چهارشنبه , ۲۰ آذر ۱۳۹۸
آخرین خبرها
خانه » اخبار آمل » ۱۰۰۰میلیارد تومان اعتبار ملی برای تسریع در مراحل ساخت پروژه های سد هراز، نیروگاه، جاده اصلی و جاده چلاو نیاز است

۱۰۰۰میلیارد تومان اعتبار ملی برای تسریع در مراحل ساخت پروژه های سد هراز، نیروگاه، جاده اصلی و جاده چلاو نیاز است

مدیر اجرایی سد مخزنی هراز در حاشيه بازديد خبرنگاران از مراحل ساخت جاده جایگزین سد هراز آمل گفت: با اختصاص ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل بودجه ملی براي شتاب بخشيدن به مراحل ساخت بزرگترين سد مخزني مازندران، بخش زیادی از تعهدات پیش بینی شده از جمله عملیات حدود ۱۱کیلومتر جاده جایگزین و بدنه سد انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار صبح آمل، حسن احمدپور اظهار داشت: دو دستگاه تونل و دو دستگاه پل بزرگ در مسیر حدود ۱۱کیلومتر جاده جایگزین سد هراز در حال ساخت است و جاده فعلی که تردد خودروها در حال انجام است، در قالب دریاچه سد تخریب نخواهد شد که بعدها به عنوان تونل سرریز سد مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا کنون عملیات ساخت در بیش از ۴۵درصد کل این مسیر انجام شده و پیش بینی می شود؛ بیش از ۴کیلومتر از جاده جایگزین و پلها تا پایان امسال افتتاح و بهره برداری شود.
وی پیشرفت فیزیکی سد مخزنی هراز را حدود ۴۰درصد اعلام کرد و گفت: در ساخت اين سد توليد برق نيز پيش بيني شده که با بهره برداري از سد حدود ۱۰۰هزار هكتار زمين كشاورزي اراضی منطقه مرکزی مازندران شامل پنج شهرستان نور، آمل، محمودآبادفریدونکنار بابلسر و بابل از آب لازم بهره مند که بعد از ساخت سد لار نزیک ۴۰ درصد آب رودخانه را برای شرب تهران اختصاص دادند بنابراین دشت در فصل کشاورزی با کمبود آب مواجه شد و برای جبران این کمبود ساخت سد هراز شروع شد تا در فصل غیر کشاورزی آب هدر رفت به دریا را جمع و در فصل کشاورزی استفاده کنند. همچنین برای تامین اب شرب ۵۰ ساله شهرهای آمل، محموداباد، نور و ۴۵۰ روستای منطقه نیز در این سد ظرفیت سازی شده است.
مدیر اجرایی سد مخزنی هراز مشکل تاخیر و اختصاص اعتبار را از مشکلات اصلی در روند اجرای ساخت سد هراز عنوان و خاطرنشان کرد: این سد از نوع خاکی با هسته رسی می باشد و آب بندی هسته با رس است و فراز بند و نشیب بند دارد که کلنگ آن از سال ۸۹ زده شد و قرار بود پنج ساله ساخته شود و با تداوم روند اختصاص اعتبار ۱۰۰میلیاردتومانی سال گذشته برای سال های آینده، پیش بینی می شود تا سه آینده سد هراز به همراه شبکه های زیربنایی آن به بهره برداری برسد.
احمدپور خاطرنشان کرد: سد هراز با ارتفاع۱۵۰ متر و طول تاج ۳۷۷ متر و عرض سد در پی ۷۵۰ متر ظرفیت تنظیم نهایی حدود ۶۵۰میلیون مترمکعب آب در پشت سد، در فاصله حدود ۲۴كيلومتري شهرآمل در جاده هراز روي روخانه پر آب هراز در حال ساخت است و در حال حاضر بخاطر کنترل سیلاب ممکن است دو یا سه متر ارتفاع آن را افزایش دهیم.
وی با رد راکد بودن روند ساخت سد هراز آمل گفت: از دو سال گذشته مراحل فنی سد که ۲۵متر پایین تر از بستر رودخانه بوده، در حال انجام و تاکنون حدود ۲۳متر از پی خاکریزی شده استو داریم بالا می آوردیم و کارهای سخت و طاقت فرسا و سنگی و صخره تراشی انجام شد و کار روی غلتک افتاده است.
احمدپور گفت: تقریبا نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه های سد مخزنی هراز، نیروگاه برق، جاده اصلی و جاده چلاو نیاز است که تا کنون ۱۷۰ میلیارد تومان آن تامین اعتبار شد. ۱۰آذر۹۸#صبح_آمل

>>>ثبت در۱۰ آذر ۱۳۹۸
انتشار توسط روزنامه اقتصاد پویا

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*