمل را اعضای این طایفه از جمله کودکان و خردسالان آنها تشکیل می دهند و همچنین زنان و مردانی که با لباس های محلی شهر و کشور خود و چهره های کثیف، بچه در پشت یا بغل و یک بچه همراه به زور به مردم می چسبند و با حرف های تحریک آمیز و دعاهای نصفه و ناقص و تحریک احساسات عاطفی مردم اقدام به تکدی گری می کنند.
از آسيب ها و مسائل مورد توجه هر جامعه، پديده تكدي گري و گدا صفتي است كه با ساختارهاي فرهنگي اجتماعي، اقتصادي هر جامعه اي در ارتباط است. در اين بين اين پديده در شهر ها بويژه در شهر هاي بزرگ از معضلات اجتماعي گريبان گير بوده كه با شيوه هاي گوناگون و با سوء استفاده از احساسات و عواطف انساني، سعي در كسب منافع شخصي دارد كه در نهايت با ذلت و خواري و نمايش اعضاي از كارافتاده، معلول، زخمي، بدشكل و… در گوشه و كنار شهر ها و حتي روستاهاي كشور پديدار مي شوند.
یکی از شهروندان آملی در خصوص دیده تکدی گری می گوید: مردم شهر آمل از وجود افراد متعددی که در قالب انجمن های خود جوش مردمی به منظور حمایت از نابینایان، معمولان، سالمندان، پرورشگاه ها و کمک به مساجد فاکتور به دست در سطح مکان های عمومی و اداری، مساجد،آرامگاه ها و مکان های عمومی شهر از احساسات عاطفی مردم استفاده می کنند گلایه دارند.
گدایی در آمل به یک شغل پر درآمد و نان و آبدار تبدیل شده و در هر قسمتی از شهرمان آمل را نگاه بیندازی می توانم فعالیت آنها را بینیم که یک گدا می تواند به طور متوسط روزی 200هزار تومان درآمد داشته باشد که خود می تواند بسیاری افراد را وسوسه کند. البته مشخص است که بیش از نیمی از این افراد به صورت باندهای سازمان یافته به این فعالیت مشغولند.
نتیجه یک پژوهش میدانی درآمل نشان می دهد در حال حاضر بیش از 1000 متکدی در آمل حضور دارند که فقط کمتر از نصف آنها نیازمند هستند. براساس آن تحقیق میدانی درآمد روزانه برخی از این متکدیان روزانه 100تا 400 هزار تومان است. حال با یک ضرب و تقسیم ساده متوجه می شویم که گدایان به طور متوسط بین 3تا 5 میلیون درآمد دارند که حتی از درآمد کارمندان بیشتر است. این در حالی است که یک کارمند به طور متوسط 1.5 تا 2 میلیون در آمد دارد. نکته ای که در این میان قابل تامل است اینکه بیش از 30 درصد گدایان به صورت شبکه ای و خانوادگی فعالیت سازمان یافته ای
دارند.

>>>ثبت در6 شهریور 1396
انتشار توسط روزنامه اقتصاد پویا

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*